Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hehe, kanskje det ja :)

Mine har i alle fall stått i skyggen mesteparten av tiden. De har fått være på "sommerferie" på verandaen en ukes tid et par ganger i sommer, ellers har de stått i en ganske mørk krok

Videoannonse
Annonse
Skrevet
OJ, jeg har en sånn i solvinduet mitt jeg, men synes ikke den blir så fin egentlig. Litt blass i fargen har den blitt også. Kanskje jeg skal sette den litt mørkere, og se om den kommer bedre da?

Min står i en mørk krok, og har ikke blitt blass i fargen. Så det kan verdt et forsøk ;)

Skrevet

Jeg har en plante som heter Hoya. Eller porselensblomst som noen kaller den. Fikk den av mamma da den bare var en liten stikling, og jeg med mine seriøst anti-grønne fingre klarte å få en hel plante ut av den. Den står mørkt hos meg, og den får vann når jeg kommer på å gi den. Noe som ikke er særlig ofte...

Likevel er den stor og flott, den får blomster hver sommer og jeg kan fortsette å glemme å vanne den.

Her er en haug med bilder:

Hoya

Skrevet

Det er nevnt mange gode skyggeplanter allerede.

Zamioculcas (som "Zamialilje" egentlig heter), ulike varianter av Hoya, Sjømannstrøst, Yucca, er alle ganske trygge. Elefantfot klarer seg også ganske bra, men min store favoritt til skyggefulle plasser er Pachira: http://www.valentine.gr/pachira_en.htm

Husk at alle planter trenger lys, men noen klarer seg med mindre enn andre. Planter som står skyggefullt bruker også mindre vann enn de som står lyst. Om ei plante sturer må du derfor prøve deg fram både med lys og vann, kanskje også temperatur.

Temperatursvingningene i en gang kan bli i overkant stor for mange planter. Planter med tynne blader som fredsliljene kan "fryse" ved relativt høye temperaturer. Om planta får kuldeskader vil du set det tydelig: Deler av bladet blir først mørkt, før det klapper sammen og tørker. Kuldeskadde blad kan ikke reddes, men planta kan ofte overleve på et annet sted.

Skrevet
Her

er bilde av den planten jeg snakket om. Jeg syns den er veldig fin!

Nå har jeg kjøpt en sånn og satt i gangen. Håper den trives der for det ble veldig fint.

Fredsliljen har kommet seg så håper at den også kan trives der jeg har satt den.

Skrevet

Har noen eksemplarer av arten Hoya jeg og. To står i solvinduet i stua og klarer seg greit, den som står i et lite vindu i kjelleren får vel nesten like mye lyst men om trent aldri vann klarer seg faktisk enda bedre og blomstrer som en gal. Den har hatt tre-fire klaser med blomster konstant de siste månedene... De i stua blomstrer ikke...

• 2 måneder senere...
Skrevet

har alt å si om temperaturen i stua di det..men det er mange grønne planter som trives i halvskygge-skygge..som sagt: fredslilje,svigermors tunge,gullranke,hjortehornsbregne og andre bregner,dracaena,stuearalia,prikkblad,australstuevin,slørasparges,krukkeplante,ficus,vindusblad og mange fler :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...