Gå til innhold

Hva klager vi for?


vinterdekor

Anbefalte innlegg

Våre forfedre har opplevd krig, noen til og med mer enn en gang! Vi lever beskyttet, med et velfungerende samfunn. Ingen pistol mot rompa over svenskegrensen, selv om det kanskje virket som om det var tilfellet i dag, med åpning for harryhandel.

Hvorfor er nordmenn så bortskjemt og må klage for at vi lever under beskyttelse? Nekter å ta vaksine, nekter å bruke munnbind, holder ikke avstand og så videre. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke krig, heldigvis. Samtidig er sammenligning med krig litt feil også. Koronatiltak strider veldig mot menneskers væremåte, nemlig som sosiale vesener. At det kan tære på psyken når det blir så langvarig, er det liten tvil om. 

Samtidig ser vi at en del restriksjoner kan minne om ting man så under krigen. Passerseddel er på vei (vaksinepasset), sterk statlig styring hvor makten sitter i få hender uten mulighet for reell innflytelse, strenge restriksjoner i forsamlingsfriheten og visse andre ting. 

Et oppgjør i etterkant blir også nødvendig, hvor man må se på hva som fungerte og hva som ikke fungerte, og til slutt hvordan demokratiet fungerte. En regjering som delegerer store beslutninger til byråkratiet og en opposisjon som stort sett er tyst, er ikke spesielt imponerende. At vi har en snittevernslov som krever frivillig deltagelse i tiltak, men hvor man likevel ikke bryr seg om dette. At man kjører på med åpenbart ulovlige tiltak, uten å bry seg om det er skremmende. Særlig hytteforbudet, russeforbud og enkelte kommuners besøksforbud hjemme, er litt småskremmende. Noen ganger skulle man ønske at Norge i større grad holdt politikere som bryter loven mer rettslig ansvarlig for sine avgjørelser.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

vinterdekor skrev (1 time siden):

Våre forfedre har opplevd krig, noen til og med mer enn en gang! Vi lever beskyttet, med et velfungerende samfunn. Ingen pistol mot rompa over svenskegrensen, selv om det kanskje virket som om det var tilfellet i dag, med åpning for harryhandel.

Hvorfor er nordmenn så bortskjemt og må klage for at vi lever under beskyttelse? Nekter å ta vaksine, nekter å bruke munnbind, holder ikke avstand og så videre. 

Kanskje fordi noen ikke er så redde? Eller skjønner at diverse virus vil komme og gå og at livet vil ende med døden uansett?

Harryhandelen i dag var som forventet og viser hvor enkle mange er. Billig mat er viktigere enn det meste 😅

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Justlooking skrev (3 minutter siden):

Kanskje fordi noen ikke er så redde? Eller skjønner at diverse virus vil komme og gå og at livet vil ende med døden uansett?

Harryhandelen i dag var som forventet og viser hvor enkle mange er. Billig mat er viktigere enn det meste 😅

Tror også at diverse virus vil komme og gå.

Jeg har opplevd døden (mistet barn) foreldre og lurer på om det ikke virker så alvorlig før man selv har opplevd dette? 

Håper at de fikk handlet til helgen ihvertfall, de som drog på Harry handel i dag. 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

vinterdekor skrev (7 minutter siden):

Tror også at diverse virus vil komme og gå.

Jeg har opplevd døden (mistet barn) foreldre og lurer på om det ikke virker så alvorlig før man selv har opplevd dette? 

Håper at de fikk handlet til helgen ihvertfall, de som drog på Harry handel i dag. 

 

Vi har vel de fleste opplevd død i nær krets. Noe som kan virke både urettferdig og grusomt. 12.000 dør av kreft hvert år feks. og de fleste har mistet noen på mange forskjellig vis. Unge eller gamle. Det å miste barn må være noe av det grusomste i verden, kondolerer til deg. Men nettopp med tanke på alle tragiske dødsfall klarer jeg ikke å se hvorfor corona er så spesielt....

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest laPistola
Justlooking skrev (3 minutter siden):

Vi har vel de fleste opplevd død i nær krets. Noe som kan virke både urettferdig og grusomt. 12.000 dør av kreft hvert år feks. og de fleste har mistet noen på mange forskjellig vis. Unge eller gamle. Det å miste barn må være noe av det grusomste i verden, kondolerer til deg. Men nettopp med tanke på alle tragiske dødsfall klarer jeg ikke å se hvorfor corona er så spesielt....

