Gå til innhold

Hvorfor er det sånn at enkelte oppfører seg ufyselig og har stor lojal omgangskrets

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

...mens andre igjen er hjelpsomme, lojale og snille men ikke har særlig med venner? 

Hva er det som gjør at den førstnevnte gruppen fortsetter å ha en solid sosial sirkel rundt seg til tross for at de for eksempel er fæle til å baktale eller sier og gjør sårende ting? 

Man hører jo om dette med karma, men virker som at enkelte slipper unna uansett hva de gjør. 

Anonymkode: 165ba...fe5

• Liker 11
Videoannonse
Annonse
Skrevet

De har større sosial kapital, mer spennende å være sammen med, flere fordeler å være sammen med 🙂 Folk flest liker mennesker med mye og stor personlighet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette har jeg også lurt på, men har kommet frem til at sånne personer oppfører seg muligens forskjellig til hver enkelt venn de har?

Anonymkode: 04edb...0f0

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AllahBallah skrev (3 minutter siden):

De har større sosial kapital, mer spennende å være sammen med, flere fordeler å være sammen med 🙂 Folk flest liker mennesker med mye og stor personlighet.

Stor personlighet er vel ingen fordel i Norge. Vil heller si at du skal være mest mulig mainstream, og mene minst mulig. 

Anonymkode: 00da6...ded

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Stor personlighet er vel ingen fordel i Norge. Vil heller si at du skal være mest mulig mainstream, og mene minst mulig. 

Anonymkode: 00da6...ded

Greit, er derfor alle liker personen TS skisserer da?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Dette har jeg også lurt på, men har kommet frem til at sånne personer oppfører seg muligens forskjellig til hver enkelt venn de har?

Anonymkode: 04edb...0f0

This

Anonymkode: 37c4c...aa1

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Fordi man er redd for å se den andre siden deres, tror jeg, å bli gjenstand for deres negative energi. 

Hvis noen er voldsom ene veien er de gjerne ofte voldsom andre veien også.

Anonymkode: 0d717...fd6

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

This

Anonymkode: 37c4c...aa1

Jeg gjør dette, trodde det var helt normalt, jeg har veldig forskjellige venner, og de forskjellige vennskapene både fungerer forskjellig, og dekker forskjellige behov hos både meg og vennene mine.

Nå er ikke jeg stygg med noen, og tror ikke jeg har gjort mer sårende ting enn folk flest, men jeg skjønner ikke helt at det å ha forskjellige roller som du kaller det gir noe som helst frikort for å være kjip eller oppføre seg dårlig.

Er vel helst status som gir det, et ekstremt eksempel er jo Epstein feks.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.6.2021 den 20.32):

...mens andre igjen er hjelpsomme, lojale og snille men ikke har særlig med venner? 

Hva er det som gjør at den førstnevnte gruppen fortsetter å ha en solid sosial sirkel rundt seg til tross for at de for eksempel er fæle til å baktale eller sier og gjør sårende ting? 

Man hører jo om dette med karma, men virker som at enkelte slipper unna uansett hva de gjør. 

Anonymkode: 165ba...fe5

Jeg sluttet å baksnakke og mistet de vennene som forsøkte å baksnakke til meg. Jeg kan fint slarve litt men jeg snakker ikke stygt om uskyldige folk. Om noen er stygg med meg, så ja, men ellers ikke. Det gjorde at jeg mistet mange venner, tror jeg. For da er jeg kanskje ikke lojal eller til å stole på og folk blir usikre på meg. er snill og rikt følelsesliv og har knapt venner nå. 

Anonymkode: 384e1...a9e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er alltid lederen i flokken som er stygg med andre. Jeg merker det fort og lederen er mange ganger stygg med meg. Jeg syns det da er rart at folk flokker seg rundt en sånn person. Mens jeg som er snill og lojal har ikke venner. 

Anonymkode: 4b696...3d8

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er alltid lederen i flokken som er stygg med andre. Jeg merker det fort og lederen er mange ganger stygg med meg. Jeg syns det da er rart at folk flokker seg rundt en sånn person. Mens jeg som er snill og lojal har ikke venner. 

Egentlig det er ikke så rart, bare synd. Jeg tror folk er programmert til å ville bli "likt" av sterke personligheter. Det føles mer spesielt for en person å være akseptert av noen som er frekk mot 80% av de de kjenner, enn en person som er snill og god mot alle. De som er snill og god blir som regel litt vasket bort og glemt. De som er frekke og tar plass er også de man føler seg "kule" av å være sammen med. 

Om man ser på barneskolen så er det samme holdninger der. Det er ikke like kult å henge med kari som gjør skoleoppgaver i fritiden og aldri gjør en flue fortred. Er kulere å henge med Espen som finner på rampestreker og tør å være frekk mot læreren! 

• Liker 2
Skrevet

Tåler ikke mennesker som er slemme. Med en gang jeg merker at folk er slemme mot andre i mitt nærvær, så gir jeg beskjed om at det ikke er ok. Til gode venner også. Hvis de er urettferdig mot andre uten grunn. Gode venner skal si i fra til deg hvis du oppfører deg dårlig. Dårlige venner de ser på at du driter deg ut. Det er det som er forskjellen. Liker heller ikke at folk jeg kjenner baksnakker andre til meg. Spesielt hvis vedkommende ikke har gjort meg noe. Det får vennene mine ta med det vedkommende det gjelder for. Hvis jeg har en krangel med en person så henvender jeg meg til denne personen. Ikke til ti andre venner for å snakke dårlig. Respekterer også at mine venner er venn med andre som jeg ikke går godt sammen med. Er vi alle samlet, så forsøker jeg å ha en god tone til folk. Men de vet alltid hva jeg tenker om de. For det gir jeg klar tale om helt fra start. 

• Liker 1
Skrevet

Det er kanskje noe med at mange gjerne vil bli likt, og er redde for å bli hakkekyllingen hvis de stiller spørsmål ved hvordan personen behandler andre.

Jeg kjenner en person som regnes som morsom, kjapp i replikken og har mange venner og bekjente. Det jeg har observert, er at spøkene personen kommer med, som oftest er forkledd drittslenging om andre personer som ikke er tilstede. Uten grunn. Det kan gå på utseende, væremåte, latterliggjøring av helt normale ting. Og folk ler gjerne med, (angivelig) uvitende om at de selv blir fokus for "morsomhetene" i det de går ut døra eller befinner seg utenfor hørevidde. Folk rundt er jo voksne og tilsynelatende oppegående, så jeg har lurt litt på om folk virkelig ikke ser hva som skjer, eller om de velger å overse det for å bevare stemningen, for det er jo gjerne liv og røre og latter rundt denne personen.

AnonymBruker
Skrevet

Fordi vi andre er snille og inkluderende?  Det er min teori, har en slik person i min omgangskrets også. Når det er sosiale lag så bli alltid denne personen invitert. Det bunner i at personen av ulike arsaker hører til i gruppa og har alltid vært der.

Vet mange ikke klarer å være alene i samme rom som denne personen, jeg vet ingen som inviterer bare denne personen,  men i større grupper går det greit. Flere å spre elendigheten på. 

jeg er ikke en sånn inkluderende person lenger. Sist vi hadde en samling lot vi være å invitere denne personen. Brukte korona som unnskyldning for at det ikke var plass.  Jeg har bare nådd metningspunktet etter en hendelse tidligere i år. 

Anonymkode: f3b80...655

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer sånn på hva slags mennesker dere er og hvilke mennesker dere omgås, for jeg kan virkelig ikke huske at noen har vært slemme eller ufine mot andre jeg har vært i nærheten av. Kanskje det er pga alderen og at jeg nå har tippet 30, men denne oppførselen dere beskriver har jeg ikke hørt om siden barneskolen. 

Anonymkode: dc0a3...c6e

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg lurer sånn på hva slags mennesker dere er og hvilke mennesker dere omgås, for jeg kan virkelig ikke huske at noen har vært slemme eller ufine mot andre jeg har vært i nærheten av. Kanskje det er pga alderen og at jeg nå har tippet 30, men denne oppførselen dere beskriver har jeg ikke hørt om siden barneskolen. 

Tror jeg er ganske vanlig, og jeg tror folk jeg omgås også stort sett er ganske vanlige. Vil si vanlig middelklasse, ingen helt nederst eller helt øverst i samfunnet. Men hvis du virkelig ikke kan huske å ha registrert at noen har vært slemme eller ufine mot andre, da tror jeg nok at du enten har vært ekstremt heldig eller rett og slett ikke har fått det med deg av en eller annen grunn. Jeg leser relativt ofte om folk som er ufine med andre, både her på forumet, i media, nyhetene, hører om ting som har skjedd fra folk i omgangskretsen osv. 

Og mulig det i enkelte tilfeller kan ha noe med alder å gjøre, men ikke på den måten jeg oppfatter det som at du mener. Jeg har observert at noen blir slemmere og mer ufin jo eldre de blir, altså fra ca. 45 og oppover. Det finnes selvsagt yngre drittsekker også, men jeg innbiller meg at det er litt færre av dem ...

AnonymBruker
Skrevet

jaja litt på siden: hvis du ikke finner bøllen i gruppen, er det mest sannsynlig deg selv. 😳

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

jaja litt på siden: hvis du ikke finner bøllen i gruppen, er det mest sannsynlig deg selv. 😳

Synd å høre at du har slike relasjoner. 

AnonymBruker
Skrevet

Har tenkt på det jeg og. Jobber som sykepleier og har en kollega som absolutt ikke gjør jobben sin. Hun er den sløveste av alle, men likevel ønsker alle å bli bestevenn med henne.  Hun har perfekt hus, har et flott utseendet og livet på stell ellers. Hun har to barn i skolealder som er ekstremt uoppdagede, de mobber og havner ofte i slosskamp uten konsekvenser. Både hun og mannen er ekstremt fordomsfull, holder på med mye baksnakking og har strenge krav til utseende på de som får komme inn i vennegjengen. Men likevel ønsker alle å bli venner med dette kvinnemenneske.

Anonymkode: 01245...925

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Har tenkt på det jeg og. Jobber som sykepleier og har en kollega som absolutt ikke gjør jobben sin. Hun er den sløveste av alle, men likevel ønsker alle å bli bestevenn med henne.  Hun har perfekt hus, har et flott utseendet og livet på stell ellers. Hun har to barn i skolealder som er ekstremt uoppdagede, de mobber og havner ofte i slosskamp uten konsekvenser. Både hun og mannen er ekstremt fordomsfull, holder på med mye baksnakking og har strenge krav til utseende på de som får komme inn i vennegjengen. Men likevel ønsker alle å bli venner med dette kvinnemenneske.

Anonymkode: 01245...925

Skjønner hva du mener, det er bare trist. 

Anonymkode: 0d717...fd6

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...