Gjest Violetta Skrevet 9. september 2005 #1 Skrevet 9. september 2005 Her også? Ante ikke at man hadde slike opptaksprøver her i landet også jeg, men så har jeg aldri vært student heller. Er dette vanlig? Synes det er temmelig tåpelig. Hva er egentlig poenget med å ydmyke andre mennesker slik?
Gjest Gjest Skrevet 9. september 2005 #2 Skrevet 9. september 2005 Jeg ante ikke at det fantes slike jeg heller. Men de om det, de må jo gjerne spise fiskeslo eller hva det var dersom de vil det. Hele poenget er vel at det er gøy å se på tenker jeg. Og året etter er det jo din tur til å tvinge andre til å gjøre det. Eller, tvinge og tvinge, de velger jo selv å gjøre dette da, de velger jo selv å ønske å bli medlem
Gjest gjest1 Skrevet 9. september 2005 #3 Skrevet 9. september 2005 Første året jeg studerte i Nederland var det et dødsfall blant studentene pga opptaksprøver. Det er årelange tradisjoner for slikt på de eldste universitetene. Visste heller ikke at dette skjedde i Norge
Gjest Milah Skrevet 9. september 2005 #4 Skrevet 9. september 2005 Synes dette bare er uskyldig moro jeg..
Gjest Violetta Skrevet 9. september 2005 #5 Skrevet 9. september 2005 Første året jeg studerte i Nederland var det et dødsfall blant studentene pga opptaksprøver. Det er årelange tradisjoner for slikt på de eldste universitetene. Visste heller ikke at dette skjedde i Norge ← Det er jo det som er poenget mitt, at det lett kan utarte seg. Om noen vil bade i fiskeslo så gjerne for meg, men man hører om ungdommer i andre land som blir slått og mishandlet, må drikke uforsvarlige mengder med alkohol og lignende, og veien er ikke så lang fra det ene til det andre.
Caramba Skrevet 9. september 2005 #6 Skrevet 9. september 2005 Sammfunnet i Trondheim har "alltid" hatt sånne opptaksprøver, så det er gammelt nytt. Min kjære far studerte på NTH i sin tid, og var gjennom de samme greiene. Har også studert i Trondheim og Sammfunnet er et fantastisk fint hus, bygget på 20-30 tallet og består fremdeles. I tillegg har NTH-studentene disse foreningene for de forskjellige linjene på ingeniørutdanningen. Vet ikke hvor lenge det har bestått, men tror vi snakker 100 år... Herfra kommer disse opptaksprøvene fra artikkelen.
Gjest Violetta Skrevet 9. september 2005 #7 Skrevet 9. september 2005 Sammfunnet i Trondheim har "alltid" hatt sånne opptaksprøver, så det er gammelt nytt. Min kjære far studerte på NTH i sin tid, og var gjennom de samme greiene. Har også studert i Trondheim og Sammfunnet er et fantastisk fint hus, bygget på 20-30 tallet og består fremdeles. I tillegg har NTH-studentene disse foreningene for de forskjellige linjene på ingeniørutdanningen. Vet ikke hvor lenge det har bestått, men tror vi snakker 100 år... Herfra kommer disse opptaksprøvene fra artikkelen. ← Har de alltid gjort de samme tingene, altså har det ikke utviklet seg siden den gang?
tommeline Skrevet 9. september 2005 #8 Skrevet 9. september 2005 Er nok ikke noe nytt fenomen dette her. Har også studert på et av norges eldste studiesteder med mange studentforeninger med laaange tradisjoner. Og de fleste hadde en eller annen form for opptak som var tradisjon. Og veldig hemmelige
Gjest Violetta Skrevet 9. september 2005 #9 Skrevet 9. september 2005 Det at noe alltid har skjedd synes ikke jeg er noen unnskyldning for å gjøre noe dumt. Men det viktigste spørsmålet mitt er om dette er noe som er som det alltid har vært, eller om det er noe som utvikler seg i retning av amerikanske tilstander så man blir skadet eller liv kan gå tapt eller er man opptatt av at det ikke blir for farlig her i landet?
Gjest Gjest Skrevet 9. september 2005 #10 Skrevet 9. september 2005 Er nok ikke noe nytt fenomen dette her. Har også studert på et av norges eldste studiesteder med mange studentforeninger med laaange tradisjoner. Og de fleste hadde en eller annen form for opptak som var tradisjon. Og veldig hemmelige ← Det er min erfaring også. Nye studenter ble også møtt med ganske drøye "innvielsesritualer" enten man ville eller ei; det var ikke vondt ment, ikke ekskluderende heller (omfattet alle), men ganske barnslig og unødvendig. Min respekt for veterinærer har i hvert fall sunket noe etter å ha deltatt ved ymse tilstelninger ved NVH Samtidig bidrar det jo til å skape samhold, da. Selv om jeg tror det også kan føre til at noen føler seg ekstra fremmedgjort når miljøet blir veldig ...sånn...
anonyma Skrevet 9. september 2005 #11 Skrevet 9. september 2005 Men det viktigste spørsmålet mitt er om dette er noe som er som det alltid har vært, eller om det er noe som utvikler seg i retning av amerikanske tilstander ← Dette har nok "alltid vært" i større eller mindre grad ved norske studiesteder. Har vært gjennom liknende selv.