This. Selvsagt opplever vi alle død, det eneste vi vet sikkert her i livet er vi selv og alle vi er glade i skal dø. Jeg kjenner ingen som har dødd av corona, noen som har vært smittet , men ikke syke. Samtidig kjente jeg 3 som har dødd av kreft siden mars 2020 , uten at jeg har kunnet sagt farvel eller deltatt i begravelsene grunnet smittevern. Det blir litt.. absurd . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonyminist skrev (1 minutt siden):

This. Selvsagt opplever vi alle død, det eneste vi vet sikkert her i livet er vi selv og alle vi er glade i skal dø. Jeg kjenner ingen som har dødd av corona, noen som har vært smittet , men ikke syke. Samtidig kjente jeg 3 som har dødd av kreft siden mars 2020 , uten at jeg har kunnet sagt farvel eller deltatt i begravelsene grunnet smittevern. Det blir litt.. absurd . 

Det blir VELDIG absurd. Det er også ufattelig trist at mange gamle måtte dø alene og uten å se sine kjære på lang tid.   Helt grusomt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest laPistola
vinterdekor skrev (2 timer siden):

Våre forfedre har opplevd krig, noen til og med mer enn en gang! Vi lever beskyttet, med et velfungerende samfunn. Ingen pistol mot rompa over svenskegrensen, selv om det kanskje virket som om det var tilfellet i dag, med åpning for harryhandel.

Hvorfor er nordmenn så bortskjemt og må klage for at vi lever under beskyttelse? Nekter å ta vaksine, nekter å bruke munnbind, holder ikke avstand og så videre. 

Vi er ikke krig. Vi lever i et ( over?)beskyttet samfunn, som mange opplever som velfungerende, men ikke alle. Jeg er enig at vi kan virke sutrete og bortskjemte når verden raser sammen om en ikke får reist til Sverige og kjøpe billig røyk og brus. Det er riktignok andre ting jeg har stusset mer over og følt som vanskeligere i denne tiden. Det og miste muligheten til og dra på jobb og tjene penger for eksempel . 
sammenlignet med mange andre land har vi det veldig bra... men hvis vi hadde sluttet og klage, eller stille spørsmål til de som styrer oss.. hvor hadde vi vært da? Klaging høres negativt ut, men kritiske spørsmål til hvordan våre ledere har bestemt at vi skal leve i denne tiden er super viktig. Også i « normale « tider. Hvis vi slår oss til ro med at vi er beskyttet og alt er velfungerende, da er vi i fare. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest laPistola
Justlooking skrev (7 minutter siden):

Det blir VELDIG absurd. Det er også ufattelig trist at mange gamle måtte dø alene og uten å se sine kjære på lang tid.   Helt grusomt.

Ja. Yngre også. En barndomsvenninne som tapte mot kreft i vinter fikk ikke engang ha tenåringsdøtrene på besøk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonyminist skrev (1 minutt siden):

Ja. Yngre også. En barndomsvenninne som tapte mot kreft i vinter fikk ikke engang ha tenåringsdøtrene på besøk. 

Grøsser på ryggen, er det virkelig mulig ... 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal vi bare godta at staten overbeskytter oss?  Jeg for min del kunne ikke brydd meg mindre om jeg får harryhandle eller ikke, det gjør jeg aldri uansett. Men at mange dro til Sverige ved aller første anledning, er vel bare et tegn på at mange egentlig ikke ønsker denne absurde kontrollstaten vi har bodd i det siste året. 
 

Vi snakker om et virus med lav dødelighet - hva hadde de gjort om det var et virus med dødelighet som svartedauden hadde på 1300- tallet? 
 

Det gjør det heller ikke noe bedre at de som har fått nærmest diktatorisk makt ikke evner å se konsekvensene av lovene de innfører. De ble tatt på senga av arbeidsledigheten da skolene stengte, de skjønner ikke at folk forflytter seg om man stenger et sted, men ikke et annet. Osv osv. 
 

Jeg er skremt av hvordan folk flest godtar absolutt alt uten å stille spørsmål. Skremt av at fagpersoner får munnkurv for å uttale seg i media. Skremt av at grunnloven tilsidesettes uten at noen protesterer. Og aller mest skremt er jeg av mentaliteten til befolkningen: du skal følge det regjeringen bestemmer og er du kritisk så er du en en egoistisk drittsekk og konspirasjonsteoretiker. Denne idiotstemplingen av alle som protesterer gjør at det aldri blir noen reell debatt om tiltakene er rett eller absurd strenge. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler ikke om å klage, men at andre kan ha mistet mer i pandemien. Det er fint at mange ikke har noe å klage for, men når man enten har mistet familie eller venner i pandemien, har mistet jobb og levebrød som følge av tiltak eller ikke har fått sett nær familie siden før mars 2020, så har man nok blitt rammet litt verre. 

Videre handler det i mine øyne om at viljen til å lære av det som blir gjort, syntes å være liten og forskjellsbehandling. Nå skal man tydeligvis åpne samfunnet relativt raskt for at de fullvaksinerte godt etablerte skal få sin sommerferie, på bekostning av høy risiko for en 4. smittebølge i sensommer eller høst. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...