Gå til innhold

Hvordan lykkes med basilikum?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vanne fra bunnen av? Stå lyst, men ikke varmt, kan ikke stå ute? 

hvordan lykkes dere? Vi er storforbruker, og skulle ønske vi kunne hatt én plante lenge…

Anonymkode: 84d99...f67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Selvvanningspotte, næring, masse lys og varme. Kjøkkenvinduet mot sørvest funker ypperlig her i huset. Utetemperaturer her i landet er litt for varierende til at den vil stortrives ute, selv om den overlever helt fint i store deler av landet. 

Jeg gir denne behandlingen til helt vanlig matbutikkbasilikum, og den vokser og strutter. Den nåværende planta har jeg hatt i flere uker og brukt mye av, men den får nesten ikke plass i potta lenger. De er også superenkle å ta stiklinger av, om du vil forlenge levetiden enda mer. :) 

Anonymkode: 0e776...2ca

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Masse vann !! Det er min eneste erfaring 😂 den kan bli helt hengete, så gir jeg på med masse vann, og vipps så er den frodig og stor igjen !

Anonymkode: ce6ef...2d0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sprayer med vann 1-2 ganger dagen. Masse sollys.

Anonymkode: 374de...f98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mye lys. Jeg vanner 2-3 ganger i uka når den begynner å henge litt, lar den da stå i vann i 10 min før jeg lar den renna fra seg. 

Den jeg har nå er diger, før døde de innen 2 uker, tror jeg pleide å vanne for mye...

Anonymkode: dcc03...ad8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har endelig klart å dyrke basilikum fra grunn, og har satt den i drivhus på balkongen. Varmt varmt varmt og lyst lyst lyst, men ikke direkte sol (da brennes bladene) så har lagt en hvit duk på drivhustaket. Lar den tørke ut, vanner kanskje hver 3-4 dag. Vekstnæring i vannet og dusjer den med sprayflaske i ny og ne. Vokser som bare det!

Anonymkode: 66dd1...273

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du kjøper planten i butikken, så anbefaler jeg å potte den om straks du får den hjem. Jeg pleier å dele planten i to og gi delene hver sin potte. Så vanner jeg fra skålen og er nøye med å ikke klippe av for mye hver gang jeg høster. Lar det alltid stå igjen en fin krone av små blader sånn at planten skal få komme seg igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg kjøpte en fra matbutikk og pottet den i større potte. Den stod på verandaen i mye sol og mye vind. Den ble litt preget av for mye vind, men vi høstet basilikum hele sommeren og høsten av den likevel. Den vokste seg stor og kraftig, tross vinden.  

Så det er lurt å prøve, selv om det ikke anbefales. 

Anonymkode: 4ec04...cce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har du forsøkt hydroponisk dyrking? (I vann, uten jord). Kan kjøpe sett på hagesentre. Der bugner basilikum hele året. 

jeg har basilikum ute der det er mest sol, kjøpte plante på gartneri.

Anonymkode: a6928...76f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Planten du kjøper i butikken er ikke én plante, men mange. Hver enkelt plante har alt for lite plass, så de vil ikke vare lenge. Klipp heller av noen av stilkene, fjern de nederste bladene, sett dem i vann. Etter ganske kort tid vil det komme røtter, så kan du plante over i en vanlig potte med jord.

Anonymkode: 31beb...d51

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...