Gå til innhold

I Oslo får Liv (18) vaksine – i Troms må Marit (63) vente

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Rettferdig?

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/OQwnjO/i-oslo-faar-liv-18-vaksine-i-troms-maa-marit-63-vente

Mens friske 18-åringer i Oslo får sitt første stikk, vaksinerer andre kommuner fremdeles 60-åringer. Marit Myklevoll (63) er bekymret for at hun skal bli smittet mens hun venter.

– Det som er ille, er at søringene tar vaksinene våre. Det skaper en oppgitt stemning, sier Myklevoll.

– Jeg regner med at jeg ikke er ferdigvaksinert før langt ut på høsten.

Hun fyller snart 64 år, og har astma, psoriasis og PTSD.

Endret av von Dünkel
  • Liker 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet
von Dünkel skrev (5 minutter siden):

Rettferdig?

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/OQwnjO/i-oslo-faar-liv-18-vaksine-i-troms-maa-marit-63-vente

Mens friske 18-åringer i Oslo får sitt første stikk, vaksinerer andre kommuner fremdeles 60-åringer. Marit Myklevoll (63) er bekymret for at hun skal bli smittet mens hun venter.

– Det som er ille, er at søringene tar vaksinene våre. Det skaper en oppgitt stemning, sier Myklevoll.

Det høres ikke rettferdig ut nei.

• Liker 8
Skrevet

Det er merkelig at denne skjevfordelingen ble besluttet. 
Dødsfall pga korona i Trøndelag i går; person i 50-årene. 

• Liker 10
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet (endret)

Det er tross alt flere mennesker i Oslo og mye høyere smittetall, enn i Tromsø. 

Endret av AthenaRavenLuna
Skrevet

Hvis man bor litt grisgrendt til og ikke skal på jobb eller skole så er det svært lite smitte man trenger å utsette seg for. Handle kan man gjøre når det er lite folk på butikken evt. bestille varer hjem og treffe folk kan man gjøre på god avstand utendørs. Der har du meg og jeg synes det er helt greit at unge i Oslo nå vaksineres før meg som har underliggende sykdommer og er eldre. I Oslo må man reise kollektivt og/eller bevege seg der det er mye folk enten man vil eller ikke hvis man skal på jobb eller skole og smittepresset blir følgelig et helt annet. Jo færre som blir smittet og syke jo mindre sjanse er det for at jeg blir smittet og at det i verste fall ikke er kapasitet til at jeg får god helsehjelp hvis det skulle gå helt galt.  

• Liker 14
Skrevet

Jo flinkere noen er til å følge smittervernsråden, desto lenger bak i vaksinekøen havner de. 

Oslo som by og Oslos unge befolking spesielt havner foran i køen fordi de har vært særdeles dårlig på å følge smitteverntiltakene. 

Dette er lærdom til neste pandemi. Dersom du ønsker vaksine først, drit i å følge smittevernsrådene.

• Liker 20
Skrevet

Synes det er sykt at de vaksinerer 18-åringer når folk i risikogruppa fremdeles ikke har fått vaksine! Jeg bor i Oslo og synes det er helt feil selv om det er mer smitte her. Jeg kjenner en som ble lagt i koma nå for andre gang, lungene tåler ikke dette viruset. Personen bor på et sted med såkalt lite smitte og måtte vente på vaksine selv om han er i risikogruppa. Nå kan det det hende personen dør fordi unge friske i Oslo skulle vaksineres først. 

• Liker 23
Skrevet
Bli medlem skrev (17 minutter siden):

Jo flinkere noen er til å følge smittervernsråden, desto lenger bak i vaksinekøen havner de. 

Oslo som by og Oslos unge befolking spesielt havner foran i køen fordi de har vært særdeles dårlig på å følge smitteverntiltakene. 

Dette er lærdom til neste pandemi. Dersom du ønsker vaksine først, drit i å følge smittevernsrådene.

Dette er jo bare tull. Har du vært i Oslo de siste 15 månedene? Oslo har vært stengt ned store deler av tiden. Barn og unge har hatt svært begrenset undervisning på skolen. Restauranter har vært stengt, butikker har vært stengt, ALLE har brukt munnbind. 

Jeg fatter ikke at du kan påstå at Oslo-folk har vært dårlige til å følge reglene. Du burde heller peke på restauranter og sjenkesteder i feks Ålesund eller Hammerfest hvis du vil fokusere på dårlig oppfølging av smittevernsreglene.

• Liker 30
Skrevet
Bli medlem skrev (11 minutter siden):

Har du tenkt på at det er litt lettere å holde avstand når man bor i gokk enn midt i Oslo? Tjesund kommune der Marit kommer fra har 4216 innbyggere mens Oslo kommune har 697 010 innbyggere ser du at det er en vesentlig forskjell eller? Også smittetallene er helt forskjellige. Tjesund kommune har hatt 0 smittede de siste 14 dagene og kun 15 har blitt smittet i løpet av pandemien. Oslo har i dag en stigende trend og 957 smittede i løpet av de siste 14 dagene og 36 382 smittede i løpet av pandemien. Er det da urettferdig at Oslo får flere vaksiner??! Er så lei av at folk skylder på de unge som bor i Oslo. Selvfølgelig! Er det lettere å bli smittet jo fler folk som bor på et område!! Nei hun Marit må ta seg en bolle syns jeg. Vær takknemlig for at hun kommer til å få vaksine og tenke at det har vare vært 15 stykker smittet under hele pandemien i kommunen hennes. 

• Liker 14
Skrevet (endret)
clyde skrev (6 minutter siden):

Synes det er sykt at de vaksinerer 18-åringer når folk i risikogruppa fremdeles ikke har fått vaksine! Jeg bor i Oslo og synes det er helt feil selv om det er mer smitte her. Jeg kjenner en som ble lagt i koma nå for andre gang, lungene tåler ikke dette viruset. Personen bor på et sted med såkalt lite smitte og måtte vente på vaksine selv om han er i risikogruppa. Nå kan det det hende personen dør fordi unge friske i Oslo skulle vaksineres først. 

Hvis en person med så alvorlig sykdom som du beskriver, ikke er vaksinert nå, har det skjedd en feil som burde påklages. Alle i 4b skal være vaksinert nå. 

Endret av pøbelsara
  • Liker 15
Skrevet

Sykt at de vaksinerer friske attenåringer mens helsepersonell fortsatt venter på første dose. 

• Liker 21
Skrevet
von Dünkel skrev (45 minutter siden):

Rettferdig?

Ja det er rettferdig! Har du sett på smittetallene så forstår man det! Marit får bare puste med magen! Der hun bor har 15 vært smittet under hele pandemien! Hun er heldig som bor der! Og når ble ptsd og psoriasis risikosykdommer?

• Liker 13
Skrevet

Var i utgangspunktet for at Oslo skulle få doser fra andre distrikt. Men etter å ha sett bilder fra uteliv og festing i Oslo de siste helgene, så har jeg ombestemt meg. Når tusenvis av mennesker bare gir blaffen i at vi fortsatt har en pandemi, så fortjener de ikke våre doser. 

• Liker 19
Skrevet
pøbelsara skrev (1 minutt siden):

Vis en person med så alvorlig sykdom som du beskriver, ikke er vaksinert nå, har det skjedd en feil som burde påklages. Alle i 4b skal være vaksinert nå. 

De er ikke vaksinert her jeg bor ennå heller. 

Skrevet
Humle Brumle skrev (2 minutter siden):

Har du tenkt på at det er litt lettere å holde avstand når man bor i gokk enn midt i Oslo? Tjesund kommune der Marit kommer fra har 4216 innbyggere mens Oslo kommune har 697 010 innbyggere ser du at det er en vesentlig forskjell eller? Også smittetallene er helt forskjellige. Tjesund kommune har hatt 0 smittede de siste 14 dagene og kun 15 har blitt smittet i løpet av pandemien. Oslo har i dag en stigende trend og 957 smittede i løpet av de siste 14 dagene og 36 382 smittede i løpet av pandemien. Er det da urettferdig at Oslo får flere vaksiner??! Er så lei av at folk skylder på de unge som bor i Oslo. Selvfølgelig! Er det lettere å bli smittet jo fler folk som bor på et område!! Nei hun Marit må ta seg en bolle syns jeg. Vær takknemlig for at hun kommer til å få vaksine og tenke at det har vare vært 15 stykker smittet under hele pandemien i kommunen hennes. 

Det står at Marit jobber som lærer og har dermed mange nærkontakter. Jeg synes at folk i risikogrupper som i tillegg jobber såpass tett mot mennesker, burde ha vært vaksinert like tidlig som de som jobber innen helse og omsorg.  

• Liker 13
Skrevet (endret)
Saph skrev (3 minutter siden):

De er ikke vaksinert her jeg bor ennå heller. 

I 4B? Med alvorlig underliggende sykdom? Hvor bor du?

Hvis man har ligget i koma to ganger på grunn av alvorlig lungesykdom, burde man vært prioritert for lenge siden. Da har det ingenting med prioritering av kommunene med høyt smittetrykk over tid å gjøre at man ikke er vaksinert, i så fall, men at ansvarlig lege har gjort en feil. 

Dette er 4 B:

• Organtransplantasjon

• Immunsvikt

• Hematologisk kreftsykdom siste fem år

• Annen aktiv kreftsykdom, pågående eller nylig avsluttet

behandling mot kreft (spesielt immundempende behandling,

strålebehandling mot lungene eller cellegift)

• Nevrologiske sykdommer eller muskelsykdommer som medfører

nedsatt hostekraft eller lungefunksjon (for eks. ALS, cerebral parese og Downs syndrom)

• Kronisk nyresykdom eller betydelig nedsatt nyrefunksjon
    Annen svært alvorlig sykdom kan også gi økt risiko for alvorlig forløp av

covid-19. Vaksinasjon i slike tilfeller vurderes individuelt av lege.

Endret av pøbelsara
  • Liker 5
Skrevet
pøbelsara skrev (10 minutter siden):

Hvis en person med så alvorlig sykdom som du beskriver, ikke er vaksinert nå, har det skjedd en feil som burde påklages. Alle i 4b skal være vaksinert nå. 

Personen var ikke alvorlig syk, men i risikogruppe. Og ja, han burde vært vaksinert for lengst! Derfor er det ikke greit det som skjer i Oslo nå!

• Liker 5
Skrevet
absinthia skrev (5 minutter siden):

Det står at Marit jobber som lærer og har dermed mange nærkontakter. Jeg synes at folk i risikogrupper som i tillegg jobber såpass tett mot mennesker, burde ha vært vaksinert like tidlig som de som jobber innen helse og omsorg.  

Ja, enig. Men nå bor hun et sted hvor det nesten ikke har vært eller er noe smitte. Så da prioriteres noen andre som har en høyere riskiko for å smitte/blI smittet. 

• Liker 3
Skrevet

Åh, så det blir "oppgitt stemning"? Det kan vi jo ikke ha noe av! Folk i Troms kan ikke gå rundt og føle seg oppgitte. Så gi dem tilbake vaksinesprøytene med en gang!

• Liker 5
  • Opprett ny...