Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er forvirret. Skal man lære baby å sitte selv, ved å støtte baby, eller skal ikke baby sitte i det hele tatt før den setter seg selv?

Om man skal vente til de sitter selv, hvordan mater man dem etterhvert da? Foreløpig kan hun fremdeles være i newborn setet til tripptrapp, men den har maks grense på 9kg. Leser at det er vanlig å kunne sitte selv fra rundt 8mnd, og innen da tror jeg hun er over 9kg....

Anonymkode: 4a1da...860

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror at å sitte i en babystol med støtte f.eks i matingssituasjoner går helt fint. Men at det er uheldig for motorisk utvikling å støtte opp baby til å sitte på gulvet og leke, for eksempel. Dels fordi det blir passiviserende siden de ikke kommer seg inn og ut av sittende selv, dels fordi det tar tid fra magetrening (og babyer som læres å sitte ofte foretrekker det og vil ikke ligge på magen lengre), og dels fordi de egentlig ikke er sterke nok til å sitte selv ennå. Den vanlige utviklingen går ligge på magen - opp på alle fire - krabbe - sette seg opp. Babyer som sitter mye før de kan krabbe begynner ofte å ake seg rundt på rompa i stedet. 

Anonymkode: f80f5...8be

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg tror at å sitte i en babystol med støtte f.eks i matingssituasjoner går helt fint. Men at det er uheldig for motorisk utvikling å støtte opp baby til å sitte på gulvet og leke, for eksempel. Dels fordi det blir passiviserende siden de ikke kommer seg inn og ut av sittende selv, dels fordi det tar tid fra magetrening (og babyer som læres å sitte ofte foretrekker det og vil ikke ligge på magen lengre), og dels fordi de egentlig ikke er sterke nok til å sitte selv ennå. Den vanlige utviklingen går ligge på magen - opp på alle fire - krabbe - sette seg opp. Babyer som sitter mye før de kan krabbe begynner ofte å ake seg rundt på rompa i stedet. 

Anonymkode: f80f5...8be

Tusen takk for utfyllende svar!

Jeg tenker egentlig helt likt som deg, men ble brått usikker på om jeg måtte droppe å ha henne sittende under mating når hun vokser ut av newborn setet.

Så da er det helt greit å ha henne sittende når hun spiser når hun har vokst ut av newborn, men utenom det så er det fyfy?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg brukte den hvite barnestolen fra IKEA til å mate i før min kunne sitte selv. Med den oppblåsbare puta kunne hun sitte stødig, i Tripp trapp-stolen fikk hun for mye plass og ble sittende helt feil. Går helt fint å sitte under mating 😊

Anonymkode: be311...c82

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke anbefalt å mate i newbornseat. Fordi barnet ligger er det vanskelig å få hostet ut mat dersom noe kommer i halsen. Det er mye bedre å bruke bøyle og heller støtte litt rundt kroppen med noen håndklær slik at baby sitter stabilt :) det har vi gjort fra 5 mnd med vår som hadde god kontroll på kroppen fra 4 mnd.

Babyer kan fint sitte på fang og liknende. Men dere skal ikke sette babyen opp på gulvet før den gjør det selv. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Skogkløver skrev (1 time siden):

Det er ikke anbefalt å mate i newbornseat. Fordi barnet ligger er det vanskelig å få hostet ut mat dersom noe kommer i halsen. Det er mye bedre å bruke bøyle og heller støtte litt rundt kroppen med noen håndklær slik at baby sitter stabilt :) det har vi gjort fra 5 mnd med vår som hadde god kontroll på kroppen fra 4 mnd.

Babyer kan fint sitte på fang og liknende. Men dere skal ikke sette babyen opp på gulvet før den gjør det selv. 

Det var jeg ikke klar over, så takk.

Nå mater vi ikke enda i den forstand, kun smaksprøver og alt er most/flytende, hun er 4,5mnd.

Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Det var jeg ikke klar over, så takk.

Nå mater vi ikke enda i den forstand, kun smaksprøver og alt er most/flytende, hun er 4,5mnd.

Det er ikke alle som er det 😊 

Det er bedre å mate med baby sittende på fanget fremfor i newbornseat, dersom dere ikke kam bruke bøyle enda. Det gjelder også små smaksprøver🙂

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Skogkløver skrev (1 minutt siden):

Det er ikke alle som er det 😊 

Det er bedre å mate med baby sittende på fanget fremfor i newbornseat, dersom dere ikke kam bruke bøyle enda. Det gjelder også små smaksprøver🙂

Veldig rart at det ikke er anbefalt når helsesøster har sagt vi enten må bruke newborn eller vippestol. :klo:

Trodde liksom man kunne stole på helsepersonell..

Aner ikke hva det vil si at baby har god kontroll på kroppen, så jeg har ikke begynt med bøyle, trodde ikke man gjorde det før sent egentlig.

AnonymBruker
Skrevet

Vi begynte med smaksprøver ved 4 mnds alder og brukte da vippestol frem til hun kunne begynne å sitte i bøyle med pute i tripptrappstol. 

Å sitte i noen minutter i sete i forbindelse med mat er nok absolutt helt i orden. Utover det fikk hun ordne seg selv, satt henne ikke opp eller "øvde på å sitte", det kom naturlig. Vi hadde ikke noe newborn seat  

Anonymkode: f86f2...95d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vi begynte med smaksprøver ved 4 mnds alder og brukte da vippestol frem til hun kunne begynne å sitte i bøyle med pute i tripptrappstol. 

Å sitte i noen minutter i sete i forbindelse med mat er nok absolutt helt i orden. Utover det fikk hun ordne seg selv, satt henne ikke opp eller "øvde på å sitte", det kom naturlig. Vi hadde ikke noe newborn seat  

Men når er det da? Når vet man at det er greit?

Helt utrolig hvor mye man må sette seg inn i. Og jeg som trodde jeg hadde begynt å få teken på det greiene her.:klaske:

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Veldig rart at det ikke er anbefalt når helsesøster har sagt vi enten må bruke newborn eller vippestol. :klo:

Trodde liksom man kunne stole på helsepersonell..

Aner ikke hva det vil si at baby har god kontroll på kroppen, så jeg har ikke begynt med bøyle, trodde ikke man gjorde det før sent egentlig.

Tegn på at barnet er modent for å håndtere fast føde

• God hodekontroll
  • Kan sitte og bøye seg fram
  • Kan gi signal om at det er mett, for eksempel ved å snu hodet vekk
  • Kan gripe mat og forsøke å føre den til munnen.

https://www.helsenorge.no/spedbarn/spedbarnsmat-og-amming/fast-fode-til-babyen/

Denne er fin. Når baby Kan disse tingene er baby klar for fast føde. Det er viktig at barnet kan sitte og bøye seg frem dersom det svelger feil eller får i halsen. 

Du kan jo prøve å spytte ut noe av munnen mens du ligger halvveis bakoverlent, det er ikke veldig lett😅 i hvertfall ikke for en som ikke har trent opp munnmotorikken :)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Skogkløver skrev (1 minutt siden):

Tegn på at barnet er modent for å håndtere fast føde

• God hodekontroll
  • Kan sitte og bøye seg fram
  • Kan gi signal om at det er mett, for eksempel ved å snu hodet vekk
  • Kan gripe mat og forsøke å føre den til munnen.

https://www.helsenorge.no/spedbarn/spedbarnsmat-og-amming/fast-fode-til-babyen/

Denne er fin. Når baby Kan disse tingene er baby klar for fast føde. Det er viktig at barnet kan sitte og bøye seg frem dersom det svelger feil eller får i halsen. 

Du kan jo prøve å spytte ut noe av munnen mens du ligger halvveis bakoverlent, det er ikke veldig lett😅 i hvertfall ikke for en som ikke har trent opp munnmotorikken :)

Jeg har lest den siden der. Men jeg forstår ikke at baby ikke skal ha fastføde før den kan sitte selv, som gjerne kommer rundt 8mnd, men barnet mitt må få fastføde fra 5mnd(flaskebarn)? 

Jeg skjønner ingenting her nå, jeg altså. Så ærlig skal jeg være....

