Gå til innhold

Strikkehjelp!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har aldri strikket noe særlig før, men har nå begynt på en djevellue. Oppskriften er enkel nok å forstå så langt. Utførelsen er ikke perfekt, og så langt føler jeg at det vil se bedre ut om jeg får strammet opp de løsesre maskene, så det blit jevnere? Men jeg vet ikke hvordan jeg gjør det, så kan noen strikkekyndige hjelpe meg?

Prøvde å legge ved bilde, men det var for stort 🙃 Håper dere skjønner hva jeg trenger hjelp til likevel.

Anonymkode: 299dc...77e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg har aldri strikket noe særlig før, men har nå begynt på en djevellue. Oppskriften er enkel nok å forstå så langt. Utførelsen er ikke perfekt, og så langt føler jeg at det vil se bedre ut om jeg får strammet opp de løsesre maskene, så det blit jevnere? Men jeg vet ikke hvordan jeg gjør det, så kan noen strikkekyndige hjelpe meg?

Prøvde å legge ved bilde, men det var for stort 🙃 Håper dere skjønner hva jeg trenger hjelp til likevel.

Noe kan bedre seg ved vask, men forskjellen på løse og stramme masker lar seg sjelden rette helt opp. Du må bare øve deg på å strikke jevnere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Teatrica skrev (1 minutt siden):

Noe kan bedre seg ved vask, men forskjellen på løse og stramme masker lar seg sjelden rette helt opp. Du må bare øve deg på å strikke jevnere.

Må jeg rekke opp, da? 😕

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette kommer med øvelse :) Du kan eventuelt vaske luen etter du er ferdig, og "blokke" den. Bare google, så finner du masse videoer.

Personlig så holder jeg tråden både over pekefinger (normalt), og så under langfinger, og deretter over ringfinger igjen. Jeg har alltid strikket veldig jevnt, og tror det kan være et ok triks å bruke egentlig. Det er egentlig et heklegrep, men jeg likte kontrollen på nøstet jeg fikk, og flyttet det over til strikking også.

Anonymkode: fe116...77c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Må jeg rekke opp, da? 😕

Muligens...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville strikket den ferdig og vasket og sett hvordan den blir. Ellers er det bare å øve! Strikk gjerne sokker eller halser for å øve, da ser du om du strikker jevnt eller ikke. 

Jeg bruker ofte å kjenne etter hvor lett maskene glir over pinnene, for å holde det noenlunde jevnt. Er jeg stresset eller sliten blir det fort strammere eller løsere, så må kjenne etter. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dette kommer med øvelse :) Du kan eventuelt vaske luen etter du er ferdig, og "blokke" den. Bare google, så finner du masse videoer.

Personlig så holder jeg tråden både over pekefinger (normalt), og så under langfinger, og deretter over ringfinger igjen. Jeg har alltid strikket veldig jevnt, og tror det kan være et ok triks å bruke egentlig. Det er egentlig et heklegrep, men jeg likte kontrollen på nøstet jeg fikk, og flyttet det over til strikking også.

Anonymkode: fe116...77c

Sånn gjør jeg det også 🙂

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Utrolig kjedelig om jeg må rekke opp, siden det er bare 3 masker som ble veldig løse 😅 Jaja, har bare nettopp begynt, så er ikke helt krise å rekke opp. Er snakk om 3 runder som må rekkes opp i så fall, og det tar jo ikke all verdens med tid å strikke på nytt.

Er litt perfeksjonist, og vil gjerne at denne luen skal bli bra nok til at jeg kan gi den i gave til min gravide venninne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da bruker du en strikkepinne og løsner litt på maskene som er ved siden av de løse. Gjerne bortover ti masker eller mer. På denne måten fordeler du den ekstra tråden utover flere masker, så det ikke blir like tydelig. Håper det var forståelig ?😊

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
uglejenta skrev (4 minutter siden):

Da bruker du en strikkepinne og løsner litt på maskene som er ved siden av de løse. Gjerne bortover ti masker eller mer. På denne måten fordeler du den ekstra tråden utover flere masker, så det ikke blir like tydelig. Håper det var forståelig ?😊

Veldig! Takk, skal prøve dette 😊😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...