Gå til innhold

Er din eller barnets smak viktigst?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Virker som om noen foreldre kjøper klær til barna utifra hva de selv liker selv om barna er store nok til å ha en mening om det. Jeg mener ikke alle, kjenner noen. Og husker når jeg var barn at jeg ikke fikk gå med noe mamma ikke likte selv om jeg likte det selv. Husker også jeg fikk en genser i julegave da jeg var ca ti år. Jeg likte den kjempegodt men mamma likte den ikke og sa at den bytter vi. Det hjalp ikke at jeg sa jeg likte den kjempegodt. Mulig hun var ekstrem. Hun prøver seg av og til nå også når jeg har på meg noe hun ikke liker.

Flere som hadde/har sånne mødre? Og hva er din mening om saken?

Anonymkode: 03b3c...a46

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Søsteren min er en slik mor. Bytter gaver til datteren om HUN mener datteren ikke skal ha det...

Anonymkode: 3508d...a93

Skrevet (endret)

Gledet meg så til å handle mine egne klær for da bestemte jeg helt selv. 

Har ei tante som tok med meg på kjole shopping og jeg hatet å gå med kjoler. Men ut i fra henne så måtte jeg lære å gå med kjoler fordi jeg er jente. Så hun tok meg med på kjoleshopping selvom jeg hatet kjoler. De kjolene ble aldri rørt og hang bare pent i skapet i flere år før de ble gitt til fretex. 

Hun ville jo bare at jeg skulle bli jentete! Blir kvalm når jeg tenker tilbake på det 

Endret av Traktorlesba96
  • Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Mine får bestemme selv , innen rimelighetens grenser - pysj i barnehagen er ikke ok. Samt kle seg etter været. De er 4 og 7. 

Anonymkode: d7750...8cf

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Sønnen min får stort sett velge selv. Bortsett fra at når vi skal kjøpe penklær så skal vi faktisk kjøpe penklær. Da hjelper det ikke at han synes joggebukse og hettegenser er kjempefint. 😛

Anonymkode: 72c2b...557

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Næh, så lenge de velger klær etter vær og temperatur og sånn, så må de kle seg i hva de bare vil egentlig.

Vi har kjøpt klær fra både gutteavdelig og jenteavdeling, og begge barna har ganske tidlig vist at de har en stil de liker. Ene barnet liker sportslige joggeklær og hettegensere, og andre liner å være med pent kledd med litt merkeklær og moteriktig. 

Er ikke jobben min som forelder å hjelpe barna å finne sin egen vei i livet, inkludert sin personlige stil? La dem få uttrykke seg selv slik de selv ønsker? 

De er ikke dukker jeg skal kle opp.

Anonymkode: 71f0d...be4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en treåring, og i den alderen er det viktigere at det er klær enn at det er pene klær 😂 Eneste kamp jeg tar på klær er at det skal være sånn ca etter været, altså ikke shorts i snøvær og ikke ulldress når det er 25 grader. Alt annet går seg til 🙃

Anonymkode: a080d...b9a

• Liker 1
Skrevet

Høres ut som du snakker om hvilke klær man kjøper, og ikke hva de kler på seg.

Jeg står for garderoben til barna, men hvis det er noe spesielt de ønsker seg eller de er med i klesbutikken for å prøve noe, så får de velge selv. Så da ender vi f.eks med Spiderman-genser selv om jeg synes gensere med trykk er dritstygt.

• Liker 4
Gjest WhisperingWind
Skrevet

Nå bryr ikke ungen min seg om hva han har på. Men klart han hadde fått bestemme selv innenfor rimelighetens grenser. 

Gjest theTitanic
Skrevet
Traktorlesba96 skrev (2 timer siden):

Gledet meg så til å handle mine egne klær for da bestemte jeg helt selv. 

Har ei tante som tok med meg på kjole shopping og jeg hatet å gå med kjoler. Men ut i fra henne så måtte jeg lære å gå med kjoler fordi jeg er jente. Så hun tok meg med på kjoleshopping selvom jeg hatet kjoler. De kjolene ble aldri rørt og hang bare pent i skapet i flere år før de ble gitt til fretex. 

Hun ville jo bare at jeg skulle bli jentete! Blir kvalm når jeg tenker tilbake på det 

Uten å ville trå deg på tærne så tror jeg nok det var godt ment fra din tantes side. Ikke all velmenethet blir bra. Hun glemte jo å se deg for den du er som person. 

Jeg nektet kjoler som barn og de ga seg fort. Lysten til sminke, kjoler og skjørt kom ikke før i slutten av tenårene. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Virker som om noen foreldre kjøper klær til barna utifra hva de selv liker selv om barna er store nok til å ha en mening om det. Jeg mener ikke alle, kjenner noen. Og husker når jeg var barn at jeg ikke fikk gå med noe mamma ikke likte selv om jeg likte det selv. Husker også jeg fikk en genser i julegave da jeg var ca ti år. Jeg likte den kjempegodt men mamma likte den ikke og sa at den bytter vi. Det hjalp ikke at jeg sa jeg likte den kjempegodt. Mulig hun var ekstrem. Hun prøver seg av og til nå også når jeg har på meg noe hun ikke liker.

Flere som hadde/har sånne mødre? Og hva er din mening om saken?

Anonymkode: 03b3c...a46

Datteren min er fem år hun får gå med de rareste kombinasjoner av klær. Det hender jeg prøver og påvirke henne litt så hun ser ok ut. Men ofte så går hun med ting som er helt kræsj, f.eks lilla kjole med fine blonder og en grønn bukse med dinosaurer. 

