AnonymBruker Skrevet 9. juni 2021 #21 Skrevet 9. juni 2021 Eldste slet mye med lesing, og det ble til slutt en kamp å få unnagjort leseleksene (15 minutter 4 ganger i uken). Valgte derfor å droppe leseleksene i noen korte perioder, for at hun selv skulle komme ut av vegringen. Merket progresjon etter hver pause. Men lærte ikke å lese før langt ut i 2.klasse, og først etter jul i 3.klasse løsnet det skikkelig. Kunne alle bokstaver og var veldig ivrig før skolestart. Yngste lærte å lese rundt jul i 1.klasse, kunne få bokstaver før skolestart og hadde generelt lite interesse for skole før skolestart. Egentlig ikke så stor interesse for skolearbeid etter skolestart heller. Og leksene diskuteres det stadig om, ikke fordi han sliter, men fordi han syns det er kjedelig å sitte stille. Anonymkode: 7d89c...78c
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2021 #22 Skrevet 9. juni 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Så hvis barnet ditt VIL sitte med akademisk jobbing i 1,5 timer hver dag, så skal du som forelder hindre det? 😅 Barnet vårt har masse venner, to fritidsaktiviteter, og leker fritt og normalt. Når hen sier «Mamma, jeg går og skriver litt om noe jeg har tenkt på i det siste», så er ikke det noe som styres av oss voksne. «Puggeskole» og «overambisiøse foreldre» er de to største misforståelsene når det gjelder evnerike barn. Anonymkode: 84584...58f Du leste kanskje ikke hva jeg skrev ? Har selv et evnerikt barn, så jeg tenker det ikke er rett å kategorisere meg inn i «forstår ikke evnerike barn-« kategorien. Jo da, jeg forstår. Men jeg er også opptatt av at læring kan skje på mange måter, istedenfor kun den tekniske. Når du skriver at barnet ditt vil skrive om noe det har tenkt på, er det et heelt annet utgangspunkt enn det du presenterte i HI. Det jeg (som mor av en evnerik) er opptatt av, er å gi disse barna den ekstra stimulien de trenger gjennom dagliglivet. Det trenger ikke bare være skolearbeid. Hvis barnet ditt liker å lese og skrive som aktiviteter hjemme, er det jo strålende. Men det var ikke helt slik det første innlegget var formulert. Anonymkode: b62ba...b8e 3
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2021 #23 Skrevet 9. juni 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Har en som snart er ferdig med 1 klasse. Han hater å lese. Kunne knapt skrive sitt eget navn da han begynte. Han KAN lese, men bruker lang tid og vegrer seg. Når det kommer til andre fag, feks matte, ligger han langt foran. Har tre andre barn og de leste flytende og med glede ved samme alder. Tror rett og slett han ikke vil, at han har bestemt seg for at dette er vanskelig og at han ser null mening i det han skal lese. Så nå har vi begynt med lette leseløve- bøker i håp om at det skal gi mer motivasjon å lede en historie. Anonymkode: ad109...6bf Kjenner meg veldig igjen i dette. Her var det dysleksi som sperret for motivasjonen. Når det ble avdekket, reduserte de leksene, vi senket skuldrene og det ble totalt lettere. Vi har to barn uten dysleksi, og begge har lest OK ved utgang av første klasse. Den ene hadde stor leseforståelse, den andre dårlig. Ingen av de tre liker å lese, og vi aner ikke hvordan vi skal klare å motivere de heller. Anonymkode: ba928...d1b
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2021 #24 Skrevet 9. juni 2021 Her kunne barnet kun noen få bokstaver, og leste ingenting i starten av 1. klasse. Nå trekker han sammen lydene fint (men blander fortsatt enkelte bokstaver), og forstår ordene og noen ganger en hel setning. Fortsatt har han ikke nok flyt til å forstå sammenhengen i en tekst. Av erfaring som lærer, vet jeg at det er helt normalt, også når de kommer opp i 2. klasse. Vi bruker gjerne hverdagssituasjoner til å øve litt, f.eks. lese skilter når vi er på tur, eller han leser på juicekartongen, såpeflasken og slikt. Og han leser gjerne litt selv når vi leser sammen, men vil helst fortsatt bli lest for. Anonymkode: 24a42...977
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2021 #25 Skrevet 9. juni 2021 Vår førsteklassing kunne lese korte ord med store bokstaver (og god tid) før skolestart. Nå sluker hun flere bøker i uken, feks Operasjon-bøkene, Nordlys, Oppdagerklubben og Isadora Måneblomst. Slik har det vært et halvt års tid. Jeg synes de har vært veldig flinke på skolen, og har siden i høst gitt individuelle leselekser. Kort evaluering av elev, foreldre og lærer hver uke og så justerer lærer nivået opp eller ned neste uke ut fra det. Vi startet med leseark med veldig få ord og mot slutten har hun fått hele bøker eller mer komplekse tekster med spørsmål til. Anonymkode: fe1eb...af9 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2021 #26 Skrevet 9. juni 2021 TS her! Takk for alle innspill og for at dere deler! Prøver å svare på spørsmål, og fylle ut informasjon. Vi har ikke hatt foreldre samtaler (de skylder på corona) og har ikke fått tilpasset nivå. Kunne lese ved 3-4 års alder, likte det godt. Etter skolestart hatet å lese, tror det skyldes de kjipe tekstene. Forsøkt å gi bøker barnet likte før, men ingen interesse lenger Tror hen likevel har er greit nivå tross manglende progresjon. Anonymkode: 60165...1a4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå