Gå til innhold

Lesing, 1. trinn

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan er nivået i lesing hos barna som snart er ferdige med 1. klasse? Og hvordan var det før skolestart?

Anonymkode: 60165...1a4

Skrevet

Da min datter gikk i 1 klasse kunne alle lese til sommerferien og alle ble anbefalt å lese leseløve bøker tilpasset skolestartere i sommerferien.

Min datter kunne lese før hun startet på skolen,Og skrive korte ord

AnonymBruker
Skrevet

Har hatt to skolestartere, født januar og april. Ingen av de kunne å lese ved skolestart, men knakk koden i løpet av de første 14 dagene. lærte fort å lese godt og var ganske langt framme med lesing til sommerferien.

Har skolestarter nå også, født i desember, ganske umoden, men kan tall og bokstaver godt, begynt å stave litt og sånn sett lenger framme enn søsknene. Stresser ikke med lesing, men tror han tar det fort etter skolestart

Anonymkode: 33cbf...5d2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. Kom gjerne med flere! Barnet vårt kunne lese før skolestart, men synes oppfølgingen har vært for dårlig. Dvs, de har brukt god tid på å gå gjennom bokstavene og har leselekser. Enkle bøker/tekster er nivået nå etter et år på det de får fra skolen. Er det der de skal ligge? Synes det er rart at de ikke får noe å strekke seg etter, slik at det blir utvikling? Forstår at det er stor variasjon.. Får man beskjed om barnet ikke har nok utvikling eller ligger bakpå?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Takk for svar. Kom gjerne med flere! Barnet vårt kunne lese før skolestart, men synes oppfølgingen har vært for dårlig. Dvs, de har brukt god tid på å gå gjennom bokstavene og har leselekser. Enkle bøker/tekster er nivået nå etter et år på det de får fra skolen. Er det der de skal ligge? Synes det er rart at de ikke får noe å strekke seg etter, slik at det blir utvikling? Forstår at det er stor variasjon.. Får man beskjed om barnet ikke har nok utvikling eller ligger bakpå?

Har de ikke nivåtilpassede bøker i lesing? Det er da vanlig! Uansett kan dere vel stimulere til lesing hjemme? Det neste av lesing foregår jo på fritid der man leser det man selv ymse er spennende og ikke det læreren bestemmer!

Anonymkode: 3ee93...374

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har dere ikke hatt utviklingssamtaler? Ellers kan dere jo lese ekstra hjemme, må jo ikke være lekse. All lesing er bra. Min førsteklassing kunne ikke lese eller skrive før skolestart, men lærte det fort og både leser og skriver godt. Leseboka har tre nivåer, han leser her det høyeste nivået. Ellers oppfordres ungene til å lese bøker de kan velge selv.

Anonymkode: 785f7...403

Skrevet

Har augustbarn som så smått kunne lese litt da han startet i 1. klasse for snart et år siden. Leser betydelig bedre nå. Leseleksene (nivåtilpasset fra læreren), er gjort på 1,5 min (repeterende lesing, så den samme leksa skal leses hver dag i en uke). Så i tillegg gir jeg han leseløvebøker som han må lese noen sider i hver dag😊

Skrevet

Her lærte ikke barnet seg å lese før i ferien mellom 1. og 2. klasse. Vi måtte jobbe masse med det hjemme selv. Holdt på med alfabetet hele 1. klasse. Virker ikke som det går så veldig fort fremover og barna her har hatt korte tekster i flere år. Men i løpet av 2. klasse begynte de å lese i valgfrie bøker både på skolen og som lekse noen ganger. 

AnonymBruker
Skrevet

Her var målet at alle skulle kunne lese enkle ord til jul og lese små tekster til ferien. Min lærte seg og lese ett pr år før skolestart, så det var ikke noe problem der. Av vennene hans er det veldig variert, men alle klarer å lese setninger nå :) 

Anonymkode: 857fe...d90

AnonymBruker
Skrevet

I første klasse skal barna lære og bli trygge. I andre klasse får de litt mer utfordringer både i lesing og tekstoppgaver i matte. 

Vi leser mye på fritiden siden hun elsker å lese. 

I 3 tredje klasse kommer vi nok til å spørre om noe som utfordrer jenta vår mer hvis ikke lærern gjør det.

Anonymkode: dc32e...444

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min er snart ferdig i 1.klasse, og kunne både lese og skrive små og store bokstaver før skolestart. Vi har ikke fått noen tilpasning, men har selv holdt progresjonen oppe ved å gi egne lekser hjemme og sende med oppgave-/lesebøker på skolen til bruk i dødtid i timene. Har bare informert lærer om at sånn gjør vi det; lærer skjønte kjapt at barnet bare forstyrrer de andre når hen må sitte og kjede seg med ting hen lærte for to år siden. Så det har vært vinn-vinn. 😅

Hver dag leser barnet nå 45 minutter i en bok, enten høyt for oss eller at hen forteller oss om innholdet. Hen får skriveoppgaver utfra tekstene hen leser, for å i tillegg øve skriving. Kan skrive alt av ord, med kun sporadiske skrivefeil. Kan glemme stumme h-er, og skrive feil sk/skj/sj/sch/sh, osv, men alt i alt har det gått rimelig problemfritt. 

Det er veldig stort spenn i klassen, både når det kommer til lesing og andre ting. De har differensierte lesebøker som brukes systematisk og byttes ut hver uke, og jeg vet at flere av elevene i klassen er på de to laveste nivåene ennå, og også at et par stykker ennå holder på med såkalte lesekort. Utfra hva enkelte foreldre sier er det mange av barna som først nå ganske nylig har fattet interesse for konseptet avkoding og det å trekke sammen lyder til ord, og det er også helt normalt. 

Vi fokuserer på vårt barn, lar andre fokusere på sine, og så tenker vi som så at leseglede er vel så utfordrende å opprettholde hos et barn som ligger foran, som hos ett som ligger bak. For det er ikke lett å finne bøker som er komplekse nok i språket og narrativet til at vårt barn vil lese dem, samtidig som de innholdsmessig ikke skal være for skumle eller konseptuelt upassende for aldersgruppen. 

Anonymkode: 84584...58f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Min er snart ferdig i 1.klasse, og kunne både lese og skrive små og store bokstaver før skolestart. Vi har ikke fått noen tilpasning, men har selv holdt progresjonen oppe ved å gi egne lekser hjemme og sende med oppgave-/lesebøker på skolen til bruk i dødtid i timene. Har bare informert lærer om at sånn gjør vi det; lærer skjønte kjapt at barnet bare forstyrrer de andre når hen må sitte og kjede seg med ting hen lærte for to år siden. Så det har vært vinn-vinn. 😅

Hver dag leser barnet nå 45 minutter i en bok, enten høyt for oss eller at hen forteller oss om innholdet. Hen får skriveoppgaver utfra tekstene hen leser, for å i tillegg øve skriving. Kan skrive alt av ord, med kun sporadiske skrivefeil. Kan glemme stumme h-er, og skrive feil sk/skj/sj/sch/sh, osv, men alt i alt har det gått rimelig problemfritt. 

Det er veldig stort spenn i klassen, både når det kommer til lesing og andre ting. De har differensierte lesebøker som brukes systematisk og byttes ut hver uke, og jeg vet at flere av elevene i klassen er på de to laveste nivåene ennå, og også at et par stykker ennå holder på med såkalte lesekort. Utfra hva enkelte foreldre sier er det mange av barna som først nå ganske nylig har fattet interesse for konseptet avkoding og det å trekke sammen lyder til ord, og det er også helt normalt. 

Vi fokuserer på vårt barn, lar andre fokusere på sine, og så tenker vi som så at leseglede er vel så utfordrende å opprettholde hos et barn som ligger foran, som hos ett som ligger bak. For det er ikke lett å finne bøker som er komplekse nok i språket og narrativet til at vårt barn vil lese dem, samtidig som de innholdsmessig ikke skal være for skumle eller konseptuelt upassende for aldersgruppen. 

Denne var vond å lese. Som foreldre til en på samme alder, fikk jeg vondt i magen. Vårt barn leste selv når det var 3, og var den eneste på skolen som leste flytende ved skolestart. Nå leser han alt av bøker, tekst på tv etc.

Men 45 minutter inkl oppgaver? Det høres altfor mye ut. Det høres ut som dere har skapt et spesielt opplegg selv, som ikke er laget av pedagoger. Vil tro ambisjonene deres er altfor høye ift barnets alder. Når dere ikke har fått tilrettelegging, er det nok fordi skolen ikke helt deler deres syn på lederutvikling. Her hos oss fikk vi tilrettelegging automatisk, og har både høyeste nivå og ekstra pensum. Vi lar han likevel bare lese 10 min pr dag. Og ingen oppgaver. Når man er såpass god til å lese, skal man ikke trenge masse ekstra oppgaver for å forstå. Da tyder det på at leseforståelse ikke har utviklet seg naturlig, men heller er presset fram. 

Dropp ekstraoppgaver og reduser lesetid til 10 min. Dette er altfor krevende. Ikke lag lekser som at barnet går i 5 klasse. Da kan det miste lesemotovasjon.

Anonymkode: b62ba...b8e

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Lederutvikling = lese-utvikling

AnonymBruker
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker said:

Denne var vond å lese. Som foreldre til en på samme alder, fikk jeg vondt i magen. Vårt barn leste selv når det var 3, og var den eneste på skolen som leste flytende ved skolestart. Nå leser han alt av bøker, tekst på tv etc.

Men 45 minutter inkl oppgaver? Det høres altfor mye ut. Det høres ut som dere har skapt et spesielt opplegg selv, som ikke er laget av pedagoger. Vil tro ambisjonene deres er altfor høye ift barnets alder. Når dere ikke har fått tilrettelegging, er det nok fordi skolen ikke helt deler deres syn på lederutvikling. Her hos oss fikk vi tilrettelegging automatisk, og har både høyeste nivå og ekstra pensum. Vi lar han likevel bare lese 10 min pr dag. Og ingen oppgaver. Når man er såpass god til å lese, skal man ikke trenge masse ekstra oppgaver for å forstå. Da tyder det på at leseforståelse ikke har utviklet seg naturlig, men heller er presset fram. 

Dropp ekstraoppgaver og reduser lesetid til 10 min. Dette er altfor krevende. Ikke lag lekser som at barnet går i 5 klasse. Da kan det miste lesemotovasjon.

Det er jo synd at du får vondt av å lese om opplegg tilpasset et evnerikt barn som er lykkelig og trives! Vi har laget opplegget hjemme fordi barnet ØNSKER det, trives veldig godt med det, og har det mye bedre med disse leksene enn med de leksene klassekameratene får. 

Jeg gir heldigvis blaffen i hva DU mener om opplegget; barnet ELSKER disse leksene (og ekstraleksene i matte), og blir skuffet de gangene vi ikke har noe liggende klart.

AnonymBruker
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker said:

Og forresten: Barnet får ikke skriveoppgaver fordi vi tviler på leseforståelsen, men fordi hen har asynkron utvikling og selv ønsker å øve på det motoriske ved SKRIVING ved hjelp av MENINGSFULLE skriveoppgaver som ikke bare involverer å sette inn riktig forbokstav/rimord her og der osv, slik de får på skolen. 

Er det så fremmed for deg at BARN faktisk kan ha lyst til å gjøre ekstralekser? 

Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det er jo synd at du får vondt av å lese om opplegg tilpasset et evnerikt barn som er lykkelig og trives! Vi har laget opplegget hjemme fordi barnet ØNSKER det, trives veldig godt med det, og har det mye bedre med disse leksene enn med de leksene klassekameratene får. 

Jeg gir heldigvis blaffen i hva DU mener om opplegget; barnet ELSKER disse leksene (og ekstraleksene i matte), og blir skuffet de gangene vi ikke har noe liggende klart.

Ikke meg du siterte, men det kom kanskje ikke helt tydelig frem i det forrige innlegget at dette er noe barnet ditt selv ønsker.

Jeg tenkte også først at det hørtes ut som et rigid opplegg der barnet ble drillet i oppgaver og lesing hver dag, kanskje på grunn av foreldrenes ambisjoner alene. Jeg ser jo nå at det stiller seg annerledes og at barnet ønsker dette selv og har stor glede av det.

Anonymkode: 52eb0...069

AnonymBruker
Skrevet

Har et barn som snart er feridr i 3.klasse  . Barnet knakk lesekoden mot slutten av 1.klasse,  men leselekser var et ork hele veien. Det kunne ta 40 min å lese er avsnitt i boka,  da barnet vegret seg for å lese. Høsten i 2.klasse fikk barnet tilbud om superlesegruppe 1 skoletime 3x pr uke. Tilbudet kom fra skolen, og var ikke et spes.ped opplegg,  og var ment for 2.-4. Klasse elever som slet med lesing. I denne gruppa var det totalt 5 barn når vårt barn gikk der. De jobbet strukturert med ulike lesestrategier, og med så mange ekstra muligheter gikk det fortere for vårt barn å oppleve mestring. Gruppa skulle ha 10 uker med opplæring, vårt barn fant den gode motivasjonen og gleden ved lesing etter 3 uker...da ble barnet tatt ut ,, da behovet ikke var der mer. Siden da har lesingen tatt seg opp,  og nå leser barnet ukjente tekster som bare det. 

Anonymkode: 695cf...889

AnonymBruker
Skrevet

Har en som snart er ferdig med 1 klasse. Han hater å lese. Kunne knapt skrive sitt eget navn da han begynte. Han KAN lese, men bruker lang tid og vegrer seg. Når det kommer til andre fag, feks matte, ligger han langt foran. Har tre andre barn og de leste flytende og med glede ved samme alder. Tror rett og slett han ikke vil, at han har bestemt seg for at dette er vanskelig og at han ser null mening i det han skal lese. Så nå har vi begynt med lette leseløve- bøker i håp om at det skal gi mer motivasjon å lede en historie. 

Anonymkode: ad109...6bf

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vårt er også evnerikt, og er scoret blandet 2% i landet i sin aldersgruppe. Men det betyr ikke at han som 1.klassing skal sitte 1-1,5 timer pr dag med lekser. Du gjør som du vil selvsagt. Men det går jo an å få inn læring på andre måter enn ved lekser? Kjøp Aftenposten barn etc. 

Også litt dumt å skrive at du gir blaffen i hva jeg synes. Da bør du kanskje ikke skrive her? Men jeg får likevel beklage om du oppfattet det som kritikk. 

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Vårt er også evnerikt, og er scoret blandet 2% i landet i sin aldersgruppe. Men det betyr ikke at han som 1.klassing skal sitte 1-1,5 timer pr dag med lekser. Du gjør som du vil selvsagt. Men det går jo an å få inn læring på andre måter enn ved lekser? Kjøp Aftenposten barn etc. 

Også litt dumt å skrive at du gir blaffen i hva jeg synes. Da bør du kanskje ikke skrive her? Men jeg får likevel beklage om du oppfattet det som kritikk. 

Så hvis barnet ditt VIL sitte med akademisk jobbing i 1,5 timer hver dag, så skal du som forelder hindre det? 😅

Barnet vårt har masse venner, to fritidsaktiviteter, og leker fritt og normalt. Når hen sier «Mamma, jeg går og skriver litt om noe jeg har tenkt på i det siste», så er ikke det noe som styres av oss voksne. 

«Puggeskole» og «overambisiøse foreldre» er de to største misforståelsene når det gjelder evnerike barn. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...