Gå til innhold

Akryl maling

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har sett endel på akryl maling på youtube og jeg synes dette ser veldig kjekt ut! 

Jeg har aldri malt før, men forstår det som at man blander acrylic paint med fluid medium og noen bruker også lim?! som blandes inn

Er det noen som har peiling her og kan gi noen tips og råd før jeg går å kjøper og bruker masse penger på dette her :)

Alle tips og veiledning mottas med takk :) 

Anonymkode: 879de...bca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Tenker du nå på paint pouring? For ren maling på lerret trenger man ikke blande inn noe. Men om man skal drive med pouring må malingen tynnes ut på riktig måte for at den skal flyte riktig.

Anonymkode: b6b17...f06

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.6.2021 den 13.36):

Jeg har sett endel på akryl maling på youtube og jeg synes dette ser veldig kjekt ut! 

Jeg har aldri malt før, men forstår det som at man blander acrylic paint med fluid medium og noen bruker også lim?! som blandes inn

Er det noen som har peiling her og kan gi noen tips og råd før jeg går å kjøper og bruker masse penger på dette her :)

Alle tips og veiledning mottas med takk :) 

Anonymkode: 879de...bca

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Tenker du nå på paint pouring? For ren maling på lerret trenger man ikke blande inn noe. Men om man skal drive med pouring må malingen tynnes ut på riktig måte for at den skal flyte riktig.

Anonymkode: b6b17...f06

Jeg  har drivet med dette i et par år. Det er egentlig bare fantasien som setter grenser. Noen bruker akrylmaling, floetrol. Dette selges blant annet på coop obs bygg. og vann.

Er veldig forskjell på hvor tykk eller tynn man foretrekker malingen. Den skal liksom renne og "sprette" samtidig, så den ikke blir for flytende, for da blir det bare suppe av malingen på lerretet. Samtidig om du skal poure over vaser eller andre gjenstander, så blir malingen du bruker til bilder for tykk, så du må tynne den ut en del.

Det vil gå med ekstreme mengder med maling til dette, så når du tror du har nok maling kjøpt inn. Kjøp noen tuber til.

Er veldig mange oppskrifter, men man må bare prøve ut litt forskjellig til man finner det som passer for seg. Noen bruker maling/vann/ floetrol. Noen bruker maling/lim, noen bruker maling/vann, noen bruker maling/såpe ala tilsvarende zalo og floetrol. Såpe gir også celler, om man ønsker det i bildene sine om man ikke vil bruke silikonolje.

Creme bruleebrenner bruker mange til å fjerne luftbobler i malingen, men er ikke nødvendig. Man kan bruke en blomsterpinne eller en stoppenål til å smelle dem.

Om du vil blåse ut malingen, så bruker noen hårføner mens andre bruker sugerør. Fine med denne hobbyen er at man kan egentlig ikke feile så alt for mye. Eneste jeg vil anbefale er å bruke samme type maling, altså samme merke i en kopp med maling. Har opplevd malingen krakelere noe voldsomt og ødela lerretene når jeg blandet flere typer. Anbefaler ikke den ferdigblandete pouringmalingen, som selges her til lands. Synes ikke den "føles så bra".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har du nok penger til denne hobbyen? Det er veldig frustrerende i begynnelsen, fordi det er en god del "trial and error" man må jobbe seg gjennom. Og som nevnt over meg, det går ekstremt mye maling til denne type kunst! Jeg holdt på med det lenge og fikk etterhvert solgt litt, men det tok en stund før jeg fikk teken på det. Da føltes det som om jeg kasta penger i do... Nå har jeg lagt det på hylla for å spare opp en buffer for mørkere tider.. 

Anonymkode: f30df...508

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...