Gå til innhold

Hva koster det å ha bil pr mnd?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har en drøm om å eie egen bil en dag, men synes det spriker så enormt når jeg prøver å finne ut hva reell månedlige kostander faktisk er. Så jeg lurer på hva ekte mennesker som faktisk eier bil bruker på den?

(I mitt tilfelle ser jeg for meg å kjøpe bruktbil til mellom 50 og hundre tusen (ikke ha billån), bensin eller diesel, bruk et par ganger i uken ikke nødvendigvis hver dag, og muligens lengre bilturer en gang eller tre i året.)

Anonymkode: f0c14...293

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Går ikke å gi deg en fasit. Kommer an på hvilke bil, hvilken forsikring, hvor mye du kjører og om det er bensin, diesel eller elektrisk. Hvor gammel bil. Om du tar service selv eller på verksted og hvor ofte det blir ting ødelagt. Og selvsagt om du kan skru selv eller ei.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har en dieselbil, jobber ikke så fyller vel diesel for noen hundre pr måned. Den tar enormt lite på mila, mellom 0,3 og 0,4 dl. 

Service kom på 5000, nye bremser 1000, skiftet selv, måtte nå ha nye kjørelys som kom på 150kr pr stykk, og viskere til 300. Forsikring med fullkasko og veiavgift ca 6500 i året, årlig kjørelengde ca 8000km.

Anonymkode: 577f5...4d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir vel vanskelig å regne ut. 
I tillegg kommer forsikring, reparasjoner, bilavgifter.

 

Kjører man lite kanskje vurdere el-bil? 
Sparer endel kroner på det. 👍

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke så veldig mye. Et par hundre i bensin. Og litt i forsikring og veiavgift osv.
Jeg har delkasko-forsikring, så det koster ikke så mye å ha.

Bilen kjøpte jeg for 35 000,- og den hadde ganske lav km-stand. Bilen er også av typen som er kjent for å holde lenge.

Anonymkode: 640d1...c55

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kjøpte min bil for 60 000. En Skoda fra 2013. Jeg setter av 2000 kr til bil i mnd 😊 slik er regnestykke mitt pr mnd:

1000 kr - setter på konto til fremtidige skader, service og eu kontroll

800 kr - forsikring 

200 kr - bensin 

Anonymkode: 2a7d0...08d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Helt umulig å gi noen fasit, men mine utgifter er slik

- forsikring: 6527 pr år (inkl trafikkforsikringsavgift) 

- diesel: veldig variabel kjøring, men typisk ligger det på 1000-1300 

Så må man huske EU kontroll annenhvert år, der kan det fort komme på noen ekstrautgifter. I år måtte jeg ut med 4500 totalt (kontroll, reparasjon og etterkontroll), et annet år måtte jeg ut med 12.000 i bare reparasjon. veldig lurt å ha en egen sparekonto til bilen. 
 

Bruker ca 300 pr mnd på bom når jeg studerer. 
 

Nå må min på service, må ut med ca 5000, pluss at jeg skal skifte olje. 

 

Anonymkode: 5575f...343

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt påfallende at alle glemmer den største utgiften når de regner ut hva bilen koster; verdifall. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tja. Vi har lån på vår, så regnestykket på vår i måneden er ca bil er 4000kr i lån, 900kr i forsikring, ca 1000-1500kr på diesel, 300kr i bom. I tillegg er det spylevæske, lyspærer, vindusvisker, service som er på rundt 5-10 000kr i året, nye dekk med gjevne mellomrom, eu-kontroll og selvfølgelig ting som må fikses. Vår må nå ha en reparasjon som koster 10 000kr. Bil fra 2014. I tillegg verditap, hvis man bryr seg om det. Vi tenker å ha den til den «dør» og viste at det ble tap.
 

Kanskje i gjennomsnitt 7500kr i mnd. 
Nå ble jeg nesten litt uvel og fikk lyst til å droppe hele bilen😂 

Anonymkode: c6dcb...b7f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Forsikring med fullkasko: 1500,- mnd. 
Diesel: 800,-
Bom: 500,-

pluss diverse vedlikehold og uforutsette utgifter (verksted).

Anonymkode: 9a8af...51b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bilen min er en litt større Toyota dieselbil som jeg kjøpte for 30 tusen for 6 år siden. Den koster meg ganske nøyaktig 2500 kr pr måned. De første årene hadde jeg bare vedlikeholdsutgifter, diesel, dekk, bompenger og litt verdifall. Etter at bilen rundet 200 000 km så har det kommet reparasjoner i tillegg på ca 5 tusen i året. 

Anonymkode: ba46d...76a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er statistiker og har hatt Excel-fil på alle mine 11 biler så langt. Det er et enormt sprik i kostnader. Lettest sammenlikningsgrunnlag er kr/km, og det går fra 2,50 til svimlende 11 kr/km. Flau over den siste. Prinsipielt er følgende viktig å ha for seg:

- For folk flest er den største kostnaden "usynlig" i form av verditapet. En ny bil taper 30000-70000 kr/år i verdi. Alle vet det, mange velger å ignorere det.

