Gå til innhold

Overspiser prøver å ta tilbake kontroll - Dagbok


Nidarosen

Anbefalte innlegg

Hei! 

Jeg har drevet i overspising i sikkert snart 10 år. I starten var det kun overspising på lørdager/helger, men de siste årene har det dessverre blitt slik at jeg har overspise hver eneste dag. Til tider har det vært MYE dritt mat og andre ganger har jeg overspist sunnere måltider også. 

Overspisingen har vært mitt hjelpemiddel i forhold til stress, vanskelige følelser, men også for å kose meg og slappe av. 

Etter å ha overspist veldig my dårlig mat over en lengre periode på flere måneder, klarte jeg endelig å gå til lege for hjelp. Jeg har gått både opp og ned i vekt mange ganger i løpet av disse 10 årene, men har aldri klart å holde meg på "normal" vekt. Jeg har prøvd så fryktelig mye forskjellig innenfor livsstilsendring og trener fortsat regelmessig, men har bare ikke klart å holde meg til matvanene lengre enn kanskje 6 måneder/1 år. Legen tok meg heldigvis seriøst og jeg ble henvendt til psykolog for å finne ut bakgrunnen for overspisingen. 

Når har jeg kun vært en time hos psykologen, men følte jeg lærte mer om meg selv allerede på så kort tid. Overspisingen ligger godt i psyken og meg tanke på at det har vært mitt eneste "hjelpemiddel" i forhold til stress og negative følelser over så mange år, sier det seg selv at man ikke lett blir kvitt det. Før har jeg alltid følt meg som en skikkelig taper som ikke klarte å følge alle disse gode rådene i forhold til spisingen og vektnedgang. Det var enkel matte som mange sier. Jeg trodde jeg hadde verdens dårligste viljestyrke, men i realiteten skal det mye viljestyrke til for å prøve igjen og igjen og igjen. Gang på gang uten å lykkes varig. 

Nå prøver jeg igjen. Denne gangen med profesjonell hjelp. Nå må jeg få orden på hodet først, så får vi se hvordan det går. Jeg trener fortsatt, og har spist relativt normalt i noen dager nå. Jeg har ingen restriksjoner og teller ikke kalorier, da det å spise normale måltid i stede for junk og godis hele dagen, allerede er et stort steg for meg akkurat nå. 

Kg: 85 (+/-) 

Har denne dagboken for å skrive om eventuelle utfordringer og veien videre med psykologen. Kanskje kan jeg hjelpe motivere noen andre til å søke hjelp. 

Endret av Nidarosen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...