Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dersom man står i fare for å ikke få vurdering i et fag, blir dette varslet via brev. Jeg er avgangselev i år, og en medelev fikk brev om dette da hun nærmet seg grensen (slik at hun fikk muligheten til å rette opp i det). 

Forøvrig får man ikke svar på om man kommer inn på et studie før juli, så det virker litt rart at du allerede nå har fått beskjed om at du kommer inn (med mindre du ikke har søkt på et ordinært universitet). 

Klagemuligheter for standpunkt har jo fremdeles ikke gått ut, så du kan selvsagt klage. Men det er lovlig sent å ta tak i dette nå, og du kan nok desverre ikke forvente å få noe særlig bedre enn bestått i faga det måtte gjelde. 

Anonymkode: 548b1...ed2

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg er takk og lov ikke lærer, men det er ikke læreren sitt ansvar å passe på at elevene er på skolen, det er helt frivillig å gå der. Når du ikke dukker opp kan du heller ikke forvente karakter, så det kan umulig kommer som noen overraskelse. Kun du kan ta ansvar for din oppførsel og din helse, det er ikke læreren sitt ansvar. 

Anonymkode: 1346e...4a5

Jo, det er litt læreren sitt ansvar å passe på elevene. Selv om VGS er frivillig, er man gjerne mellom 15-18 år når man går der. Læreren er i noen tilfeller den eneste voksenpersonen som er rundt barnet utenom familien. De er de eneste som kan se, som kan ta tak og som kan melde fra. Du er fremdeles (i juridisk stand) et barn i denne alderen. At læreren ikke skal ta noe ansvar for elevene sine, velge å ikke se eller undersøke - vel, jeg håper ikke de med de holdningene velger å bli lærer. 

Jeg hadde mye fravær på ungdomsskolen også. Ingen meldte ifra der heller. 

Jeg, som et barn, ble slått hjemme av en psykisk ustabil far. Han kunne blant annet true meg med at hvis jeg var slem så kom jeg hjem til å finne han død fordi han ikke orket maset mitt mer. Jeg ville ikke ta ansvar, for ansvar innebærte en trussel om at han skulle ta livet sitt fordi det ble så mye styr. Jeg var nok ikke den letteste for en lærer å ha med å gjøre, men å forvente at et barn vokst opp i omsorgssvikt skal "ta ansvar for oppførsel og helse" syntes jeg egentlig ikke er noe ok å påføre et barn.

I dag jobber jeg i barnevernet, og enhver lærer som gir faen i elevene sine, skulle ha mistet jobben sin. Det er deres ansvar også, selv om de ikke vil ha det. 

Anonymkode: 43552...859

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du virker som et forferdelig menneske TS, som håper at andre skal gjennomgå grusomme ting (!?!?!) og strør rundt deg med dårlige hersketeknikker. 

Satser på at du må ta hele faget på nytt. 

Anonymkode: dcb04...fee

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
liljene skrev (1 time siden):

Vi har et fraværsreglement å forholde oss til, og dette blir opplyst ved skolestart. De to siste årene har det vært unntakstilstand pga pandemien, og jeg har registrert, men ikke telt mye koronarelatert fravær. 

Alle kan gå gjennom noe vanskelig, men det gjør vår jobb mye enklere hvis elevene kommer til oss hvis de er i en vanskelig situasjon. Vi har et støtteapparat og kan informere andre lærere om vanskelig livssituasjon, søvnvansker, familiesituasjon, you name it. 

Det er også mulighet for å få en sykemelding. 

Hvis eleven er borte tre dager sammenhengende, skal vi ta kontakt. Noen ganger fungerer ikke telefonnumrene vi har, og søker på adressen og spør forsiktig om det er forelder/foresatt til eleven (om eleven er under 18 eller har godkjent tlf til foresatt/forelder hvis de er over). 

I ditt tilfelle høres det ut som du bare har blitt borte, og da har du nok over 15% fravær, og dermed vil du ikke få endret IV. Dessverre. 

Jeg har ikke overskredet grensen. Har levert inn dokumentasjon på alt fraværet mitt.

Anonymkode: cc5c1...fa5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Jo, det er litt læreren sitt ansvar å passe på elevene. Selv om VGS er frivillig, er man gjerne mellom 15-18 år når man går der. Læreren er i noen tilfeller den eneste voksenpersonen som er rundt barnet utenom familien. De er de eneste som kan se, som kan ta tak og som kan melde fra. Du er fremdeles (i juridisk stand) et barn i denne alderen. At læreren ikke skal ta noe ansvar for elevene sine, velge å ikke se eller undersøke - vel, jeg håper ikke de med de holdningene velger å bli lærer. 

Jeg, som et barn, ble slått hjemme av en psykisk ustabil far. Han kunne blant annet true meg med at hvis jeg var slem så kom jeg hjem til å finne han død fordi han ikke orket maset mitt mer. Jeg ville ikke ta ansvar, for ansvar innebærte en trussel om at han skulle ta livet sitt fordi det ble så mye styr. Jeg var nok ikke den letteste for en lærer å ha med å gjøre, men å forvente at et barn vokst opp i omsorgssvikt skal "ta ansvar for oppførsel og helse" syntes jeg egentlig ikke er noe ok å påføre et barn.

I dag jobber jeg i barnevernet, og enhver lærer som gir faen i elevene sine, skulle ha mistet jobben sin. Det er deres ansvar også, selv om de ikke vil ha det. 

Ungdomsskolen er grunnskole som er pålagt i Norge, vgs er frivillig med helt andre føringer. En lærer er ansatt for å være lærer, ikke for å være sosialkurator. Ja de kan melde fra og de kan etterlyse elever, men det er ikke deres ansvar å sørge for at elevene har en grei hverdag, aka blir fulgt opp av rette instanser, får hjelp av barnevern, sosionom, psykolog og what not. Læreren skal bidra til et godt læremiljø og en god undervisningshverdag. Foreldrerollen ligger altså ikke til lærerrollen, det burde du virkelig vite om du jobber i barnevernet. En lærer kan ha flere hundre elever, sier seg selv at de ikke kan følge opp alle sammen med personlig tilpasning. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg har ikke overskredet grensen. Har levert inn dokumentasjon på alt fraværet mitt.

Læreren får ikke mer vurderingsgrunnlag av at du leverer dokumentasjon på fravær. 

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvis de mangler vurderingsgrunnlag i tillegg til over 15% fravær, er det dessverre lite som kan bli gjort. Det er, slik jeg har forstått det, kun koronarelatert fravær som skal bli registrert, men ikke telles. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja. Men selv om fraværet blir slettet fra vitnemålet, så har du jo vært borte fra undervisning. 

Du har jo fravær i faga selv om koden den registreres med gjør at det ikke vises på vitnemålet. 

Vi har alltid elever som får iv selv om de har fått sykemelding og dokumentert fravær, eller som nå i år at fraværet registreres med "koronakoden" og fraværet således ikke havner på vitnemålet.

Er du borte så er du borte, selv om det er dokumentert. 

Vi gjør jo hva vi kan får å få elever igjennom - du aner ikke hvor langt vi strekker oss for syke elever, men likevel er det alltid elever vi ikke får igjennom. 

Anonymkode: 96376...020

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er det IV på grunn av  overskrider 10%(i enkelte tilfeller 15%, men da må det søkes om før karakter føres) eller manglende vurderingsgrunnlag? 
Dersom det er manglende vurderingsgrunnlag mener jeg at du skal ha fått beskjed om hva du må gjøre for å få karakter, enten i varselbrevet eller omvendt, men vet ikke om det er et formelt krav. 
Dersom du har mottatt varselbrev og ikke har fulgt opp er det nok dessverre ikke så mye å gjøre. 
Selv om du synes det er et uoversiktlig system, er det et sted du har plikt til å følge med på som elev. Mange skoler/fylker har et system der det vil sendes som digitalpost/brev dersom du uke åpner innen Et visst tidsrom, men tror ikke det er et krav. 

Selv pleier jeg å sende en melding til eleven det gjelder på forhånd, men dette er det ikke noe krav om og vil ikke være grunn til å klage. Dersom elever står i fare for IV pga manglende vurderingsgrunnlag så blir det gjerne tydelig samtidig, og selv om jeg bryr meg om elevene mine og har forståelse for at de har det vanskelig så er det begrenset hvor mange av mine 80 elever jeg klarer å følge opp utover det faglige. 

Jeg skal gladelig innrømme at alle systemer ikke er like oversiktlige, men det er fremdeles ditt ansvar som elev å følge med på de stedene skolen har oppgitt og oppsøke hjelp om du ikke får det til.  

Anonymkode: acfbf...613

• Liker 1
Gjest Vintermorgen
Skrevet

Ryddet for brukerangrep og svar til dette.

Vintermorgen, mod

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.6.2021 den 14.18):

Ungdomsskolen er grunnskole som er pålagt i Norge, vgs er frivillig med helt andre føringer. En lærer er ansatt for å være lærer, ikke for å være sosialkurator. Ja de kan melde fra og de kan etterlyse elever, men det er ikke deres ansvar å sørge for at elevene har en grei hverdag, aka blir fulgt opp av rette instanser, får hjelp av barnevern, sosionom, psykolog og what not. Læreren skal bidra til et godt læremiljø og en god undervisningshverdag. Foreldrerollen ligger altså ikke til lærerrollen, det burde du virkelig vite om du jobber i barnevernet. En lærer kan ha flere hundre elever, sier seg selv at de ikke kan følge opp alle sammen med personlig tilpasning. 

Hvordan skal da barnevernet få bekymringsmelding for de barna som sliter, mener du? Det er klart vi er helt avhengig av at lærere, barnehagelærere, trenere og andre voksne rundt barnet ser! Det er ingen selvfølge at foreldrene selv tar kontakt. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvordan skal da barnevernet få bekymringsmelding for de barna som sliter, mener du? Det er klart vi er helt avhengig av at lærere, barnehagelærere, trenere og andre voksne rundt barnet ser! Det er ingen selvfølge at foreldrene selv tar kontakt. 

Joda, alle har et ansvar for å melde fra. Men å gå på vgs er frivillig og man kan dermed ikke melde bv fordi noen ikke møter opp. De som går der er også i aldersgruppen 16-19 år, som vil si det er vel senet for bv å gripe inn. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

For å få karakter er det to kriterier som må fylles, man må levere arbeid så man har vurderingsgrunnlag, å man må være på skolen. 

Det hjelper ikke å dokumentere seg bort fra fravær med legeerklæring, man har fortsatt ikke vurderingsgrunnlag! 

Anonymkode: c38aa...ed1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du skal ha gått «glipp av» mange vurderinger for å ende opp med IV. Hva mener du vi lektorer i VGS skal sette karakter på da? Personligheten din? Et varsel sier deg at du må møte til undervisning og gjennomføre vurderinger videre for å få karakter. Varselet sendes tidlig, allerede etter en til to vurderinger. Et varsel er da en vennlig påminnelse om at du må ta tak i utdannelsen din. Det betyr at du har latt være å gjøre din del av jobben. Du kommer ikke til å få medhold i en IV-klage, detsom fravær og vurderinger (manglende) stemmer. 

Du får melde deg som privatist som alle andre med IV må gjøre. Holdningene dine bør du også jobbe med, slik at du kanskje denne gangen gjør jobben din! Vi kan ikke innkode kunnskap i deg. Vi er ikke programmerere. Vi underviser, veileder og legger til rette for at DU skal lære. Å lære er ingen passiv operasjon. 

Anonymkode: 6acc9...780

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
On 6/13/2021 at 1:43 PM, AnonymBruker said:

Men læreren til TS har da ikke gitt «faen» i eleven sin. Her uttaler du deg på et tynt grunnlag. Som lektor i VGS strekker jeg meg langt ut over det som er forventet av meg. Og jeg trøster, veileder, maser, oppmuntrer, støtter, undersøker om rettigheter, tilpasser, kutter i mengde lesestoff for elever med utfordringer, reduserer på prøver-alt jeg kan for å få elevene lovlig gjennom. Det tar enormt med ekstra tid, hver kveld er det noe i tillegg til selve undervisningsplanleggingen Men å gjennomføre vurderinger, det må eleven faktisk gjøre selv. 

Anonymkode: 6acc9...780

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Som alle andre sier - dersom du har få eller ingen vurderinger å vise til, og IV er varslet, så er sjansen liten til å få noen medhold ved klage. 

Fra lærers perspektiv så vil jeg si jeg (og mange med meg, men slett ikke alle..) strekker oss veldig langt for å sette karakter på elever som sliter med et eller annet. 

Men det er også viktig å huske på at selv om jeg vet at angst eller traumer eller tøffe opplevelser (eller fysisk skade for den del) er 100% reelt, så kan jeg ikke sette en karakter dersom jeg ikke hatt fått noen situasjoner hvor eleven kan vurderes i fler (helst de fleste) kompetansemål. 

Forhør deg med kontaktlærer og veileder på skolen, kanskje de har info som er relevant for deg mtp beste måte å få gjennomført faget, evt ta det som privatist. 

Gikk ut selv fra vgs for 10 år siden, da med to IV. Kjentes da litt ut som verdens ende, for en som hadde vært skoleflink og helt frisk frem til det. Men kom meg gjennom det, og har nå utdanning og jobb osv. 

Anonymkode: 6ca13...815

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...