Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Rotemor skrev (30 minutter siden):

Arbeidsledigheten i Norge er rekordlav. Den steg riktignok under Korona, men sank raskt igjen. I 2019 var den på under 4%, så det kan ikke påstås å være et samfunnsproblem…

Årsaken til at folk blir sykemeldt er et samfunnsproblem. Psykiske plager er blant topp 3 årsaker til sykemelding. 

Anonymkode: 65bdb...2f1

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Gjest Ringhalelemur
Skrevet

Skaper en sykemelding problemer på arbeidsplassen, så er det hundre prosent ledelsens ansvar å rydde opp i. Alle som har vært i arbeidslivet mer enn en halvtimes tid vet at slike ting dukker opp. Folk blir sykemeldte, folk blir gravide, folk sier opp, folk havner i en personlig krise og så videre - gjerne på verst tenkelige tidspunkt for bedriften. Sånn er det bare, og det må arbeidsgiver både være klar over og forholde seg til. Man MÅ plassere ansvaret der det hører hjemme - hos arbeidsgiver/ledelse. Hvis bedriften klapper sammen av at en ansatt blir sykemeldt, så er det ikke bærekraftig. (Og neste gang kan det jo hende det er to som blir sykemeldt samtidig - hva skjer da?) 

Med det utgangspunktet er det egentlig helt irrelevant hvorfor vedkommende har vært syk. Som flere påpeker er det jo legen som sykemelder, og man må jo bare gå ut fra at det var på grunn av noe ordentlig. Uansett - at det vært travelt har ingen ting med den sykemeldte å gjøre, men med at ledelsen ikke har klart å finne en god løsning på problemet. 

Man trenger ikke å lyve til kollegaen, men ikke fokuser så mye på det med at det har vært travelt. Fokuser på at det er godt å ha vedkommende tilbake og at dere har savnet henne. Spør hun om det har vært travelt, så er det lov å bekrefte det. Men det er også lov å minne den som har vært sykemeldt på at "men det skal ikke du tenke på, og det er ikke ditt ansvar!" Som kollega til noen som har vært syk tenker jeg at man har et ansvar for å støtte - og minne om at vedkommende ikke skal ha dårlig samvittighet. Og i hvert fall ikke bidra til dårlig samvittighet! 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.6.2021 den 21.45):

Vi er 3 stykk som jobber tett sammen i et team. Den ene av oss er sykemeldt i lengre tid og oppgir en grunn jeg synes er mildt sagt «uforståelig» (mulig hun ikke sier den egentlige grunnen)  Det betyr selvsagt mye jobb på oss to som er igjen som må ta hennes oppgaver ( umulig å ha vikar) Nå er den sykemeldte snart tilbake (håper jeg) og hun er selvsagt veldig velkommen både som person og faglig. Hun kommer helt sikkert til å spørre hvordan det har gått. Jeg er veldig fristet til å si at det har vært veldig travelt. Antar at dette ikke er politisk korrekt og heller ikke vil bli godt mottatt. 
Bør jeg bare smile og si at alt er gått fint? 

Anonymkode: e4a88...cb6

Nei, dette er ikke deres ansvar. Dette er arbeidsgivers ansvar.

Hvis kullgruve har tre ansatte til å grave 3 tonn kull. Og to av de blir syke, betyr ikke det at den siste har et ansvar for å grave opp 3 tonn kull alene. Det er ikke slik arbeidslivet fungerer.

Anonymkode: 26611...121

• Liker 5
Skrevet

Selvsagt kan du si det har vært travelt. Det er da en ærlig sak. Det er ikke hun som har ansvar for å oppbemanne (med mindre hun også er lederen da) og hun kjenner forhåpentligvis jobben så godt at hun allerede vet det er travelt hvis en er vekk og ingen erstatter settes inn. (Er det ikke travelt i slike tilfeller så er dere strengt tatt overbemannet...) 

Hvorfor hun har vært sykemeldt er ikke noe dere har noe med. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.6.2021 den 21.46):

Hvorfor er du fristet til det? Ønsker du å gi henne dårlig samvittighet for å ha vært syk? 

Anonymkode: 65d3d...49f

Man SKAL være ærlig!!!!!!!!!!!!!!!! Dårlig samvittighet gjør at hun skjerper seg.

