Gå til innhold

Forferdelig vanskelig dilemma

Rakel

Anbefalte innlegg

Det er i orden å ikke reise når vi står midt i en pandemi. Som en over her sa, så har folk gått glipp av «verre» ting under korona, og selv om dere har lyst til å være der for datteren deres, så er det ikke verdens undergang om dere ikke drar. Datteren din gråt over telefonen, men det betyr ikke at dere må komme, det betyr bare at hun ble lei seg for deg, og uttrykker det. Ordne så familien til samboer tar mange bilder, og feire sammen med henne når hun kommer hjem :) 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Rotemor skrev (5 minutter siden):

Det er ikke i risikosonen for smitte, men for kraftigere reaksjon, ja. Ja, mulig det var set som var tanken. 

Ja, altså er de i risikosonen 🤷‍♀️

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rakel skrev (1 time siden):

Jeg befinner meg i et vanskelig dilemma nå som trenger rask avklaring og trenger noen råd.

Datteren min har nå gjennomført et hardt studie i medisin som har kostet på alle måter. Om to uker skal det være seremoni og hun vil få utdelt diplom som lege i Slovakia. 

I utgangspunktet tenkte vi at vi ikke kunne reise, men nå er situasjonen endret -  det er blitt mindre smitte og karantene kan foretas hjemme. Datteren min ønsker veldig at vi kommer. Især fordi foreldrene til hennes tyske samboer reiser ned for å se henne. De er imidlertid vaksinerte og har ingen karanteneplikt når de kommer hjem. 

Vi er 2 voksne og en 13 år gammel gutt som eventuelt reiser. Vi er ikke fullvaksinerte, men vil ha fått 1 dose 13- 14 dager før avreise. Må da ta fly til Polen og deretter kjøre bil inn i Slovakia. Vi vil da være der i 3 dager til sammen. 

Vi har ikke alvorlig sykdom (jeg har kronisk elveblest av ukjente ting og han allergi). Vi er ellers normalvektige. Seremonien vil også bli sent direkte og virituelt. 

Etter mye overveielser og fraråding fra legen å reise, bestemte vi oss for å bli hjemme og heller ha en fin feiring når hun kommer hit for å jobbe etter seremonien. (Hun bor ellers i Tyskland). Jeg tilbudte henne å få pengene vi ellers hadde brukt på reisen og at vi har en fin feiring her med hele familien. Hun begynte da å gråte og sa at hun syns det var vanskelig at bare foreldrene hans kom. Ofte blir det til at de (et annet tyskt par fra en annen elev kommer også) snakker tysk sammen og hun utelates, noe hun opplever som vondt. Hun sa videre at vi ikke trengte å føle at vi måtte komme og at hennes reaksjon bare var i verste fall, og at det nok ville gå fint. 

Jeg kjenner på en ekstrem stor frykt i å reise, samtidig som jeg ønsker å dele denne store opplevelsen med henne og være sammen med henne der. Synes dette er svært vanskelig og håper på noen gode råd eller refleksjoner omkring dette 💗

Hvorfor ble dere frarådet av legen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nordlending skrev (34 minutter siden):

Jeg hadde ikke reist. Tenk på skyldfølelsen hun kommer til å kjenne på om en av dere blir smittet, og blir alvorlig syk! 

Hva er oddsen for det?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fnuggolina
Rakel skrev (1 time siden):

Vi har uansett planlagt å feire her hjemme med storfamilien 2 uker etterpå, i juli :)  Hun kommer hit for å jobbe like etter seremonien. 

Om legen fraråder bør dere droppe det.

Men følg med på seremonien - og si på forhånd at dere lager en velkomstmiddag&familiefest til henne.

Hun er neppe den eneste dette gjelder, og hun er nok mest lei seg fordi korona generelt.

Dette er IKKE nødvendig reise slik noen her skriver....hallo.

Nødvendig reise er «studenten vår har suicidale tanker og trenger følge hjem/kreftbehandling for partner» osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke reist. Jeg finnes ikke redd for viruset, men man har null kontroll på hva norske myndigheter måtte finne på og hadde ikke orket usikkerheten rundt hjemreisen. Det er ikke sikkert datteren din har fått med seg galskapen som utspiller seg i Norge? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan jo plutselig være at dere må på karantenehotell allikevel. Disse tingene endrer seg hele tiden.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nordlending skrev (1 time siden):

Jeg hadde ikke reist. Tenk på skyldfølelsen hun kommer til å kjenne på om en av dere blir smittet, og blir alvorlig syk! 

Helt enig. TS gjør rett i å ikke reise.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sinsiew skrev (1 time siden):

Ja, altså er de i risikosonen 🤷‍♀️

Gruppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...