Gå til innhold

Norske studentforeninger


Gjest Violetta

Anbefalte innlegg

Gjest Spacegirl

Jeg var gjennom noe lignende da jeg begynte på sykepleien i Elverum. Det var jo moro det :) . På Norges Musikkhøgskole i Oslo var det derimot ingenting sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sammfunnet i Trondheim har "alltid" hatt sånne opptaksprøver, så det er gammelt nytt. Min kjære far studerte på NTH i sin tid, og var gjennom de samme greiene.

Har også studert i Trondheim og Sammfunnet er et fantastisk fint hus, bygget på 20-30 tallet og består fremdeles. I tillegg har NTH-studentene disse foreningene for de forskjellige linjene på ingeniørutdanningen. Vet ikke hvor lenge det har bestått, men tror vi snakker 100 år... Herfra kommer disse opptaksprøvene fra artikkelen.

Saksopplysning: Opptaksprøvene av denne typen tilhører kun linjeforeningene ved NTNU, primært siv.ing.-utdanningen. Studentersamfundet er noe helt annet, og har opptak gjennom intervjuer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er tåpelig at Norge og nordmenn snakker om dette som om det var våre tradisjoner. Nordmenn har, som med absolutt alt annet, importert "tradisjonene" fra andre land..

F.eks. ved lille Blindern studenthjem har de liksom hemmelige "tradisjoner" for nye studenter som skal innvies. Jeg synes det hele er barnslig, umodent og forferdelig uutviklet. For å ikke si udannet og usivilisert.

Hallo??! Hemmelig? Nei, det er ikke verd offentlighetens lys en gang for det blir for dumt..dynker de nye i fontener, drikker for mye, kister og utkledninger..knusing av glass i kjelleren...ja da..mye å skryte av - not.

Selv tok jeg avstand fra dette innsnevrede nerde-miljøet, fant meg heller en leilighet i sentrum og levde sammen med andre mer "normale" folk utenom Blindern. Det er så mange selvsentrerte og navlebeskuende mennesker på Blindern (spesielt forskerne), så er man normal fra før er det lett å bli ødelagt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var igjennom en sånn dåp ved NHH. Men det var fullstendig frivillig, og man ble jo medlem selv om man ikke gjennomførte dåpen. Ingen som førte telling med hvem som hadde fullført og ikke. Det ble en del øldrikking og drikkeleker ved NHH, det gikk noen fat Hansa det året, ja! *mimre*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dåp på kjemi linjen på Høgskolen i Østfold også, de måtte drikke masse rart av regensrør, bla fiskeolje og noe spessielt oppkok de laget.. Og ikke spy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Scheherazade, ii

Har vært gjennom slik opptaksprøve på data på NTNU, synes det var kjempeartig jeg! Sosialt, gøyalt og absolutt noe som snakkes om fortsatt. Det er heller ikke slik at det bli verre og verre, tvert i mot fikk de som arrangerte året etter oss beskjed om å tone ned litt.

Og hvis ikke du vil er ikke det noe problem selvsagt, flere i min klasse hadde opptaksprøver til linjeforeningen ved å rydde litt på kontoret til styret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tradisjonene på linjene ved siv.ing NTNU er veldig ulike. :) Kjemi har en meget bra tradisjon, mens andre linjer er mer "slemme". Noen ønsker å "ta igjen" på de nye studentene fordi de fikk dårlig behandling når de startet, mens andre gjør akkurat det samme hvert år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...