AnonymBruker Skrevet 14. juni 2021 #1 Skrevet 14. juni 2021 Hvordan merket DU at noe var gale? Når du sluttet å gi kroppen gluten, hvor lang tid gikk det før du følte deg bedre? Har du merket noen positive endringer som du ikke forventet å få? Anonymkode: 248a6...7cf
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2021 #2 Skrevet 14. juni 2021 Fordøyelsen endret seg "over natten", og jeg fikk daglig ubehag og smerter. Jeg ble enda blekere enn hva normalt er for en nordmann. Konstant trøtt og energiløs. Men feilen var jeg at jeg ikke stod på mitt. "Slapp og vondt i magen" kan jo være så mangt, og det ble selvsagt feid bort med "ja, du må spise regelmessig og lære deg å slappe av". Da det endelig ble konstatert ble jeg satt på medisiner (var ganske ille ute å kjøre, da vi snakker om mange år), og da gikk det veldig raskt mye bedre. Men jeg sluttet så snart som mulig med medisiner, og da ble det litt utfordrende igjen - også fordi samboer var "alt-etende". Nå bor jeg alene, og det finnes ingen kontaminasjonsfarer i leiligheten. Det hjelper. I ettertid har jeg skjønt at det fantes tegn allerede da jeg var barn, men du vet - det var jo absolutt ingen som skulle komme på slike idéer den gangen. Tvert imot; "gi ungen godt hjemmebakt brød, så ordner det seg". Og forresten; det at fordøyelsen endret seg så brått kan ha vært ganske asymptomatisk (uten at jeg egentlig vet noe om det). Jeg kan huske at det var i forbindelse med at jeg sluttet med p-piller. Det må ha skjedd noe med kroppen der. Hormoner er vel heller ikke til å spøke med. Anonymkode: 2b239...9da
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2021 #3 Skrevet 14. juni 2021 Be om å få tatt en blodprøve for å sjekke antistoffer, FØR du starter på glutenfritt. Dette er en enkel prøve, så har du noen som slags mistanke, bør det være greit å få tatt den 🙂 får du utslag på blodprøven får du gastroskopi. det kan være mange ulike symptomer og variere fra person til person. Jeg hadde ofte veldig hard avføring som kom som «småstein», men det klassiske er jo diaré. Jeg kunne også til tider bli veldig oppblåst og smerter i magen, spes om jeg var på noe og spiste utenfor hjemme. Men det som gjorde at legen fikk mistanke vår dårlige blodprøver med bl.a veldig lav D-vit og folat. Anonymkode: 93b22...f73
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå