DanielDuppsko Skrevet 17. juni 2021 #81 Del Skrevet 17. juni 2021 tom1986 skrev (34 minutter siden): Nei, slike store case-controll studier er ypperlige for å identifisere virkninger på populasjonsnivå av forskjellige hendelser. I dette tilfelle er det helt tydelig at "senvirkninger" ikke er et betydelig fenomen blant covid-smittede sammenlignet med resten av befolkningen. Dette er en altfor generell påstand. Det publiseres flere millioner vitenskapelige artikler i året, og de varierer i kvalitet fra det ypperlige til det elendige. Det samme vil gjelde "case-kontroll studier". rosemarin skrev (1 time siden): Forskningsstudier er jo mye bedre data enn «at alle vet». Sistnevnte blir jo bare anekdotisk. Desuten viser det seg jo at de såkalte langvarige covid plagene ikke. Nødvendigvis er noe som er så innmari spesielt for covid sammenlignet med andre virusinfeksjoner Poenget mitt da jeg skrev at "alle vet at koronasykdom kan gi ettervirkninger av en viss varighet", var at folk som opplever langtidsplager etter å ha vært smittet av koronaviruset, ikke nødvendigvis vil renne ned fastlegene, siden visse utfordringer i ettertid er forventet. Hva skal et legebesøk kunne utrette? En betydelig andel av de som har plager, vil trolig snarere vente og se om situasjonen bedrer seg med tiden - og med det ikke registreres i de to studiene vi diskuterer her som personer med senvirkninger. Til slutt, det er godt mulig at det vil vise seg at omfanget av langtidsplager hos de som har hatt et mildt forløp av sykdommen, vil være ganske begrenset. Men per nå tror jeg det ikke er grunnlag for å trekke noen slik konklusjon. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg