Gå til innhold

Grønnplanter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en "pidestall" et hjørne i stua hvor jeg gjerne skulle hatt en grønnplante, men det er ikke direkte sollys der. Hadde en stor fredslilje der men den trivdes ikke.

Noen planter/grønnplanter som trives en slik plass tror dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gullranke kan godt stå uten direkte sol, men trives dog best lyst.

Skrevet (endret)

Fredsliljene mine har alltid stått i mørke kroker, og de lever og blir større og større for hver dag som går. (Ok da, for hver måned kanskje...)

Rart de ikke trives i skyggen hos deg...

Endret av Grooo
Skrevet
Gullranke kan godt stå uten direkte sol, men trives dog best lyst.

Flott! :)

Fredsliljene mine har alltid stått i mørke kroker, og de lever og blir større og større for hver dag som går. (Ok da, for hver måned kanskje...)

Rart de ikke trives i skyggen hos deg...

Hm..ja det var rart. :forvirret:

Skrevet

Har en fredslilje som starta i slik mini-mini potte som er 3 cm eller noe, den har vokst og blitt stor og fin. Og to som starta som store og nå er digre.

Hvordan vanner du dem da?

Fredsliljer tåler jo masse vann, og de tåler lite vann.. Når bladene ligger langflate langs vinduskarmen eller bordet er det bare å pøse på masse vann noen dager, så er de gode som gull igjen. Eneste gang jeg har klart å drepe en fredslilje er da den ble stående på kontoret og jeg tok sommerfeire i sju uker...

Skrevet

Pleier å vanne dem godt når de begynner å henge med bladene og det er tørt. Har alltid hatt fredsliljer for de er "bankers" og har aldri hatt noe problemer.

Litt rart for det er jo ikke SÅ mørkt i den kroken. Det er jo lyst om dagen, bare ikke direkte sollys.

Kanskje jeg må prøve litt til.

Skrevet

Jeg vanner stort sett mine før de henger da, har hørt at fredsliljer aldri får for mye vann. Da bare vokser de masse, de druker ikke. Men det der har jeg ikke testet ut altså, men kanskje du skal gi dem mer vann enn du gjør ja

Skrevet

Skal prøve det. Har vanna den og satt den tilbake nå. ;)

Skrevet

Min anbefaling er Zamialilje, populært kalt "garderobeplante" -den kan stå i alle rom, ikke avhenigig av sollys. Også kalt "studentens trøst" -den trenger heller ikke mye vann ;) Gjødsles 2 ganger i året. Min er kjøpt på ikea til ca 70 kr.

Skrevet

Fredslilje er mitt tips også! Også har vi jo også "Svigermors tunge" da. Den tåler virkelig alt! ;)

Skrevet
Min anbefaling er Zamialilje, populært kalt "garderobeplante" -den kan stå i alle rom, ikke avhenigig av sollys. Også kalt "studentens trøst" -den trenger heller ikke mye vann  ;) Gjødsles 2 ganger i året. Min er kjøpt på ikea til ca 70 kr.

Hvordan ser den ut da?

Kanskje noe å ha i gangen min for der er det ikke sollys i det hele tatt.

Fredslilje er mitt tips også! Også har vi jo også "Svigermors tunge" da. Den tåler virkelig alt!  ;)

Takk for tips! :)

Skrevet

Hvis fredsliljen din er litt slapp i formen om dagen, er det en idé å plukke bort litt av alle avleggerne som stjeler vann og næring fra moderplanten. Jeg rensket opp i min her om dagen, plukket vekk 25 avleggere på en og samme plante, og nå er den piggere!

Og de fineste avleggerne står nå i vann i vinduskarmen, så får jeg flere :)

Skrevet

Lurt!

Får se an formen på den de nærmeste dagene først. :)

Skrevet

Jeg har hatt en fredslilje i vel 11 år (fikk den i barselsgave) og den har tålt mye - både direkte sol og ganske mye mørke. Den står i selvvanningspotte.

Skrevet

Her

er bilde av den planten jeg snakket om. Jeg syns den er veldig fin!

Skrevet
Her

er bilde av den planten jeg snakket om. Jeg syns den er veldig fin!

Åja, en sånn ja. Den er fin. :)

Skrevet

Ja, den er det. Også vokser den og gror uten at man trenger å gjøre stort annet enn å gi den litt vann av og til!

Skrevet
Min anbefaling er Zamialilje, populært kalt "garderobeplante" -den kan stå i alle rom, ikke avhenigig av sollys.

Har to av den jeg og, men ville ikke nevne den fordi jeg ikke viste hva den het eller klarte å beskrive den...

Den ene er litt over ett år, har vokst en del. Den andre er bare en måned eller noe, og har vokst sinnsykt mye på den tiden! De står i den mørkeste kroken i gangen, der kommer det aldri sol og det er ikke så mye lampe-lys der heller. Den nye kom med et lite nytt skudd når jeg fikk den, og i løpet av tre uker var den nye "kvisten" blitt over 30 cm lang og er full av blader den og. Utrolig spennende å følge med på, man kunne omtrent se at den vokste!

Skrevet

Tror jeg må ha en sånn i gangen min, en som kan stå på gulvet.

Skrevet
De står i den mørkeste kroken i gangen, der kommer det aldri sol og det er ikke så mye lampe-lys der heller. Den nye kom med et lite nytt skudd når jeg fikk den, og i løpet av tre uker var den nye "kvisten" blitt over 30 cm lang og er full av blader den og. Utrolig spennende å følge med på, man kunne omtrent se at den vokste!

OJ, jeg har en sånn i solvinduet mitt jeg, men synes ikke den blir så fin egentlig. Litt blass i fargen har den blitt også. Kanskje jeg skal sette den litt mørkere, og se om den kommer bedre da?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...