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg har lest den siden der. Men jeg forstår ikke at baby ikke skal ha fastføde før den kan sitte selv, som gjerne kommer rundt 8mnd, men barnet mitt må få fastføde fra 5mnd(flaskebarn)? 

Jeg skjønner ingenting her nå, jeg altså. Så ærlig skal jeg være....

Det er jo ikke snakk om å sitte selv, men å kunne sitte på fanget eller i bøylestol med god hodekontroll. De færreste barn sitter alene når det er tid for mat :)

AnonymBruker
Skrevet
Skogkløver skrev (Akkurat nå):

Det er jo ikke snakk om å sitte selv, men å kunne sitte på fanget eller i bøylestol med god hodekontroll. De færreste barn sitter alene når det er tid for mat :)

Åja, slik, ja. :fnise:

Beklager, jeg har vist voldsomt tungt for det.. 

Men da har vist jenta mi alle tingene som tilsier at hun kan begynne med fastføde, og har egentlig hatt det en liten stund.

Tusen takk for at du matet meg med teskje!

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Åja, slik, ja. :fnise:

Beklager, jeg har vist voldsomt tungt for det.. 

Men da har vist jenta mi alle tingene som tilsier at hun kan begynne med fastføde, og har egentlig hatt det en liten stund.

Tusen takk for at du matet meg med teskje!

Bare hyggelig! Det er ikke lett å gå oversikt over alt i babytiden 😅

Hilsen hun som måtte forsøke å starte vannkokeren 3 ganger i helgen før det gikk 🤪

Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Skogkløver skrev (2 minutter siden):

Bare hyggelig! Det er ikke lett å gå oversikt over alt i babytiden 😅

Hilsen hun som måtte forsøke å starte vannkokeren 3 ganger i helgen før det gikk 🤪

Nei, virkelig ikke! Hver gang jeg tror jeg har fått teken på det her, så er det noe nytt som kaster meg av igjen.:fnise:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Helt utrolig hvor mye man må sette seg inn i. Og jeg som trodde jeg hadde begynt å få teken på det greiene her.:klaske:

Jeg tenkte akkurat det samme med første barn!  Det kan nesten kjennes ut som med en gang man finner ut hvordan man kan gjøre noe, så viser det seg at det er noe med det som ikke er anbefalt. 

Etter hver har jeg konkludert med at det stort sett ikke er så veldig farlig. Ei i barselgruppa hadde en baby som klarte å sitte uten støtte veldig tidlig, og satte henne derfor opp før hun kom seg opp selv. De har britisk slekt, og sa at i England var det andre anbefalinger, og vanlig å lære babyer å sitte. Noen i den samme gruppa matet i vippestol, mens to hadde babyer som ofte satte ting i halsen og brakk seg og kunne ikke mate i vippestol. Jeg trodde ikke vår kunne sitte i bøylestol før jeg var på barseltreff og så de to som ikke brukte vippestol satt i hver sin og koste seg. Da fant jeg ut at det fungerte bedre med vår, hun likte ikke vippestolen. Som i seg selv er et eget kapittel, jeg har hørt både at man helst ikke skal bruke vippestol og at alle (andre babyer enn vår) babyer elsker det.

Jeg tror nok egentlig du har teken på det :) 

Anonymkode: 42c48...ef8

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Vi bare prøvde vi :) Putter babyen oppi bøyla, og ser det vinglete og ustabilt ut, ta ut igjen og prøv igjen om noen uker :)

Det meste med barn er bare å prøve å se, det finnes liksom ingen fasit :) Barn utvikler seg ulikt så man må se an ungen selv :)

AnonymBruker
Skrevet

Vi har barn som har lært å sitte sent. Eldste satte seg ikke opp før ved ca 11 mnd, men var sterk i kroppen og kunne fint sitte i tripptrapp med bøyle for å spise mellom 9-10 mnd. Er som treåring foran sine jevnaldrende motorisk og har vært det i 1,5 år så tok igjen etterslepet raskt.

Yngste som nå er 11 mnd er milevis unna å kunne sitte og fungerer overhode ikke i tripptrapp med bøyle ennå, liten av vekst og vi klarer ikke å få støttet opp stramt nok til at det blir forsvarlig.

Anonymkode: 166b9...acb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...