esk Skrevet 16. juni 2021 #1 Skrevet 16. juni 2021 I utgangspunktet vil jeg jo ha den og de privilegiene som medfølger, men sannheten er at jeg har litt helseangst og kommer til å være kjempestressa lenge etter jeg eventuelt har tatt vaksinen, og tolke hvert minste symptom som et tegn på noe alvorlig, selv om jeg egentlig vet at risikoen for alvorlige bivirkninger er utrolig lav. Kommer til å føle at det ikke er noen vei tilbake når vaksinen har blitt satt, og det blir jeg stressa bare av å tenke på. Jeg bor på et sted med spredd befolkning som kun har hatt få og sporadiske smittetilfeller igjennom hele pandemien, så det er ikke kjempestort behov for at jeg som er ung, frisk og rolig av meg og bor her trenger en sånn vaksine, spesielt ikke når de jeg kjenner i risikogruppen allerede er fullvaksinert. Føler ikke fordelene ved vaksinen veier opp for den den medfølgende helseangsten min, på en måte? Skulle gjerne hatt noen innspill fra andre her, da de fleste jeg kjenner i samme aldersgruppe deler samme mening som meg. 5
Justlooking Skrevet 16. juni 2021 #2 Skrevet 16. juni 2021 esk skrev (3 minutter siden): I utgangspunktet vil jeg jo ha den og de privilegiene som medfølger, men sannheten er at jeg har litt helseangst og kommer til å være kjempestressa lenge etter jeg eventuelt har tatt vaksinen, og tolke hvert minste symptom som et tegn på noe alvorlig, selv om jeg egentlig vet at risikoen for alvorlige bivirkninger er utrolig lav. Kommer til å føle at det ikke er noen vei tilbake når vaksinen har blitt satt, og det blir jeg stressa bare av å tenke på. Jeg bor på et sted med spredd befolkning som kun har hatt få og sporadiske smittetilfeller igjennom hele pandemien, så det er ikke kjempestort behov for at jeg som er ung, frisk og rolig av meg og bor her trenger en sånn vaksine, spesielt ikke når de jeg kjenner i risikogruppen allerede er fullvaksinert. Føler ikke fordelene ved vaksinen veier opp for den den medfølgende helseangsten min, på en måte? Skulle gjerne hatt noen innspill fra andre her, da de fleste jeg kjenner i samme aldersgruppe deler samme mening som meg. Dette må nesten hver og en ta stilling til selv. Oppveier privilegiene man får usikkerheten man føler? De fleste har tatt den for å kunne reise til utlandet, er det viktig for deg feks? 4
Ullvott Skrevet 16. juni 2021 #3 Skrevet 16. juni 2021 Hard og brutal sannhet: Du har mye større risiko for å bli smittet av Covid (fremdeles), og å få alvorlige komplikasjoner av Covid enn å få komplikasjoner etter vaksinen. 41
esk Skrevet 16. juni 2021 Forfatter #4 Skrevet 16. juni 2021 Justlooking skrev (28 minutter siden): Dette må nesten hver og en ta stilling til selv. Oppveier privilegiene man får usikkerheten man føler? De fleste har tatt den for å kunne reise til utlandet, er det viktig for deg feks? Å reise til utlandet blir ikke aktuelt før tidligst neste vår/sommer, men faren er jo at vaksinekravene vedvarer helt til da. Men å reise er helt klart noe jeg har savnet, og det er største grunnen til at jeg kunne tenke meg å ta vaksinen. Vanskelig å basere avgjørelsen på dette når det er så mye uvisshet angående situasjonen neste år. Ullvott skrev (28 minutter siden): Hard og brutal sannhet: Du har mye større risiko for å bli smittet av Covid (fremdeles), og å få alvorlige komplikasjoner av Covid enn å få komplikasjoner etter vaksinen. Sant det. Og dette understreker jo også hvor lav sannsynligheten er for at vaksinen skal gi alvorlige komplikasjoner. Bare dumt fornuften ikke overkjører frykten 😅 2
solmåneogstjerner Skrevet 16. juni 2021 #5 Skrevet 16. juni 2021 Jeg ville tatt den uansett. OM du skulle få bivirkninger så kommer de ganske raskt. Det er snakk om få dager, ikke uker med bekymring for det. Det klarer du å komme deg gjennom ❤ 7
Sequoia Skrevet 16. juni 2021 #6 Skrevet 16. juni 2021 Vi blir ikke kvitt korona, så du kan like godt ta vaksinen nå som om tre år når du gir opp at den skal forsvinne. 6
Den Sagnomsuste Skrevet 16. juni 2021 #7 Skrevet 16. juni 2021 Ullvott skrev (42 minutter siden): Hard og brutal sannhet: Du har mye større risiko for å bli smittet av Covid (fremdeles), og å få alvorlige komplikasjoner av Covid enn å få komplikasjoner etter vaksinen. Kilder? 19
Den Sagnomsuste Skrevet 16. juni 2021 #8 Skrevet 16. juni 2021 (endret) esk skrev (58 minutter siden): I utgangspunktet vil jeg jo ha den og de privilegiene som medfølger, men sannheten er at jeg har litt helseangst og kommer til å være kjempestressa lenge etter jeg eventuelt har tatt vaksinen, og tolke hvert minste symptom som et tegn på noe alvorlig, selv om jeg egentlig vet at risikoen for alvorlige bivirkninger er utrolig lav. Kommer til å føle at det ikke er noen vei tilbake når vaksinen har blitt satt, og det blir jeg stressa bare av å tenke på. Jeg bor på et sted med spredd befolkning som kun har hatt få og sporadiske smittetilfeller igjennom hele pandemien, så det er ikke kjempestort behov for at jeg som er ung, frisk og rolig av meg og bor her trenger en sånn vaksine, spesielt ikke når de jeg kjenner i risikogruppen allerede er fullvaksinert. Føler ikke fordelene ved vaksinen veier opp for den den medfølgende helseangsten min, på en måte? Skulle gjerne hatt noen innspill fra andre her, da de fleste jeg kjenner i samme aldersgruppe deler samme mening som meg. Dette må du avgjøre selv. Det er et pro/contra regnestykke som hver og en av oss bør reflektere over uten støy utenfra. På generelt grunnlag kan man alltid ta vaksinen senere, men har man fått den forblir den permanent i kroppen. Det betyr ikke at du skal la være, men huske på at valget tas èn gang. Det er litt som å tatovere hele ryggen. Man kan tenke frem og tilbake, men når man går utfra tatovøren har man den livet ut. Er det et problem? Kanskje ikke, men det er permanent og krever derfor grundig refleksjon i forkant. Husk at det er din kropp og din helse. Ingen samfunnssolidaritet har noen rett til å overstyre deg verken den ene eller den andre veien. Du bør stille deg selv spørsmålet om hvilke potensielle konsekvenser du er villig til å risikere. Tar du vaksinen kan du få bivirkninger som vi vet om eller som dukker opp i fremtiden. Velger du å la være kan du bli smittet av korona. Det vil trolig gå helt greit, men du KAN bli alvorlig syk og i verste fall dø. Den eneste store forskjellen i mitt hode er at de færreste vil bli eksponert for korona. Det vet vi fra tidligere epidemier. Flertallet pleier å forbli uberørt. Vaksinen blir du definitivt eksponert for dersom du tar den. Det argumentet finner god resonans hos meg. Andre konkluderer sikkert annerledes, men premissene er faktisk objektive. Endret 16. juni 2021 av Den Sagnsomsuste 17
Brud84 Skrevet 16. juni 2021 #9 Skrevet 16. juni 2021 Jeg skjønner tankene dine veldig godt! Ønsket i utganspunktet ikke vaksinen jeg heller. Men siden jeg bor i Oslo og vi har hatt det så strengt så lenge, følte jeg meg tilslutt presset til å ta den. Det ble tilslutt eneste måten å få tilbake livet igjen… Jeg var heldig å få første dose gjennom jobben sisst uke, for er egentlig i sisste gruppe. Det jeg er mest redd for er ikke de bivirkningene som kan komme relativt raskt, men de eventuelle senskadene absolutt ingen kan si noe om, da ingen i verden har vært vaksinert lenge nok enda… så jeg kommer nok til å måtte gå med en ekkel angst i mange mange år etter dette! Men vil du ha igjen friheten din, er det desverre eneste mulighet, for viruset forsvinner nok aldri helt… 4
kokkos Skrevet 16. juni 2021 #10 Skrevet 16. juni 2021 Jeg forstår deg. Hadde det likt. Men for meg - etter denne vinteren og våren med så sterke nedstengninger der jeg bor, og frykt for å smitte slektninger - så var jeg i praksis ikke i tvil da det ble min tur. Har fått første dose nå. Måtte rett og slett bare bli med. Jeg ønsker å så langt som mulig trygt kunne treffe slekt i risikogrupper, uten frykt for å videreføre smitte. Savnet har vært stort. Det har vært en tøff tid. 2
malifika Skrevet 16. juni 2021 #11 Skrevet 16. juni 2021 Jeg skjønner deg godt og stilte de samme spm som deg. Konklusjonen min ble vaksine. Vi blir ALDRI kvitt korona, det er kommet for og bli. Jeg vet med meg selv at hvis jeg ikke hadde tatt vaksinen, så hadde jeg trodd at jeg hadde covid-19 hver gang jeg hadde blitt tett i nesa eller fått vondt i halsen i overskuelig fremtid. Å skulle leve med den begymtingen er værre en bekymringen for vaksinen for min del. Dessuten så vet man aldri hvordan kroppen er fra tid til annen og dette viruset har vist at det nesten er bingo om hvor syk man blir. Ja, man har best sjans hvis man er ung og frisk, men noen unge og friske har faktiskt dødd av det uten at man aner hvorfor. Det dukker også opp nye mutasjoner, som jeg tror man er mer rustet mot dersom man er vaksinert. 4
Gjest Saph Skrevet 16. juni 2021 #12 Skrevet 16. juni 2021 Bare ta den. Er kjedelig om noen du er glad i ikke får ta vaksinen på grunn av sykdom, og så får du ikke være sammen med dem mere fordi du er ubeskyttet. Og det må da være bedre å være redd for at alle symptomer er bivirkninger av vaksinen i en uke, enn å tro du har corona hver gang du har luftveissymptomer i mange år.
Ulrikke Skrevet 16. juni 2021 #13 Skrevet 16. juni 2021 Jeg skjønner tankene dine, men her oppveier gevinstene de eventuelle små ulempene som kan dukke opp! Jeg tok vaksine i dag. Første dose. Veldig rar følelse fordi det er noe man har gått og ventet på så lenge. Men det føles riktig. Ikke minst fordi jeg jobber med barn og har følt på fare for smitte lenge. Det er nok lurt å heller ta tak i helseangsten enn å stå over vaksine nå som de har vært gitt såpass lenge, ihvertfall. Klart, de har ikke vært ute i mange år, så så langt fram kan man ikke forutse. Men disse tre ukene(?) det er snakk om hvor eventuelle bivirkninger kan oppstå, det klarer du! 2
GammelKaktus Skrevet 16. juni 2021 #14 Skrevet 16. juni 2021 Dette er et valg bare du kan ta men nå er det jo slik at de åpner slusene for turister og det øker jo risikoen for smitte sammen med et åpnere samfunn. De fleste løper jo ut i friheten nå som hjernedøde sauer og selv om du er forsiktig så er det ikke slik at andre er det. Men jeg skjønner at du er betenkt, det tror jeg de aller fleste av oss har vært og noen garanti har man jo aldri men vaksinen er så sikker som den kan være. Er og enig med Ulrikke den helseangsten må du prøve å få tatt tak i. Det fører med seg så mange unødvendige bekymringer. Og til det er livet for kort. 5
Betasuppe Skrevet 16. juni 2021 #15 Skrevet 16. juni 2021 2 hours ago, Ullvott said: Hard og brutal sannhet: Du har mye større risiko for å bli smittet av Covid (fremdeles), og å få alvorlige komplikasjoner av Covid enn å få komplikasjoner etter vaksinen. Det vet du ikke? Det spørs helt på alder og generell helsetilstand. 8
Den Sagnomsuste Skrevet 16. juni 2021 #16 Skrevet 16. juni 2021 FrøkenMånestråle skrev (21 minutter siden): Dette er et valg bare du kan ta men nå er det jo slik at de åpner slusene for turister og det øker jo risikoen for smitte sammen med et åpnere samfunn. De fleste løper jo ut i friheten nå som hjernedøde sauer og selv om du er forsiktig så er det ikke slik at andre er det. Men jeg skjønner at du er betenkt, det tror jeg de aller fleste av oss har vært og noen garanti har man jo aldri men vaksinen er så sikker som den kan være. Er og enig med Ulrikke den helseangsten må du prøve å få tatt tak i. Det fører med seg så mange unødvendige bekymringer. Og til det er livet for kort. Helseangst i forbindelse med vaksinajson kan være berettiget. Det er ikke irrasjonelt utfra det vi vet og ikke vet. 8
Den Sagnomsuste Skrevet 16. juni 2021 #17 Skrevet 16. juni 2021 (endret) Betasuppe skrev (8 minutter siden): Det vet du ikke? Det spørs helt på alder og generell helsetilstand. Vedkommende utelot (behendig nok...) kildehenvisninger. Trolig foreligger det lite støtte for påstanden om at sannsynligheten for smitte overgår fare for bivirkninger. Som allerede nevnt forblir faktisk majoriteten uberørt av epidemiske smitteutbrudd. Historien har lært oss dette. Selveste Svartedauden rammet (kun) 40 % av Europas befolkning. Endret 16. juni 2021 av Den Sagnsomsuste 4
Rotemor Skrevet 16. juni 2021 #18 Skrevet 16. juni 2021 Slike tanker må man sette til side og heller tenke på det som noe man må.
Den Sagnomsuste Skrevet 16. juni 2021 #19 Skrevet 16. juni 2021 Rotemor skrev (Akkurat nå): Slike tanker må man sette til side og heller tenke på det som noe man må. Hvorfor må man egentlig? 11
GammelKaktus Skrevet 16. juni 2021 #20 Skrevet 16. juni 2021 Den Sagnsomsuste skrev (9 minutter siden): Utfordringen med Ulrikkes argumentasjon er at hun avgrenser tidsintervallet for bivirkninger til tre uker. Vi har ingen longitude studier på koronavaksinen. Man kan håpe at alt blir som en solskinnsdag når de tre ukene har gått, men vi faktum er at vi vet lite om dette. Vaksinen har data fra i overkant av et år å vise til. Hevder jeg med dette at stygge longitude bivirkninger vil oppstå? Nei, men vi kan faktisk ikke utelukke det. Langtidsvirkninger forblir uvisse. Det er et prøveprosjekt og man må tørre å stille spørsmål om hva som eventuelt vil bli verst til slutt. Sykdommen eller kuren? Hadde jeg hatt kreft (har ikke påvist ihvertfall) så ville regnestykket ha gitt soleklar mening. Vaksine? Ja takk! Dersom man er frisk, ung og normalvektig bør man stille seg spørsmålet: hva risikerer jeg ved X (ikke vaksineres) og Y (vaksinajson)? Svarene er åpenbare utfra det vi vet idag. De færreste ble smittet av spanskesyken. Flertallet vil altså ikke bli eksponert for selve viruset. Det er ingen grunn til å anta at Covid19 vil smitte flere enn selveste Spanskesyken. Sykdommen rammer på nåværende tidspunkt primært gamle, syke og tykke mennesker. Øvrig befolkning har altså lite å frykte på nåværende tidspunkt. Dersom man usannsynlig nok blir smittet vil man derfor med høy sannsynlighetsgrad bli moderat syk. Hva med vaksinajson? Man vet ingen verdens ting om longitud virkning. Kanskje får 20 % av de vaksinerte kreft om 5-10 år, kanskje ikke. Det forblir derfor et åpent spørsmål. Kostnad/nytte har av regjeringen blitt trukket frem i forbindelse med J&J, men regjeringen konkluderer her utfra et øyeblikksbilde. Dette er ikke longitud argumentasjon, men begrenset til umiddelbare bivirkninger. Hva tjener et friskt og normalvektig menneske under 50 år på å la seg vaksinere? Utfra et egosentrisk perspektiv: trolig svært lite. Ulrikke og du ignorerer de usikre langtidsparametrene. Fremstillingen deres er derfor mangelfull. Jeg har ikke noe behov for å få noen til å ta vaksine eller ikke, det er som sagt et valg en må ta selv og eventuelt sammen med legen sin. Men jeg kjenner flere som døde av korona i 2020, de fleste av dem var yngre enn meg, friske og normalvektige, og nei det var ikke i Norge men når friske normalvektige mennesker uten noen underliggende sykdommer, løper maraton og klatrer i fjell og lever så sunt som overhodet mulig dør så tenker jeg at vi skal være glad for at vi har vaksiner. Hadde vi hatt disse vaksinene i mai 2020 så hadde de nok ennå vært her. Man har ingen garanti uansett, men oddsen er bedre med vaksinen, hvis ikke hadde vi ikke hatt den. 5
Anbefalte innlegg