Gå til innhold

"Ikke bruk plenklipperen i skråninger med mer enn 15° helning"...Pokker!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hva betyr dette?

IMG_20210610_141049.thumb.jpg.e0e20d432d0f1ecf1671d3e3ac41ec27.jpg

Har akkurat kjøpt ny gressklipper og halve tomta er brattere enn det.

Anonymkode: 17da2...d22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da håper jeg du kan få returnert den. 

15° er ikke veldig bratt. Hvilken klipper er det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det handler om sikkerhet og ikke det at klipperen ikke klarer å klippe skråninger på mer enn 15°, skal ikke mye til for at man sklir og føttene havner under klipperen. Plenklippere av typen Flymo er spesielt skumle siden de flyter på luftrykk.

Anonymkode: 919cc...e4e

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er en slik:

https://www.jula.no/catalog/hage/hagemaskiner/gressklipper/bensindrevne-gressklippere/gressklipper-014127/

Broren min kom nettopp innom og han sier at det kanskje har med oljesmøring å gjøre...at motoren går dårlig i for bratt lende. Jeg har allerede klippet opp og kastet all forpakning. Får vel bare prøve å bruke denne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannsynligheten for at det går bra er nok stor, men det slrives ofte slikt for å frota produsemt for ansvar om det likevel skulle medføre skade på produktet.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Okey, tror vi har samme type klipperen i sameie og har hatt en liten diskusjon om det i vår FB-gruppa. 

Så, de sier du kan kjøre den nedover eller oppover i skråninger. Men ikke kjøre sideveis i skråninger. Om du skjønner hva jeg mener?  Problemet oppstår når maskinen heller til siden. Så den MÅ IKKE "helle" til venstre.  Gressklipperen ødelegges ikke ved å tippes mot venstre, men den kan bli tungstartet og avgi svart eksos en stund. Og den kan få problemer med å få luft til forgasseren, men den ødelegges ikke. Man kan ta av luftfilteret for enklere å få startet motoren da.

Anonymkode: 8d644...2a1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Tips!

Foruten sikkerhet så kan det også være at filteret blir fylt opp med olje når den helles til den ene siden, og da går gressklipperen dårlige siden den mister innsuget. Se hvor filteret på gressklipperen er, er den på høyre side så kan du klippe med den siden opp. 

Gjorde meg selv en erfaring rikere for mange år siden når jeg kjøpte meg en ny gressklipper, og allerede etter et par ganger bruk så fungerte den dårlig. 

Anonymkode: 76250...68e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Å, dette var gode råd, tusen takk!! ❤

Oljete luftfilter var noe jeg slet med før også. Kan hende jeg ser en sammenheng nå...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Tips!

Foruten sikkerhet så kan det også være at filteret blir fylt opp med olje når den helles til den ene siden, og da går gressklipperen dårlige siden den mister innsuget. Se hvor filteret på gressklipperen er, er den på høyre side så kan du klippe med den siden opp. 

Gjorde meg selv en erfaring rikere for mange år siden når jeg kjøpte meg en ny gressklipper, og allerede etter et par ganger bruk så fungerte den dårlig. 

Anonymkode: 76250...68e

Hvordan skulle filteret fylles med olje? Det er kun luftfilter på disse, skulle det fylles med olje måtte sylinderen ha blitt fylt opp og rent over først. Da hadde det blitt permanent stopp.

Anonymkode: c6cef...116

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er vel mer som en sikkerhet da folk har falt og fått gressklipperen over seg. Skjer hvert år dessverre... 

Anonymkode: c1461...65e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Hvordan skulle filteret fylles med olje? Det er kun luftfilter på disse, skulle det fylles med olje måtte sylinderen ha blitt fylt opp og rent over først. Da hadde det blitt permanent stopp.

Nettopp. Fordi helling blir til den ene siden sånn at oljen renner over i luftfilteret. Motoren får ikke nok smøring. 

Men én annen ting: har den driv på bakhjulene? Hvis ikke kan det bli tungt å klippe oppover. 

Og sikkerhet: glatt, nyklipt gress er veldig veldig glatt så tenk sikkerhet. Alltid gå sånn at du kan "falle riktig". 

Anonymkode: 2632e...61d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Motoren har såkalt plaskesmøring. Dvs at når motoren roterer kastes olja rundt i motoren av en "skje"/pinne på veivakslingen og skaper en oljesky inne i motoren.

Når motoren legges på skrå i vinkel samles alle olja på den ene siden. Tenk vann i ei bøtte som står på skrått. Da mister motoren smøring og vil havarere. Det er årsaken.

Har man skrå tomt må man kjøpe klipper med trykksmøring. Dvs egen oljepumpe som henter olja fra en sump. Som på biler og motorsykler.

Men da snakker vi om en helt annen prisklasse.

Sikkerhet er sikkert en grunn, men hellingen er pga motorsmøring.

Hilsen mekaniker.

Anonymkode: 16937...09b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Motoren har såkalt plaskesmøring. Dvs at når motoren roterer kastes olja rundt i motoren av en "skje"/pinne på veivakslingen og skaper en oljesky inne i motoren.

Når motoren legges på skrå i vinkel samles alle olja på den ene siden. Tenk vann i ei bøtte som står på skrått. Da mister motoren smøring og vil havarere. Det er årsaken.

Har man skrå tomt må man kjøpe klipper med trykksmøring. Dvs egen oljepumpe som henter olja fra en sump. Som på biler og motorsykler.

Hilsen mekaniker.

Dette! Var det broren min snakket om. Og at en Honda (Hyundai?) plenklipper koster minst tre ganger så mye som den jeg kjøpte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Men "plaskesmøring" altså? 🤪 Ser det ikke helt billedlig for meg, men jeg kommer til å bruke ordet i tide og utide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Glad for å spre glede på en fredag.

https://m.youtube.com/watch?v=FOl_uRSp4gw

Det kalles "splash lubrication" på nynorsk. Det er vanlig på enkle motorer på gressklipper, snøfreser, generatorer osv. Bør skifte olje ofte siden slike motorer ikke har oljefilter.

Honda har forøvrig massevis av motorer med slik smøring. Alle motorfabrikanter har billig serie med dette. Briggs, yanmar, honda, Yamaha, robin osv

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Dette! Var det broren min snakket om. Og at en Honda (Hyundai?) plenklipper koster minst tre ganger så mye som den jeg kjøpte...

Jepp. Se etter trykksmurt motor og man er over en annen prisklasse selv om de har blitt billigere. Ser at Biltema sine snøfreser i 8000kr klassen er en 400 kubikk og 14hk. Den har Loncin kina motor med trykksmøring. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
11 hours ago, AnonymBruker said:

Hilsen mekaniker.

Dette stemmer godt med det jeg trodde, godt å få det bekreftet. 

Tidligere hadde Flymo noen klippere med 2-takt motorer, og disse kunne uten andre problemer en de sikkerhetsmessige brukes i bratt lende. Ellers er elektrisk et alternativ. 

BTW, 15° er egentlig ganske bratt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kjøpte batteridreven klipper så jeg slapp tenke på olje og bensin....

Anonymkode: d0973...8f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 11.6.2021 den 10.07):

Nettopp. Fordi helling blir til den ene siden sånn at oljen renner over i luftfilteret. Motoren får ikke nok smøring. 

Men én annen ting: har den driv på bakhjulene? Hvis ikke kan det bli tungt å klippe oppover. 

Og sikkerhet: glatt, nyklipt gress er veldig veldig glatt så tenk sikkerhet. Alltid gå sånn at du kan "falle riktig". 

Anonymkode: 2632e...61d

Sylinderen svømmer ikke i olje og det er ikke slike mengder at det "renner" ut i luftfilteret heller😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Kjøpte batteridreven klipper så jeg slapp tenke på olje og bensin....

Anonymkode: d0973...8f0

Vurderte det også, men de som står på Jula og Biltema har mindre enn 1 hk, som ikke er nok, og for bedre klippere må jeg tredoble prisen. Det er ikke aktuelt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...