AnonymBruker Skrevet 12. juni 2021 #1 Skrevet 12. juni 2021 Jeg har en nabo i cirka 30åra som aldri går ut døra (jeg ser han kanskje 1 gang i måneden med matposer) og han har ALLTID gardinene trukket for og lyset av. Tror han har store psykiske problemer? Har heller aldri sett han har hatt besøk en gang. Det kan jo ikke være noe liv å leve sånn? Anonymkode: 4a853...6bb
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2021 #2 Skrevet 12. juni 2021 Snakk med din lege om det, han/hun vet muligens hvilke instanser som kan kontaktes Anonymkode: 2e0ca...2e1
Almando Skrevet 12. juni 2021 #3 Skrevet 12. juni 2021 Og hvem skal du liksom varsle? Bank på døra og spør om han vil ta en kopp kaffe i stedet. 19
skreppamedleppa Skrevet 12. juni 2021 #5 Skrevet 12. juni 2021 La han få styre med sitt. Skjønner ikke hvorfor du skal legge deg opp i livet hans. Han gjør jo ikke noe ulovlig og han plager deg jo ikke. Og selv om ikke du ønsker å leve ditt liv kan det være han ønsker det slik. Det synes jeg han skal få lov til.. Om du ønsker å gjøre noe for han synes jeg det var en god ide som @Almandoskriver: be han på kaffe eller noe, prat med han når du ser han gå med matposene sine siden du tydeligvis får med deg dette den ene gangen i måneden det skulle skje.. Vær hyggelig med han. Det skal ikke så mye til, men jeg skjønner ikke hvorfor og hvem du mener du skulle varsle.. 10
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2021 #6 Skrevet 12. juni 2021 Rumle skrev (17 minutter siden): Varsle om hva? Han plager vel ingen? Jeg vet jo ikke om han er død en gang. Når han ikke er synlig i uker i strekk. Han må være psykisk syk, men jeg tenker det er mer helsevesenets oppgave. Anonymkode: 4a853...6bb
Almando Skrevet 12. juni 2021 #7 Skrevet 12. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg vet jo ikke om han er død en gang. Når han ikke er synlig i uker i strekk. Han må være psykisk syk, men jeg tenker det er mer helsevesenets oppgave. Anonymkode: 4a853...6bb Jeg tenker at du har fritidsproblemer og at du egentlig ikke bryr deg om mannen i det hele tatt. Finn noe annet å spekulere i. 17
Rumle Skrevet 12. juni 2021 #8 Skrevet 12. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg vet jo ikke om han er død en gang. Når han ikke er synlig i uker i strekk. Han må være psykisk syk, men jeg tenker det er mer helsevesenets oppgave. Anonymkode: 4a853...6bb Det er ikke ulovlig å være psykisk syk? 10
Jaybird Skrevet 12. juni 2021 #9 Skrevet 12. juni 2021 (endret) 23 minutter siden, AnonymBruker said: Det kan jo ikke være noe liv å leve sånn? Det kunne vært meg, og nei, det er ikke noe liv å leve sånn. Men det er nå livet mitt likevel. Hvem skulle du varslet, og om hva? I mitt tilfelle, som er slik du beskriver, så er det ikke fare for liv og helse. Og jeg går i behandling (gjort i mange år). Tror dessverre ikke det er stort du kan gjøre på den fronten, men du kan forsøke å bry deg på andre måter. Jeg hadde satt enormt pris på om naboen ga meg en blomst eller ringte på for å ta en kaffe og en prat. Endret 12. juni 2021 av Jaybird 14
