Gå til innhold

Noen som har Elbil uten ladestasjon hjemme?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Å si det går fint å lade el-bil med stikkontakt fordi det har vi gjort i to år uten problemer er som å si man ikke trenger røykvarslere i huset for det har ikke brent ned enda. 

å lade bil på vanlig stikkontakt er en NØDløsning, og bør unngås i den grad det er mulig…. Innstaller ordentlig lader hvis man skal ha el-bil hjemme og ikke kan lqde et annet sted.

Anonymkode: 894dc...2c9

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 14.6.2021 den 15.05):

Nå kan man vel kreve at sameier og borettslag legger tilrette for elbil lading

Anonymkode: aa62c...8d9

Kun hvis en har en har personlig parkeringsplass. Borettslaget må sørge for strømdekning, men en må selv sørge for ladeboks. 

Endret av Loke37
Feil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har elbil uten lademuligheter hjemme (borettslag uten parkeringsplasser). Er det praktisk mulig? Ja. Vil jeg anbefale det? Nei. For meg fungerer det da jeg kun bruker bilen 2-3 ganger i uka, og derfor også kun har behov for å lade maks 1 gang i uka. Da lader jeg offentlig et par hundre meter unna, gjerne over natta. Har mulighet til å lade hos mine foreldre en gang i blant, så det hjelper på. Det hjelper også å vite at situasjonen er midlertidig og at jeg om et års tid mest sannsynlig bytter bolig til et sted jeg kan lade hjemmefra. Skal du kjøpe elbil uten lademulighet hjemme så gå i det minste for en bil med 300km+ rekkevidde (med mindre du kan lade på jobb). 

Anonymkode: eb160...197

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.6.2021 den 12.32):

Jeg bor i borettslag så vet ikke hvordan det fungerer. Visste ikke at det fungerte med vanlig stikk kontakt. 

Anonymkode: 1e69f...f5d

Hvis du bor i borettslag og disponerer parkeringsplass, kan du kreve å opprette lademulighet. Styret kan ikke nekte. Det er din lovmessige rett, i følge en lovendring fra nyttår.

Det er noen få unntak der styret kan nekte å opprette lading, men de er ekstremt få og sjeldne (f.eks. hvis det blir ekstremt dyrt).

Endret av jabx
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.6.2021 den 12.44):

Det er dyrt å hurtiglade, og jeg bor i ett borettslag uten tilgang til lader :(

Men disponerer du parkeringsplass? Se over. Da har du rett til å kreve lademulighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.6.2021 den 9.35):

dere som eier elbil, blir det strømregninga dyrere med elbil når det lades hjemme? da tenker jeg ikke noe hurtiglading, men vanlig med ladestasjon eller i stikkontakt.. er dette avhengig av hvilken elbil du velger, eller blir regninga like dyr? i mitt tilfelle, betaler jeg sjelden mer enn 2600 i strømregning, men frykter å komme opp i 3000-4000 med elbil.. 

Anonymkode: 97d47...05d

Selvsagt betaler du for strømmen du lader for. Men det er mye billigere enn å fylle bensin eller diesel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 14.6.2021 den 15.10):

Helt riktig så vidt jeg vet, så alle som ikke har råd til bil må betale en halv månedslønn for de som har.

Anonymkode: a2673...467

En halv månedslønn? Nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.6.2021 den 20.41):

Vi har ikke lademulighet hjemme(eller på jobb), bor i blokk, øverst(så kan ikke lade på stikk heller). Hurtiglader for rundt 600kr hver mnd, synes ikke det er så dyrt som alle skal ha det til her🤷🏼‍♀️ 

Anonymkode: 3f3d2...05d

Se over. Disponerer dere parkeringsplass i sameie eller borettslag så har dere rett til å kreve lading.

https://www.nrk.no/norge/lovfester-rett-til-a-sette-opp-elbil-lader-hjemme-1.15174564

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
jabx skrev (41 minutter siden):

Men disponerer du parkeringsplass? Se over. Da har du rett til å kreve lademulighet.

Det er bare tull å hevde dette. For det som blir gjort i praksis, er at om du kommer og krever å få strøm for lading i borettslag, blir det avvist.

Du kan bare tenke deg selv, hvor mye strøm som må til for å kunne dekke opp for alle som ønsker å lade på sin egen plass. Det kan umulig ha blitt lagt til grunn da regelen ble satt! 

Om dette koster? Ja, det gjør det. Man skal ha særdeles lite peiling på slik for å mene det skal la seg gjennomføre uten store kostnader.

Anonymkode: 53fe7...5a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...