Gå til innhold

Hva forventer du hvis du låner bilen din til familie/venner?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Av og til spør noen om å få låne. Det er jo som regel ok hvis jeg ikke trenger den selv. 

Nær familie forventer jeg ikke så mye av da vi hjelper hverandre med ulike ting. 

Men så er det jo de som ikke helt forstår seg på hva det innebærer å låne. Feks har kommet tilbake med nesten helt tom tank. Eller har brukt bilen gjennom mange bomstasjoner og ikke engang tilbudt seg å betale. 

Så hva forventer dere og hvordan løser dere det? Jeg må vel være tydeligere nå og be om betaling/kreve at tanken skal være like full som når de lånte osv.

Anonymkode: efb1c...b79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Se noen episoder av Judge Judy så får du nok forslag der er masse saker om låning. 

Anonymkode: 296e7...f5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke bil og låner av og til fra familie. Fyller alltid tanken etter brukt med mindre det kun var en kort kjøretur. Betaler selvsagt alle bompenger.

Er det en kort kjøretur hvor jeg ikke fyller på tanken så gir jeg gjerne noe annet som takk for hjelpen. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på vennen. Bestevenninnen min kunne tatt bilen min og kjørt til månen og jeg ville ikke krevd bensinpenger. Samme med familien. Men mere perifere venner og familie så forventer jeg at de tar seg av utgifter som bensin, bom, parkering evt skader etc. 

Endret av Saph
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Betaler all bom, og fyller tanken. Vasker bilen innvendig og utvendig om jeg har lånt den mer enn en snartur.

Anonymkode: c3655...ad6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man kan vel ikke forvente noe? 

Synes det er mer slik at hvis det *ikke* skjer noe som helst, da er det et mirakel, nærmest. Virker som at de fleste som låner noe er nødt til å markere at: "jeg har brukt denne bilen". Litt som en hund som må skvette fra seg på et tre for å markere seg. 

Anonymkode: d8d68...68b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Når jeg lånte vekk bensin-bilen min for en lengre tur så forventet jeg minst halvfull tank når den kom tilbake, og den kom stort sett hjem med full tank som takk for hjelp. Hvis de skulle kjøre et dyrt sted med tanke på bomstasjoner, så tilbydde de seg å vippse summen de kjørte gjennom bom for. Såpass syns jeg man kan forvente :)

Nå har vi elbil og kjører gratis i de fleste bommer, og vi har lader hjemme. Ingen har lånt den bilen enda, men jeg hadde egentlig ikke tatt noe for det. Hva skulle det vært? Kanskje hurtiglader-avgift om de brukte den. Ellers kommer jeg ikke på noe. 

Anonymkode: cd2a0...8fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg forventer at bilen blir levert tilbake i samme stand som da den ble lånt. Ikke søppel liggende etter de, ikke merkbart endret dieselnivå og ikke stinkende.

Anonymkode: 59647...f3d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis jeg låner bort bilen, så låner jeg den bort for at de skal kunne bruke den. At de da kjører gjennom en bomring eller to og bruker bensin er åpenbart. At bilen kan bli møkkete på utsiden er heller ikke noe jeg bryr meg om. Er ikke det greit, så kan man heller ikke låne bort bilen.

Men dersom de kjørte langt med bilen, så ville jeg satt pris på at de fylte tanken igjen. Hadde de nesten tømt tanken, så hadde jeg forventet at de i det minste fylte litt, slik at jeg ikke kom ut til en bil med tom tank. Jeg forventer også at de ikke forsøpler bilen på innsiden.

Anonymkode: 1a741...1ab

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

låner aldri vekk bilen pga høy egenandel og min egen dårlige økonomi. kjipt å leve to mnd på nudler for å dekke inn igjen. Mange av de aktuelle har like dårlig råd…

Anonymkode: e6c07...6ea

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte
AnonymBruker skrev (På 15.6.2021 den 14.17):

Jeg låner ikke bort bilen min.

Anonymkode: af96f...785

Samme her. Ingen som tør å låne min heller 😅 Den er for dyr og spesiell, pluss at alle vet hvor mye den "betyr" for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Låner ikke vekk de to fineste bilene mine, men de andre sier jeg bare at det er 4kr/km, som er statens satser. Sjeldent noen gidder å låne av meg da... 😆

Anonymkode: e1cf8...1f3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Hvemsomhelst
AnonymBruker skrev (På 15.6.2021 den 14.17):

Jeg låner ikke bort bilen min.

Anonymkode: af96f...785

Ikke jeg heller. Jeg vet av erfaring at jeg selv blir sittende med regningene om noe skjer, siden jeg ikke er flink til å kreve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Låner ikke bort bilen jeg heller.
Har ikke råd til at andre skal snylte på meg. Den er til meg, mannen min og barna mine. Trenger folk bil så får de gjøre som vi gjør de gangene vi trenger 2 biler. Leie en.

Anonymkode: 24f1f...8bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Låner aldri bort bilen. Blir bare tull og bråk om noe skal skje, da man ultimat er ansvarlig som eier. 

Unntaket er egne foreldre og svigers, da jeg er helt sikre på at de ville ryddet opp, og har økonomi til å gjøre det også. 

Anonymkode: 37078...30e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Låner aldri bort bilen. Blir bare tull og bråk om noe skal skje, da man ultimat er ansvarlig som eier. 

Unntaket er egne foreldre og svigers, da jeg er helt sikre på at de ville ryddet opp, og har økonomi til å gjøre det også. 

....og da forventer jeg selvfølgelig ingenting. De har gitt oss så mye raushet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Låner heller ikke bort bilen, jobber som bilskadebehandler i forsikring. Ps jeg opplever aldri at noen spør om å få låne bilen heller, er det vanlig ?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I vår familie låner vi mye biler, da vi er fem husstander hvorav to eier bil.

Den største bilen er eid av foreldrene, og der står de for de fleste store kostnadene. Det forventes at den som låner fyller opp bensintanken om den er under halvfull, slik at bilen alltid er klar til bruk. Det forventes også at man tar sin del av vasking utvendig og innvendig. Siden det er barn som låner foreldrenes bil betaler foreldrene bom og ferge.

Den andre bilen er eid av en av barna, og er mindre, mer komfortabel og billigere i drift. Det er omtrent samme forventninger til de som låner den, men det forventes også at de som låner vippser penger for bom og ferge. Det forventes også at den leveres tilbake med nesten full tank.

Ved konflikter tas det rolig på tomannshånd. Ev epost om det ikke er mulig å møtes. Noen som ikke fyller tanken får påminnelse om at det hører med, og bør komme med en beklagelse og vippse en sum. Hvis ikke foreslår bileier en sum, og låner må enten vippse eller miste tillit hos bileier.

Anonymkode: 92ae7...a87

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...