Gå til innhold

Psykiater prater ikke mer med meg om voldtekt.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har opplevd voldtekt for mange år siden, og psykiater begynte å prate med meg om det. Jeg har egentlig aldri pratet om det ordentlig før, eller reagert ordentlig på det, så jeg begynte å hyle og gråte og snakke usammenhengende, tror jeg. 

Etter den episoden har vi ikke pratet mer om det og hun prater om å avslutte. Føler meg hjelpesløs for jeg klarer ikke ta opp dette temaet med henne... Men jeg trenger hjelp! 

Anonymkode: 3db72...fc8

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Noen andre som har opplevd sånn? Jeg trenger hjelp med å komme tilbake til livet. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Fjelltopp

Det er ikke alle som er gode psykologer/psykiatere bare fordi de har klart å ta utdanningen . Her virker det som hun ble skremt av din reaksjon og ikke vet hvordan hun skal forholde seg til dette.
Jeg tenker det er like greit at du går til en annen behandler , men du bør sjekke om de har erfaring med traumer.

Men tenk litt over hva DU  forventer av en behandler , hva vil ha hjelp til  ? Vil du bare snakke ut om voldtekten, det som skjedde og følelser.  Eller vil ha hjelp til å akseptere det som skjedde å gå videre i livet .

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
Fjelltopp skrev (3 minutter siden):

Det er ikke alle som er gode psykologer/psykiatere bare fordi de har klart å ta utdanningen . Her virker det som hun ble skremt av din reaksjon og ikke vet hvordan hun skal forholde seg til dette.
Jeg tenker det er like greit at du går til en annen behandler , men du bør sjekke om de har erfaring med traumer.

Men tenk litt over hva DU  forventer av en behandler , hva vil ha hjelp til  ? Vil du bare snakke ut om voldtekten, det som skjedde og følelser.  Eller vil ha hjelp til å akseptere det som skjedde å gå videre i livet .

Jeg trenger hjelp til å føle meg verdifull og bra nok, og å få voldtekten ut av hodet. 

Livet mitt har vært satt på vent altfor lenge, så vil gjerne komme igang med det snart. 

Jeg har problemer med å si ifra og si ting som de er, så det er ikke så lett å bli hørt. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

For å si det rett frem; Skjerp deg og ta litt ansvar selv og bring det opp selv. 
Been there, done that. Det er det jævligste jeg noen gang har gjort. Bare det å velge å prate om det, å ta initiativ til å prate om temaet, det er helt for jævlig. Er noe helt annet å bli pushet og tvunget til å prate om det. Jeg skulle ønske psykologen kunne lese tanker, slik at jeg ikke behøver å si ting med egne ord. 
Dersom de må dra ordene utav deg og du strittet imot, så sier det selv at det ikke er bra terapi. Slikt skal ikke skje ved tvang. Du må skjerp deg, ta ansvar selv og prat om det. Vær litt streng med deg selv og push deg selv. Det er vondt og tøft, men det må gjøres for å få hjelp og det er verdt det. De gjør det ikke for å være vanskelig. En psykolog kan lett holde på med 20 spørsmål og gjetteleker, men det er ikke god terapi for deg. 

Jeg unngår å bruke ord for ting. Prøver å forklare, uten å forklare med ord som trigger følelser og flashbacks. Vært flere ganger hvor jeg blir sint på psykologen og sier det rett ut "ikke spill dum, du vet hva jeg prøver å si!" og da får jeg beskjed om å si det, si ordene høyt. Veldig frustrerende, men det er nødvendig for å få god hjelp som faktisk funker. 

Anonymkode: e8fd7...b38

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

For å si det rett frem; Skjerp deg og ta litt ansvar selv og bring det opp selv. 
Been there, done that. Det er det jævligste jeg noen gang har gjort. Bare det å velge å prate om det, å ta initiativ til å prate om temaet, det er helt for jævlig. Er noe helt annet å bli pushet og tvunget til å prate om det. Jeg skulle ønske psykologen kunne lese tanker, slik at jeg ikke behøver å si ting med egne ord. 
Dersom de må dra ordene utav deg og du strittet imot, så sier det selv at det ikke er bra terapi. Slikt skal ikke skje ved tvang. Du må skjerp deg, ta ansvar selv og prat om det. Vær litt streng med deg selv og push deg selv. Det er vondt og tøft, men det må gjøres for å få hjelp og det er verdt det. De gjør det ikke for å være vanskelig. En psykolog kan lett holde på med 20 spørsmål og gjetteleker, men det er ikke god terapi for deg. 

Jeg unngår å bruke ord for ting. Prøver å forklare, uten å forklare med ord som trigger følelser og flashbacks. Vært flere ganger hvor jeg blir sint på psykologen og sier det rett ut "ikke spill dum, du vet hva jeg prøver å si!" og da får jeg beskjed om å si det, si ordene høyt. Veldig frustrerende, men det er nødvendig for å få god hjelp som faktisk funker. 

Det er veldig tungt og vanskelig, ja, men jeg klarer liksom ikke prate. 

Tror jeg må prøve å skrive det ned. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

De vanskeligste pasientene å behandle er de som blir kastet ut. 

Behandlerne liker bedre de litt "enkle" pasientene. De som fungerer bra og snakker greit for seg. 

Anonymkode: 82c0d...1a0

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg trenger hjelp til å føle meg verdifull og bra nok, og å få voldtekten ut av hodet. 

Livet mitt har vært satt på vent altfor lenge, så vil gjerne komme igang med det snart. 

Jeg har problemer med å si ifra og si ting som de er, så det er ikke så lett å bli hørt. 

Hvorfor klarer du ikke stole på deg selv? Hvorfor er det ikke nok at du sier at du er verdifull?

Anonymkode: 8f174...67b

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

De vanskeligste pasientene å behandle er de som blir kastet ut. 

Behandlerne liker bedre de litt "enkle" pasientene. De som fungerer bra og snakker greit for seg. 

Anonymkode: 82c0d...1a0

Kjenner det er trist å høre. Jeg er ikke vanskelig, og er ellers oppegående. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvorfor klarer du ikke stole på deg selv? Hvorfor er det ikke nok at du sier at du er verdifull?

Jeg vet ikke. Jeg prøver å tenke at jeg er verdifull, men det negative kommer hele tiden. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Kan det være at psykriateren ønsker å avslutte da du kanskje ikke er klar for å ta imot hjelp enda? Spør uansett om å bytte behandler hvis du fortsatt ønsker hjelp. 

Anonymkode: 1eca6...b80

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Fjelltopp
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er en veldig god ide  :)  Du må ikke fortelle alt muntlig , og det er en god måte å begynne å ta tak i det som plager deg , uansett om du viser det til behandler eller bare har det for deg selv .

Men du..   Du ER god nok og du er verdifull. Det som skjedde definerer deg ikke som person eller menneske.  Det var noe du ikke hadde kontroll over og ikke klarte å komme deg bort fra.  Det har skjedd med millioner av mennesker i denne verden , fordi urettferdighet er en stor del av sammfunnene vi lever i .  Du får det aldri ut av hodet, men du kan klare å leve med det , akseptere at det skjedde , bruke den erfaringen til å hjelpe andre senere i livet ditt.  Du er sterk, sterkere enn du tror ❤️
Dette kommer du til å klare , men du må bestemme deg for at du skal det . Du må overtale deg selv til at du skal klare det , og gå videre med livet ditt .

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Mitt tips er å starte der, å si at det er vanskelig. Det gjorde det lettere for min del. For det ble mer en naturlig samtale. Enn at jeg kom dit og sa "I dag vil jeg snakke om overgrep og voldtekt". Jeg sa det var vanskelig å prate om, også pratet vi om at det var vanskelig og hvorfor, også sklei vi på en måte naturlig inn i temaet. Jeg gråt og ble hysterisk, fikk panikkanfall, dissosierte og hoppet i historien og var veldig usammenhengende. Men over tid så ble det litt bedre og litt lettere. 
Nå kan jeg si "den siste uken har jeg slitt med mye mareritt, flashbacks om dagen og påtrengende bilder/minner". Og da havner vi innpå temaet igjen, i starten så føltes det ut som at ting gikk på repeat. Jeg fortalte det samme om å om igjen, men så begynte jeg å gi detaljer og brukte ord (oral, anal, penetrering etc) og å snakke om følelser og reaksjoner. Det er en del av terapi, og det er repetitivt. Man må på en måte snakke det i hjel for å bli bedre. 

Så prøv å si at det er vanskelig å prate om, og også forsøk en lapp om du ønsker det. Dette klarer du! Det er tøft men du er tøffere, og du har jo overlevd traumet en gang og du vil klare 10+ ganger til. For ja, det kan føles ut som at du gjenopplever det om å om å om igjen, det er en del av terapien. Men du har klart å kom deg gjennom det før, og du var helt alene den gang, nå er du ikke alene og du vil klare dette også. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Just now, AnonymBruker said:

Jeg vet ikke. Jeg prøver å tenke at jeg er verdifull, men det negative kommer hele tiden. 

Så hvorfor er det viktig å tenke at du er verdifull? Det som teller er hvilke verdier du har, og om du forsøker leve etter de. Ingen kan være perfekt, men om du gjør en innsats er det mye. Har du en verdi du forsøker leve etter, selv om det er vanskelig og kanskje du ikke kalrer det? Da forsøker du, og du er på vei til å bli bedre. Det er alt man kan gjøre. Vi lever komplekse liv og det eneste vi kan gjøre er å strekke oss etter det vi syntes er bra. 

Det betyr ogå at verdiene våre er noe som utvikles etterhvert som vi blir eldre og forstår mer. Verdiene våre er ikke perfekte, men vi vet at vi forsøker gjøre så godt vi kan etter det vi vet og kan. Å vite at vi tenker negativt om oss selv er en del av prosessen. Det er noe vi vet vi kan bli bedre på i fremtiden. Vi trenger ikke ha et perfekt forhold til oss selv med en gang, det er en prosess, noe som rever arbeid og gransking. 

Det vil alltid være usikkerheter rundt hva du mener og tenker, det er noe du må leve med. Du må være i stand til å vite at du kan ta feil, men at du samtidig er ekspert på eget liv og er den som må lære hva som er best for deg. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så hvorfor er det viktig å tenke at du er verdifull? Det som teller er hvilke verdier du har, og om du forsøker leve etter de. Ingen kan være perfekt, men om du gjør en innsats er det mye. Har du en verdi du forsøker leve etter, selv om det er vanskelig og kanskje du ikke kalrer det? Da forsøker du, og du er på vei til å bli bedre. Det er alt man kan gjøre. Vi lever komplekse liv og det eneste vi kan gjøre er å strekke oss etter det vi syntes er bra. 

Det betyr ogå at verdiene våre er noe som utvikles etterhvert som vi blir eldre og forstår mer. Verdiene våre er ikke perfekte, men vi vet at vi forsøker gjøre så godt vi kan etter det vi vet og kan. Å vite at vi tenker negativt om oss selv er en del av prosessen. Det er noe vi vet vi kan bli bedre på i fremtiden. Vi trenger ikke ha et perfekt forhold til oss selv med en gang, det er en prosess, noe som rever arbeid og gransking. 

Det vil alltid være usikkerheter rundt hva du mener og tenker, det er noe du må leve med. Du må være i stand til å vite at du kan ta feil, men at du samtidig er ekspert på eget liv og er den som må lære hva som er best for deg. 

Så skal man tenke at man er god nok? 

Jeg vet ikke om noen ønsker å være sammen med meg. Jeg var sammen med noen før dette skjedde, og så skjedde det, og nå vet jeg ikke om jeg er verdt noen noe mer. Alt er ødelagt.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
Fjelltopp skrev (1 time siden):

Det er en veldig god ide  :)  Du må ikke fortelle alt muntlig , og det er en god måte å begynne å ta tak i det som plager deg , uansett om du viser det til behandler eller bare har det for deg selv .

Men du..   Du ER god nok og du er verdifull. Det som skjedde definerer deg ikke som person eller menneske.  Det var noe du ikke hadde kontroll over og ikke klarte å komme deg bort fra.  Det har skjedd med millioner av mennesker i denne verden , fordi urettferdighet er en stor del av sammfunnene vi lever i .  Du får det aldri ut av hodet, men du kan klare å leve med det , akseptere at det skjedde , bruke den erfaringen til å hjelpe andre senere i livet ditt.  Du er sterk, sterkere enn du tror ❤️
Dette kommer du til å klare , men du må bestemme deg for at du skal det . Du må overtale deg selv til at du skal klare det , og gå videre med livet ditt .

Jeg kan prøve, men nå virker alt umulig. Det værste er den følelsen av at behandler skal avslutte med meg... Jeg trenger behandling. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Beeblebrox

Har du vært i kontakt med Dixi? Om ikke, så kan det anbefales å gi et forsøk. :opplyser:

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
Beeblebrox skrev (3 minutter siden):

Har du vært i kontakt med Dixi? Om ikke, så kan det anbefales å gi et forsøk. :opplyser:

Nei, jeg er nok for gammel uansett. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Beeblebrox
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei, jeg er nok for gammel uansett. 

Nå er ikke jeg noe "spesialist" på hva de tilbyr, men jeg føler meg VELDIG sikker på at det ikke finnes noen aldersgrense der...  Ta kontakt, så finner du ut :blomst: Kom tilbake å kjeft på meg om jeg har feil :Nikke:

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
Beeblebrox skrev (Akkurat nå):

Nå er ikke jeg noe "spesialist" på hva de tilbyr, men jeg føler meg VELDIG sikker på at det ikke finnes noen aldersgrense der...  Ta kontakt, så finner du ut :blomst: Kom tilbake å kjeft på meg om jeg har feil :Nikke:

Jeg er ikke så flink å oppsøke sånne ting. Trenger trygghet og stabilitet. Er ganske redd av meg. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...