AnonymBruker Skrevet 14. juni 2021 #21 Skrevet 14. juni 2021 Svaret på om det fungerer uten egen lader eller ikke, kommer helt an på hvor avhengig man er av bil og hvor mye den skal brukes. Jeg har hatt elbil i over 6 år, aldri egen lader. Jeg har derimot et handlesenter som nærmeste lader med Mer sine semi og hurtigeladere i parkeringsgarasjen. Som hovedregel lader jeg et par timer på gratis ladere i nærheten (handlesenter, ikea osv). Men når jeg lader på Mer sine kontakter, har jeg aldri betalt mer enn 15 - 30 kroner for semilading. Da står riktignok bilen kanskje i 2 - 3 timer. Men det har jeg tid til. Har du barn, skal ut og farte med bilen både sent og tidlig, så ville jeg aldri satset på mitt opplegg. Da må du ha egen lader. Og de koster jo raskt 20 000. Pluss lading. Så da spørs det hva som svarer seg. Kanskje heller gå for en hybrid? Anonymkode: 49a64...15d
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2021 #22 Skrevet 14. juni 2021 Vi har ikke lademulighet hjemme(eller på jobb), bor i blokk, øverst(så kan ikke lade på stikk heller). Hurtiglader for rundt 600kr hver mnd, synes ikke det er så dyrt som alle skal ha det til her🤷🏼♀️ Anonymkode: 3f3d2...05d 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2021 #23 Skrevet 14. juni 2021 ABM skrev (På 13.6.2021 den 12.39): Enig, sjekket ofte at støpslene ikke ble varme..for å si det sånn Hjelper ikke det når du svir av ledningene inne i huset ditt. For et par år siden ble jeg tilkalt til en enebolig der det luktet svidd i et rom. Det viste seg at det ulmet i takpunktet bak taklampa. For hus som er bygget for noen år tilbake (Vi snakker 90-tallet), var det helt vanlig å bruke takpunkt som knytningspunkt, dvs at all belastning går via takpunktet som gjerne krones med en lampe som avgir mye varme. Her var det lagt en kabel fra et stikk inne og ut til en utestikk det ble ladet i, og det holdt på å brenne ned huset. I tillegg vil du risikere at bilen sender pulserende likestrøm inn på nettet ditt og jordfeilbryteren går i metning dersom du ikke har type B jordfeilvern (må ikke forveksles med B-automatsikring). Dermed ikke fungere dersom det oppstår en reell jordfeil i huset ditt samtidig som du lader bilen. Så det at du sjekket støpslene for varmgang betyr ikke en dritt i ladesammenheng. Det står klart og tydelig i NEK400 at lading av bil skal være eneste punktet på kursen. Anonymkode: 9a06b...ebe 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2021 #24 Skrevet 14. juni 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Har du barn, skal ut og farte med bilen både sent og tidlig, så ville jeg aldri satset på mitt opplegg. Da må du ha egen lader. Og de koster jo raskt 20 000. Pluss lading. Så da spørs det hva som svarer seg. Kanskje heller gå for en hybrid? Anonymkode: 49a64...15d Har nettopp montert ladeboks, det kostet 11 000 ferdig montert. Anonymkode: b988c...251
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2021 #25 Skrevet 14. juni 2021 catman skrev (3 timer siden): Her er et lite innblikk i mai måned. Strømpris i snitt 0,58 kr/kWt pluss rundt 40 øre i nettleie. 2012 Leaf, moderne elbiler bruker ca 20% mindre strøm/km. kr 205 for en måned og kjørt 1193 km? hvis dette er sant, kaster jeg bensinbilen idag!! Anonymkode: 97d47...05d 2
Maskopi Skrevet 14. juni 2021 #26 Skrevet 14. juni 2021 https://www.dsb.no/lover/elektriske-anlegg-og-elektrisk-utstyr/tema/elbil---lading-og-sikkerhet/?fbclid=IwAR066TMHU6IZqOog9eNVhYOuo6qCuMmr6JwS4h3WPcNkjTbu8lDfOR36bBE#lading-fra-eksisterende-kontakter Les og forstå
Gjest ABM Skrevet 14. juni 2021 #27 Skrevet 14. juni 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): kr 205 for en måned og kjørt 1193 km? hvis dette er sant, kaster jeg bensinbilen idag!! Anonymkode: 97d47...05d Du burde kastet den for lenge siden, jeg har tjent inn elbilene jeg har hatt så de har vært gratis å eie/drifte for meg, hadde riktignok litt flaks med dollarkursen på den første..
Gjest ABM Skrevet 14. juni 2021 #28 Skrevet 14. juni 2021 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Hjelper ikke det når du svir av ledningene inne i huset ditt. For et par år siden ble jeg tilkalt til en enebolig der det luktet svidd i et rom. Det viste seg at det ulmet i takpunktet bak taklampa. For hus som er bygget for noen år tilbake (Vi snakker 90-tallet), var det helt vanlig å bruke takpunkt som knytningspunkt, dvs at all belastning går via takpunktet som gjerne krones med en lampe som avgir mye varme. Her var det lagt en kabel fra et stikk inne og ut til en utestikk det ble ladet i, og det holdt på å brenne ned huset. I tillegg vil du risikere at bilen sender pulserende likestrøm inn på nettet ditt og jordfeilbryteren går i metning dersom du ikke har type B jordfeilvern (må ikke forveksles med B-automatsikring). Dermed ikke fungere dersom det oppstår en reell jordfeil i huset ditt samtidig som du lader bilen. Så det at du sjekket støpslene for varmgang betyr ikke en dritt i ladesammenheng. Det står klart og tydelig i NEK400 at lading av bil skal være eneste punktet på kursen. Anonymkode: 9a06b...ebe Nei, jeg har to dedikerte 16A kurser for lading
catman Skrevet 14. juni 2021 #29 Skrevet 14. juni 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): kr 205 for en måned og kjørt 1193 km? hvis dette er sant, kaster jeg bensinbilen idag!! Anonymkode: 97d47...05d Jepp, dette er "drivstoff"-kostnaden. Og da har vi dyr strøm for tiden, vanlig sommerstrøm koster en tredel av dette, i fjor var det snakk om 1-3 øre/kWt (pluss nettleie). Sammenlikner du med en bil som bruker 0,7 l/mil, bensinpris 17 kr/l, ender du på 1430 kr for den samme distansen. I tillegg kommer da oljeforbruk, belteintervall, og annet småvedlikehold som elbilen ikke har. 1200 kr spart i måneden merker du i lommeboken. Ulempen med den bilen vi har er kort rekkevidde (90 km), men så kostet bilen også bare rundt 55000 for 2 år siden...nyere elbil gir mer rekkevidde og raskere lading.
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2021 #30 Skrevet 15. juni 2021 catman skrev (5 timer siden): Jepp, dette er "drivstoff"-kostnaden. Og da har vi dyr strøm for tiden, vanlig sommerstrøm koster en tredel av dette, i fjor var det snakk om 1-3 øre/kWt (pluss nettleie). Sammenlikner du med en bil som bruker 0,7 l/mil, bensinpris 17 kr/l, ender du på 1430 kr for den samme distansen. I tillegg kommer da oljeforbruk, belteintervall, og annet småvedlikehold som elbilen ikke har. 1200 kr spart i måneden merker du i lommeboken. Ulempen med den bilen vi har er kort rekkevidde (90 km), men så kostet bilen også bare rundt 55000 for 2 år siden...nyere elbil gir mer rekkevidde og raskere lading. hva er pris for full opplading ved de ladestasjoner på circle k feks i min/timen? og er offentlig ladestasjoner gratis? Anonymkode: 97d47...05d
catman Skrevet 15. juni 2021 #31 Skrevet 15. juni 2021 Jeg bruker for det meste BKK, som tar 2,50 kr/min + ca. 3 kr/kWt. En typisk hurtiglading på 50 kW anlegg tar 30 min og koster rundt 70 kr. Hver kilometer du kjører koster da det samme som en bil som bruker 1 l/mil til 15 kr/l. Mer moderne elbiler lader raskere (Tesla 3 tar 250 kW) og får derfor strømmen noe billigere. Men hurtiglading er kun en nødløsning for meg. Alle hurtigladeselskap vil helst ha sin egen login, app, og prisstruktur. Det, tror jeg, vil endre seg noe i fremtiden. Kommunale ladere her i kommunen er foreløpig gratis, og slik lader jeg på jobb. Derfor er nok den summen i skjermdumpen heller 100 enn 200 kr, men strømkostnaden er vel i prinsippet lik lel, bare at jeg ikke betalte den. 🤪
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2021 #32 Skrevet 15. juni 2021 catman skrev (24 minutter siden): Jeg bruker for det meste BKK, som tar 2,50 kr/min + ca. 3 kr/kWt. En typisk hurtiglading på 50 kW anlegg tar 30 min og koster rundt 70 kr. Hver kilometer du kjører koster da det samme som en bil som bruker 1 l/mil til 15 kr/l. Mer moderne elbiler lader raskere (Tesla 3 tar 250 kW) og får derfor strømmen noe billigere. Men hurtiglading er kun en nødløsning for meg. Alle hurtigladeselskap vil helst ha sin egen login, app, og prisstruktur. Det, tror jeg, vil endre seg noe i fremtiden. Kommunale ladere her i kommunen er foreløpig gratis, og slik lader jeg på jobb. Derfor er nok den summen i skjermdumpen heller 100 enn 200 kr, men strømkostnaden er vel i prinsippet lik lel, bare at jeg ikke betalte den. 🤪 Er det vanlig at kommunale ladere er gratis? er dette likt for alle kommuner? jeg har ingen lademulighet hjemme eller på jobb, men har sett at det er en ladestasjon utenfor treningssenteret😁antar det er en kommunal. Anonymkode: d7de6...778
catman Skrevet 15. juni 2021 #33 Skrevet 15. juni 2021 Det må du undersøke, aner ikke. Jeg hadde, som sagt, ikke kjøpt elbil uten egen lademulighet. Har du god nok råd til en helt ny bil med 400-600 km rekkevidde, slipper du å stadig lete etter lader. Men litt kjedelig er det jo likevel.
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2021 #34 Skrevet 15. juni 2021 catman skrev (50 minutter siden): Det må du undersøke, aner ikke. Jeg hadde, som sagt, ikke kjøpt elbil uten egen lademulighet. Har du god nok råd til en helt ny bil med 400-600 km rekkevidde, slipper du å stadig lete etter lader. Men litt kjedelig er det jo likevel. ja det er for mye stress for å spare noen hundrelapper i diesel per mnd🙈 el bilene er vel generelt sett dyrere å produsere; så synes en dyr innkjøpspris ikke forsvarer kjøpet(i mitt tilfelle). Anonymkode: d7de6...778
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2021 #35 Skrevet 15. juni 2021 Eldre Teslaer har gratis hurtiglading Anonymkode: aa62c...8d9 1
Gjest McGjest Skrevet 15. juni 2021 #36 Skrevet 15. juni 2021 Hadde elbil uten hjemmelader i et års tid. Det gikk greit med kombinasjonen litt lading med vanlig stikkontakt hjemme, litt på jobb, litt på butikken, litt her og litt der. Men var et evig mas når % nærmet seg lav og jeg visste jeg skulle kjøre langt om noen dager. Da måtte jeg begynne å tenke på lading. Livet ble betraktelig enklere med hjemmelader som kan plugges i når jeg er hjemme for kvelden. Det GÅR uten lading hjemme, men livet blir mye enklere med. 1
Voksenmann Skrevet 15. juni 2021 #37 Skrevet 15. juni 2021 On 6/13/2021 at 12:32 PM, AnonymBruker said: Jeg bor i borettslag så vet ikke hvordan det fungerer. Visste ikke at det fungerte med vanlig stikk kontakt. Anonymkode: 1e69f...f5d Sjekk med styret da borettslaget nå er pålagt å legge infrastruktur for elbil-ladere.
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2021 #38 Skrevet 21. juni 2021 AnonymBruker skrev (På 14.6.2021 den 20.48): Har nettopp montert ladeboks, det kostet 11 000 ferdig montert. Anonymkode: b988c...251 TS bor i borettslag. Da blir ofte ledningsstrekket langt,man må forholde seg til en bestemt type lader,pluss dekke inn en egenandel for infrastruktur. Bor man i egen bolig står man friere,og det blir rimeligere. Anonymkode: 49a64...15d
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2021 #39 Skrevet 21. juni 2021 AnonymBruker skrev (På 13.6.2021 den 12.37): Det fungerer helt fint, men det tar tid å lade 100%, vår jaguar bruker 37 timer fra 1% til 100% uavbrutt ladning. Hurtiglading er svært dyrt. Anonymkode: 2e0cb...fb8 Det er ikke lurt å lade bilen til 100 % hver gang. Ville satt lademål til 80% i innstillingene. Lad til 100% hvis du skal på langtur. Dette for å ta bedre vare på batteriet. Anonymkode: 8df11...489
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2021 #40 Skrevet 22. juni 2021 AnonymBruker skrev (På 13.6.2021 den 12.37): Det fungerer helt fint, men det tar tid å lade 100%, vår jaguar bruker 37 timer fra 1% til 100% uavbrutt ladning. Hurtiglading er svært dyrt. Anonymkode: 2e0cb...fb8 Økonomisk er dårlig ide. Bilen lader mye saktere fra 80-100% for å spare batteriet. De siste 20% koster derfor mye mer enn de foregående 80%. Anonymkode: 49a64...15d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå