AnonymBruker Skrevet 10. juni 2021 #1 Skrevet 10. juni 2021 Datteren min på 13 år har den siste tiden hatt veldig kraftige allergisymptomer, rennende nese og øyne, samt hoste og tetthet. Dette begynte i så vidt i fjor, men hadde da god hjekp av Livostin nesespray og øyedråper. I år derimot hjelper ingenting. Legen har skrevet ut tabletter, nesespray og øyedråper, i tillegg til kortisontabletter (disse har hjulpet litt, men kan ikke brukes mer enn 3 dager i strekk). Slutten av skoleåret betyr kortere og lengre turer og ute store deler av dagen, dette har hun ikke kunnet være med på. Hun merker veldig lite innendørs, men bare hun åpner døra for å f.eks slippe ut katten begynner hun å hoste. Nesten som hun er allergisk mot lufta ute... (bor på sørvestlandet) Neste år skal vi være i forkant og begynne på medisiner før sesongen starter (ante ikke at hun skulle reagere slik i år), men er det noen som har tips til hva vi kan gjøre for å lindre plagene hennes eller må vi bare godta at det ble sånn i år...? Anonymkode: fe5ad...148
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2021 #2 Skrevet 10. juni 2021 Jeg er ingen ekspert på området, så ville tatt det opp med en lege som vet bedre. Men har dere vurdert kortisonbehandling? Et år jeg hadde det helt grusomt, tok jeg sprøyte «seint» altså typisk i juni/juli, og total forandring nesten over natten. https://www.naaf.no/AllergivitenSite/Behandling-av-overfolsomhet/Kortisonskepsis-og--frykt/ Jeg vet ikke hva aldersgrense er, hva bivirkninger for barn er med å ta slik behandling. Derfor sier jeg virkelig, kontakt lege. Men kortison har fungert helt fantastisk på meg, når jeg har tidligere år hatt det helt grusomt med tett nest, kløende og rennende øyne. Anonymkode: 9f5aa...1f8
kakapo Skrevet 10. juni 2021 #3 Skrevet 10. juni 2021 Så leit å høre! For min del har det hjulpet med 180g Telfast - disse tablettene er noe sterkere, og jeg blir ikke trøtt av dem. Jeg bruker også Avamys nesespray - i denne er det kortison. Ellers er det vel lite man får gjort uten å ta de øyendråpene som dere har fått, og å bruke solbriller ute helt til at allergisesongen gir seg. For noen år siden tok jeg vaksine mot bjørk og vaksine mot gress (grazax). Kanskje dere skal vurdere det for framtiden?
gohege Skrevet 10. juni 2021 #4 Skrevet 10. juni 2021 Uff så kjedelig for datteren din. I tillegg til det overnevnte vil jeg anbefale å ha gode rutiner i hverdagen for å begrense noe av symptomene, se råd her https://www.naaf.no/fokusomrader/allergi-og-overfolsomhet/pollenallergi/10-gode-rad-til-deg-med-pollenallergi/ Ellers kan det være aktuelt å høre med lege om medikamentene kan justeres eller endres? Det finnes mye på markedet. Siden hun hoster og føler seg tett, har dere vært til utredning for noe astma-problematikk? Når jeg var på mitt verste i pollensesongen i ungdommen fikk jeg et astmapreparat på grunn av de symptomene du lister opp. I tillegg vil jeg også nevne mulighet for utredning av pollenvaksinering som kan gi bedring av symptomer på sikt, men vil evt ikke starte før denne sesongen er over. Denne utredningen skjer på sykehus og dere trenger henvisning fra fastlege. Finnes ulik vaksinering for bjørk og gressorter. https://www.naaf.no/fokusomrader/allergi-og-overfolsomhet/pollenallergi/allergivaksinasjon/ 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2021 #5 Skrevet 10. juni 2021 Snakk med legen om vaksine mot pollenallergi. Anonymkode: eb2e5...306
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2021 #7 Skrevet 12. juni 2021 Tusen takk for gode svar og erfaringer - setter stor pris på dette. Lykken var stor når været slo om og det begynte å regne - symptomer borte over natta😊 Ts Anonymkode: fe5ad...148 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå