Gå til innhold

Egenandel på bittskinne- TMD

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva har dere betalt i egenandel på bittskinne?

Jeg har i dag fått bittskinne på grunn av underutviklet kjeveledd på den ene siden.

Jeg har blitt asymmetrisk i ansiktet, og det har gitt meg veldig mye kjevespenninger og smerter i kjeve/ hode nakke.

Betalte kr 3095,- som egenandel på bittskinne og tilpasning, og det er etter trygderefusjon på kr 1995,-

I tillegg må jeg betale hver gang jeg skal inn og tilpasse skinnen, og det må jeg gjøre ofte, en gang i måneden det kommende året.

Jeg synes dette var mye når det er et hjelpemiddel som jeg er helt nødt for å ha.

Anonymkode: 0c50f...edb

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Javel, så syns du det. Du trenger ikke bruke det om du ikke vil, det er ditt valg. 

Anonymkode: b8a65...05f

AnonymBruker
Skrevet

Når jeg jobbet ved en offentlig klinikk så betalte pasienter rundt 1200-1500 kr i egenandeler. Private derimot har egne takster som de bestemmer selv, så egenandelen varierer.

Når det gjelder månedlig tilpasning av skinne så er ikke dette vanlig, så vet ikke om takst hvor du får dekket deler av dette, men be tannlegen din sjekke det. 

Anonymkode: 8565f...8bf

Skrevet

Jeg betalte 3800kr for min. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Javel, så syns du det. Du trenger ikke bruke det om du ikke vil, det er ditt valg. 

Anonymkode: b8a65...05f

Jo jeg trenger å bruke det siden kjeven min er skeiv.

Jeg  det siste halvåret bare fått mer og mer smerter, og problem med ansiktet kjevesmerter, nakkesmerter, korsrygg og knær, og alt dette henger sammen og komme fra kjeven har fått vite.

Ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Når jeg jobbet ved en offentlig klinikk så betalte pasienter rundt 1200-1500 kr i egenandeler. Private derimot har egne takster som de bestemmer selv, så egenandelen varierer.

Når det gjelder månedlig tilpasning av skinne så er ikke dette vanlig, så vet ikke om takst hvor du får dekket deler av dette, men be tannlegen din sjekke det. 

Anonymkode: 8565f...8bf

Tidligere har jeg betalt rundt 1300 kr da jeg har fått bittskinne for gnissing av tenner og kjevespenninger som jeg fikk hos en vanlig offentlig tannlege.

Nå har jeg vært hos en privat spesialist som er spesialist på kjeveproblematikk,  så kanskje det er grunnen?

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Tannatelieret? Du har fått riktig refusjon men tannlegen kan jo ta hvilken pris de vil. Synes dette var i øvre sjiktet men hvis det er en tannlege med spesiell kompetanse og interesse for faget som gjør en meget grundig jobb så kan det være greit. Husk at du har krav på skriftlig prisoverslag hvis behandling overstiger 5000kr. 

Anonymkode: 54d21...f23

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

På vanlig offentlig tannklinikk her er egenandelen på godt over 2000 kroner for stabiliseringsskinne/bittskinne. Totalprisen (før refusjon) for en bittskinne er altså på godt over 4000 kroner, men av dette skal tannteknikeren ha nesten 2000 kr for selve skinnen. Tannlegen må jo også få betalt for avtrykk (materialene som brukes til det kan være ganske dyre) og tidsbruk for TMD-undersøkelse og for justering/utlevering. For å kunne drive en moderne tannklinikk som tilfredsstiller alle krav til forsvarlig praksis må man ha en timespris på minst 2000 kr for å få det til å gå rundt. Derfor er det ikke urimelig at også tannlegen skal ha ca 2000 kr for sin jobb i forbindelse med bittskinnen. Det som er urimelig her, er Helfo-taksten som selvsagt er alt for lav til å holde egenandelene nede på et fornuftig nivå for en slik behandling. Ingen ønsker seg vel en hard bittskinne om man ikke trenger det. Helfo-takstene har dessverre ikke holdt tritt med prisøkningen i samfunnet generelt. 

Til sammenligning kan man jo også nevne at advokater kan fakturere opp mot 4000-5000 kr. pr. time - og da med minimale kostnader til utstyr og forbruksmaterialer... 

Anonymkode: f7a1d...3bb

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Tidligere har jeg betalt rundt 1300 kr da jeg har fått bittskinne for gnissing av tenner og kjevespenninger som jeg fikk hos en vanlig offentlig tannlege.

Nå har jeg vært hos en privat spesialist som er spesialist på kjeveproblematikk,  så kanskje det er grunnen?

Ts

Takster hos spesialist i oral kirurgi og medisin er en del høyere både privat og offentlig, ja.

Anonymkode: 6eeb1...f12

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...