Gå til innhold

bestilt hund!

Anbefalte innlegg

Skrevet

:) her kommer en glad melding; vi har i dag bestilt oss hund! en blitteliten blandingshund har vi valgt oss, den er allerede vant til barn og dens slekt på begge sider er kjent. hun er så utrolig vakker, og vi kan få hente henne til uka - onsdag.

ungene i huset kan nesten ikke sove, for de gleder seg så.

og det er vel igrunnen slik med oss voksne også.... :ler:

Videoannonse
Annonse
Gjest Spacegirl
Skrevet

Gratulerer :) Det er koselig med familieforøkning...

Skrevet

Gratulree så masse. Det er så utrolig gøy å få en liten valp i huset. Ta vare på den tiden, for om noen få mnd er hun/han ikke så liten lenger. Plutselig en dag ser du at den er over dobbelt så stor. Sånn var det ihvertfall med meg og Troja.

Skrevet

Gratulerer, fikk selv en liten skjønn hund i mars. Var veldig spent på hvordan det ville bli,men må si at det er bare glede med å ha hund. Han er snill,glad,flink å lære, rett og slett nydelig.

Gled dere,nå har dere fått en venn for livet. :hoppe:

Skrevet

gjest1;

ja vi gleder oss masse. bur, og bånd er kjøpt inn og skal leveres en av de nærmeste dagene. da kan hun bli kjent med det hjemme hos vovvov mammaen og ta med seg litt kjente lukter hit til oss på onsdag.

vi gleder oss masse, og ungene spør om det snart har gått en uke (men det har jo kun gått en dag....).

ikke så lett å vente.

vi har betalt hele 7000, det er jo sååå mye penger, men skitt au det blir vel verd det.

takk for alle som gleder seg med oss!!!

Skrevet

Oi, 7000,- for en blandingshund? Hva slags blanding er dette da?

Skrevet

ja jeg vet... var jammen mye. men den er altså så vakker så vi får håpe den er verd sin pris i gull. himmel så mye penger. den er blandet av lasa apso, dverg vorster (skrives det slik?) og litt annet ymse. men jeg trøster meg med at vi kjenner stamtavlen vet derfor at den er fri for "lyter" som sykdom, nerver etc. og at både mammaen og pappaen er barnesikre og rolige - og ikke røter (har bekjente som ikke tåler hundehår så det var et sterkt kriterie). vaksinen (7 uker) er inkl. og den er både vent til bånd og barn når den kommer hit.

huff, det er veldig mye penger. får helt vondt i magen når jeg tenker på det. men ungene og vi voksne falt pladask, og da var det bare å punge ut.

kanskje vi egentlig skulle prutet :(

men det skjønte vi altså ikke.

hva mener dere???

Skrevet

Dverg vorster?? Aldri hørt om, finnes da ikke noe slikt.

Jeg synes ikke du burde betale 7000,- for en hund med så mye blandinger, for den er helt ærlig ikke verdt det (du kan ikke bruke den til noe annet enn en familiehund), for da kunne du like gjerne bare ha kjøpt en ren en til samme prisen, og støttet de seriøse oppdretterene i stedet. Den prisen der er jo bare helt rå. Du vet aldri hva du får når du får en sånn blanding med såpass mange andre raser, så du kan ikke si at du "kjenner linjene".

Det finnes mange andre flinke, ordentlige oppdrettere der ute som også venner valpene med barn, bånd, gir mikrochipping/tatovering, vaksiner, har en helsegaranti (har hunden hoftedysplasi får du ofte en ny valp tilbake, eller halvparten/hele prisen tilbake), må du avlive den av diverse genetiske grunner, får du kjøpesummen tilbake (eller ny hund) osv, pluss at du kan bruke den og konkurrere, stille den ut osv.

Sier meg ikke noe imot blandingshunder i det hele tatt, men til den prisen der ville jeg mye heller gått til en renraset hund hos en seriøs oppdretter!

Skrevet

Og du vet ikke om hunden vil være fri for sykdom, mtp de diverse rasene som er blandet inn (noen raser har mer helseproblemer enn andre), og risikoen blir mye større med såpass mange raser blandet inn.

Hadde jeg vært deg hadde jeg bare takket nei, ihvertfall til den prisen der! En tusenlapp hadde holdt i massevis.

Gjest Vindelspev
Skrevet

Tydelig at folk vet å utnytte hundeeieres ønske om små hunder. Dverg- vorsteh har jeg aldri hørt om. Om det virkelig var Vorsteher du tenkte på, så er det store fuglehunder.

Jeg skjønner ønsket om hund, men sjekk ut hvilke raser det egentlig er snakk om.

Lykke til med valp! :) Ikke meningen å være negativ, men dette hørtes ut som lureri.

Gjest Vindelspev
Skrevet

Må legge til at til den prisen kan du satse på renraset fra seriøse oppdrettere som har satt seg godt inn i egne linjer, både mtp gemytt, helse, motor og spesiell kjennskap til egen rase.

Blandingen du nevner har Lhasa Apso i seg. Tibetansk spaniel, som også er en tibetansk tempelhund, går for 8-8500 kr.

Skrevet

siere dere det? *begynner å lure litt*

men virkelig, det virket helt seriøst, og navnet på den jeg kalte dverg vorster kan godt være noe annet, det er bare at jeg ikke kjenner til alle raser. men det er iallefall snakk om en reell hunderase såpass vet jeg da.

men at prisen er unormalt høy har jeg forstått - og vet ikke riktig hva jeg skal gjøre med det. nå har vi sagt at vi skal ha hunden, og det vil vi jo riktig! men jeg kan jo spørre eigeren om at "vi har snakket med en del folk som sier at renrasede hunder koster det samme, og at vi syntes vel den prisen er unormalt høy etter å ha sjekket litt".

vi har ikke betalt kronene ennå- men hadde tenkt å gjøre det denne uken.

det som er litt vanskelig er jo at vi så på denne familien som seriøs (de har solgt mange før også, har kontrakt og virker veldig hyggelige)-

og nå virker dere like hyggelige og gir råd.

vanskelig å vite hva en skal gjøre.

mer konkrete tips? skal dit i dag.

takk for hjelp!

Skrevet

Jeg for min del ville betalt toppen en tusenlapp for valpen. Som sagt så er den ikke "verdt" (ikke på noen dårlig måte til blandingshunder!) den prisen der i det hele tatt, når du kan få en renraset til eksakt samme pris, som kan bli brukt til så utrolig mye mer hvis dere skulle funnet på at ungene f.eks hadde lyst til å prøve seg i utstillingsringen som juniorhandlere, kanskje lyst til å prøve agility eller konkurrere i lydighet. Du kan delta med en blandingshund, men du kan ikke konkurrere eller vinne noe i det hele tatt.

Jeg ville fått ned prisen til rundt tusenlappen, eller rett og slett bare styrt unna denne familien, og heller funnet en oppdretter som avler på renrasede hunder som fortjener å selge hunder til 7000,- - 8000,-, pluss at du støtter videre arbeid på avl på sunne og friske hunder (mot at du finner deg en SERIØS oppdretter!)

Den avlen der er ikke seriøs i det hele tatt, du forbedrer ingen raser på noen måte med å avle inn ditt og datt og selge dem for dyre dommer. Betaler du de lappene der, er du selv med på å ødelegge flere raser, for du "mater" jo denne oppdretteren til å fortsette.

Gjest Vindelspev
Skrevet (endret)
siere dere det? *begynner å lure litt*

men virkelig, det virket helt seriøst, og navnet på den jeg kalte dverg vorster kan godt være noe annet, det er bare at jeg ikke kjenner til alle raser. men det er iallefall snakk om en reell hunderase såpass vet jeg da.

men at prisen er unormalt høy har jeg forstått - og vet ikke riktig hva jeg skal gjøre med det. nå har vi sagt at vi skal ha hunden, og det vil vi jo riktig! men jeg kan jo spørre eigeren om at "vi har snakket med en del folk som sier at renrasede hunder koster det samme, og at vi syntes vel den prisen er unormalt høy etter å ha sjekket litt".

vi har ikke betalt kronene ennå- men hadde tenkt å gjøre det denne uken.

det som er litt vanskelig er jo at vi så på denne familien som seriøs (de har solgt mange før også, har kontrakt og virker veldig hyggelige)-

og nå virker dere like hyggelige og gir råd.

vanskelig å vite hva en skal gjøre.

mer konkrete tips? skal dit i dag.

takk for hjelp!

Seriøse oppdrettere har mål og mening med oppdrettet sitt. Spør dem hvorfor de mener nettopp denne blandingen har noe for seg, og hvilke ulemper den kan ha

Er hundene Hd/Aa- røntget, øyelyst? Hva med sykdommer lengre  bakover i linjene, for ikke å snakke om bortover?  Har de gitt dere god nok informasjon om hva slags bruk en slik hund egner seg til?

Dette er minimum de bør ha klart for seg når de velger å starte oppdrett, og iallfall når de velger å gjøre samme blanding flere ganger. Hvordan ble det første kullet,  f.eks?

Tingene jeg nevner er det ikke vanlig at oppdretter har satt seg inn i ved tilfeldig avl - det holder liksom at "mor og far er greie hunder og alle liker dem". Slik burde det ikke være, men sånn er det dessverre. Til en slik pris har du krav på mer. Jeg er overhodet ikke imot blandingsraser i seg selv, jeg er imot dårlig gjennomførte oppdrett.

Endret av Vindelspev
Skrevet

Enig med resten av folka her. For 7000 kroner kan man få en øyelyst, røntget (hvor flere ledd bakover i slekten er BEVIST sykdomsfrie) hund fra en seriøst oppdretter som ikke bare et ute etter å tyne penger ifra uerfarne folk.

Er lett å tjene penger på hund i disse dager... Bare den er liten og søt betaler folk flerfoldige tusen, uten engang å sjekke om den såkaldte "rasen" de får virkelig er en rase eller ikke.

Trist (for de seriøse oppdretterne OG hundenes skyld) at det finnes så mye naive folk...

Den hunden er ikke verdt 7000 kroner uansett hvor snill og søt den måtte være.

Skrevet

trådstarter her;

jeg ser tegninga, men jeg vil helst ikke kalles naiv :forvirret: kanskje bedre å kalle folk som meg som ikke så veldig kunnskapsrike når det gjelder kjøp av valp.

vi har tatt alle råd dere har gitt oss her til ettertanke, og skal snakke med eigeren.

takk for hjelp.

Skrevet

Blandings valper finnes i mange prisklasser. Fra gratis og opp til 3-4000 kr er normalt, men kommer ann på blandingen. En hund som er blandet med mange raser og spess noe jakt og noe selskaps hund er gjerne billigere. Er det jakt hudn i den dere skal ha så husk at disse rasene ofte trenger en god del mosjon..

Ser noen snakker om at man kan få en rønket hun til 7000 kr.. eh, hunder rønkes ikke når de valper. De skal være 1,5 til 2 år når de rønkes..

Ang røyting og allergi.. Nå vet jeg ikke hvor du har hørt at disse rasen ikke gir allergi, men for all del det kan godt tenkes det funker.. Manne min reagerer på none hunder, men ikke alle. Så om det som er allergisk skal bo i samme hus som hunden anbefaller jeg deg å tenke deg om en gang til.. Er veldig mange som må omplasser hunden pga allergi..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...