Gå til innhold

For lite utbetalt kommunen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg fikk i dag lønnsslipp, og ser at jeg får utbetalt 10 000,- mindre enn normal månedslønn, tross for helligdagstillegg osv. jeg har jobbet 100% siden august så har bare opptjent 3 uker ferie (2 uker og 4 dager for å være nøyaktig) ble spurt tidligere i år om jeg ønsket å bruke opptjent ferie, eller om jeg ønsket å bli trukket i lønn. Valgte å kun bruke opptjent. Men på lønnsslippen nå ble jeg trukket for 5 uker, jeg håper og går ut i fra at dette løser seg uten større problemer, men hvordan er det når en jobber i kommunen, må jeg vente på neste lønning eller får man det etterbetalt senere i mnd.? Noen som har vært borti det?

Anonymkode: 9ea9c...761

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det beste svaret får du nok om du kontakter lønnskontoret/leder. 

Men, jeg ønsket selv å bare ta ut 4 uker først, men fikk da beskjed om at skulle jeg ta ut mindre enn 5 uker ferie, så måtte jeg dokumentere at jeg ikke hadde nok opptjente penger fra forrige arbeidsgiver. 

Siden jeg ikke hadde fått utbetalt de enda, så valgte jeg bare å ta ut 5 uker i stedet, det ble enklere enn å skaffe dokumentasjon.

Har du fått spørsmål/dokumentert for arbeidsgiver at du ikke har hatt opptjente feriepenger før august? De er nemlig pliktet til å passe at på alle følger ferieloven, så om noen på lønn har sagt det bare er greitt at du blir trukket for bare 3 uker, uten at du har dokumentert/de har sjekket opp at du ikke har feriepenger utestående hos en annen arbeidsgiver, så kan det være det som er årsaken. Dette er fordi man MÅ ta ut 5 uker ferie om man har nok opptjeningsgrunnlag. Og din nåværende arbeidsgiver kan jo ikke gå utifra at når noen sier de bare vil trekke 3 uker, at de faktisk snakker sant. 

Men jeg vil tro det også plikter å opplyse om det/gjøre deg oppmerksom på at du har en slik dokumentasjonsplikt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

missmcbeal skrev (43 minutter siden):

Det beste svaret får du nok om du kontakter lønnskontoret/leder. 

Men, jeg ønsket selv å bare ta ut 4 uker først, men fikk da beskjed om at skulle jeg ta ut mindre enn 5 uker ferie, så måtte jeg dokumentere at jeg ikke hadde nok opptjente penger fra forrige arbeidsgiver. 

Siden jeg ikke hadde fått utbetalt de enda, så valgte jeg bare å ta ut 5 uker i stedet, det ble enklere enn å skaffe dokumentasjon.

Har du fått spørsmål/dokumentert for arbeidsgiver at du ikke har hatt opptjente feriepenger før august? De er nemlig pliktet til å passe at på alle følger ferieloven, så om noen på lønn har sagt det bare er greitt at du blir trukket for bare 3 uker, uten at du har dokumentert/de har sjekket opp at du ikke har feriepenger utestående hos en annen arbeidsgiver, så kan det være det som er årsaken. Dette er fordi man MÅ ta ut 5 uker ferie om man har nok opptjeningsgrunnlag. Og din nåværende arbeidsgiver kan jo ikke gå utifra at når noen sier de bare vil trekke 3 uker, at de faktisk snakker sant. 

Men jeg vil tro det også plikter å opplyse om det/gjøre deg oppmerksom på at du har en slik dokumentasjonsplikt. 

Leder spurte meg tidligere i år om jeg ville velge å bare ta ut det jeg hadde opptjent, noe jeg svarte jeg ønsket. Var student frem til jeg startet i august, og feriepengene for den lille helgestillingen jeg hadde før det ble utbetalt da jeg sluttet der. Får ringe i morgen, men får litt småhetta av at jeg kanskje ikke får nok utbetalt til å dekke faste utgifter 😬

Anonymkode: 9ea9c...761

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Leder spurte meg tidligere i år om jeg ville velge å bare ta ut det jeg hadde opptjent, noe jeg svarte jeg ønsket. Var student frem til jeg startet i august, og feriepengene for den lille helgestillingen jeg hadde før det ble utbetalt da jeg sluttet der. Får ringe i morgen, men får litt småhetta av at jeg kanskje ikke får nok utbetalt til å dekke faste utgifter 😬

Anonymkode: 9ea9c...761

Hm.. kan det være dette som er årsaken kanskje? Selv om du fikk utbetalt disse i fjor når du sluttet?, så vil den delen du tjente opp fra jan -  den dagen du sluttet (august?)  telle med i opptjente feriepenger fra hele fjoråret, og dermed så hadde du i fjor mer opptjeningsgrunnlag enn bare de 3 ukene du har telt med fra august som du tok utgangspunkt i (om du ikke allerede har telt med hele fjoråret i disse 3 ukene?). Men var det en liten helgestilling så bør du jo uansett ikke utgjøre så mange ekstra feriedager, så det kan jo ikke rettferdiggjøre 5 ukers trekk i lønn. Og uansett burde jo fått beskjed om det. Men slik som du beskriver det med at du fikk utbetalt alt av feriepenger når du sluttet, også fra inneværende år, så høres det ut som de er pliktet til å trekke deg for mer enn 3 uker. Men da skal du selvfølgelig få ta ut tilsvarande antall feriedager.

Best å ringe ja.

 

Endret av missmcbeal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har kanskje ikke din leder videreformidlet dette til de som kjører lønn. Sannsynligvis blir det korrigert på neste lønnskjøring, men du kan kanskje få forskudd i mellomtiden. 

Anonymkode: 527a0...a00

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi må søke selv om å ikke bli trukket for ferie vi ikke vil ha. Ble trukket for 5 uker jeg og, selv om jeg startet i år. 

Anonymkode: 476d2...ebd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...