Gjest theTitanic Skrevet 16. juni 2021 #21 Skrevet 16. juni 2021 Traktorlesba96 skrev (1 minutt siden): Ja, skjønner det. Men jeg har sagt i fra til henne stadig. Og hun har så klare meninger om hvordan jeg bør være. Man blir bare så sliten av det selvom hun vil meg sikkert godt. Men merkelig å vise det på når hun gjør narr av min seksualitet også 😅 Det er respektløst. Du får tenke sånn at hun vil deg sikkert godt, men at hun mangler kunnskap og ikke evner bedre. Å gjøre narr bidrar ikke til noe som helst annet enn dårlig stemning og eventuelt lyst til å skape reaksjoner. Tydeligvis er hun irritert for at du ikke er den hun ser for seg at du skal være. Men hvem er hun til å bestemme en annens personlighet og legning? Du kan jo si at hun heller ikke er den du ser for deg at hun burde være, men at du av respekt ikke tvinger henne til å være en annen. Synd hun ikke kan vise deg samme respekt tilbake.
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2021 #22 Skrevet 16. juni 2021 Får velge selv, men klærne må passe etter været og anledning. Viktig å lære barna at man pynter seg til bursdag/festligheter. Anonymkode: 1596d...63c 2
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2021 #23 Skrevet 16. juni 2021 Kjører en kombinasjon av praktisk og det ungen liker. Prøver å finne klær jeg vet han vil like, som også oppfyller mine krav. Det er viktig for meg at han føler seg vel i klærne, og hvis han syns han har på seg noe flott så er det flott selv om jeg kanskje ikke syns det er like pent. Mine foreldre var svært kritiske til alt ved mitt utseende som barn (og som voksen i grunn), og jeg fikk aldri gå i de klærne jeg selv syns var pene. Den dag i dag får jeg gjerne klær til jul/bursdag i den stilen min mor og søster har, selv om de vet at jeg ikke liker den. De vet og at jeg ikke bruker klærne, men de kjøper dem fremdeles fordi de ikke liker stilen min 🙄 Anonymkode: ebde0...bd3
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2021 #24 Skrevet 16. juni 2021 Velger selv på skolen (ikke den dagen de fotograferer) og på fritiden, så da går det mest i sportsmerker. Når vi skal på byturer, restaurant og på besøk finner jeg frem klær, uten noen som helst protester fra gutten på 10 år . Anonymkode: 4994b...3c9
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2021 #25 Skrevet 17. juni 2021 Femåring: Her går det i rosa, lilla, regnbuer og enhjørninger (gleder meg til vår estetiske sans blir litt mer sammenfallende). Anonymkode: 2153f...c23
jordbær86 Skrevet 17. juni 2021 #26 Skrevet 17. juni 2021 Husker at mor og bestemor gikk sammen om at jeg skulle klippe meg kort for de syns det var finere og mer praktisk, jeg nektet selvfølgelig for jeg ville ha langt hår, men måtte til slutt gi meg. Da jeg sa at heldigvis så vokser det ut igjen så sa mamma at da måtte jeg klippe meg på nytt. Etter mye krangel slapp jeg å gjøre det andre gangen. Var ikke så liten heller, var 16 år. Klær har de forsøkt å blande seg oppi en del ganger og prøver seg fortsatt noen ganger. Men hvordan jeg går kledd og hvordan jeg er på håret kan de bare drite i. Jeg er voksen.
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2021 #27 Skrevet 17. juni 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Kjører en kombinasjon av praktisk og det ungen liker. Prøver å finne klær jeg vet han vil like, som også oppfyller mine krav. Det er viktig for meg at han føler seg vel i klærne, og hvis han syns han har på seg noe flott så er det flott selv om jeg kanskje ikke syns det er like pent. Mine foreldre var svært kritiske til alt ved mitt utseende som barn (og som voksen i grunn), og jeg fikk aldri gå i de klærne jeg selv syns var pene. Den dag i dag får jeg gjerne klær til jul/bursdag i den stilen min mor og søster har, selv om de vet at jeg ikke liker den. De vet og at jeg ikke bruker klærne, men de kjøper dem fremdeles fordi de ikke liker stilen min 🙄 Anonymkode: ebde0...bd3 Fortell at de kaster bort pengene sine. Anonymkode: 03b3c...a46
Trolltunge Skrevet 17. juni 2021 #28 Skrevet 17. juni 2021 Jeg fikk bestemme selv. Mine barn får også bestemme selv. Gutta var imidlertid tenåringer innen de brydde seg, så innen det måtte jeg egentlig kikke på hva andre på alderen gikk med når jeg kjøpte klær til dem, og innimellom trå til og forlange bedre bekledning. For å ikke bry seg gikk av og til for langt. Som genseren på vrangen eller å ta på seg klær som var altfor små. Det bedret seg da de fikk øynene opp for jenter. 😄 Nå har jeg absolutt ingenting å si.
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2021 #29 Skrevet 17. juni 2021 Har ei venninne som bare kjøper ‘Pomp de lux» klær til barnet og speisa klær fra Noa Noa. Det har hun gjort fra hun var født og nå er hun 4 år. Nydelige klær på mange måter. Barnet ser ut som hun kunne vært med i filminnspilling av ‘huset på prærien’. Veldig vakre og søte kjoler og bluser. Men ikke pop når du er 4+ og helst vil gå i klær med Disney bilde og disco inspirasjoner. Syns oppriktig synd på denne jenta. Selv om vi voksne på 35+ syns klærne er pene. Anonymkode: db1bf...2bb 2
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2021 #30 Skrevet 17. juni 2021 11 hours ago, Traktorlesba96 said: Gledet meg så til å handle mine egne klær for da bestemte jeg helt selv. Har ei tante som tok med meg på kjole shopping og jeg hatet å gå med kjoler. Men ut i fra henne så måtte jeg lære å gå med kjoler fordi jeg er jente. Så hun tok meg med på kjoleshopping selvom jeg hatet kjoler. De kjolene ble aldri rørt og hang bare pent i skapet i flere år før de ble gitt til fretex. Hun ville jo bare at jeg skulle bli jentete! Blir kvalm når jeg tenker tilbake på det 🤣🤣🤣 Traktorlesba ble forsøkt påtvunget kjoler Anonymkode: ee6f5...d72
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2021 #31 Skrevet 17. juni 2021 Bruker å kjøpe klær jeg vet de forskjellig ungene liker, jeg liker ikke bruke penger på klær som ikke blir brukt.. Anonymkode: d4a88...bad 3
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2021 #32 Skrevet 17. juni 2021 Ungene får velge klær selv! Synes det hadde vært rart å tvinge på dem min smak, jeg er 40 og de er jo barn... Siden 5-6 års-alderen har de hatt ganske klare meninger om hva de liker, så da er de med på butikken når vi kjøper klær. Noen ganger kjøper jeg ting jeg tror de liker, hvis de ikke liker det så bytter jeg det. De har enda ikke kommet med noen hårreisende forslag til antrekk da, de har heldigvis bra smak Jeg hadde kanskje slitt litt hvis de ville gå med noe jeg synes er vulgært, hullete bukse og magetopp i konfirmasjon for eksempel. De må jo lære å kle seg etter været og anledning. Synes de eksemplene med mødre som tvinger barna til å gå med klær de ikke liker, eller klippe håret, er ganske sjokkerende! Jeg hadde jo aldri godtatt at noen andre skulle bestemme hvordan jeg skulle se ut (innenfor rimelighetens grenser), synes ikke det er riktig å gjøre det ovenfor barn heller. Anonymkode: 26519...a52 3
Nuith Skrevet 17. juni 2021 #33 Skrevet 17. juni 2021 Toåringen får ikke bestemme selv, da ville det vært dinosaurpysj døgnet rundt. 7-åringen får heller ikke bestemme selv store deler av tiden, siden prinsessekjole IKKE er det perfekte antrekk til all slags vær og alle anledninger. Regner med at det blir full overkjøring fra min side ved mange anledninger fremover også, fra jul og 17. mai til at de må ha på regntøy, ulltøy etc når været tilsier det - selv om de overhodet ikke har lyst.
^^Belle^^ Skrevet 17. juni 2021 #34 Skrevet 17. juni 2021 Synes det er en uting at foreldre skal bestemme hva barn har på seg. Klart, visse grenser må man sette, som at de skal være rene og varme nok, men ellers mener jeg at klær er en måte barna utforsker og oppdager seg selv på. Barna mine får fritt spillerom for hva de vil ha på seg, og kan (selvsagt) velge fritt i butikken, om det så heter gutteavdeling eller jenteavdeling (avdelinger jeg særdeles misliker at er atskilte, men det er en annen diskusjon). Så lenge de selv føler seg fine og komfortable, er det det viktigste for meg som forelder. 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2021 #35 Skrevet 17. juni 2021 Det er jeg som kjøper inn klær, men jeg tenker på hva jeg tror den eldste vil like. Er det rosa, lilla eller har enhjørning på, så er vi i boks. Skulle jeg bestemt helt, skulle det vært myke, behagelige og mer nøytrale klær. Jeg er ikke superglad i at det skal være så veldig "jentete". Men jeg vil ikke la mine personlige meninger om at det er unødvendig og litt ugreit å kjønnsinndele klær til småbarn bestemme hva hun skal så ha på. Da får jeg heller framsnakke andre farger og motiver og gå i grønne og blå klær selv. Anonymkode: b39ba...372 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #36 Skrevet 30. desember 2021 De får velge selv stort sett, eneste regelen vi har er at vi verken barn eller voksne går med pysj- eller joggebukse utenfor husets fire vegger Anonymkode: 32ef3...bb0 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #37 Skrevet 30. desember 2021 Jeg begynte å kjøpe egne klær før jeg var 10 på 80-tallet, fikk penger av mamma og likte hun ikke klærne jeg kjøpte dro vi og byttet det. Jeg likte aldri klær fra familie. Min 12-åring får bestemme alt - om hun betaler selv, om jeg betaler får hun det ikke. Datteren vil ha store samme klær som datteren til 0c7c6...e51. Kjøpe kjole til jul tok sin tid, men det ble kjole til jul og nytt år. Jeg skulle ønske hun kunne ha litt mer tettsittende klær… Jeg kjøper ikke lenger klær til henne uten at hun er med. Anonymkode: 67afa...e33
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #38 Skrevet 30. desember 2021 Hun er 4 nå og har bestemt hva hun vil ha på seg siden hun kunne si ja og nei. Så rundt 1 år. Og fra hun var rundt 2 har hun blitt med på å bestemme hvilke klær jeg kjøper til henne. Anonymkode: a806b...71a
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #39 Skrevet 30. desember 2021 Selvsagt bestemmer barnet det selv Anonymkode: c4ac8...086
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #40 Skrevet 30. desember 2021 Ja barna bestemmer klærne selv, innefor rimelighetens grenser. Så det blir mye rosa og glitter til 5 åringen men det får så være. De vokser det nok av seg. Anonymkode: 0d276...7d0
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå