Gå til innhold

Utekatt plutselig masse inne

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har en engstelig katt (og en rolig en). Han engstelige er aldri inne i sommerhalvåret, kun for å spise et par ganger om dagen når vi ikke er i nærheten. Nå de siste dagene har jeg sett ham mye inne, både i 2. etasje (hvor han vanligvis aldri er) og i sofaen (der er han en del om vinteren). Har reagert på det for det ligner ikke ham. Han er jo også veldig engstelig og ikke spesielt tam. Får ikke tak i ham med mindre vi stenger katteluka innenfra og "jager" ham mot den. Gjorde det idag for å sjekke over han, men fant ingen sår e.l. Tenkte kanskje han var syk. Han virker helt frisk og pigg også, men går rundt og mjauer en del. Sånne mjaoooooo lyder. Utover det merker jeg ikke noe spesielt. 

Vi har hatt noen skjærer i hagen i det siste som har plaget vettet av kattene. Tror de har reir i naboens hage e.l. for hører at de jager kattene  våre. Og de lager ekstremt mye irriterende skrikelyder disse skjærene. Holder på å bli sprø. De står rett ved siden av kattene og skriker dem inn i ørene. 

Han andre katten vår har også vært inne mer enn normalt de siste dagene. Kan det rett og slett være at de er utrygge ute pga skjærene? Som sagt virker ikke han engstelige katten vår syk heller. 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Våre blir også ekstremt mye plaget av skjærene. Må ofte ut og gå inn sammen med kattene. Tidligere har de fint klart seg ute i flere timer, nå holder de seg ganske tett på huset.

Om det ikke er noe annet som gir bekymring, mat-/vanninntakt, dovaner og sånt, er det nok ikke noe alvorlig. Den høye mjauinga kan fint være for å vise frustrasjon over skjærene.

Anonymkode: 6ee9f...324

Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Våre blir også ekstremt mye plaget av skjærene. Må ofte ut og gå inn sammen med kattene. Tidligere har de fint klart seg ute i flere timer, nå holder de seg ganske tett på huset.

Om det ikke er noe annet som gir bekymring, mat-/vanninntakt, dovaner og sånt, er det nok ikke noe alvorlig. Den høye mjauinga kan fint være for å vise frustrasjon over skjærene.

Han drikker og spiser som normalt. Dobesøk gjøres utelukkende ute så det kan jeg ikke si noe om. Men antar jeg ville merket det på ham om han var syk. Satser på at det er skjærene da. Hvordan plages dine av skjærer?

AnonymBruker
Skrevet
lady90 skrev (59 minutter siden):

Han drikker og spiser som normalt. Dobesøk gjøres utelukkende ute så det kan jeg ikke si noe om. Men antar jeg ville merket det på ham om han var syk. Satser på at det er skjærene da. Hvordan plages dine av skjærer?

Står i trærne og gauler ned på dem, og flyr etter dem. Den ene katten falt ned fra treet da det sto 5-6 skjærer oppi treet og ropte mot katten.

Var faktisk en måse som fløy etter en av kattene her en dag og! Det er ekstremt mange fugler her i området, så er vanskelig for kattene å trives ute her, dessverre.

Skrevet

Er det varmt hos dere for tiden? Våre er mye mer innendørs når det er vamt i været, så kanskje det kan ha noe å gjøre for dine også?

Skrevet (endret)
silkestrå skrev (7 minutter siden):

Er det varmt hos dere for tiden? Våre er mye mer innendørs når det er vamt i været, så kanskje det kan ha noe å gjøre for dine også?

Ikke spesielt nei. 

Men er ganske sikker på at det er disse skjærene altså. Hørte nettopp spetakkel uten like fra dem her ute og kikka ut og da "jaga" de den ene katten vår bort fra egen hage. Han spankulerte rolig, men de var "på ham" hele tida stakkars. Virker som de har tatt over territoriet til kattene helt. 

Han som er engstelig fra før blir neppe noe tryggere av dette

Endret av lady90
AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke hvis TS er min nabo men 

jeg har observert en katt som klatra i tre der hvor skjære har reir. Har observert den samme katten flere ganger hvor den prøver å fange små fugler ,flere ganger lykkes den også. Jeg mater små fugler også kommer katt og tar de ,ccc. En gang sa jeg den med måkeunge i munnen. Eierne burde opplyse den satans katt at måker er fredet !

Tilbake til skjærene. Så katten klatra opp men 2 skjærer dukka opp og skreik og lagde masse lyder ,flydde mot katta som holdt seg i tre stammen osv... Til slutt katten ga opp og gikk ned men skjærene fulgte etter. Jeg kunne nesten se hvor katten gikk bare etter å følge skjærene i lufta.

Det var vel 1 måned siden. 

Flere ganger i ettertid har katten nærma seg treet hvor skjærene holder til men de er raske med å skrike å flyve mot katta slik at den går vekk. Også følger de etter katta i lufta og skriker på den.

Så at katten din er stakkars som blir redd av skjærene skjer ikke ,men at katta er murder som dreper fugleunger ,ja det er mest sannsynlig. 

Anonymkode: 6652b...eec

Skrevet

Det roer seg nok når skjæreungene blir eldre, de passer på ungene sine. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...