- Drivstofforbruk er viktig for mange, men vil ofte med noenlunde normal kjørelengde (ca 15000 km/år) bare utgjøre vel halvparten av alle kostnader. 

- Vedlikehold, skatter, bompenger og slikt er store beløp. Vedlikehold kan til en viss grad planlegges (dekk, reimer, væsker osv.), men er verst når ting ryker.

- Pengeverdien som ligger i å kunne følge instruksjonene i en YouTube-video er kolossal. I min vennegjeng er ingen super-praktisk anlagt, men flere har utført små reparasjoner som verksted ga prisanslag på 35000-45000 kr for 2500-8000 kr i deleutgifter.

- Elbil er virkelig merkbart billigere, særlig om du klarer deg med en gammel Leaf og kan fikse de feilene som kommer selv. Vi har tre biler og Leafen er det ingen som slår i drift. Du får brukbare 2014-modeller for rundt 50k kr nå.

Om du vil ha et tall å planlegge for: 5000 kr/mnd er en grei bunnlinje å forholde seg til. Særlig om du må betale forsikring med utgangspunkt i 100% premie, uten rabatter.

Anonymkode: 3709e...bb8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg kom frem til at det billigste man kan ha bil for i måneden er ca. 2000kr (inkludert alt) hvis man kjører et gammelt vrak med nesten ingen verditap. Hvis man vil ha en litt mer sikker bil til familien (som ikke er 12 år gammel), så blir det fort 5000kr i mnd (inkludert verditap).

Hvis du vil ha en helt grei nybil (passat), så blir det ca 12-14000 i mnd inkludert alt.

Anonymkode: 045fd...d38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Vi eide en brukt Skoda i fem år og den kostet oss 4 200 kr i mnd alt inkludert (verditap, bensin, forsikring, bompenger, EU-kontroll, service, skader osv.).

Anonymkode: 89c49...f78

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Koster og koster. Bil koster egentlig ikke penger, da bil er bytte imot at du får flere timer av livet ditt. Mens alle andre her regner på de månedtlige utgiftene, så regner jeg i form av timer spart per måned sammenlignet med å måtte gå eller ta buss, og det blir lett 50 sparte timer per måned. 

De aller fleste ville verdsatt sin egen time til 250 kroner per time - og hadde man spurt folk om de ville ha betalt 250 kr for å få en time ekstra i livet sitt, så ville de fleste betalt 250 kr glatt for å få en time ekstra i livet sitt. 

Med andre ord - sparer jeg 12.500 kroner sånn ca i tid, så kan man trekke ifra kostnader til bilen. La oss si 8.000 kr eller whatever. Man er fortsatt i pluss. 

Bil er et must i Norge. Det hadde vært noe annet om vi bodde i Nederland. Der har man Amsterdam / Rotterdam / Haag / Utrecht innenfor en liten geografisk firkant rett ovenfor hverandre og andre byer som Eindhoven og Tilburg er heller ikke langt unna. Men selv i Nederland har de faktisk biler, ja. Men i Norge er det virkelig et must. 

Eller om vi hadde vært på størrelsen med Danmark, så hadde også det ha vært mer effektivt, men Norge er nok litt mer mini-Russland eller mini-Canada med tanke på større avstander mellom ulike byer.

 

Anonymkode: c84ac...e48

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med den tankemåten er at du ender opp med å "bruke" over 2000 kr hver natt mens du sover. I min verden trumfer reelle kostnader et teoretisk budsjett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
catman skrev (58 minutter siden):

Problemet med den tankemåten er at du ender opp med å "bruke" over 2000 kr hver natt mens du sover. I min verden trumfer reelle kostnader et teoretisk budsjett.

Man må sove for helsen sin skyld. Så den sammenligningen din holder ikke vann.  Vi snakker om alvorlige helsemessige konsekvenser for de som ikke sover. 

Jeg regner med at du har hørt om ordtaket: TID ER PENGER ? Og det er nettopp det det er.

Så man må se på tilgjengelig tid. Det ekskluderer soving naturligvis. Omtrent på samme måte som man dusjer. Får ikke gjort annet enn å dusje, når man har to hender fulle av såpe. 

Du må gjerne ha din verden for deg selv, men jeg har vært litt for mange ganger bort i "tight deadlines" med tanke på arbeidsoppgaver og tjenester som må leveres på en effektiv måte, så tid kan ikke ignoreres i det hele tatt. 

Tenk nå om alle pizzeriaer bare solgte leveringsbilene sine for å "spare kostnader", så skal du se hvor lang tid det tar før kunder begynner å klage når det gjelder å vente på pizzaen. Bil er en naturlig del av kostnadene. 

Det er ingenting "teoretisk" ved å spare 50 timer per måned. Det er de facto innsparing, som man kan velge å bruke på andre tid. Altså "kjøpt" tilgjengelig tid. Sagt på en annen måte, jeg får kjøpt litt over 1,5 timer hver eneste dag. 

Alternativet er ikke "teoretisk" for min del. Alternativet er å de facto surre rundt og vente der bussen stopper, så risikere Korona smitte, så vente på at bussen stopper hele tiden og går en omvei i forhold til der jeg skal. Osv. Før jeg må bytte igjen til ny buss videre der jeg skal. Så skal man tilbake hjem igjen. Imellomtiden er består tiden av ingenting, blant annet å stirre i bakken, stirre i mobilen, stirre ut av bussvinduet. Høre bråk med passasjerer. Folk som setter seg altfor nærme. Man får ikke gjort noe som helst.

 

Anonymkode: c84ac...e48

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig, men du fører jo en helt annen diskusjon. Spørsmålet er ikke bil eller ikke bil, men hva koster en bil i måneden.

Det er helt klart opportunitetskostnader ved å ikke ha bil. Men de er vel TS smertelig klar over allerede.

Så for å komme med et fornuftig svar, må du legge sammen alle de kostnadene du har, dele det på tid, og bruke dette for å lage et budsjett. Det er ingen reell besparing på 12500 kr/mnd ved å gå fra kollektivtransport til privatbil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 13.6.2021 den 21.45):

Jeg har en drøm om å eie egen bil en dag, men synes det spriker så enormt når jeg prøver å finne ut hva reell månedlige kostander faktisk er. Så jeg lurer på hva ekte mennesker som faktisk eier bil bruker på den?

(I mitt tilfelle ser jeg for meg å kjøpe bruktbil til mellom 50 og hundre tusen (ikke ha billån), bensin eller diesel, bruk et par ganger i uken ikke nødvendigvis hver dag, og muligens lengre bilturer en gang eller tre i året.)

Anonymkode: f0c14...293

Jeg betaler ca. 2000 kr i diesel hver måned. Noen ganger litt mindre, andre ganger litt mer, men i snitt vil jeg si 1800-2000 kr. Bilen min drikker greit med diesel, har hatt biler som bruker mindre på samme distanse. 

Det som koster, er verkstedutgiftene. Det er jævla dyrt. Har du en bilmekaniker til type eller bror derimot, så er det null stress. Jeg har som oftest fått brødre eller kjærester til å fikse ting på bilen. Akkurat nå bor jeg et sted hvor jeg ikke kjenner noen, så bilen må på verksted når noe må fikses. Koster fort mye penger på merkeverksted, noe billigere på frittstående verksted (jeg har audi og bruker merkeverksted). 

Noen måneder koster det bare et par tusen i drivstoff, plutselig må du fylle på olje og da blir det noen hundre der. Spylervæske kanskje en tusenlapp i året (ikke det engang). Ting og tang som kan ryke på bilen kan være fra et par tusen til 20k+ i måneden.... 

Bil er dyrt og "luksus". Jeg hadde ikke hatt råd til å ha bil hadde det ikke vært for at jeg får hjelp økonomisk fra foreldre, noen ganger undrer jeg på hvordan folk flest har råd til bil :P 

Anonymkode: 29128...960

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Koster og koster. Bil koster egentlig ikke penger, da bil er bytte imot at du får flere timer av livet ditt. Mens alle andre her regner på de månedtlige utgiftene, så regner jeg i form av timer spart per måned sammenlignet med å måtte gå eller ta buss, og det blir lett 50 sparte timer per måned. 

De aller fleste ville verdsatt sin egen time til 250 kroner per time - og hadde man spurt folk om de ville ha betalt 250 kr for å få en time ekstra i livet sitt, så ville de fleste betalt 250 kr glatt for å få en time ekstra i livet sitt. 

Med andre ord - sparer jeg 12.500 kroner sånn ca i tid, så kan man trekke ifra kostnader til bilen. La oss si 8.000 kr eller whatever. Man er fortsatt i pluss. 

Bil er et must i Norge. Det hadde vært noe annet om vi bodde i Nederland. Der har man Amsterdam / Rotterdam / Haag / Utrecht innenfor en liten geografisk firkant rett ovenfor hverandre og andre byer som Eindhoven og Tilburg er heller ikke langt unna. Men selv i Nederland har de faktisk biler, ja. Men i Norge er det virkelig et must. 

Eller om vi hadde vært på størrelsen med Danmark, så hadde også det ha vært mer effektivt, men Norge er nok litt mer mini-Russland eller mini-Canada med tanke på større avstander mellom ulike byer.

 

Anonymkode: c84ac...e48

Dette regnestykket blir enda bedre om du selger bilen og flytter til byen slik at du kan spasere til jobben på noen minutter. 8.000 kroner i måneden tilsvarer vel 3-4 millioner ekstra i boliglån.

Anonymkode: 9d392...467

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...