Gå til innhold

Denne pandemien vs tidligere pandemier

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har lært mye om pandemi det siste året og det har fått meg til å tenke. 

Om man får korona så er det ikke sikkert man blir syk, men man kan føre viruset videre. Var det også slik med svartedauen? Brennkopper? Kunne noen bli smittet, men ikke ble syke? Slik som jeg lærte om svartedauen på barneskolen, så trodde vi alle lå rundt på stier i skogen og døde, fordi man var smittet. Jeg trodde alle som ble smittet døde. 

Anonymkode: af545...58f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Har lært mye om pandemi det siste året og det har fått meg til å tenke. 

Om man får korona så er det ikke sikkert man blir syk, men man kan føre viruset videre. Var det også slik med svartedauen? Brennkopper? Kunne noen bli smittet, men ikke ble syke? Slik som jeg lærte om svartedauen på barneskolen, så trodde vi alle lå rundt på stier i skogen og døde, fordi man var smittet. Jeg trodde alle som ble smittet døde. 

Anonymkode: af545...58f

Ikke alle som ble symptomatisk syke med Svartedauden (eller Yersinia pestis) døde. Men de aller fleste gjorde det, det vet man fra beretninger som ble nedtegnet av øyenvitner. 

På den tiden visste man jo ikke hvordan sykdommen fungerte, eller hva det var som forårsaket den (selv om det foreligger mange indikasjoner på at man  til en viss grad har forstått at smitte kunne unngås ved å isolere seg osv). Så det er ikke mulig å si noe sikkert angående hvor mange som eventuelt ble smittet uten å bli symptomatiske, og hvorvidt disse likevel var smittebærende overfor andre. 

Anonymkode: ce993...1b5

AnonymBruker
Skrevet

Svartedauden er en mye mer dødelig sykdom. 

Anonymkode: 9cfba...1d6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...