Caramba Skrevet 9. september 2005 #12 Skrevet 9. september 2005 Jeg tror de er ganske uendret på hvertfal den opptaksprøven som var i avisen. Hadde en fetter som gikk der for 20 år siden, og han også klatret gjennom rør med rotten fisk, og greier. Skal sannelig spørre pappa om det var like mye da han studerte der på 50-tallet, men det tror jeg. Har fått høre masse historier i oppveksten om det morsomme miljøet de hadde "i gamle dager", og allt det ville de gjorde....
Gjest Violetta Skrevet 9. september 2005 #14 Skrevet 9. september 2005 Hva er problemet, egentlig? ← Problemet er, som jeg allerede har skrevet her, at man hører om ungdommer i USA som blir alvorlig skadet og mister livet etter "innvielsesritualer". Da har det gått alt for langt. At jeg i tillegg synes det virker usannsynlig tåpelig er kanskje mer en privatsak.
Gjest z Skrevet 9. september 2005 #15 Skrevet 9. september 2005 Problemet er, som jeg allerede har skrevet her, at man hører om ungdommer i USA som blir alvorlig skadet og mister livet etter "innvielsesritualer". Da har det gått alt for langt. Men jeg tror ikke det på noen måte er snakk om risiko her i Norge, ikke noe av det jeg har vært med på/hørt om ihvertfall. At jeg i tillegg synes det virker usannsynlig tåpelig er kanskje mer en privatsak. ← Ja, igrunnen. Det er jo bare for gøy!
Gjest Violetta Skrevet 9. september 2005 #16 Skrevet 9. september 2005 Men jeg tror ikke det på noen måte er snakk om risiko her i Norge, ikke noe av det jeg har vært med på/hørt om ihvertfall. ← Det var i grunnen et slikt svar jeg var ute etter, for som sagt ante jeg ikke at dette fenomenet eksisterte i Norge, og har heller aldri vært student selv. Takk!
Gjest Gjest Skrevet 9. september 2005 #17 Skrevet 9. september 2005 Synes det virker helt teit å ha slike opptaksprøver. Barnslig! Men hver sin smak.
skrue Skrevet 9. september 2005 #18 Skrevet 9. september 2005 Her også? Ante ikke at man hadde slike opptaksprøver her i landet også jeg, men så har jeg aldri vært student heller. Er dette vanlig? Synes det er temmelig tåpelig. Hva er egentlig poenget med å ydmyke andre mennesker slik? ← Det var morsomt å både være slave og senere herre synes jeg (som tidligere NTH-er). Selv har jeg et ganske avslappet forhold til det. Det viktige er at alle forstår at det er frivillig og at det ikke er utidig press med i bildet. Og det er morro. Spesielt når man tenker tilbake på det.
Gjest Gjest Skrevet 9. september 2005 #19 Skrevet 9. september 2005 Jeg gikk på UMB (tidligere NLH) og "måtte" gjøre mye rart.. Svømme over andedammen ol. Men det er jo alt fullstendig frivillig.. En venninne av meg mistet et medlemsskap fordi hun nektet på visse punkter (hun hadde samme dag funnet ut at hun var gravid, så det var ikke alt som stod på programmet hun følte seg helt komfertabel med å gjøre med tanke på barnet..)
Gjest Gjest Skrevet 9. september 2005 #20 Skrevet 9. september 2005 Det er masse press med i bildet. Det omtrent ingen på NTH i alle fall som lar være å bli med i de gamle tradisjonsrike linjeforeningene. Når det første studentene blir møtt med på imatrikuleringen er at det nesten er obligatorisk å delta og at man bør bli med på "sosiale" aktiviter hvis ikke blir man ensom å forlatt. Det er press, plenty press. Stort sett så går det bra å la være, det er ingen som bryr seg to uker senere om du er medlem eller ikke. Men det fins nok at eksempler på mennesker som har latt være å gå på marin som artikkelen skriver om og heller valgt andre linjer for å unngå fiskesloet. Det skal ikke så mye til for å skremme en 18åring som nettopp har flyttet hjemmefra. Men nei, dette blir ikke verre for hvert år, heller mildere og mildere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå