Gå til innhold

Venninne som er farlig stor

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Etter å ha sett serien om Ronny og hans feite liv, fikk det til meg å tenke på en venninne av meg. Hun har alltid vært stor, men hun har ikke gått opp og ned, og har heller aldri ligget jevnt over, hun bare fortsetter å bli større. Hun spurte en gang, for flere år siden, om jeg kunne gjette vekten hennes. I mitt stille sinn tenkte jeg 130kg, men jeg sa 120. Faktum var at hun på daværende tidspunkt veide 145kg. Jeg skjønner ikke en gang at en person kan bli så tung. Nå har hun gått opp enda litt. Her om dagen falt hun på soverommet. Hun falt på sengen, og skadet ryggen litt, siden hun knuste sengen i fallet. Hun kom over til på kvelden, slik at hun fikk overnatte mens hun ventet på ny seng. Jeg bemerket meg at hun snorket høyt og ofte fikk noe som virket som pustevansker mens hun sov, (vi delte rom). Jeg påpekte dette til henne dagen etterpå, og sa det kunne være søvnapne, en vanlig sykdom for overvektige. Hun ville at jeg ble med henne til lege, siden hun hadde observert dette.

Vi fikk time hos lege i går. Alt tyder på at venninne har søvnapne, men hun skal redegjøres for det. Jeg tok opp det med både henne og lege at jeg tenkte årsaken til at en ellers frisk og normal 24-åring får søvnapne, må være relatert til vekt. Min venninne trodde ikke på det. Legen trodde det. Legen ville også at venninne skulle veie seg, siden hun oppga "rundt 150kg" som vekt. Det viste seg at hun veier 167kg. Legen rengnet også ut at hun har en BMI på 54. 24 år, 167kg og en BMI på 54. Jeg ble helt satt ut etterpå. Satt og gråt, faktisk. Venninna mi er jo en fantastisk fin person, ressursterk og oppegående, men hun er altså så stor og tung at hun allerede har fått en alvorlig sykdom. Med tanke på kolesterol, diabetes og hjerteproblemer, så er jeg faktisk redd for at hun ikke lever om ti år. Jeg er skikkelig redd, men det ser ut som hun ikke tar det innover seg! Hva gjør man da?

Anonymkode: e4c78...90d

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du holder kjeft til hun tar det opp selv. Hvis du som venninne begynner å mase om vekta hennes, er dere neppe venninner lenge. Det er uansett fint lite du kan gjøre.

Anonymkode: 6069e...3f4

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Du høres ut som en veldig god venn, men denne kampen kan ikke du gjøre stort med. Hun må fikse dette selv, hvis hun ønsker.

Anonymkode: 007c2...509

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du høres ut som en veldig god venn, men denne kampen kan ikke du gjøre stort med. Hun må fikse dette selv, hvis hun ønsker.

Jeg blir bare så utrolig redd, siden fedme er en sykdom som dreper mange. Jeg foreslår ofte aktiviteter og deler middagstips, men det hjelper lite når hun heller vil være hjemme eller bestiller fra Pizzabakeren.

Det er også utrolig vanskelig når alt som er vektrelatert skal vitses bort og spøkes med. Jeg tenkte på det, jeg veier faktisk 102kg mindre enn henne, og jeg er ingen sylfide selv. Jeg blir bare utrolig redd. Spesielt det med bmi på godt over 50, dvs. dobbelt så mye som overvekt... 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Du holder kjeft til hun tar det opp selv. Hvis du som venninne begynner å mase om vekta hennes, er dere neppe venninner lenge. Det er uansett fint lite du kan gjøre.

Anonymkode: 6069e...3f4

Enig, hun er ikke blind. Når man er feit så er man faktisk utrolig nok klar over det selv, som du selv vet.

Vil hun ikke ta tak idet selv så kommer man ingen vei. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Uff hun er jo farlig tung og er utrolig om hun ikke ser det selv. Selv har jeg vært opp i 120 kg og nå slanket meg ned til 107 kg. og pulsen min har lagt på 100 ca i hvile lenge, men nå er pulsen lavere allerede fordi jeg er litt lettere blitt. Og jeg skal fortsatt ta av mer. Men har alltid hatt fint blodtrykk og nå har jeg litt lavt blodtrykk. Men det går seg til. Håper hun får motivasjon til å gå ned i vekt, det er en kamp for alle som går ned i vekt. Men det er så mye bedre.

Anonymkode: ff79c...aec

• Liker 2
Skrevet

Du er redd med god grunn. Med en så ekstremt høy vekt som bare øker er det stor sjanse for at hun utvikler alvorlig sykdom pga. det. Bra hun skal utredes for søvnapné, da ubehandlet søvnapné kan føre til blant annet hjerneskade pga. periodevis oksygenmangel. 

Uansett om venninnen din ikke sier/innrømmer at dette er et stort problem, så er hun nok klar over det. Du kan jo prøve å snakke med henne om det....uttrykke din bekymring for at hun skal bli alvorlig syk. Dessverre tror jeg det hjelper lite.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hun er nok like redd selv. En fastlege kan henvise henne videre slik at hun får hjelp, ønsker hun ikke det?

Anonymkode: 0fe71...011

• Liker 2
Skrevet

Jeg skjønner deg godt, men som andre sier så er det en kamp hun må ta selv. Om hun klarer å gå ned 20 kg så er det bra. Alt er bra. Det er stor forskjell på å veien 130 og 160 kg. Alt hjelper. Håper det løser seg, men hun må ville selv. Jeg er selv overvektig så det holder, men har heldigvis ikke kommet til den vekten enda og jeg er 1,75 høy. Men bikket 100 for flere år siden. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Jeg blir bare så utrolig redd, siden fedme er en sykdom som dreper mange. Jeg foreslår ofte aktiviteter og deler middagstips, men det hjelper lite når hun heller vil være hjemme eller bestiller fra Pizzabakeren.

Det er også utrolig vanskelig når alt som er vektrelatert skal vitses bort og spøkes med. Jeg tenkte på det, jeg veier faktisk 102kg mindre enn henne, og jeg er ingen sylfide selv. Jeg blir bare utrolig redd. Spesielt det med bmi på godt over 50, dvs. dobbelt så mye som overvekt... 

Ja, skjønner at hun er helt ekstremt stor, og at det er veldig helsefarlig. Men hva skal du gjøre med det? 

Dette er ikke et problemet du kan løse, og det må du akseptere. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er ingenting du kan si eller gjøre. Dette skriver jeg selv om jeg har mistet en venn ung pga fedme. Du får være en god venninne på andre vis og stille opp om hun ønsker endring.

Ellers heier jeg på alle på Kvinneguiden som velger å dele at de slanker seg. De ønsker endring og vi kan støtte de som faktisk ønsker det. Mer kan vi egentlig ikke gjøre. 

Anonymkode: a7e22...5da

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...