Anonymkode: 1117c...df9

• Liker 2
Skrevet

Så lenge barnet er påkledd etter vær og før og anledning og klærne er rene (innenfor rimelighetens grenser) er det barnet som bestemmer.

Et av mine barn elsket mønster som liten. Jo mer jo bedre. Det så ut som hen hadde kledd på seg i blinde - prikker, striper, stjerner og alle regnbuens farger i skjønn blanding.

Har et 1. klassebilde som er helt nydelig😂 

Så her er det barna som bestemmer.

• Liker 1
Skrevet

Når det kommer til hva de har på seg vs hva man kjøper synes jeg begge tilfeller burde vurderes, om ungen min ville ha en Batman-genser fordi han synes Batman er kul føler jeg det er viktig at han skal få uttrykke det. Men alt med måte, vi kan jo ikke fylle hele garderoben med den slags klær. Et par Spider-Man sokker? Selvfølgelig, karakteren er et kjempepositivt forbilde.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis datteren min på 4 hadde valgt selv hvilke klær vi skulle kjøpe hadde hun nok valgt helt andre ting enn de jeg kjøper, men hun liker klærne jeg kjøper og velger ut fra de vi har. Generelt er det veldig lite protester, hun liker også at jeg legger fram antrekkene. Er selvsagt imot å tvinge barn til å gå med klær de ikke liker, men hittil har vi ikke møtt på problemstillingen.

Anonymkode: c41dd...6ff

Gjest theTitanic
Skrevet

Så mange fjollemødre som nekter å kjøpe klær fra h&m med filmfigurer på fordi de syntes det er heslig, men de glemmer at de fleste barn syntes det er veldig fint. De vil jo gjerne være lik favorittfigurene sine.  Det er faktisk ganske viktig for et barn å få ting i yndlingsfargen eller med yndlingsmotivet. 

AnonymBruker
Skrevet

Sønnen min er veldig bestemt på hva han liker og ikke liker. Er 5 år og jeg har sluttet å kjøpe klær uten han. Har vært slik siden han var 3 år. Tar han alltid med i butikken, slik at han kan velge selv. Ellers blir det bomkjøp. Sønnen min velger helt klart klær som jeg ikke liker så godt (sterke farger og trykk av spiderman, paw patrol ol), men da kler han i hvert fall greit på seg om morgenen uten massive protester. 

Anonymkode: 308f4...69a

• Liker 4
Gjest Hvemsomhelst
Skrevet (endret)

Jeg kan bare svare som stebestemor.  Vi kjøpte et digert lass med klær til barnet til det var fylt 3 år.  Jeg elsket å gå i klesbutikker og finne tøy, strikket mange fine plagg også.Det var fine, men rimelige klær fra Kappahl, HM osv.  alt passet. Flotte klær.  Det synes ikke de unge fireldre.

så fikk vi beskjed fra barnets mor om det var enklere med penger, fordi det helst skulle være Polarn &pyret eller noe, eller noe fra en eller annen motebutikk, wow…og det måtte kjøpes i andre butikker.  Så vi endte opp med pengeoverføringer på 3000 til bursdager og jul så lenge min mann levde og fikk ikke så mye som en takk. Jeg måtte begrense det da jeg ble alene, og da mistet jeg kontakten med hele stefamilien. Nå har mitt nydelige stebarnebarn nettopp fylt 18 og fikk ingen gave fra meg. Ingen kontakt.

Endret av Hvemsomhelst
AnonymBruker
Skrevet

Hjemme får ungene bestemme helt selv.  Typ, vil du gå i pronsessekjole eller pysjamas så får du lov til det. Regner det ute må de ha på regndress utenpå ol. Men de får prøve seg i det været som er, og så ha superlavterskel for å kle på/av seg etter været. Da lærer de hva de liker og hva som er praktisk. 

Barnehage/skole får de velge klær fra skapet selv, men i skapet er det bare skikkelige klær for sesongen. I barnehagen kunne jeg velge ut 5 gensre, så kunne barnet velge en av de 5 f.eks. 

Anonymkode: 6d24f...823

• Liker 1
Skrevet (endret)
theTitanic skrev (41 minutter siden):

Uten å ville trå deg på tærne så tror jeg nok det var godt ment fra din tantes side. Ikke all velmenethet blir bra. Hun glemte jo å se deg for den du er som person. 

Jeg nektet kjoler som barn og de ga seg fort. Lysten til sminke, kjoler og skjørt kom ikke før i slutten av tenårene. 

Ja, skjønner det. Men jeg har sagt i fra til henne stadig. Og hun har så klare meninger om hvordan jeg bør være. Man blir bare så sliten av det selvom hun vil meg sikkert godt. Men merkelig å vise det på når hun gjør narr av min seksualitet også 😅 

Nå handler jeg klær fra herreavdelingen og rører fortsatt ikke kjoler😅

Endret av Traktorlesba96
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Her får jenta på 11 år lov til å bestemme selv 💁‍♀️ hun vil helst gå i paperbag-bukser, vide bukser, store skate-t-skjorter og hettegensere. Og alltid løst hår! Jeg som mor kløøør etter å heller slenge på ho ei ettersittende dongeribukse inntil de store T-skjortene og hettegensere OG ordne håret hennes 😅 men den gang ei. 

Jeg gikk selv i saggebukser, hettegensere og "gutteklær" når jeg var på den alderen, så skal vel ikke si noe. 

11-åringen er forsåvidt inneforstått med at i selskap må hun ha på kjole eller en fin jumpsuit 😊

Anonymkode: 0c7c6...e51

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...