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2021 #10 Skrevet 12. juni 2021 Jaybird skrev (3 minutter siden): Det kunne vært meg, og nei, det er ikke noe liv å leve sånn. Men det er nå livet mitt likevel. Hvem skulle du varslet, og om hva? I mitt tilfelle, som er slik du beskriver, så er det ikke fare for liv og helse. Og jeg går i behandling (gjort i mange år). Tror dessverre ikke det er stort du kan gjøre på den fronten, men du kan forsøke å bry deg på andre måter, jeg hadde satt enormt pris på om naboen ga meg en blomst eller ringte på for å ta en kaffe og en prat. Ja men han er jo bare ute av leiligheten max 1 gang i måneden!! Hadde han gått i behandling hadde han jo i minste vært ute 1 gang i uka. Det er han ikke. Jeg har stua mi foran inngangspartiet hans. Ja jeg har fritidsproblemer selv, men jeg er da i det minste ute av min leilighet noen ganger i uka. Han må være veldig syk som ikke går ut. Men ok jeg skal ikke varsle noen. Anonymkode: 4a853...6bb
Jaybird Skrevet 12. juni 2021 #11 Skrevet 12. juni 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: Ja men han er jo bare ute av leiligheten max 1 gang i måneden!! Hadde han gått i behandling hadde han jo i minste vært ute 1 gang i uka. Det er han ikke. Jeg har stua mi foran inngangspartiet hans. Ja jeg har fritidsproblemer selv, men jeg er da i det minste ute av min leilighet noen ganger i uka. Han må være veldig syk som ikke går ut. Men ok jeg skal ikke varsle noen. Anonymkode: 4a853...6bb Ser du virkelig ut vinduet hele tiden? Hvis han aldri er ute, så betyr det at han lever uten å kjøpe mat og andre dagligvarer også? Jeg heller mot at du nok ikke ser konstant hva som skjer der ute. For min del, så går jeg ut et par ganger i uken eller så, til behandling og for å handle. Jeg har også nabo med stuevindu slik at vedkommende ser mot inngangsdøren min, men vil anslå at totalt sett er jeg synlig i kanskje et minutt, maks to, i uken, for naboen. 12
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2021 #12 Skrevet 12. juni 2021 Jaybird skrev (3 minutter siden): Ser du virkelig ut vinduet hele tiden? Hvis han aldri er ute, så betyr det at han lever uten å kjøpe mat og andre dagligvarer også? Jeg heller mot at du nok ikke ser konstant hva som skjer der ute. For min del, så går jeg ut et par ganger i uken eller så, til behandling og for å handle. Jeg har også nabo med stuevindu slik at vedkommende ser mot inngangsdøren min, men vil anslå at totalt sett er jeg synlig i kanskje et minutt, maks to, i uken, for naboen. Ja jeg er ufør så følger med.. Men jeg skrev ikke at han aldri var ute av leiligheten, men at han var det max 1 gang i måneden. Det er noe helt annet enn deg som er ute et par ganger i uka. Så skjønner ikke helt hvorfor du sammenligner. Men uansett keg tenker ihvertfall at han trenger hjelp for han kan umulig ha det bra sånn. Anonymkode: 4a853...6bb
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2021 #13 Skrevet 12. juni 2021 Hvor i landet er dette ca? Vil ikke ha besøk takk 😝 Anonymkode: 476f3...e91 2
Sinte-my Skrevet 12. juni 2021 #14 Skrevet 12. juni 2021 Kunne godt vært onkelen min du beskrev. Vi drar aldri på besøk til ham da han ikke ønsker oss innenfor dørene sine. Men vi prater ofte med han på telefon, og han er innom her med jevne mellomrom på middag. Men mannen er psykisk syk og rusmisbruker. Og ivaretatt, selv om det fort kan se ut som det motsatte om man kun skal logge aktiviteten utenfor leiligheten. Pent av deg å bry deg, men tror ikke dette er noe å rapportere videre.
Jaybird Skrevet 12. juni 2021 #15 Skrevet 12. juni 2021 (endret) 43 minutter siden, AnonymBruker said: Ja jeg er ufør så følger med.. Men jeg skrev ikke at han aldri var ute av leiligheten, men at han var det max 1 gang i måneden. Det er noe helt annet enn deg som er ute et par ganger i uka. Så skjønner ikke helt hvorfor du sammenligner. Men uansett keg tenker ihvertfall at han trenger hjelp for han kan umulig ha det bra sånn. Anonymkode: 4a853...6bb Jeg sammenligner fordi jeg er rimelig sikker på at naboen min kunne skrevet det samme om meg. 1-2 minutter i uken, det er vanskelig å si for sikkert at du hadde fått det med deg. Du skriver selv at du er ute fra tid til annen, og jeg er sikker på at du også går på toalettet mm. Jeg sammenligner for å illustrere at det sannsynligvis er sånn at vedkommende ikke ligger død. I tillegg skrev jeg at jeg hadde satt pris på en henvendelse fra naboen, for eks. for en kaffekopp, noe jeg anbefaler. Jeg kan også føye til at jeg er såpass redd for oppmerksomhet og verden generelt, at jeg har en lei tendens til å sjekke om naboen er hjemme, ved å se om bilen står på utsiden, og på dårlige dager lar jeg da ofte være å ta turen på butikken om hun er hjemme. Jeg sammenligner for å vise deg at det kan være du ikke får med deg ALT. Jeg sier ikke at du ikke skal bry deg, men jeg sier at å varsle om naboen til en offentlig instans nok ikke er den beste veien du kan gå, om du bryr deg. Endret 12. juni 2021 av Jaybird 10
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2021 #16 Skrevet 12. juni 2021 Rumle skrev (42 minutter siden): Varsle om hva? Han plager vel ingen? Hva om han gjør det? Hvordan varsle da? Anonymkode: 0963d...75f
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2021 #17 Skrevet 12. juni 2021 Dette er meg, bare at jeg er jente. Tro meg, du skal ikke kontakte noen. Da gjør du alt verre og det kan hende at du får han til å ta selvmord hvis han har slike tanker fra før. Han kan også ha agorafobi. Du kan prøve å banke på døra å være vennlig, men åpner han ikke så må du respektere det. Jeg hadde blitt livredd om en jeg ikke kjente plutselig sendte noen til meg eller noe, og gud vet hva som hadde skjedd da. Prøv heller å få tak i familien hans og snakk med dem, kanskje du får vite grunnen. Anonymkode: 649a5...f09 5
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2021 #18 Skrevet 12. juni 2021 Just now, AnonymBruker said: Hva om han gjør det? Hvordan varsle da? Anonymkode: 0963d...75f Det spørs jo på hvilken måte det er plagsomt. Bekymringsvarsel gjøres til kommuneoverlege/kommunen, adferd som bryter med loven varsles politiet. Anonymkode: 8870c...81a
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2021 #19 Skrevet 12. juni 2021 Kanskje du burde gjøre noe med ditt eget liv, om du aldri er ute og har så god tid til å følge med på hva andre gjør🙃 I såfall er dere jo i samme situasjon da du jo må være hjemme like mye for å kunne observere dette😅 Hva med å skaffe deg en hobby? Og foresten, du vet at det finnes andre sykdommer enn psykisk sykdom eller? Han må da ikke være syk heller. Kanskje han jobber natt for eksempel, og sover på dagtid. Eller jobber på Nordsjøen flere uker i strekk. Snakk om dramatisering og spekulering om noe du ikke aner noe om i det hele tatt😳🤔 Anonymkode: 25cc3...946 13
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2021 #20 Skrevet 12. juni 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Dette er meg, bare at jeg er jente. Tro meg, du skal ikke kontakte noen. Da gjør du alt verre og det kan hende at du får han til å ta selvmord hvis han har slike tanker fra før. Han kan også ha agorafobi. Du kan prøve å banke på døra å være vennlig, men åpner han ikke så må du respektere det. Jeg hadde blitt livredd om en jeg ikke kjente plutselig sendte noen til meg eller noe, og gud vet hva som hadde skjedd da. Prøv heller å få tak i familien hans og snakk med dem, kanskje du får vite grunnen. Anonymkode: 649a5...f09 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det spørs jo på hvilken måte det er plagsomt. Bekymringsvarsel gjøres til kommuneoverlege/kommunen, adferd som bryter med loven varsles politiet. Anonymkode: 8870c...81a Vi har en nabo som truer folk, driver med hærverk, bråker, lager rare lyder...Da vi prøvde å banke på døra hans, åpnet han ikke. Da vi prøvde igjen, skrek han «Dra til helvete!». Anonymkode: 0963d...75f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå