Gå til innhold

Dårlige foreldre?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Zooey skrev (7 timer siden):

Det høres ut som du er ganske klar over det selv, men ja, jeg vil si du har hatt dårlige foreldre. Skjønner ikke at folk får barn hvis de ikke i det minste vil tilbringe tid sammen med de. 

Høres også ut som du ikke hadde så mange venner? Jeg og søskene mine var ute med venner omtrent hele oppveksten og foreldrene mine måtte omtrent tvinge oss med til å gjøre aktiviteter sammen med de. Det at du satt inne alene burde gjort at foreldrene dine tok mer initiativ til å tilbringe tid sammen med deg.

Jeg hadde ingen venner og ble isolert tidlig forhold til skole og mulighet til å møte jevnalder.

MYe som ble løst feil i min barndom.

Anonymkode: 86042...589

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Har du fått bearbeidet dette med en fagperson? Det virker som om at du tenker en del på dette, og kanskje hadde hatt nytte av å prate om det med en profesjonell? 

Har du barn selv?

:blomst:

Anonymkode: 12b07...202

Synes ikke fagpersoner er særlig hjelp i Norge,

Kom på dette nylig etter å kuttet ut hele familien for ett par årsiden.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Samboer er 35 og jeg er 38. Jeg og min familie gjorde mye i ferier, vi dro på Østfoldbadet, tusenfryd, dyreparken, vi var på Norges ferie og vi var en del i syden. Jeg hadde skilte foreldre så fikk dobbelt opp med ferier også.

Men de tok oss aldri med på skogstur, telttur, sykkelturer osv. 

Sambo er det helt omvendt. De var sjeldent på ferie, de koste seg hjemme hele året med turer og masse god natur. 

Anonymkode: 6c513...db2

Mine søsken opplevde dette.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Høres veldig stusselig ut og ja de hørtes ut som dårlige foreldre. 

Jeg er 43 år. Vi hadde ikke god råd, men dro alltid på ferie. Kjørte rundt på norgesferie. I påsken fikk vi låne hytte billig gjennom min far sin jobb og gikk på ski. På vinteren dro vi på skiturer i helgene og på somrene på turer i skog og mark. De fleste av vennene mine pleide å dra på norgesferie eller til Sverige, noen ganske få dro til syden. Så ikke enig i at det var sånn det var på den tiden at foreldre ikke gjorde noe med barna.

Og til deg som måtte ordne mat selv fra tidlig alder 😳Helt klart omsorgssvikt. Har du kontakt med din mor idag? 

Anonymkode: 09d73...1bc

Ja, det er det jeg kommet fram. En hakk til mer dårlige ting de gjorde.

• Liker 1
Gjest malifika
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Mine søsken opplevde dette.

Foreldrene dine har helt klart sine feil så jeg skal ikke forsvare dem men, du skriver at du har eldre søsken som har opplevd hyggelige ting med foreldrene dine. Kan det hende at de var såpass "gamle" da du kom at de ikke orket å gjøre det samme med deg? Eller kan det hende at moren din har hatt en ubehandlet fødselsdepresjon eller noe sånn? Prøver som sagt ikke å rettferdiggjøre, prøver bare å finne en forklaring på hvorfor du har blitt sviktet slik.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 40.

mamma og pappa tok oss med ofte på ski. Bygde snøhule med oss på vinteren. 
dro også på sparkturer. 
sommeren: syklet mye med mamma, jeg satt bakpå i sykkel sete, lekte mye i Hagen, mens mamma holdt med med blomster og pappa slo plenen. Satt opp telt som vi sov i. 
dro på kafé hver lørdag, handlet lørdagsgodt. 
ellers dro vi på ferie til mormor og morfar på sommeren. Der badet vi, hoppet i høyet og var med i fjøsen. 
tusenfryd og parker var vel fra jeg var 12 år. Ellers var det camping turer og danskebåten. 
men vi barna var flink å leke selv. 
Jeg lekte mye med bestemor, lekte butikk og hun handlet. Så strikket vi mye og spilte kort, Ludo og brettspill. 

Anonymkode: ca59b...4c5

Gjest Hvemsomhelst
Skrevet (endret)

Det høres vondt og ensomt ut TS. Veldig trist å lese.

Rundt her er det mange som er mye i båt, nesten hele året.  Om det var is på vannet, så var det isfiske og ski, skøyter. På sommeren lå vi rundt holmer i skjærgården med båtene og var ganske mange.  Sjelden at vi overnattet, men det hendte.  Vi lyste etter krabber og plukket de opp med hov, kokte de over bålet, fisket og grillet på glør, dampet blåskjell i folie osv. Vi kokte suppe og stekte egg på primus. Ungene badet og hadde mye gøy sammen. Ingen hadde mobiltelefon.  Eneste var at jeg var vant med reiseradio, mens ungene mine fikk walkman.

Min oppvekst på 60-70 tallet var ikke så forskjellig fra våre barns i 80-90 årene, men noen folk reiste nok litt mer. Vi skilte oss ikke ut, og levde som «alle andre» familier i området, selv om vi brukte mer penger på å spise ute og kjøpe ting.

Det var annerledes før dataen kom. Mer lek med venner utendørs, mindre organisert idrett og organiserte fritidsaktiviteter. 

Endret av Hvemsomhelst
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble heller aldri tatt med på noen turer, men tok ikke skade av det. 

Jeg dro heller på skogsturer på egenhånd og var ofte borte i flere dager. 

Anonymkode: b3d33...bab

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det vil jeg si er dårlige foreldre. Tur, skitur, museum, svømmehall, skøyter, aking, sykkel, besøk til andre, kafe, konserter, teater, arrangementer, kino, hjemmekos med grilling på terrassen, tv-kveld på lørdager, søndagsmiddag, spille kort/brettspill, hytteturer, bake, "dugnadsarbeid med husarbeid", se tv -gjøre ting sammen er viktig for barna og familien som helhet. Alle må ikke gjøre alt og slett ikke hele tiden, men å aldri gjøre noe av det vitner om dårlig foreldreskap. 

Anonymkode: dc3b0...829

AnonymBruker
Skrevet
18 hours ago, AnonymBruker said:

Som jeg skriver jeg satt alene på rommet mitt å så på tv.

Heldig du! 😛 

Jeg måtte vaske tallerkene for hele familien og passe på yngre søsken. Fikk kjeft hvis jeg satt og leste bøker.

Anonymkode: 73dd4...d72

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.6.2021 den 16.09):

Huh?

Hvis man føler seg berørt av det, da er det vel et problem da? 

Anonymkode: a641b...a0b

• 5 måneder senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.6.2021 den 15.31):

Føler du deg berørt? 

Anonymkode: a641b...a0b

ja

Skrevet
ti10 skrev (På 10.6.2021 den 21.27):

Synd at du føler det sånn, men det var nå en gang ikke så vanlig på den tiden å bli tatt med på fornøyelsesparker, ski osv., det fantes jo ikke så mange av dem heller på den tiden da du (og jeg) var barn/unge. Både jeg, søsknene mine og vennene våre aktiviserte oss for det aller meste selv. Det var sånn det var før. Og hvis søsknene dine er så mye eldre enn deg, har det vært enda færre fornøyelsestilbud å dra på, Tusenfryd åpnet jo ikke før i 1988, så jeg tviler på at de har blitt dratt så mye mer rundt enn deg.

Men du var tross alt heldig som hadde egen TV på rommet, så noen fordeler har du hatt. Jeg kjente ingen barn/ungdommer som hadde egen TV på den tiden.

what the..

Skrevet
malifika skrev (På 11.6.2021 den 2.19):

Foreldrene dine har helt klart sine feil så jeg skal ikke forsvare dem men, du skriver at du har eldre søsken som har opplevd hyggelige ting med foreldrene dine. Kan det hende at de var såpass "gamle" da du kom at de ikke orket å gjøre det samme med deg? Eller kan det hende at moren din har hatt en ubehandlet fødselsdepresjon eller noe sånn? Prøver som sagt ikke å rettferdiggjøre, prøver bare å finne en forklaring på hvorfor du har blitt sviktet slik.

40 år senere?

Skrevet
Zooey skrev (På 10.6.2021 den 15.38):

Gjorde dere andre ting som familie?

Vi gjorde mye aktiviteter sammen som å gå i fjellet og stå på ski. Generelt var søndager turdag i familien.

NEI

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.6.2021 den 9.23):

Ja, det vil jeg si er dårlige foreldre. Tur, skitur, museum, svømmehall, skøyter, aking, sykkel, besøk til andre, kafe, konserter, teater, arrangementer, kino, hjemmekos med grilling på terrassen, tv-kveld på lørdager, søndagsmiddag, spille kort/brettspill, hytteturer, bake, "dugnadsarbeid med husarbeid", se tv -gjøre ting sammen er viktig for barna og familien som helhet. Alle må ikke gjøre alt og slett ikke hele tiden, men å aldri gjøre noe av det vitner om dårlig foreldreskap. 

Anonymkode: dc3b0...829

:klem:

• 1 år senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.6.2021 den 15.30):

Mine foreldre lot meg stort sett være alene, gjennom hele barndommen tok de meg aldri på turer eller noe.

Ikke tur i skogen, til tusenfryd eller dyreparken, ikke på ski eller i slalombakken.

😰💔❤️❤️ håper det går bra

Anonymkode: 2567a...004

Skrevet

Mine foreldre var emosjonelt fraværende. Mor med sosialangst og far som hadde resignert og var mer på jobb enn hjemme. 

Anonymkode: b189d...16d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...