Gå til innhold

VELDIG lang ventetid hos fastlegen!

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Var hos fastlegen min for to uker siden. Hun mente jeg burde slutte på antidepressiva, og jeg sa meg enig siden hun vet jo best, selv om jeg egentlig synes livet er skikkelig fælt. Hadde oppfølgingssamtale på telefonsamtale i dag, men følte ikke jeg fikk sagt det jeg ønsket, var på jobb og det var andre der og jeg ville ikke si ting så de kunne høre det.

Så bestilte en ny time, for vil veldig gjerne starte på medisiner igjen og muligens få noe mer støtte, men neste time jeg fikk var om 1,5 måned! Forrige fastlegekontor jeg var ved måtte jeg alltid maks vente en uke...

Blir bare veldig frustrert :( 

Anonymkode: 4bbb7...b8c

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor avtalte du telefontime når du ikke kunne snakke fritt? Tilbyr fastlegen e-konsultasjon? Du kan sende melding der og be om resept på ny medisin. Dere kan diskutere hvordan den fungerer på timen om 1.5 måned. 

Anonymkode: 0dc40...4e8

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvorfor avtalte du telefontime når du ikke kunne snakke fritt? Tilbyr fastlegen e-konsultasjon? Du kan sende melding der og be om resept på ny medisin. Dere kan diskutere hvordan den fungerer på timen om 1.5 måned. 

Nei, ville helst ha vanlig time, men skrev st hvis det ikke var noe ledig før 20. juli så måtte det bli telefonsamtale (fordi jeg reiser vekk). Fikk time 3. juli.

har masse medisin igjen hjemme, så tenkte å bare bruke den.

AnonymBruker
Skrevet

Ikke 3 juli, mente 28. juli😅 skal absolutt klage, det er for lenge å vente!

AnonymBruker
Skrevet

Klage? Hva da for? Legene har lange pasientlister, og når det ikke er akutt så må man vente til neste ledige time. Attpåtil skal du reise bort, og du har jo selv valgt å utsette timen pga det. 

Er det akutt så ringer du når kontoret åpner så får du time samme dag.

Anonymkode: 658ca...c4b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Klage? Hva da for? Legene har lange pasientlister, og når det ikke er akutt så må man vente til neste ledige time. Attpåtil skal du reise bort, og du har jo selv valgt å utsette timen pga det. 

Er det akutt så ringer du når kontoret åpner så får du time samme dag.

Det står i linken. Jeg synes helt klart synd på pasientene men dette er et system det må endres på.

jeg skal reise vekk pga jobb og har ikke akkurat mye valg. Er 28 dager til jeg reiser, burde vært mulig å få en time før det.

her i kommunen er det overflod av leger, merkelig at det er så lange ventelister da! (Men skjønner jo st det har noe med kommunens økonomi og at en del av legene ønsker å jobbe redusert osv)

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det står i linken. Jeg synes helt klart synd på pasientene men dette er et system det må endres på.

jeg skal reise vekk pga jobb og har ikke akkurat mye valg. Er 28 dager til jeg reiser, burde vært mulig å få en time før det.

her i kommunen er det overflod av leger, merkelig at det er så lange ventelister da! (Men skjønner jo st det har noe med kommunens økonomi og at en del av legene ønsker å jobbe redusert osv)

Det er lange ventelister fordi folk har tendnes til å velge fastleger med lange ventelister fordi de tror det gjør dem til bedre leger. Overflod av leger betyr heller ikke at ventelistene reduseres, for det er fortsatt legemangel i Norge. Du kan jo bytte du også til en ledig fastlege. 

Legg inn en forespørsel om å fornye medisin og en e-konsultasjon så tar nok legen din kontakt. Eller så ringer du inn samme morgen og får en akuttime. Legen din har sikkert også ferie i den perioden, og hvis du ønsker å møte din fastlege så må du vente, eller så kan du be om å få time hos en vikar. 

AnonymBruker
Skrevet

Husk at det også sommerferietid nå…

Anonymkode: 3eaf3...b71

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Var hos fastlegen min for to uker siden. Hun mente jeg burde slutte på antidepressiva, og jeg sa meg enig siden hun vet jo best, selv om jeg egentlig synes livet er skikkelig fælt. Hadde oppfølgingssamtale på telefonsamtale i dag, men følte ikke jeg fikk sagt det jeg ønsket, var på jobb og det var andre der og jeg ville ikke si ting så de kunne høre det.

Så bestilte en ny time, for vil veldig gjerne starte på medisiner igjen og muligens få noe mer støtte, men neste time jeg fikk var om 1,5 måned! Forrige fastlegekontor jeg var ved måtte jeg alltid maks vente en uke...

Du vet at legene også har ferie?

Anonymkode: 0fa7c...f4e

• Liker 1
Skrevet (endret)

Siden du skriver at du fremdeles har nok igjen av den medisinen legen har gitt deg hjemme, kan du jo bare starte opp med den igjen og fortsette med den til du får time. Du kan sende melding til legen elektronisk via HelseNorge og si i fra at du begynner med medisinen igjen. Logg inn med bank id der. Det er registrert hvem som er din fastlege, så legens navn vil dukke opp over personer du kan sende melding til.

Det er ferietiden som står for døren som gjør at legene har så lang ventetid på sommeren. De har som regel vikarer til å steppe inn da, så det er ikke sikkert du får snakke med din vante lege når du har time i juli.

Endret av Million
  • Liker 1
Skrevet

Hvis fastlegen har lange ventelister ville jeg undersøkt hvor ofte denne legen har kontortid med pasienter og hvor mange arbeidsdager vedkommende har, og evt byttet lege. Noen leger har kortere arbeidstid, mer ferie, ol. Da blir ventelistene også lenger. 

AnonymBruker
Skrevet
Million skrev (40 minutter siden):

Siden du skriver at du fremdeles har nok igjen av den medisinen legen har gitt deg hjemme, kan du jo bare starte opp med den igjen og fortsette med den til du får time. Du kan sende melding til legen elektronisk via HelseNorge og si i fra at du begynner med medisinen igjen. Logg inn med bank id der. Det er registrert hvem som er din fastlege, så legens navn vil dukke opp over personer du kan sende melding til.

Det er ferietiden som står for døren som gjør at legene har så lang ventetid på sommeren. De har som regel vikarer til å steppe inn da, så det er ikke sikkert du får snakke med din vante lege når du har time i juli.

Jobber i en liten kommune i nord og det er sikkert ikke sånn alle steder, men vet at her har det ikke vært mulig å skaffe noen sommervikar for legene, helt plent umulig. Ingen vikarbyråer som klarer å skaffe noen heller. Tror ingen orker å være fastleger lenger, og da ender det jo med 1,5 mnd ventetid, det er selvfølgelig alt for lenge. 

Anonymkode: cb3ae...046

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette er ikke så vanskelig.

Fortsett på dosen du går på, ta samtalen da.

Ganske vanlig dessverre med så lang ventetid. 

Anonymkode: 53f68...6a8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Sånn, først av alt. Det er legene det er synd på først og fremst. De jobber ikke 8-16.30 og casher inn 1 million og lever i sus og dus. Da må du tenke om igjen. 

De ALLER fleste leger er selvstendig næringsdrivende, så kommunen har ikke en pelle mannsjit med kontorene deres å gjøre, BORTSETT fra at de får tilskudd på *latterlig lite* i året, mot at de MÅ stille opp i MINIMUM 40% tilgjengelighet for kommunale tjenester som legevakt (daglegevakt, med andre ord må de selv skaffe vikar for sin private praksis på legekontoret disse dagene) sykehjem/helsestasjon/rehabilitering (da kan man henvise pasienter til annen daglegevakt, overraskende nok). 

Så når du opplever leger som ikke er på kontoret så er det ikke fordi de jobber redusert, de er på jobb. Bare ikke der. 

Åh, ja. Så har du kveld/natt-legevakt. Som er pålagt. Og genererer fri etter vakt. Men som oftest gjør at legen sitter hjemme å tar igjen papirarbeid. Uttalelse til NAV, arbeidsgiver. Resepter. Legeerklæring. Oppfølging av blodprøvesvar. Henvisning. 

Dette må forøvrig også gjøres hver.eneste.dag. når da? Ja, når da? Kl 12? 11.30? 8-9? 

Spennende tanke da...at fastleger vil jobbe redusert. Det vil de helt sikkert. Men de har ikke sjans. Eller samvittighet. 

/helsesekretær 

Anonymkode: 9fb95...1da

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Nei, ville helst ha vanlig time, men skrev st hvis det ikke var noe ledig før 20. juli så måtte det bli telefonsamtale (fordi jeg reiser vekk). Fikk time 3. juli.

har masse medisin igjen hjemme, så tenkte å bare bruke den.

Det jeg mente er at når du avtalte telefontime hvorfor ordnet du det ikke sånn at du hadde mulighet til å prate uten at noen hørte det? For min del høres det ut som du ikke tok muligheten du hadde da du faktisk snakket med legen. Det er ikke legen sin feil at du ikke fikk sagt det du ønsket og med en gang på om ny time. Da forstår jeg godt at du ikke ble prioritert for ny time etter ferien.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...