Gå til innhold

Hvorfor bryr folk seg mer om hunder enn katter

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

?

Ønsker saklige svar.

Anonymkode: 46475...f7a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Mulige grunner:

Fordi folk tror på myter om at katter klarer seg selv

Fordi hunder tradisjonelt var bruksdyr og "gjorde mer nytte for seg" enn en katt (selv om katten er flink til å fange mus)

Fordi katter blir gitt bort gratis

Anonymkode: 65a75...257

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Bryr meg om begge, men tror folk flest ser hunder som ett dyr som trenger menneske mer. Ikke missforstå meg, mener bare at katter klarer seg mer, dem er mer selvstendig, mer egne, driste meg til å si mer smarte. 

Anonymkode: 570e5...29e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror at folk kan knytte dype bånd til både katter og hunder.

Men økonomisk har de ulik status. Du får katter nesten kastet etter deg, mens hund betaler folk titalls tusen kroner for. Har kanskje noe med det å gjøre? Det er lett å skaffe ny katt hvis den gamle trenger dyr behandling så man avliver heller.

Det er også forskjell på hvordan vi har hund og katt. Utegående katt må man være forberedt på at ikke kommer hjem en dag. (Påkjørt, tatt av gaupe, etc.)

Anonymkode: b8f30...6c4

AnonymBruker
Skrevet

Jeg snakket med en venninne som er vetrinær om dette. Hun sa at hundeeiere er veldig dedikerte og involverte i hundens liv og helse. Det kreves jo veldig mye tid og innsats for at en hund skal ha det godt. Katteeiere kan være like involverte i sin katts liv som hundeeiere, mens andre katteeiere ikke nødvendigvis er like dedikerte til sin katt. Alle som har kjæledyr burde så klart ta ansvar for sitt dyrs velvære. Sånn er det dessverre ikke alltid, det ser vi jo hver sommer når masse katteeiere dumper og drar fra kattene sine. Utrolig uansvarlig. Skjønner ikke at de klarer å leve med seg selv.

Anonymkode: af8f5...8e0

• Liker 4
Skrevet

Det er jo ofte slik at det er blitt en "morsom" gimmick av de som er hundemennesker og de som er kattemennesker. Men jeg tror at de som liker dyr liker dyr foruten om de som er redde noen dyr fremfor andre. Jeg liker både katt og hund selv om jeg er utpreget hundemenneske om det er lov å si.

Men tja, har en et dyr så er en dedikert og ansvarsbevisst og vet at alle dyr trenger sitt. Men med hunder så må en nok legge litt mer i det enn med en katt fra valp av. 

Hunder kan også lett bli opplært til å sniffe seg frem til både kreft, blod, narkotika osv, som gjør at de er bruksområder i mange yrker. Mens dette ser en jo ikke blant katter. Det finnes ingen "fører katter" feks, eller katter som blir brukt i tollen eller i politiet. Hunder har alltid vært omtalt som "menneskets beste venn" men jeg tror ikke det er sant for de som er kattemennesker f.eks. Men en knytter seg gjerne mer til en hund fordi en hund gjerne trenger mer fra et menneske. Min hund hadde sultet ihjel om den hadde blitt etterlatt i skogen en halv dag mens en katt gjerne hadde fanget sitt eget bytte.

Nå om sommeren er en grusom tid for de fleste dyr da både hunder, katter, marsvin og kaniner med flere blir dumpet for ingenting men av disse er det nok desverre en stor andel av katter.. og de type dyreeiere er noen jævla satans avkom for å si det mildt..🤬😡

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tenker at det ofte har med at en hund virker å bry seg mer om menneskene sine, og at de dermed knytter sterkere bånd. 
Jeg bryr meg om alle dyr på generelt grunnlag mtp dyrevelferd men hunden min har en særegen status som mer fullverdig familiemedlem. Om det skulle stå om å redde hunden eller kaninen hadde jeg ikke nølt med å redde hunden, men om det stod mellom barnet og hunden hadde jeg valgt barnet først. Dette betyr ikke at jeg ikke er glad i kaninen, men hunden har en annen verdi enn den, slik som barnet Jar en annen verdi enn hunden igjen.

Jeg er også glad i samboerens katter og bryr meg om at de har det bra, men har aldri knyttet et liknende bånd til dem. 

Anonymkode: 347fb...b13

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
skreppamedleppa skrev (10 timer siden):

Det er jo ofte slik at det er blitt en "morsom" gimmick av de som er hundemennesker og de som er kattemennesker. Men jeg tror at de som liker dyr liker dyr foruten om de som er redde noen dyr fremfor andre. Jeg liker både katt og hund selv om jeg er utpreget hundemenneske om det er lov å si.

Men tja, har en et dyr så er en dedikert og ansvarsbevisst og vet at alle dyr trenger sitt. Men med hunder så må en nok legge litt mer i det enn med en katt fra valp av. 

Hunder kan også lett bli opplært til å sniffe seg frem til både kreft, blod, narkotika osv, som gjør at de er bruksområder i mange yrker. Mens dette ser en jo ikke blant katter. Det finnes ingen "fører katter" feks, eller katter som blir brukt i tollen eller i politiet. Hunder har alltid vært omtalt som "menneskets beste venn" men jeg tror ikke det er sant for de som er kattemennesker f.eks. Men en knytter seg gjerne mer til en hund fordi en hund gjerne trenger mer fra et menneske. Min hund hadde sultet ihjel om den hadde blitt etterlatt i skogen en halv dag mens en katt gjerne hadde fanget sitt eget bytte.

Nå om sommeren er en grusom tid for de fleste dyr da både hunder, katter, marsvin og kaniner med flere blir dumpet for ingenting men av disse er det nok desverre en stor andel av katter.. og de type dyreeiere er noen jævla satans avkom for å si det mildt..🤬😡

Man kan egentlig trene opp en katt til å finne narkotika feks. men det gjøres ikke. 

Anonymkode: d16f2...57f

Skrevet

Jeg har hatt både hund og katt, og kan ærlig si at jeg har knyttet meg nærere til hundene jeg har hatt enn kattene. Dette handler nok en del om at man må bruke mye tid på ulike typer trening med hunden, den må aktiviseres og jobbes kontinuerlig med gjennom hele livet, og på den måten skaper man et bånd med hunden som man (eller jeg, i alle fall) ikke får med katten. Men jeg har bare hatt utekatter da, kanskje det er annerledes hvis man har innekatt? Det er også et aspekt at katter, i alle fall alle mine katter, har blitt rundt tjue år, mens hunder gjerne lever en del kortere. Da føler man kanskje at man bør "bruke tiden" sammen med hunden på en annen måte enn man gjør med katter?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sikkert fordi hunder bryr seg mer om mennesker. Katter er så selvstendige og egen. De driter i deg når det passer dem, og går sin egen vei. 

Anonymkode: 8cbeb...965

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Sikkert fordi hunder bryr seg mer om mennesker. Katter er så selvstendige og egen. De driter i deg når det passer dem, og går sin egen vei. 

Anonymkode: 8cbeb...965

Enda en som tror på myter ja ☺️ 

Anonymkode: 4ac5d...45c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Fordi folk flest ikke forstår kattens språk like godt. En katt er preget av at den også er/har vært et byttedyr, og vil være mer skeptisk av den grunn. Jeg har vokst opp med både hund og katt, og har katt nå i voksen alder. Hun er fantastisk 💕 Ekstremt lojal og tillitsfull. Har brukt mye tid på å trygge henne i alle situasjoner siden hun var liten. 

Anonymkode: 919a4...0fb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Fordi folk flest ikke forstår kattens språk like godt. En katt er preget av at den også er/har vært et byttedyr, og vil være mer skeptisk av den grunn. Jeg har vokst opp med både hund og katt, og har katt nå i voksen alder. Hun er fantastisk 💕 Ekstremt lojal og tillitsfull. Har brukt mye tid på å trygge henne i alle situasjoner siden hun var liten. 

Anonymkode: 919a4...0fb

Katten trenger helt klart mer forståelse. De er ikke som mange tror 😻

Anonymkode: 4ac5d...45c

AnonymBruker
Skrevet

Tror det kommer veldig an på katten og dermed holdningen til eieren.

Du har de som ikke bryr seg om katten, som slipper den ut i det fri når det måtte passe katten, ikke bryr seg om at nabolagets unger plager den og heller ikke bryr seg om at den plager nabolagets dyreliv (og naboene). Det passer de aller fleste katteeiere, som egentlig ikke vil ha impulsdyret de fikk gratis/til en billig penge. Du kjenner dem igjen ved at de bruker unnskyldningen om at kattene er dyr som har fri vilje og må få frisk luft (de tror visst at hunder eller et hvilket som helst annen dyr ikke har samme behov 🤦‍♂️). Disse burde aldri få lov til å ha katt og det er vel disse TS snakker om.

Så har du de som faktisk betaler for katten, går tur med den i bånd og behandler den med den respekten og kjærligheten den fortjener. Dette er katteeiere jeg har respekt for.

Anonymkode: 0399c...0d5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Katter er mer sofistikerte og vanskeligere å forstå. Enkle mennesker foretrekker noe enklere, for eksempel en hund. Slike mennesker utskiller også endorfiner ved å plukke up hundens bæsj. 

Anonymkode: a37d4...cc4

• Liker 1
Skrevet

kanskje fordi hunden blir sett på som "menneskets beste venn" og er den trofaste følgesvenn gjennom livet ,mens katter er selvstendige og egenrådige og går sin egen vei ? 🤔 Ingen anelse egentlig, varierer vel veldig fra person til person. Er glad i både hund og katt ( har hatt begge deler )men nå har vi slange ;) 

De fleste jeg kjenner til foretrekker faktisk katter fremfor hunder ,mens samtlige rundt oss hater slanger vel og merke 😆

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Katter er mer sofistikerte og vanskeligere å forstå. Enkle mennesker foretrekker noe enklere, for eksempel en hund. Slike mennesker utskiller også endorfiner ved å plukke up hundens bæsj. 

Jeg syns ikke katter er vanskelige å forstå. Jeg har mer problemer å forstå hunder.

TS 

Anonymkode: 46475...f7a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Noe også katteriere burde ha da kattedrit i nabolaget og andre sine hager er jævlig nasty og egoistisk.Men selvsagt bryr de seg ikke om det.

Anonymkode: 1833f...789

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tror det kommer veldig an på katten og dermed holdningen til eieren.

Du har de som ikke bryr seg om katten, som slipper den ut i det fri når det måtte passe katten, ikke bryr seg om at nabolagets unger plager den og heller ikke bryr seg om at den plager nabolagets dyreliv (og naboene). Det passer de aller fleste katteeiere, som egentlig ikke vil ha impulsdyret de fikk gratis/til en billig penge. Du kjenner dem igjen ved at de bruker unnskyldningen om at kattene er dyr som har fri vilje og må få frisk luft (de tror visst at hunder eller et hvilket som helst annen dyr ikke har samme behov 🤦‍♂️). Disse burde aldri få lov til å ha katt og det er vel disse TS snakker om.

Så har du de som faktisk betaler for katten, går tur med den i bånd og behandler den med den respekten og kjærligheten den fortjener. Dette er katteeiere jeg har respekt for.

Anonymkode: 0399c...0d5

Hva med de som har begge? Jeg selv har to katter, hvor den ene var gratis fra finn.no, den andre kjøpte jeg fra dyrebeskyttelsen..

Anonymkode: 652e4...d85

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er kattemenneske og gjør alt for katten min, det er det enkelte som ikke forstår, de sier det er jo bare en katt og den klarer seg selv, hvorfor gjør du så mye for den katten osv... Men de er hundemennesker da.

Anonymkode: 1c21b...31d

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...