Gå til innhold

Uinteressert og selvopptatt farmor

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Andre her som har besteforeldre som ikke er engasjert i barnet deres? Vi har tre sett besteforeldre, hvor min svigermor viser betraktelig mindre interesse for barnet vårt (og hennes eneste barnebarn). Hun verdsetter mer tiden med vennene sine, vindrikking og andre ting, hvilket selvsagt er helt ok. Når hun er sammen med datteren vår virker det som at hun er mest opptatt av å vise henne fram og gjøre ting hun selv har lyst til, ikke ting datteren vår har glede av. Samtidig forventer hun at barnet vårt skal være glad og trives i hennes nærvær hver gang de skal møtes, noe hun ikke er. Dette skylder hun på oss for og mener at det er vår feil at de har dårlig kontakt.
Samboeren min har et dårlig forhold til henne, noe jeg forstår da hun har et svært innsnevret syn på livet og generelt i alle situasjoner setter seg selv og sine behov først. Jeg har forøvrig et godt forhold til henne, selv om jeg innerst inne ikke trives veldig godt i hennes nærvær.
Jeg vil jo gjerne at datteren min skal ha et godt forhold til sin farmor, og lurer på om det er noen andre som er i samme situasjon? Hvordan har dere gjort det med samvær? Hvor ofte, tar dere initiativ, eller møtes dere kun når den uinteresserte besteforelderen tar initiativ? 

vi har ikke tatt initiativ til å møtes på 2-3 uker nå og jeg opplever en form for silent treatment og surmuling. Synes det er tungt at det er jeg som må dra igang kontakten med mor og sønn, og barnebarn og farmor konstant og kjenner ikke at jeg orker så mye mer nå på grunn av hennes væremåte.

Anonymkode: 4eec4...c81

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Si det rett ut.

»Jeg liker deg godt, men jeg må bare være ærlig på følgende: blablabla osv. Om du ønsker en endring på det må du nesten justere noe på valgene du tar og måten du sosialiserer på, for eksempel ved å heller gjøre x og Y, kanskje spørre andre om ditt og datt». 

Blir hun langsur for det er jo ikke tapet stort? 

Anonymkode: 0bff9...0e8

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Si det rett ut.

»Jeg liker deg godt, men jeg må bare være ærlig på følgende: blablabla osv. Om du ønsker en endring på det må du nesten justere noe på valgene du tar og måten du sosialiserer på, for eksempel ved å heller gjøre x og Y, kanskje spørre andre om ditt og datt». 

Blir hun langsur for det er jo ikke tapet stort? 

Anonymkode: 0bff9...0e8

Hun er helt umulig å prate med om sånne ting fordi hun ikke forstår at hun selv gjør noe «galt». Hun kan kanskje prøve i perioder men går å holder på aggressjon over hva vi sa til henne, lager seg opp historier i sitt eget hode og plutselig klikker hun også kommer all irritasjonen ut i en stor bombe til samboeren min. Kunne gjerne kutta all kontakt men det blir veldig sårt for kjæresten min, hun er jo mammaen hannes.. Føler ikke det er så mye å gjøre med væremåten hennes, vi må heller prøve å finne en måte å treffes på som gjør henne fornøyd og som gjør at datteren vår får et så godt forhold som mulig til henne, både for hennes del men også for kjæresten min sin del.

ts

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Om barnet er under tre - la det gå

og sats på at det går seg til.

Hjelp med å foreslå aktiviteter barnet liker - kanskje du skal spør farmor om å lese bok? Vil farmor ha en kopp leke-te? Kan farmor tegne katter?

Har en som er relativt lik. Konfrontasjon hjelper ikke - ser ikke seg selv.

Anonymkode: 27823...271

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke selvopptatt å ikke interessere seg for andres barn, selv om det er litt uvanlig når det gjelder barnebarnet. Men hun må selv få bestemme hvor mye hun vil engasjere seg.

Anonymkode: 1c33e...4c7

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Hvis dere har prøvd alt for å få forholdet til å fungere er det kanskje like greit å bare akseptere at ting er slik de er og gå videre? Dette hadde ikke jeg orket

Anonymkode: 2b88f...9e5

• Liker 10
Skrevet

Høres nesten ut som farmor til min datter dette.

Bare at hun liker bedre å være mormor enn farmor.Noen ganger tror jeg ikke hun forstår at det sårer min datter som kun har farmor,vi har tatt opp det flere ganger men det hjelper ikke.

Prøv derfor å snakke med henne at du ikke synes måten hun behandler barnet på,og at om hun ikke endrer seg ser du ikke annen mulighet til at kontakt skjer kun når dere som foreldre er tilstede.Og når dere treffes prøv å få henne med i leiken om det er det ders datter vil.

AnonymBruker
Skrevet

Hvor gammel er jenta deres?

Anonymkode: 072e4...683

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er ikke selvopptatt å ikke interessere seg for andres barn, selv om det er litt uvanlig når det gjelder barnebarnet. Men hun må selv få bestemme hvor mye hun vil engasjere seg.

Anonymkode: 1c33e...4c7

Hun er et selvopptatt menneske, som jeg presiserte i teksten. Hun skal selvsagt få lov å engasjere seg akkurat så mye hun selv ønsker, som jeg også presiserte i teksten. Men problemet er jo at hun forventer å få mye, mye mer tilbake fra både oss og datteren vår i forhold til hvor mye hun engasjerer seg og gir av seg selv.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Vi har 5 besteforeldre. Min mamma og stefar, pappa og svigerforeldre som også er skilt. Pappaen min er veldig av og på i kontakten. Men sees kansje 2 ganger i mnd. Mammaen min hører vi kansje fra 2 ganger i mnd. Svigers hører vi ingenting i fra. Min mamma er mer opptatt av å passe dem andre barnebarna sine, samt henge med venninner. 

Anonymkode: a6c18...0b1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Om barnet er under tre - la det gå

og sats på at det går seg til.

Hjelp med å foreslå aktiviteter barnet liker - kanskje du skal spør farmor om å lese bok? Vil farmor ha en kopp leke-te? Kan farmor tegne katter?

Har en som er relativt lik. Konfrontasjon hjelper ikke - ser ikke seg selv.

Anonymkode: 27823...271

Hvor ofte møtes dere? Hvordan foregår kommunikasjonen - og hvem tar initiativet? Det går forsåvidt greit med samvær, men det er så vanskelig ift logistikk og hvor mye hun forventer av datteren vår og oss i forhold til hvor mye hun gir selv.
Helt umulig når de ikke forstår av seg selv og det ikke lar seg gjøre med konfrontasjoner. Skulle gjerne sagt ifra som en del av de under her skriver, men det har rett og slett ingen hensikt og gjør bare vondt verre.

ts

AnonymBruker
Skrevet

Vi reiser til besteforeldrene totalt (deles likt):

1 uke i julen

1 uke i påsken

2 uker om sommeren

Vil de se oss og barna mer, kan de ta initiativ til å invitere eller komme til oss 😊 De kommer på besøk ca. to helger i året. Begge settene bor langt unna. 

Barna har kjempe godt forhold med alle besteforeldrene. 

Anonymkode: 54bae...bc7

AnonymBruker
Skrevet

Min venninne er farmor til en liten jente. Trenger ikke gjelde dere. Men hun har etter gjentatte forsøk på kontakt trukket seg litt unna siden alt skal foregå på svigerdatter families premisser. Treffes bare litt nå og da når det passer henne.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

To-tre uker er ikke lenge. Overhodet ikke lang tid. Mannen din bør jo ringe sin mor av og til. Barnet kan fint ha et kjempegodt forhold til bestemor selvom hun liker å drikke vin med venninner og dere ikke ses ukentlig. Overlat det mer til mannen, inviter når det passer ig dra på besøk når det passer.

Anonymkode: afe75...b14

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Min venninne er farmor til en liten jente. Trenger ikke gjelde dere. Men hun har etter gjentatte forsøk på kontakt trukket seg litt unna siden alt skal foregå på svigerdatter families premisser. Treffes bare litt nå og da når det passer henne.

Denne farmora blir sur uansett hva så lenge det ikke er på hennes premisser. Jeg tenker jo at det burde være på barnets premisser, og at svigermor må forstå at det er på barnets premisser og ikke trekke andre konklusjoner, som denne svigermora gjør. Føler at jeg har prøvd og prøvd å oppfordre til å komme hit da det er det som passer datteren vår best, men det har hun aldri tid til. Det er forsåvidt greit og hvor mye kontakt de skal ha bestemmer hun jo selv, men så blir det problematisk når hun forventer at kontakten skal være bedre enn den er når hun ikke ofrer noe i hverdagen for datteren vår. ikke minst forventer hun at vi skal være en nær og kjær familie og prioritere henne til høytider osv, noe jeg synes er rart når hun ikke har plass til oss i hverdagen sin. Får inntrykk av at da må hun være med oss fordi venninnene hennes er med familien sin og hun ikke kan være med de, så da må liksom hun være med sin familie også.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
koldbruna skrev (28 minutter siden):

Høres nesten ut som farmor til min datter dette.

Bare at hun liker bedre å være mormor enn farmor.Noen ganger tror jeg ikke hun forstår at det sårer min datter som kun har farmor,vi har tatt opp det flere ganger men det hjelper ikke.

Prøv derfor å snakke med henne at du ikke synes måten hun behandler barnet på,og at om hun ikke endrer seg ser du ikke annen mulighet til at kontakt skjer kun når dere som foreldre er tilstede.Og når dere treffes prøv å få henne med i leiken om det er det ders datter vil.

Huff, forskjellsbehandling er enda verre enn at de ikke engasjerer seg 😕 Fatter ikke at folk kan favorisere barn/barnebarn! 

Anonymkode: 5cde6...1da

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

To-tre uker er ikke lenge. Overhodet ikke lang tid. Mannen din bør jo ringe sin mor av og til. Barnet kan fint ha et kjempegodt forhold til bestemor selvom hun liker å drikke vin med venninner og dere ikke ses ukentlig. Overlat det mer til mannen, inviter når det passer ig dra på besøk når det passer.

Nei det er absolutt ikke det, men hvis du leste hva jeg skreiv er hun sur på oss fordi vi ikke har tatt kontakt i dette tidsrommet. Han gjør ikke det fordi han har så dårlig forhold til henne (hvilket jeg forstår 110%), og det er forventet at jeg skal opprettholde denne kontakten. Som jeg også skreiv har ikke barnet et særlig godt forhold til sin farmor, noe jeg tror har med hennes væremåte å gjøre - det er liksom ikke noe genuin interesse for barnet vårt der, men heller å vise henne fram og å gjøre ting som ser bra ut på snapchat og høres bra ut for venninnene.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Hun er helt umulig å prate med om sånne ting fordi hun ikke forstår at hun selv gjør noe «galt». Hun kan kanskje prøve i perioder men går å holder på aggressjon over hva vi sa til henne, lager seg opp historier i sitt eget hode og plutselig klikker hun også kommer all irritasjonen ut i en stor bombe til samboeren min. Kunne gjerne kutta all kontakt men det blir veldig sårt for kjæresten min, hun er jo mammaen hannes.. Føler ikke det er så mye å gjøre med væremåten hennes, vi må heller prøve å finne en måte å treffes på som gjør henne fornøyd og som gjør at datteren vår får et så godt forhold som mulig til henne, både for hennes del men også for kjæresten min sin del.

ts

Der har du funnet svaret selv!

Såpass gamle mennesker får en ikke forandret, uansett hvor mye en prøver. Ta henne for sånn hun er. Inviter henne når dere skal gå tur i marka f.eks, eller be henne på middag.   Det blir relasjoner ut av sånt også, selv om bestemor ikke akkuratt sitter på gulvet og leker teselskap. (Selv om det kanskje er drømmescenarioet)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Nei det er absolutt ikke det, men hvis du leste hva jeg skreiv er hun sur på oss fordi vi ikke har tatt kontakt i dette tidsrommet. Han gjør ikke det fordi han har så dårlig forhold til henne (hvilket jeg forstår 110%), og det er forventet at jeg skal opprettholde denne kontakten. Som jeg også skreiv har ikke barnet et særlig godt forhold til sin farmor, noe jeg tror har med hennes væremåte å gjøre - det er liksom ikke noe genuin interesse for barnet vårt der, men heller å vise henne fram og å gjøre ting som ser bra ut på snapchat og høres bra ut for venninnene.

Hvordan vet du hun er sur når dere ikke har kontakt? Inviter henne på middag neste søndag. Dvs, la mannen invitere. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Sjeleglad for at jeg verken har barn eller barnebarn når jeg leser alle disse trådene her om bestemødre som ikke oppfyller (sviger)datters krav eller ønsker. 

Anonymkode: bdc9c...075

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...