Gå til innhold

Funker betakaroten?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen her som har prøvd betakaroten nå i sola? :) Funker det?

Eneste er at jeg visstnok har hørt at det er kreftfremkallende pga a-vitaminet. 

Anonymkode: 3d08a...222

AnonymBruker
Skrevet

Funker på å speede opp kreft. Beste er spraytan som er trygge om du absolutt MÅ bli brun

Anonymkode: e8073...62f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Funker på å speede opp kreft. Beste er spraytan som er trygge om du absolutt MÅ bli brun

Gjelder det ikke røykere og? Mtp på kreft.

AnonymBruker
Skrevet

Ja det funker. 

Anonymkode: fb0f5...0bb

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

[Citation needed]

Anonymkode: 47871...9f4

• Liker 1
Skrevet

Ja, jeg ble brunere av det, det året jeg brukte det. Innbilte meg også at jeg ble mindre solbrent, men lest studier om at det ikke er tilfellet. Så vet ikke helt om det bare var tilfeldig 🙈

Skrevet

Tør ikke ta tabletter for å bli brun. Jeg bruker selvbruningskrem og den funker fint gjennom hele sommeren. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

[Citation needed]

Betakaroten har mye A-vitamin i seg, og mye a-vitamin gir økt sjanse for kreft.

AnonymBruker
Skrevet
Anzii skrev (38 minutter siden):

Ja, jeg ble brunere av det, det året jeg brukte det. Innbilte meg også at jeg ble mindre solbrent, men lest studier om at det ikke er tilfellet. Så vet ikke helt om det bare var tilfeldig 🙈

Men hva er sammenhengen mellom betakaroten og kreft(pga a-vitamin)? Har lest en klar sammenheng mellom a-vitamin og kreft.

AnonymBruker
Skrevet

Eneste jeg la mekre til var at jeg ble mer gul brun, istedenfor dyp mørk brun... 

Anonymkode: 8c6ad...e12

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du vil bli en gulrot funker det fjell. 

Anonymkode: c3878...aa5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det funker også å spise gulrøtter, det er billigere og sunt

finnes også masse mye annen frukt som inneholder betakaroten 

Anonymkode: 8c6ad...e12

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvis du vil bli en gulrot funker det fjell. 

Anonymkode: c3878...aa5

Itiliegg til at det(betakaroten) har en kreftfremkallende effekt.

Skrevet

Jeg tar betakaroten fra 1. Mars og til glasset er tomt. Tar ca annenhver til hver 3. dag. Jeg har hud som ikke er glad i sol og fort brent pluss soleksem på brystet men betakaroten OG solkrem gjør at jeg tåler sol bedre og ikke får soleksem.

Brunfarge driter jeg i, jeg vil bare ikke bli brent så fort

Annonse
Skrevet

Hvorfor brun, som ofte blir brunoransj? 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Betakaroten har mye A-vitamin i seg, og mye a-vitamin gir økt sjanse for kreft.

Det finnes A-vitamin i animalske produkter, mens Betakaroten finnes i fargesterke frukt og grønnsaker som papya, mango, søtpotet, gulrot, brokkoli, spinat, osv. 

Betakaroten blir omdannet til vitamin A i kroppen, mens animalske produkter inneholder vitamin A som kroppen kan ta opp. 

Det er ikke farlig å spise frukt og grønnsaker med mye betakaroten. Man skal heller være forsiktig med å ikke spise for mye animalsk føde. 

Skrevet

Spørs jo helt på arveanlegget ditt det. Noen trenger det for at hjernen skal fungere optimalt, men det gjelder et mindretall. Vedrørende farge er noen min i sola uten solkrem for å ta opp D vitaminer og smøre seg godt etterpå og ligge i sola en bedre løsning. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg prøver betakaroten nå i disse dager. Det jeg har hørt og lest er at røykere ikke bør ta betakaroten. (Det gjelder kanskje dem som snuser også?) Ellers så er det bra for soleksem. Det er derfor jeg prøver dette nå. 

Anonymkode: a048d...a83

AnonymBruker
Skrevet

Nå har jeg sjekket litteraturen, og det virker som all forskning som viser negativ effekt er knyttet til betakarotentilskudd. For mat er det visst ikke bevist noen sammenheng.

Med tanke på at det er mer betakaroten (8-10mg) i 100g gulrøtter, enn i daglig dose for de fleste betakarotentilskudd (3-6mg), ser jeg ikke hvorfor man skal ta tilskudd. I tillegg er det komisk mye dyrere enn gulrøtter.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...