Olaug Olsen Skrevet 11. juni 2021 #1 Del Skrevet 11. juni 2021 (endret) Jeg føler meg mye tryggere hvis hun er inne og spiller på dataen. Jeg sa at ja, hun kan kanskje få SUP, eller jeg skal iallefall vurdere det. Min evne til å si ja kan styrkes av at barnet blir meg meg å trene to ganger i uken. Hun har to fritidsinteresser nå, men begge disse er mer kulturelle enn atletiske. De som er 12 bør slik jeg ser det oppdras til å være trygg i vann. Men hvordan kan man oppdra dem til å være helt trygg i vann, uten at det innebærer en eller annen form for risiko? Bør jeg f.eks. insistere på at jeg er med, eller kan jeg slippe henne avgårde på sup ut på innlandsvann og innsjøer eh. Trenger innspill fra de KLOKE HODER på KG!! Endret 11. juni 2021 av Olaug Olsen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kristin70 Skrevet 11. juni 2021 #2 Del Skrevet 11. juni 2021 Vi har SUP, men junior får ikke lov til å bruke den uten at vi er der. Han er litt distre så jeg er redd han bare drar og så blir det for langt å komme seg tilbake. Han er kjempeflink til å svømme, så det er jeg ikke redd for. Vi har SUPen på hytta, og vi har også båt så jeg kan hente han hvis han driver for langt av gårde. Aldri så jeg hadde latt 12 åring dra alene, drar hun med venner bør det være andre voksne med. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2021 #3 Del Skrevet 11. juni 2021 Det er vel bare å være med når hun bruker SUP'en slik at du kan passe på? Anbefaler også å bruke flytevest alltid på SUP for så unge! Anonymkode: 7b592...d76 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Værre Skrevet 11. juni 2021 #4 Del Skrevet 11. juni 2021 (endret) Hvis hun bruker flytevest og holder seg inntil land der det er andre badende bør det gå greit. Finnes mange på samme alder som kjører motorbåt alene. Jeg ville ikke sendt hun ut alene på havet eller store innsjøer. Små tjern må jo være bra. Men jeg ville fulgt med i begynnelsen. Vanntett pose til mobil slik at det er mulig å ringe etter hjelp. Endret 11. juni 2021 av Værre 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Olaug Olsen Skrevet 11. juni 2021 Forfatter #5 Del Skrevet 11. juni 2021 (endret) Ja det går vel den veien er jeg redd, at man må slippe taket. Jeg tenker å være med henne i starten, så får jeg gjerne trent litt selv også. Kan vel sitte å gjøre yoga mot tilknytning, mens hun utfolder seg i det fjerne, på et litt raskere brett Takk for alle hyggelige innspill. Godt å høre at det fins andre som også liker å holde ungene under oppsikt ved vannet! Endret 11. juni 2021 av Olaug Olsen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2021 #6 Del Skrevet 11. juni 2021 Ingen, selv ikke voksne, skal med sunt bondevett og vannvett, bade alene på dypt vann. Du skal ikke holde henne under oppsikt i begynnelsen, hun skal aldri være i vannet alene. Anonymkode: 7512b...7ac 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Olaug Olsen Skrevet 12. juni 2021 Forfatter #7 Del Skrevet 12. juni 2021 AnonymBruker skrev (På 11.6.2021 den 17.48): Ingen, selv ikke voksne, skal med sunt bondevett og vannvett, bade alene på dypt vann. Du skal ikke holde henne under oppsikt i begynnelsen, hun skal aldri være i vannet alene. Anonymkode: 7512b...7ac Etterhvert som de blr eldre, skal de lære å passe på hverandre. Hvor går grensen for at tenåringene kan passe hverandre under bading? Jeg vet at mange i miljøet allerede lar dem dra uten voksne. Hva mener dere andre? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2021 #8 Del Skrevet 12. juni 2021 1 minutt siden, Olaug Olsen said: Etterhvert som de blr eldre, skal de lære å passe på hverandre. Hvor går grensen for at tenåringene kan passe hverandre under bading? Jeg vet at mange i miljøet allerede lar dem dra uten voksne. Hva mener dere andre? Enig, det er helt klart et punkt hvor de er modne nok til å ha det ansvaret selv, men hvilken alder det er varierer veldig. Førstemann hos oss ble jeg aldri helt trygg på i denne forbindelsen, men måtte jo selvsagt gi slipp etter hvert (da han spurte om å dra ut på vannet med kompiser i en alder av 15 år så følte jeg at det måtte være greit). Nummer to, på 13, kan fint takle dette ansvaret. Anonymkode: 8fa30...4d6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2021 #9 Del Skrevet 12. juni 2021 Kristin70 skrev (På 11.6.2021 den 12.50): Vi har SUP, men junior får ikke lov til å bruke den uten at vi er der. Han er litt distre så jeg er redd han bare drar og så blir det for langt å komme seg tilbake. Han er kjempeflink til å svømme, så det er jeg ikke redd for. Vi har SUPen på hytta, og vi har også båt så jeg kan hente han hvis han driver for langt av gårde. Aldri så jeg hadde latt 12 åring dra alene, drar hun med venner bør det være andre voksne med. Her bruker barn og voksne redningsvest når vi er på SUP-boardet, som alle andre aktiviteter i sjøen som ikke innebærer fjæresteinene..... Så det er jo ikke spesielt farlig. Anonymkode: b5451...a45 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kristin70 Skrevet 14. juni 2021 #10 Del Skrevet 14. juni 2021 On 6/12/2021 at 6:40 PM, AnonymBruker said: Her bruker barn og voksne redningsvest når vi er på SUP-boardet, som alle andre aktiviteter i sjøen som ikke innebærer fjæresteinene..... Så det er jo ikke spesielt farlig. Anonymkode: b5451...a45 Hvis vannet er litt kjølig og vinden går feil veg kan det være tungt å svømme tilbake til brygga. Det er litt avhengig av hvor du oppholder deg. Hvis det er kaldt i vannet blir det fort tungt å svømme (selv med våtdrakt). Redningsvest er en selvfølge. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Olaug Olsen Skrevet 14. juni 2021 Forfatter #11 Del Skrevet 14. juni 2021 I fjor så jeg en jente som holdt på å drive til havs i en gummibåt. Hun klarte ikke å ro den inn til land igjen på grunn av strøm og vindforhold. Det var en fin dag, og mange i nærheten hadde båt. Hun ropte alt hun kunne, men det tok vel ca 20 min før noen hørte henne, og kom til unnsetning. Jeg er enig med de som sier at man alltid skal ha folk med seg. I tillegg må de voksne være med å vurdere vær og vindforhold. Svømming ute er annerledes enn inne! Badeleker i gummi er noe herk! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nomore82 Skrevet 14. juni 2021 #12 Del Skrevet 14. juni 2021 Det er alltid en viss risiko. Også når det kommer til SUP. Dessverre tenker ikke folk over det siden "alle" gjør det. Men jeg er og for at ungene skal få utforske grensene og verden rundt seg, samtidig som vi voksne følger noelunde med. Å slippe en tolvåring ut på SUP hadde jeg ikke hatt betenkeligheter med å gjøre så lenge vedkommende var trygg i vannet, det var voksne tilstede som følger med og at noen har mulighet til å hente inn igjen vedkommende dersom en er uheldig. Det hjelper lite at de er fire stk som drar ut samtidig dersom ingen kan komme seg til land igjen. Det hjelper heller ikke at det er andre med, om de fokuserer kun med sitt eget og ikke følger med. Og så må en naturligvis utstyre seg og kle seg etter forholdene. Husk at man skal kle seg for vanntemperaturen - ikke lufttemperaturen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå