Gå til innhold

Måkeunger - holde katter inne

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Her jeg bor er det måkeunger rundt husene denne tiden. De er så små og forsvarsløse, jeg jager katter hver kveld som jakter på dem. Det er nesten hjerteskjærende. De store måkene prøver også, men regner med at mange blir tatt. Kanskje folk skulle holde kattene mest mulig inne på denne tiden når det foregår klekking og fugleungene er så forsvarsløse?  Hva sier katte-eiere til det? 

Anonymkode: 6f125...1d1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde jeg selv visst at det var fugleunger rundt huset/blokken/leiligheten/osv. så hadde jeg holdt katten min mest mulig inne. 

Kanskje ringt fuglehjelpen eller en dyreorganisasjon som kan flytte dem om de er i et sted som er veldig unaturlig for dem å oppholde seg. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, Kenelz said:

Hadde jeg selv visst at det var fugleunger rundt huset/blokken/leiligheten/osv. så hadde jeg holdt katten min mest mulig inne. 

Kanskje ringt fuglehjelpen eller en dyreorganisasjon som kan flytte dem om de er i et sted som er veldig unaturlig for dem å oppholde seg. 

Jeg tror ikke det er unaturlig at de oppholder seg her, de er her hvert år, dette er en by ved kysten på Sørlandet. Måkene kommer tilbake hit for å legge egg, ser måkeunger hvert år her. Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg tror ikke det er unaturlig at de oppholder seg her, de er her hvert år, dette er en by ved kysten på Sørlandet. Måkene kommer tilbake hit for å legge egg, ser måkeunger hvert år her. Ts

Er det ingen flate tak dere kan sette dem opp på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Sette opp lapp? Legge igjen lapp i postkassen til naboene?

Det er ikke sikkert de tenker noe over at kosepusen deres er mindre kosete når får med seg fugleungene i nabolaget. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva er problemet? Rovdyr jakter på byttedyr, sånn har det alltid vært og sånn vil det alltid være. Kattene jakter da mus også uten at noen går av hengslene pga det.

Anonymkode: 3a268...b8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
2 minutter siden, Tvist said:

Er det ingen flate tak dere kan sette dem opp på?

Nei, det er det ikke. Har aldri prøvd å flytte ungene, bare skjerme dem. Vet ikke hva som skjer hvis jeg prøvde å flytte dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Just now, AnonymBruker said:

Hva er problemet? Rovdyr jakter på byttedyr, sånn har det alltid vært og sånn vil det alltid være. Kattene jakter da mus også uten at noen går av hengslene pga det.

Anonymkode: 3a268...b8d

Det blir færre og færre måker, er du klar over det? Vi trenger dem i faunaen. Og katter får mat hjemme, de trenger ikke ta fugleunger. Bare å passe på dem noen uker i året? Men kanskje for mye forlangt. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, Kenelz said:

Sette opp lapp? Legge igjen lapp i postkassen til naboene?

Det er ikke sikkert de tenker noe over at kosepusen deres er mindre kosete når får med seg fugleungene i nabolaget. 

Ja, skal sette opp lapp på nærbutikken, godt forslag. Vet ikke helt hvor kattene bor, men skal prøve det. Ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Nei, det er det ikke. Har aldri prøvd å flytte ungene, bare skjerme dem. Vet ikke hva som skjer hvis jeg prøvde å flytte dem?

Da blir du nok angrepet. Men om du kan finne en trygg plass måkeungene kan være kan du flytte dem, bare vær sikker på at foreldrene får det med seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Tvist said:

Da blir du nok angrepet. Men om du kan finne en trygg plass måkeungene kan være kan du flytte dem, bare vær sikker på at foreldrene får det med seg.

Er ingen fugleekspert, men skal man flytte på fugleunger uten at foreldrene får det med seg? Trenger ikke ungene få hjelp til mat? beskyttelse? osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kenelz skrev (10 minutter siden):

Er ingen fugleekspert, men skal man flytte på fugleunger uten at foreldrene får det med seg? Trenger ikke ungene få hjelp til mat? beskyttelse? osv. 

Les innlegget mitt en gang til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Skulle vært en egen båndtvangslov for katter i perioden småfugler klekkes.

Tror ikke du kommer noen vei med å henge opp lapp noen sted, katteeiere driter i hva kattene deres gjør når de ikke er hjemme...

Anonymkode: 930ae...a91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...