Anonymkode: 04b54...409

Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Årsaken til at folk blir sykemeldt er et samfunnsproblem. Psykiske plager er blant topp 3 årsaker til sykemelding. 

Anonymkode: 65bdb...2f1

Og? 
Jeg ser ikke sammenhengen med dette og at jeg dementerer at arbeidsledigheten er høy.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har erfaring med spesielt en kollega som alltid skal spørre meg hvorfor jeg er borte/har vært borte (sykemeldt), og selv over melding har hun vært frekk og tvilende når jeg har svart henne. Tenker at de på jobben kan få tenke hva de vil om fraværet mitt, men å sitte å diskutere det eller involvere seg i det på den måte, er IKKE GREIT. Det er skikkelig ekkelt å komme tilbake til sånne kollegaer, sier mye om personene som er sånn. Det har ingenting å si hvorfor en er sykemeldt, det er mellom den sykemeldte, legen og eventuelt sjefen. Som de andre her sier, at det påvirker dere negativt er ikke hennes skyld, da må det settes inn vikar. 

Anonymkode: 136b0...939

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.6.2021 den 10.23):

Man SKAL være ærlig!!!!!!!!!!!!!!!! Dårlig samvittighet gjør at hun skjerper seg.

Fokuser på deg selv. Du har absolutt ingen grunn til å tvile på henne, du aner ikke hva som foregår i livet hennes. Er det mulig...

Anonymkode: 136b0...939

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.6.2021 den 10.11):

Nei, dette er ikke deres ansvar. Dette er arbeidsgivers ansvar.

Hvis kullgruve har tre ansatte til å grave 3 tonn kull. Og to av de blir syke, betyr ikke det at den siste har et ansvar for å grave opp 3 tonn kull alene. Det er ikke slik arbeidslivet fungerer.

Anonymkode: 26611...121

I praksis blir det gjerne sånn likevel. Da forventes det at man dekker opp for alle andre. Arbeidslivet i dag er knallhardt. 

Anonymkode: 22508...f77

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.6.2021 den 21.45):

Vi er 3 stykk som jobber tett sammen i et team. Den ene av oss er sykemeldt i lengre tid og oppgir en grunn jeg synes er mildt sagt «uforståelig» (mulig hun ikke sier den egentlige grunnen)  Det betyr selvsagt mye jobb på oss to som er igjen som må ta hennes oppgaver ( umulig å ha vikar) Nå er den sykemeldte snart tilbake (håper jeg) og hun er selvsagt veldig velkommen både som person og faglig. Hun kommer helt sikkert til å spørre hvordan det har gått. Jeg er veldig fristet til å si at det har vært veldig travelt. Antar at dette ikke er politisk korrekt og heller ikke vil bli godt mottatt. 
Bør jeg bare smile og si at alt er gått fint? 

Anonymkode: e4a88...cb6

Hvorfor i alle dager skulle hun spørre om det har gått fint? Det er ikke noe hun kunne ha gjort noe med uansett. Er hun syk er hennes jobb å ikke ha dårlig samvittighet, men sette helsen sin først.

Anonymkode: a4082...0f4

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.6.2021 den 11.10):

Men det er din erfaring, den kan du bare bruke på deg selv. Du kan ikke overføre den på andre.

Anonymkode: 24f8a...360

Altså er et hvert spørsmål av typen "Hva er deres erfaringer på dette feltet?" meningsløse...

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.6.2021 den 10.23):

Skjerper seg fra å være syk? Det er ikke bare å bestemme seg for å ikke være syk sånn helt plutselig. Ingen på arbeidsplassen har noe med hvorfor man er sykemeldt å gjøre, det er mellom personen og legen deres. 

Anonymkode: 877b8...60f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kutt ut de dårlige holdningene dine. Legen vet hvorfor hun er sykemeldt og man blir ikke sykemeldt uten grunn. Du vet ikke alt om andre og har heller ingen rett til det. Kanskje hun ikke ville si hva det egentlig var. Helse er ganske privat. Eller så kanskje hun sa noe, men ikke alt. Ville du latt kollegaene dine lese journalen din og blande seg opp i helsen din? 

Anonymkode: e785b...736

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...