AnonymBruker Skrevet 6. august 2021 #41 Skrevet 6. august 2021 AnonymBruker skrev (På 4.8.2021 den 14.06): Uff jeg har lurt på det samme når det gjelder min sønn på snart 17 måneder. Han sier heller ikke ett ord og gjør som mange av dere beskrive. Han tar i hendene mine og vil at jeg skal gjøre ting, som feks klappe, vil ikke klappe selv. Han babler mye, men sier ingen ord. Peker ikke på ting. Men gjør seg forstått, ved å ta dra i oss, rope eller "hyle". Men han ler of smiler mye, elsker å høre på samme sang om og om igjen. Er glad i folk, og veldig nysgjerrig, veldig interessert i omgivelsene sine. Vi har kontaktet helsestasjonen og de har avfeid vår bekymring og sagt at vi bare skal vente på at det kommer. Så jeg synes det er rart at så mange har fått henvisning til bup allerede ved 18 måneder, her var det ikke snakk om dette før 2 år. Men vi fikk som sagt beskjed om å bare se an. Synes det er veldig vanskelig og jeg har selv tenkt autisme... Anonymkode: 1ecad...699 Høres veldig lik ut som min. Min er veldig blid og er oppmerksom på folk og ting rundt seg. Opptatt av leker og smiler og ler hele tiden. Men manglende kommunikasjonsferdigheter blinker litt rødt for meg.. Anonymkode: 0830f...97e
AnonymBruker Skrevet 6. august 2021 #42 Skrevet 6. august 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Oi her hadde det plutselig skjedd litt diskusjon ser jeg. Takk for tilbakemeldinger til dere som har gitt det! Dere andre som er så fornærmet over andre foreldres bekymringer kan åpenbart ingenting om hverken autisme eller utvikling. Jeg vet jeg observerer røde flagg for autisme og han skal utredes så fort han et gammel nok. Han er imidlertidig 15 måneder nå og akkurat begynt i barnehage. Felles oppmerksomhet og øyekontakt er vesentlig mye bedre enn det har vært og han hermer mer og er veldig flink. Det som bekymrer oss nå er manglende respons på navn og ingen Peking. Han er henvist til øre/nese/hals og alt skal tas opp med barnehagen så fort de har fått tid å bli kjent med han uten å være farget av mine bekymringer. Til dere andre som bekymrer dere for egne barn, det er en så vond fase og man vil bare ut av det. Jeg har slitt veldig med angst etter at disse bekymringene oppstod og sliter med å takle det å ikke vite. Stor klem til dere❤️ Anonymkode: 0830f...97e Føler med deg! Det verste for oss var månedene før diagnosen, det å ikke vite og all angsten. Når vi fikk diagnosen var det en stor lettelse - det er mye lettere å håndtere det man vet, og da kunne vi få hjelp. Han har gjort store fremskritt, og er fortsatt den herlige lille gutten min. Diagnosen endret jo aldri hvem han er, men det klarte jeg ikke å se før det var et faktum. Peking er ikke forsinket før 18 mnd så han har fortsatt tid på seg. Peker han med hele hånden? Responderer han på navnet sitt i blant? Felles oppmerksomhet er bra! Husk at autisme er gjennomgripende og skal medføre betydelig svikt på flere sosiale områder før diagnosen settes - de fleste som utredes får ikke diagnosen, og om han skulle gjøre det er det ikke verdens undergang. Anonymkode: cf0d7...493 1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2021 #43 Skrevet 6. august 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Høres veldig lik ut som min. Min er veldig blid og er oppmerksom på folk og ting rundt seg. Opptatt av leker og smiler og ler hele tiden. Men manglende kommunikasjonsferdigheter blinker litt rødt for meg.. Anonymkode: 0830f...97e Min kommuniserer med andre ikke verbalt, altså gjennom smil, øyekontakt og latter. Veldig glad i andre barn og leker fint med dem. Men sier som sagt ingen ord. Det siste bekymrer meg, men tenker det er mer språkvansker av noe slag enn autisme. Men det er for tidlig å si noe enda, det samme sier lege, helsestasjonen og barnehagen. Han har nylig begynt i barnehagen, så de må rekke å bli litt kjent med han først. Anonymkode: 1ecad...699 1
Anonym08888 Skrevet 3. juni 2024 #44 Skrevet 3. juni 2024 Hei Ts! Det er noen år som siden du postet. Mitt barn er ganske lik din. Kan du være så snill å gi oss en oppdatering på hvordan der går. Jeg kjenne nå en gripende redsel og angst over hele situasjonen jeg er i. Takk ❤️
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2024 #45 Skrevet 3. juni 2024 Anonym08888 skrev (49 minutter siden): Hei Ts! Det er noen år som siden du postet. Mitt barn er ganske lik din. Kan du være så snill å gi oss en oppdatering på hvordan der går. Jeg kjenne nå en gripende redsel og angst over hele situasjonen jeg er i. Takk ❤️ Jeg er ikke ts. Men har et nært familiemedlem som jeg har fulgt tett. Tegnene på autisme startet veldig tidlig selv om barnet ikke fikk diagnosen før i en alder av 8 år. Mor ønsket å få utreding ved 2 årsalderen men ble avvist av fastlegen. Ved 6 årsalderen ble det sendt henvisning, men den ble avvist av bup. Ved 8 årsalderen kom de endelig igjennom hos bup og fikk diagnosene (barneautisme og adhd) relativt raskt. Det vi opplevde var avvikende med barnet i tidlig alder var noe manglende blikkontakt (første tegnet som var tydelig fra 3 mnd), sen språkutvikling, utfordringer i samspill med andre, hyppige meltdowns osv. Fra 2-3 årsalderen var barnet veldig rigid. Påkledning måtte for eksempel gjøres i en gitt rekkefølge. Dersom det ikke ble gjort på "riktig måte" rev han av seg alle klærne og måtte begynne på nytt. Han kunne også fort bli aggressiv og sint. Dette vet vi nå kom av at han ble alt for overstimulert og stresset. Heldigvis stoppet den adferden med god tilrettelegging. Håper TS kan svare deg ❤️ Anonymkode: 1a6ac...e7c
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2024 #46 Skrevet 3. juni 2024 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Jeg er ikke ts. Men har et nært familiemedlem som jeg har fulgt tett. Tegnene på autisme startet veldig tidlig selv om barnet ikke fikk diagnosen før i en alder av 8 år. Mor ønsket å få utreding ved 2 årsalderen men ble avvist av fastlegen. Ved 6 årsalderen ble det sendt henvisning, men den ble avvist av bup. Ved 8 årsalderen kom de endelig igjennom hos bup og fikk diagnosene (barneautisme og adhd) relativt raskt. Det vi opplevde var avvikende med barnet i tidlig alder var noe manglende blikkontakt (første tegnet som var tydelig fra 3 mnd), sen språkutvikling, utfordringer i samspill med andre, hyppige meltdowns osv. Fra 2-3 årsalderen var barnet veldig rigid. Påkledning måtte for eksempel gjøres i en gitt rekkefølge. Dersom det ikke ble gjort på "riktig måte" rev han av seg alle klærne og måtte begynne på nytt. Han kunne også fort bli aggressiv og sint. Dette vet vi nå kom av at han ble alt for overstimulert og stresset. Heldigvis stoppet den adferden med god tilrettelegging. Håper TS kan svare deg ❤️ Anonymkode: 1a6ac...e7c Hei! Takk for svar Kan jeg spørre deg hvor gammel barnet er nå og hvordan det går med hen? Anonymkode: 3e11b...e43
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2024 #47 Skrevet 3. juni 2024 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Hei! Takk for svar Kan jeg spørre deg hvor gammel barnet er nå og hvordan det går med hen? Anonymkode: 3e11b...e43 Barnet er 11 år nå. Han tenger mye tilrettelegging. Han har eget grupperom og assistent på fulltid på skolen. Han sliter litt med å ordlegge seg og å forklare ting. Men han har godt språk ellers. Sosialt er det ganske utfordrere og mor må planlegge treff med andre barn i klassen med foreldrene, hvis ikke hadde han vært helt alene på fritiden (utenom egen familie, søskenbarn osv). Faglig ligger han en stykke bak de andre medelevene. Men han snakker flytende engelsk, er super flink til koding, og er svært god i hoderegning. Så der ligger han lengre fremme enn de andre. Virker som han ellers har det greit jevnt over. Det som er mest ufordingende nå er få han til å delta på fritidsaktiviteter. Vanlige aktiviteter som fotball, basket, håndball osv. fungerer ikke. Han er motorisk dårligere enn de andre barna og føler lite mestring der. Han deltar noen ganger på aktiviteter med Autisme foreningen. Anbefaler deg å bli medlem i ulike Facebookgrupper som vedrører Autisme. Mye informasjon å hente der. Man kan også skrive anonyme innlegg i flere av gruppene. Anonymkode: 1a6ac...e7c
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2024 #48 Skrevet 3. juni 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Barnet er 11 år nå. Han tenger mye tilrettelegging. Han har eget grupperom og assistent på fulltid på skolen. Han sliter litt med å ordlegge seg og å forklare ting. Men han har godt språk ellers. Sosialt er det ganske utfordrere og mor må planlegge treff med andre barn i klassen med foreldrene, hvis ikke hadde han vært helt alene på fritiden (utenom egen familie, søskenbarn osv). Faglig ligger han en stykke bak de andre medelevene. Men han snakker flytende engelsk, er super flink til koding, og er svært god i hoderegning. Så der ligger han lengre fremme enn de andre. Virker som han ellers har det greit jevnt over. Det som er mest ufordingende nå er få han til å delta på fritidsaktiviteter. Vanlige aktiviteter som fotball, basket, håndball osv. fungerer ikke. Han er motorisk dårligere enn de andre barna og føler lite mestring der. Han deltar noen ganger på aktiviteter med Autisme foreningen. Anbefaler deg å bli medlem i ulike Facebookgrupper som vedrører Autisme. Mye informasjon å hente der. Man kan også skrive anonyme innlegg i flere av gruppene. Anonymkode: 1a6ac...e7c Takk for svar. Setter stor pris på det Anonymkode: 3e11b...e43
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå