AnonymBruker Skrevet 15. juni 2021 #21 Del Skrevet 15. juni 2021 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Dette regnestykket blir enda bedre om du selger bilen og flytter til byen slik at du kan spasere til jobben på noen minutter. 8.000 kroner i måneden tilsvarer vel 3-4 millioner ekstra i boliglån. Anonymkode: 9d392...467 Idiotisk kommentar! Man bor nøyaktig hvor man vil faktisk. Anonymkode: e1659...5fb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2021 #22 Del Skrevet 15. juni 2021 500 kr til 2,5k på bensin, varierer mye. 1,2k på forsikring (første bil og fullkasko med U23, meh). Bom varierer veldig, og nå har bommene innad i kommunen blitt fjerna også, men det siste året har vi holdt oss på rundt 400 kr. Bilen har vært veldig snill og lite syk, så det har ikke gått noe særlig på sånt det siste året. Av ekstra har det gått 7,5k på nye vinterdekk, 2k for service + oljeskift og 1,2k på å blåse ut en bulk. Har en sparekonto som blant annet går til bil. Anonymkode: e94cd...b5e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2021 #23 Del Skrevet 15. juni 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Man må sove for helsen sin skyld. Så den sammenligningen din holder ikke vann. Vi snakker om alvorlige helsemessige konsekvenser for de som ikke sover. Jeg regner med at du har hørt om ordtaket: TID ER PENGER ? Og det er nettopp det det er. Så man må se på tilgjengelig tid. Det ekskluderer soving naturligvis. Omtrent på samme måte som man dusjer. Får ikke gjort annet enn å dusje, når man har to hender fulle av såpe. Du må gjerne ha din verden for deg selv, men jeg har vært litt for mange ganger bort i "tight deadlines" med tanke på arbeidsoppgaver og tjenester som må leveres på en effektiv måte, så tid kan ikke ignoreres i det hele tatt. Tenk nå om alle pizzeriaer bare solgte leveringsbilene sine for å "spare kostnader", så skal du se hvor lang tid det tar før kunder begynner å klage når det gjelder å vente på pizzaen. Bil er en naturlig del av kostnadene. Det er ingenting "teoretisk" ved å spare 50 timer per måned. Det er de facto innsparing, som man kan velge å bruke på andre tid. Altså "kjøpt" tilgjengelig tid. Sagt på en annen måte, jeg får kjøpt litt over 1,5 timer hver eneste dag. Alternativet er ikke "teoretisk" for min del. Alternativet er å de facto surre rundt og vente der bussen stopper, så risikere Korona smitte, så vente på at bussen stopper hele tiden og går en omvei i forhold til der jeg skal. Osv. Før jeg må bytte igjen til ny buss videre der jeg skal. Så skal man tilbake hjem igjen. Imellomtiden er består tiden av ingenting, blant annet å stirre i bakken, stirre i mobilen, stirre ut av bussvinduet. Høre bråk med passasjerer. Folk som setter seg altfor nærme. Man får ikke gjort noe som helst. Anonymkode: c84ac...e48 For et sexy innlegg! Anonymkode: 7a75f...788 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thjelp Skrevet 15. juni 2021 #24 Del Skrevet 15. juni 2021 Jeg har ca 500 i forsikring( full med kasko) og alt fra 500-1500 i diesel, og jeg bor såpass ut på bygda at her er det ikke bom😅 Men jeg legger av ca 1500-2000 mnd på egen konto til service, dekk, eu kontroll, vask etc. En må regne med mer også, jeg brukte over 40.000 på reparasjoner i januar (turbo, glødeplugger, rens osv) og fremdeles må den på EU kontroll, og ha nye dekk til vinteren Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
catman Skrevet 16. juni 2021 #25 Del Skrevet 16. juni 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Idiotisk kommentar! Man bor nøyaktig hvor man vil faktisk. Anonymkode: e1659...5fb Hvorfor så hissig? Vi som familie gjorde den samme avveiningen. Bo på landet med bilkjøring i alle retninger, eller i byen der vi kan gå overalt. Begge deler har mange flotte fordeler, og noen ulemper. Vi valgte å flytte litt lengre enn til suburbia og bor grisgrendt til. Men vi kunne like godt ha endt opp midt i byen som de fleste av vennene våre. Økonomien var én av flere faktorer i den beslutningen, og bil vs. høyere lån var helt klart en del av det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Whistler Skrevet 16. juni 2021 #26 Del Skrevet 16. juni 2021 prt90 skrev (På 13.6.2021 den 23.51): Det er litt påfallende at alle glemmer den største utgiften når de regner ut hva bilen koster; verdifall. Verdifallet er ikke en kostnad før det realiseres. Hvis du kjøpte et hus i 1991 (som var omtrent bunnåret etter boligkrakket) for en million (lånte kroner) som er verdt seks millioner i dag. Har du da hatt utgifter til å bo? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 16. juni 2021 #27 Del Skrevet 16. juni 2021 prt90 skrev (På 13.6.2021 den 23.51): Det er litt påfallende at alle glemmer den største utgiften når de regner ut hva bilen koster; verdifall. Det er strengt tatt ikke en utgift. Det er en kostnad ved å ha bil, men du betaler ikke noe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2021 #28 Del Skrevet 16. juni 2021 Som flere påpeker: Helt umulig å si. For min del: 1500 kr i lån. Bompenger: ca 700 kr. Forsikring: ca 650 kr. Drivstoff: varierer, men ca 1000 kr tror jeg ikke er så langt unna gjennomsnitt. Så kommer det jo eu-kontroll, service, reparasjoner osv utenom. Så en 3000+ tror jeg fort en må forvente. Selvsagt noe mindre om man ikke har lån. Anonymkode: f0065...15e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2021 #29 Del Skrevet 16. juni 2021 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Dette regnestykket blir enda bedre om du selger bilen og flytter til byen slik at du kan spasere til jobben på noen minutter. 8.000 kroner i måneden tilsvarer vel 3-4 millioner ekstra i boliglån. Anonymkode: 9d392...467 Vel, jeg bor i byen, det tar meg (i følge google maps) litt over 2 timer gå til jobb, eller en time kollektivt inkl bytte, eller 12 minutter kjøre. Ikke alle jobber i byen... Ts: jeg bruker rundt 1500,- pr mnd i løpende utgifter som bensin, forsikring, spylevæske og vask. Akkurat kjøpt nye vinterdekk, rundt 3000,-. Sommerdekk er på femte sesongen, så de skal byttes neste år. Verditap regner jeg ikke med, siden bilen kosta under 20 000. Service er vanskelig regne på, har ikke noen konkrete summer fordi mye enkel service gjøres av bilkyndige venner, og betales i øl/middag 😁 Anonymkode: 53917...5a3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
catman Skrevet 16. juni 2021 #30 Del Skrevet 16. juni 2021 Whistler skrev (1 time siden): Verdifallet er ikke en kostnad før det realiseres. Hvis du kjøpte et hus i 1991 (som var omtrent bunnåret etter boligkrakket) for en million (lånte kroner) som er verdt seks millioner i dag. Har du da hatt utgifter til å bo? Klart har du hatt utgifter til å bo. På 30 år har du malt huset minst 3 ganger. Du har antagelig skiftet bad 1 eller 2 ganger og kjøkkenet 1 gang. Du har fikset elektriske feil og hatt et uhell eller to som krevde rørlegger. Taktekker har slemmet pipa di og det ville ha overrasket meg om du ikke måtte skifte en takstein eller to. Kanskje det var på tide å skifte vinduer og dører også? Da har du selvsagt søkt Enova, samme som da du byttet til rentbrennende vedovn. Varmepumpe har du nok oppgradert minst en gang også. Ungene har garantert knust et pappmøbel fra IKEA eller to, og nå hadde du jammen råd til å kjøpe noe fint for en månedslønn eller tre istdf. Kommunen har tatt betalt for vei, vann og avløp, kanskje eiendomsskatt også, og kanskje du måtte betale en opp mot sekssifret sum for å koble deg på fiber. Oppkjørselen har trengt nytt belegg og du har sannsynligvis revet en garasje og bygget en carport. Sånn fortsetter det...bare fordi noe stiger i verdi, betyr det jo ikke at man ikke har hatt kostnader. "Gevinsten" forblir urealisert med mindre du selger, kostnaden ved kjøp er reell for det. Brunello skrev (1 time siden): Det er strengt tatt ikke en utgift. Det er en kostnad ved å ha bil, men du betaler ikke noe. Selvsagt betaler du for det; med en gang du kjøper bilen. Så får du noe mindre igjen ved salg når du realiserer tapet og får et konkret tall på det. Mange lånefinansierer bil og har da også en løpende kostnad på toppen av det hele. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2021 #31 Del Skrevet 16. juni 2021 AnonymBruker skrev (På 13.6.2021 den 21.45): Jeg har en drøm om å eie egen bil en dag, men synes det spriker så enormt når jeg prøver å finne ut hva reell månedlige kostander faktisk er. Så jeg lurer på hva ekte mennesker som faktisk eier bil bruker på den? (I mitt tilfelle ser jeg for meg å kjøpe bruktbil til mellom 50 og hundre tusen (ikke ha billån), bensin eller diesel, bruk et par ganger i uken ikke nødvendigvis hver dag, og muligens lengre bilturer en gang eller tre i året.) Anonymkode: f0c14...293 Min bil koster 600,- på forsikring. Bruker ca 500 på bompenger i mnd. Drivstoff er 1800,- i mnd. Så gjør jeg nye av jobbene på bilen selv. Nettopp bytta reggreim selv. La om dekk selv. Sparer på det. Har en 05 dieselbil. Mvh kvinne 😂 Anonymkode: 69e2e...037 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Whistler Skrevet 16. juni 2021 #32 Del Skrevet 16. juni 2021 catman skrev (1 time siden): ................. Sånn fortsetter det...bare fordi noe stiger i verdi, betyr det jo ikke at man ikke har hatt kostnader. "Gevinsten" forblir urealisert med mindre du selger, kostnaden ved kjøp er reell for det. ...................... Med samme logikk vil jo ikke verditap være en kostnad om den ikke blir realisert. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
catman Skrevet 16. juni 2021 #33 Del Skrevet 16. juni 2021 Whistler skrev (3 minutter siden): Med samme logikk vil jo ikke verditap være en kostnad om den ikke blir realisert. Nei, fordi kostnaden kommer ved kjøp. Du har allerede brukt pengene. Tapet blir bare realisert senere. Du kan heller ikke bruke pengene som ligger i verdistigningen i huset før du har realisert de; med mindre du bruker huset som sikkerhet i et lån. Dette er jo helt basal, grunnleggende økonomi? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Whistler Skrevet 16. juni 2021 #34 Del Skrevet 16. juni 2021 catman skrev (8 minutter siden): Nei, fordi kostnaden kommer ved kjøp. Du har allerede brukt pengene. Tapet blir bare realisert senere. Du kan heller ikke bruke pengene som ligger i verdistigningen i huset før du har realisert de; med mindre du bruker huset som sikkerhet i et lån. Dette er jo helt basal, grunnleggende økonomi? Altså er det ikke en månedlig kostnad, men en engangskostnad. Når noen spør om hvor mye en bil koster hver måned så er det opportunt å anta at spørsmålet stilles fordi de lurer på hvor mange kroner de faktiske må ta ut av lommeboka hver måned for å kunne kjøre bil, for så å finne ut hvor mye de har igjen av det opprinnelige innholdet til andre ting. Da er lånekostnad (for de som driver med sånt), driftsutgifter, forsikringer og avgifter de faktiske kostnadene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
catman Skrevet 16. juni 2021 #35 Del Skrevet 16. juni 2021 Neimen nå troller du bare. Når noen skal finne ut om de har råd til noe og prøver å lage et budsjett, så er det ikke tilstrekkelig å gi et urealistisk tall, og så si "for øvrig kommer det 50000 kr ekstra hvert år". Alle seriøse anslag på bilkostnader inkluderer verditapet, og det blir vanligvis bakt inn i likningen som gir deg en kilometerpris. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 16. juni 2021 #36 Del Skrevet 16. juni 2021 catman skrev (3 timer siden): Klart har du hatt utgifter til å bo. På 30 år har du malt huset minst 3 ganger. Du har antagelig skiftet bad 1 eller 2 ganger og kjøkkenet 1 gang. Du har fikset elektriske feil og hatt et uhell eller to som krevde rørlegger. Taktekker har slemmet pipa di og det ville ha overrasket meg om du ikke måtte skifte en takstein eller to. Kanskje det var på tide å skifte vinduer og dører også? Da har du selvsagt søkt Enova, samme som da du byttet til rentbrennende vedovn. Varmepumpe har du nok oppgradert minst en gang også. Ungene har garantert knust et pappmøbel fra IKEA eller to, og nå hadde du jammen råd til å kjøpe noe fint for en månedslønn eller tre istdf. Kommunen har tatt betalt for vei, vann og avløp, kanskje eiendomsskatt også, og kanskje du måtte betale en opp mot sekssifret sum for å koble deg på fiber. Oppkjørselen har trengt nytt belegg og du har sannsynligvis revet en garasje og bygget en carport. Sånn fortsetter det...bare fordi noe stiger i verdi, betyr det jo ikke at man ikke har hatt kostnader. "Gevinsten" forblir urealisert med mindre du selger, kostnaden ved kjøp er reell for det. Selvsagt betaler du for det; med en gang du kjøper bilen. Så får du noe mindre igjen ved salg når du realiserer tapet og får et konkret tall på det. Mange lånefinansierer bil og har da også en løpende kostnad på toppen av det hele. Du må lære deg forskjellen på utgift og kostnad. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå