AnonymBruker Skrevet 11. juni 2021 #1 Skrevet 11. juni 2021 Min samboer har familie og flere vennepar som bor i utlandet. Vi har ikke sett dem siden i fjor sommer. I forbindelse med bryllupet vårt kommer de som tilreisende gjester hit, og noen sier de vil kombinere bryllupet med ferie, noe som de selvsagt må få velge selv. Problemet mitt er bare hvordan dette vil påvirke uken opp mot bryllupet og uken etterpå. Et vennepar har sagt de vil komme hit en uke før bryllupet, eller ankomme dagen før bryllupet, slik at de blir her en uke etter. Vi som brudepar har ikke råd til noe stor bryllupsreise, men har tatt en uke fri etter bryllupet der vi tenker å ta noen roadtrips/dagsturer, dra bort på en weekendtur eller lignende. Jeg hadde uansett sett frem til å kunne være litt spontan denne uken etter bryllupet og ha litt alenetid med min mann som nygift. Kanskje også med barnevakt, så vi får litt kjærestetid. Det har vi ikke har hatt på 3 år. Nå vet jeg at denne uken kommer til å bli spekket med venneavtaler dersom dette paret (og andre tilreisende gjester) blir værende etter bryllupet. Jeg gruer meg også til uken før bryllupet, der gjester kommer og det virker som det ligger en forventning om at vi som par skal underholde dem i uken opp mor bryllupet. Jeg er gravid og i full jobb frem til fredag uken før og vi gifter oss lørdag. Torsdag er allerede satt av til familiemiddag med tilreisende gjester og nå snakker min samboer om at også tirsdag og onsdag er blitt forespurt fra folk som gjerne vil komme hjem til oss på besøk. Er jeg urimelig som reagerer på dette? Jeg ser for meg at jeg kommer til å bli ufattelig sliten av mye besøk uken før. Jeg er en litt introvert person som vet jeg trenger fred og ro i uken før bryllupsdagen. I tillegg er det tungt å gå høygravid. Har også et barn på 3 år og ta oss av. Jeg hadde også sett frem til å gjøre de siste bryllupsforberedelsene i ro og mak. Hvordan ville dere løst dette? Anonymkode: ebce4...51e
lillevill Skrevet 11. juni 2021 #2 Skrevet 11. juni 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Min samboer har familie og flere vennepar som bor i utlandet. Vi har ikke sett dem siden i fjor sommer. I forbindelse med bryllupet vårt kommer de som tilreisende gjester hit, og noen sier de vil kombinere bryllupet med ferie, noe som de selvsagt må få velge selv. Problemet mitt er bare hvordan dette vil påvirke uken opp mot bryllupet og uken etterpå. Et vennepar har sagt de vil komme hit en uke før bryllupet, eller ankomme dagen før bryllupet, slik at de blir her en uke etter. Vi som brudepar har ikke råd til noe stor bryllupsreise, men har tatt en uke fri etter bryllupet der vi tenker å ta noen roadtrips/dagsturer, dra bort på en weekendtur eller lignende. Jeg hadde uansett sett frem til å kunne være litt spontan denne uken etter bryllupet og ha litt alenetid med min mann som nygift. Kanskje også med barnevakt, så vi får litt kjærestetid. Det har vi ikke har hatt på 3 år. Nå vet jeg at denne uken kommer til å bli spekket med venneavtaler dersom dette paret (og andre tilreisende gjester) blir værende etter bryllupet. Jeg gruer meg også til uken før bryllupet, der gjester kommer og det virker som det ligger en forventning om at vi som par skal underholde dem i uken opp mor bryllupet. Jeg er gravid og i full jobb frem til fredag uken før og vi gifter oss lørdag. Torsdag er allerede satt av til familiemiddag med tilreisende gjester og nå snakker min samboer om at også tirsdag og onsdag er blitt forespurt fra folk som gjerne vil komme hjem til oss på besøk. Er jeg urimelig som reagerer på dette? Jeg ser for meg at jeg kommer til å bli ufattelig sliten av mye besøk uken før. Jeg er en litt introvert person som vet jeg trenger fred og ro i uken før bryllupsdagen. I tillegg er det tungt å gå høygravid. Har også et barn på 3 år og ta oss av. Jeg hadde også sett frem til å gjøre de siste bryllupsforberedelsene i ro og mak. Hvordan ville dere løst dette? Anonymkode: ebce4...51e Få deg litt ryggrad, kvinne ! Om jeg var deg så hadde jeg gjort dette: I jobb frem til bryllup. Det gjennomfører du. Gjestene kan ture rundt og utforske området og kose seg. Nei dere skal ikke ha gjester til middag hver kveld frem til bryllup. Koselig rolig kveld kvelden før bryllupet. Du vil ikke ha en drittdag, og så gifte deg dagen etter. Denne dagen synes jeg du skal ta manikyr og pedikyr og stelle deg. Og nei, familie skal ikke renne ned huset denne dagen. Så er det bryllup. Denne dagen skal du fokusere på deg og din mann. Dere skal feire DERE. Ikke gjestene. Gjestene skal også feire dere. Bryllupsnatta er deres. Så er det dagen etter. Da må dere lande litt. hygge dere med barna. Så dagen etter, passer deg seg med middag med deres foreldre. PErifere gjester skal ikke renne ned deres hus i denne tiden. Du sier at jammen gjestene forventer ting. Da forventer de feil. Dere lager en stor fest til dem. Det er da virkelig nok. 8
Værre Skrevet 11. juni 2021 #3 Skrevet 11. juni 2021 Si nei! Ikke la deg overkjøre. Man får ingenting igjen for det annet enn stress. 3
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2021 #4 Skrevet 11. juni 2021 At de som dere ikke har sett på lang lang tid tar seg fri for å kunne komme i bryllupet deres (sikkert også inkludert karantene?) er jo helt fantastisk. Dete betyr åpenbart mye for disse folka. Da synes jeg det er veldig rart å ikke ville være sammen med dem! At det er travelt i uka før bryllupet er nå en ting- men etterpå? Du og mannen din kan da gjøre det du beskriver når som helst senere. Følelsen av å være ugift går ikke over i løpet av en uke, liksom. Anonymkode: fb95c...2f6 11
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2021 #5 Skrevet 11. juni 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): At det er travelt i uka før bryllupet er nå en ting- men etterpå? Du og mannen din kan da gjøre det du beskriver når som helst senere. Følelsen av å være ugift går ikke over i løpet av en uke, liksom. Anonymkode: fb95c...2f6 Det kan vi desverre ikke. Ingen av oss har mer ferie igjen enn denne ene uken etter bryllupet. Det er også siste ferieuke for de som har tilbudt seg å være litt barnevakt og den muligheten har vi ikke ellers i året. Jeg har dessuten termin måneden etter bryllupet. Setter pris på gjestene og ønsker selvsagt at alle skal føle seg velkommen . Vi skal også samle alle til en felles brunsj litt utpå dagen etter bryllupet. Men når man inviterer til bryllup og folk velger å komme flere dager før eller bli i uken etter, så trodde jeg det lå i kortene at man må basere seg på å utforske byen litt på egenhånd uten brudeparet. ts Anonymkode: ebce4...51e 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2021 #6 Skrevet 11. juni 2021 Jeg tenker at når man inviterer gjester langveisfra så ligger det et ansvar overfor gjesten å faktisk ha et opplegg det er verdt å reise for. I bryllupet får man jo i all hovedsak kun sett brudeparet på avstand. Jeg skjønner at dere ikke har mer ferie igjen, men da handler jo det om dårlig planlegging (eller at det har skjedd uforutsette ting som jo livet byr på innimellom.) Det logiske da blir å ha turtelduetid når dere har flere feriedager tilgjengelig igjen. Det skal vel ikke gå ut over de som bruker tusenvis av kroner for å være sammen med dere ved en så hyggelig anledning? Anonymkode: fb95c...2f6 5
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2021 #7 Skrevet 11. juni 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg tenker at når man inviterer gjester langveisfra så ligger det et ansvar overfor gjesten å faktisk ha et opplegg det er verdt å reise for. I bryllupet får man jo i all hovedsak kun sett brudeparet på avstand. Jeg skjønner at dere ikke har mer ferie igjen, men da handler jo det om dårlig planlegging (eller at det har skjedd uforutsette ting som jo livet byr på innimellom.) Det logiske da blir å ha turtelduetid når dere har flere feriedager tilgjengelig igjen. Det skal vel ikke gå ut over de som bruker tusenvis av kroner for å være sammen med dere ved en så hyggelig anledning? Anonymkode: fb95c...2f6 Vi har et lite bryllup, så tid får vi med alle våre gjester. Som sagt møtes vi også dagen etterpå. ts Anonymkode: ebce4...51e
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2021 #8 Skrevet 11. juni 2021 Ikke la deg overkjøre Du kan bare si at dere ønsker å ha bryllupsnatten og tiden etter alene. At de heller kan være velkomne opp til bryllupet, men etter det får de ordne seg selv. Det er hva mannen min sa, og da forstod folk at det kanskje ikke var greit å være i huset til brudeparet. Jobb som vanlig til bryllupet, si at huset er til disposisjon, men la de ordne seg selv. Anonymkode: 1b08f...854 4
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2021 #9 Skrevet 11. juni 2021 Er det ikke hyggelig da at de kommer? Når de reiser langt for å feire dere? Er snakk om en så kort periode og da skal man være gnien på tiden sin. Synes det er trist jeg at så mange synes det er så slitsomt med folk som vil tilbringe tid med noen. Er snakk om en uke av et helt liv. Anonymkode: 80a81...3ad 3
Zooey Skrevet 11. juni 2021 #10 Skrevet 11. juni 2021 (endret) Det er viktig å ha litt opplegg rundt også, så det er hyggelig at dere har planlagt noe dagen derpå. Da jeg reiste utenlands i bryllup så hadde brudeparet ordnet det slik at en lokal venninne av de "tok seg av" meg og viste meg litt rundt dagen i forveien. Det var veldig hyggelig og mere enn jeg forventet. Har dere kanskje noen slekt/venner som kan gjøre tilsvarende? Endret 11. juni 2021 av Zooey 7
Gjest Hvemsomhelst Skrevet 11. juni 2021 #11 Skrevet 11. juni 2021 (endret) AnonymBruker skrev (7 timer siden): At de som dere ikke har sett på lang lang tid tar seg fri for å kunne komme i bryllupet deres (sikkert også inkludert karantene?) er jo helt fantastisk. Dete betyr åpenbart mye for disse folka. Da synes jeg det er veldig rart å ikke ville være sammen med dem! At det er travelt i uka før bryllupet er nå en ting- men etterpå? Du og mannen din kan da gjøre det du beskriver når som helst senere. Følelsen av å være ugift går ikke over i løpet av en uke, liksom. Anonymkode: fb95c...2f6 Kommer gjestene for å være på ferie eller pga bryllupet? Det ville jo være koselig med feriegjester i enhver annen setting, men jeg synes litt synd på det stressede brudeparet nå. Det krever jo en del å ha gjester i hjemmet. Rydding og oppvarting osv. vanskelig balanse det der… vet ikke hvordan jeg ville reagert. Endret 11. juni 2021 av Hvemsomhelst
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2021 #12 Skrevet 14. juni 2021 Opplys om planene deres. Har dere en facebookgruppe? Gi beskjed om at dere vet noen tenker å feriere før ig etter bryllupet. Gi beskjed om at dere vil ha det travelt i forkant av bryllupet, derfor har dere planlagt denne Felles sammenkomsten før bryllupet når alt har roet seg. Opplys også om at uken etter bryllupet så skal dere ha bryllupsreise og tilbringe tiden i ro ig mak som nygifte. Jeg synes det er litt sært om noen forventer at dere skal stille opp 2 uker uten å spørre. Anonymkode: 506bb...1b1 2
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2021 #13 Skrevet 14. juni 2021 Her synes jeg dere har satt dere selv i en utfordrende situasjon. Kun en ferieuke til overs, høygravid, treåring, og på toppen av det invitere til stort bryllup med mange tilreisende. Da blir det tungt, uansett. Jeg hadde "fredet" fredagen før bryllupet, og to-tre netter etter bryllupet. Ellers brukt tiden sammen med de tilreisende. Man kan rett og slett ikke både invitere til bryllup med tilreisende, og samtidig forvente ro og egentid før, i og etter bryllup, for man er jo også vertskap. Anonymkode: 46177...af8 3
Apis Skrevet 14. juni 2021 #14 Skrevet 14. juni 2021 (endret) Hva med å ha brylluppsreise senere eller til neste år, når dere vet dere har tid? Så ha fokus på langveisfarende gjester uken etter bryllupet? Da slipper dere både dårlig tid og dårlig samvittighet, men må selvsagt legge behovet for alenetid og spontanitet til side. Endret 14. juni 2021 av Apis 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2021 #15 Skrevet 15. juni 2021 On 6/11/2021 at 11:17 AM, AnonymBruker said: Det kan vi desverre ikke. Ingen av oss har mer ferie igjen enn denne ene uken etter bryllupet. Det er også siste ferieuke for de som har tilbudt seg å være litt barnevakt og den muligheten har vi ikke ellers i året. Jeg har dessuten termin måneden etter bryllupet. Setter pris på gjestene og ønsker selvsagt at alle skal føle seg velkommen . Vi skal også samle alle til en felles brunsj litt utpå dagen etter bryllupet. Men når man inviterer til bryllup og folk velger å komme flere dager før eller bli i uken etter, så trodde jeg det lå i kortene at man må basere seg på å utforske byen litt på egenhånd uten brudeparet. ts Anonymkode: ebce4...51e Jeg syns det er rart at de forventer at dere er tilgjengelig uke etter. Jeg ville forventet at dere dro på eventyr (skulle stå egen tur, men autokorrekt var kosligere) Anonymkode: 9f2a7...d6c 1
Måneskinn Skrevet 15. juni 2021 #16 Skrevet 15. juni 2021 AnonymBruker skrev (På 11.6.2021 den 10.59): Du og mannen din kan da gjøre det du beskriver når som helst senere. Følelsen av å være ugift går ikke over i løpet av en uke, liksom. nja.. ikke helt enig der. Da jeg giftet meg var det rett på jobb og skole uka etterpå, og det var faktisk en liten nedtur. Det er noe med det å kunne lande i hele opplevelsen, sammen med sin nygifte så jeg skjønner ts veldig godt. men ts, siden du er gravid har du jo det som "unnskyldning" og, at du fort kan bli sliten og ikke ønsker så mye opplegg . Kjempefint at folk kommer langveis fra for å feire dere og være med på moroa, men litt må man som gjest kunne ordne selv også. Syns dere kan gi en liten heads up på at dere ønsker litt lavterskel og veldig enig med @lillevill i at du må fokusere på eget velvære og få ro noen dager før selve dagen. Kan legge til at jeg også hadde langveisfarende gjester, og de ordnet seg selv med å utforske byen vi var i, små turer og spilte spill og koste seg. Så jo,folk kan klare seg selv 2
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2021 #17 Skrevet 15. juni 2021 Gjestene har tydeligvis urealistiske forventninger - alle vet jo at brudeparet ikke har tid til sosiale treff uken før bryllupet sitt. Og uken etter har dere planlagt bryllupsreise (om enn bare småturer i nærområdet). det kommer ikke til å nytte å hinte til folk som ikke forstår sosiale koder, så her må du være tydelig, og si at du gleder deg til de kommer og til å være sammen med dem på bryllupsfesten, men at dere dessverre vil være opptatt med forberedelser uken før, og at dere har planer for «hvetebrødsdagene». De er hjertelig velkomne til å kombinere med ferie, men dere kan dessverre ikke love at dere kan tilbringe tid med dem utover bryllupet og brunsjen. Du må si tydelig ifra. Anonymkode: 14c0c...392 3
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2021 #18 Skrevet 15. juni 2021 For meg var det litt antiklimaks etter bryllupet. Livet er ikke dramatisk forandret på noe vis, og jeg trengte ikke flere dager på å roe ned eller noe. Det eneste som skjedde var en stor fest, og så gikk livet videre. Så jeg ville kanskje tenkt over behovene for en uke pause en gang til. Jeg ville mye heller brukt tiden på venner, enn å bare henge med mannen. Misforstå meg rett, jeg elsker jo mannen min, men vi hadde vært samboere i mange år før vi giftet oss, så det var ingen magisk ting som skjedde av at vi sa ja til hverandre. Så om vi fikk venner på besøk som ville være med oss hadde jeg nok prioritert dem, spesielt nå etter pandemien. Uken før bryllupet bør uansett være deres, og det bør gjestene ha respekt for. Anonymkode: 16632...51e 2
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2021 #19 Skrevet 15. juni 2021 Kom på noe fra eget bryllup da jeg leste sist innlegg her. Vi hadde lite og intimt bryllup, i utlandet. Planen var å bruke dagene etterpå sammen, og bare nyte hverandre. Men da vi først våknet første dagen etterpå var vi fortsatt litt høye på alt som hadde skjedd, og vi visste at flere av de vi var glad i var i samme by. Så det endte jo med at vi avtalte sightseeing, lunsj, middag, med "alt og alle", de neste dagene. For å forlenge følelsene av fest og feiring sammen med våre nærmeste. Anonymkode: 46177...af8 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå