AnonymBruker Skrevet 8. juni 2021 #1 Skrevet 8. juni 2021 Hei. jeg har kompleks post traumatisk stress lidelse, etter flere traumatiske hendelser i barndommen og i parforhold som voksen. jeg har også bipolar lidelse type 2 og adhd. i dag er jeg en 30 år gammel student, jeg har alt på stell ellers. Hus, bil, mann og hund. Men jeg merker med alderen at jeg begynner å bli «mentalt» svakere om jeg kan kalle det det? jeg er redd for døden, sånn skikkelig. Jeg blir veldig forsiktig og stopper ofte på siden når det pøsregner og jeg kjører bil. Fordi jeg er redd det skal bli glatt pga vannplaning (aldri opplevd det før). Det er sånne tullete ting, jeg føler også at jeg ser skygger i øyekroken når jeg er på mitt værste. jeg føler at jeg blir mer og mer redd og skrøpelig. Har andre opplevd dette og kommet seg? jeg føler meg smålig gæren.. jeg har også mistet helt det å tørre å stå opp for meg selv. Jeg føler meg som en liten jente som ikke har rett til å bli sett eller hørt.. Jeg har aldri vært slik i mine yngre år. jeg går til behandling hos en psykiater og tar medisiner for diagnosene mine. Så det er allerede på plass, men jeg spør her for å høre andres erfaring rundt dette. Evnt om noen har råd til hvordan bli ble tøffere mentalt? Jeg vil bare føle meg sterk igjen. Anonymkode: 9c814...708
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2021 #2 Skrevet 8. juni 2021 Et sykt godt råd: Lær deg å gi faen. Gi faen i folk, gi faen i meninger, gi faen i omdømme, gi faen i hva andre gjør, gi faen... Tenk på deg selv. Gjør det du har lyst til, si det du har lyst til og tenk det du har lyst til. Gi faen i i døden, du kan ikke styre det. Gi faen om det blir glatt pga vannplaning, sjansen er usannsynlig lav. Gi faen i skygger i øyekroken, det er ingenting som gjør deg noe galt. Rett deg opp i ryggen, opp med haka og gi faen. Det er faktisk en magisk kraft ved det. Så kan du jo lese boka: Den edle kunsten å gi faen, av Mark Manson. Anonymkode: 3234b...95f 5
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2021 #3 Skrevet 8. juni 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Et sykt godt råd: Lær deg å gi faen. Gi faen i folk, gi faen i meninger, gi faen i omdømme, gi faen i hva andre gjør, gi faen... Tenk på deg selv. Gjør det du har lyst til, si det du har lyst til og tenk det du har lyst til. Gi faen i i døden, du kan ikke styre det. Gi faen om det blir glatt pga vannplaning, sjansen er usannsynlig lav. Gi faen i skygger i øyekroken, det er ingenting som gjør deg noe galt. Rett deg opp i ryggen, opp med haka og gi faen. Det er faktisk en magisk kraft ved det. Så kan du jo lese boka: Den edle kunsten å gi faen, av Mark Manson. Anonymkode: 3234b...95f Tusen takk❤️ Du aner hvor mye dette traff meg. skjøre meg fikk en tåre 🥴 Jeg skal sjekke opp boka nå, takk❤️ Anonymkode: 9c814...708
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2021 #4 Skrevet 8. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Tusen takk❤️ Du aner hvor mye dette traff meg. skjøre meg fikk en tåre 🥴 Jeg skal sjekke opp boka nå, takk❤️ Anonymkode: 9c814...708 Du vil nok falle ofte tilbake til gamle tanker og baner fordi det er en del av deg, men korriger deg selv med å gi faen. Sett et kryss på hånda, så når du ser det krysset så tar du en runde med deg selv. Der du "tar deg sammen igjen", slutter å tenke destruktivt og gir faen igjen. Et slikt kryss kan også hjelpe deg når du er sosial. Plutselig strekker du etter en kopp kaffe, ser krysset, og automatisk får du en gi-faen-holdning igjen. Den kommer på sekundet, fordi du har lært kroppen å få den responsen. Som igjen vil hjelpe deg der og da. Her er en øvelse: Still deg midt på gulvet med spredte ben. Rett deg opp i hele kroppen, strekk armene lang ut til sidene, rett haka opp mot himmelen og føl at du selv har kontrollen. Pust godt. Skikkelige magadrag, ut og inn! Føl at du FÅR kontroll. Føl at du får denne gi-faen-følelsen i deg. Du vil kjenne momentant at "noe" skjer med deg, og du vil føle deg bedre. Kroppens sender signaler til hjernen om at dette kan du, dette har du kontroll på, og hjernen roer seg. Gjør dette flere ganger for dag. Tar ca. 1 minutt. For alle som er mentalt nedbrutt har en tilbaketrukket kroppsholdning. Skuldrene går inn mot kroppen, haka peker nedover, ryggen er litt krummet nedover og du har en kroppsholdning som tar "lite plass". Så brett deg ut med øvelsen. Det er viktig. Hode og kropp henger sammen, herav må du prøve å kontrollere hodet mer med kroppen også. Det er kroppens signaler som tolkes av hodet. Anonymkode: 3234b...95f 2
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2021 #5 Skrevet 8. juni 2021 Ja, jeg har kjent på dette og jobber med det selv. Jeg har ikke "løsningen", men prøver ulike ting. Jeg går hos psykolog, prøver å være bevisst på tanker hvor jeg gjør meg selv mindre og utfordrer de med rasjonelle tanker, jeg investerer tid i meg selv og tingene jeg liker å gjøre inkludert trening. Jeg trener for den psykiske helsa og ser på det fysiske som et pluss som kommer i tillegg. Den psykiske helsa mi er mye mer stabil når jeg trener regelmessig. Jeg prater en god del om hva jeg ønsker å "forbedre" til samboeren min. Det gjør at jeg ikke sitter alene med det, da forbli det fort bare i hodet. For eksempel har jeg sagt at jeg ønsker å sette av 20 min til å skrible hver dag. Da skriver jeg ned tanker, refleksjoner etc. Alle disse små tingene i hverdagen som kan virke ubetydelige hver for seg har sammen gjort en stor endring hos meg. Anonymkode: 4d3cd...957 2
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2021 #6 Skrevet 8. juni 2021 Dette høres mer ut som sykdom, enn holdning og mental status. Mulig du er lav på testosteron eller noe. Kan være medisinene som har en bivirkning der de påvirker funksjoner i kroppen din som gir deg mer engstelige preg Anonymkode: ad985...0ec
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2021 #7 Skrevet 8. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): For eksempel har jeg sagt at jeg ønsker å sette av 20 min til å skrible hver dag. Da skriver jeg ned tanker, refleksjoner etc. Alle disse små tingene i hverdagen som kan virke ubetydelige hver for seg har sammen gjort en stor endring hos meg. Dette er smart. Det gjorde jeg også. Tok opp et dokument og skrev og skrev alt jeg tenkte på. Når jeg da var ferdig var jeg ekstremt lettet. Fordi jeg følte jeg slapp å tenke tankene, ettersom jeg hadde skrevet dem, og derav var tankene alltid tilgjengelig hvis jeg ville det. Men å skrive ned tankene tømmer faktisk hodet. Det gjør også at du må reflektere rundt tankene. Du "kler" av dem, og uskadeliggjør dem på veien. Anonymkode: 3234b...95f 2
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2021 #8 Skrevet 9. juni 2021 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Dette høres mer ut som sykdom, enn holdning og mental status. Mulig du er lav på testosteron eller noe. Kan være medisinene som har en bivirkning der de påvirker funksjoner i kroppen din som gir deg mer engstelige preg Anonymkode: ad985...0ec Ts her 😌 jeg har hatt det slik før medisiner. Det har nok mer med å gjøre at jeg ble mye latterliggjort av mine egne foreldre i barndommen, om jeg stod opp for meg selv. Og mobbet på skolen, jeg føler meg som den lille jenta når jeg skal stå opp for meg selv. Begynner å flakke med blikket og snubler i ordene, om jeg overhode får ut noe. mange gode tips her, tusen tusen takk❤️ Jeg skal kjøpe en bok og «manifestere» hva jeg ønsker for meg selv og hva jeg ønsker å styrke meg selv med. Jeg snakket med psykiateren min i går, som sa at dette er en del av programmeringen min pga oppvekst og diagnoser. Og det er ikke min feil, jeg kan ikke noe for det. Det er ikke noe galt med meg, men jeg føler det pga det jeg sliter med og opplevelser. Men jeg kan jobbe imot det likevel. Og han snakket om at det er viktig å pleie sitt indre barn, det styrker den du er i dag. Bare å jobbe på med positivitet og kjempe mot en sterkere selvfølelse og bli flinkere til å stå opp for seg selv 🥲 Anonymkode: 9c814...708 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2021 #9 Skrevet 10. juni 2021 AnonymBruker skrev (På 8.6.2021 den 10.49): Et sykt godt råd: Lær deg å gi faen. Gi faen i folk, gi faen i meninger, gi faen i omdømme, gi faen i hva andre gjør, gi faen... Tenk på deg selv. Gjør det du har lyst til, si det du har lyst til og tenk det du har lyst til. Gi faen i i døden, du kan ikke styre det. Gi faen om det blir glatt pga vannplaning, sjansen er usannsynlig lav. Gi faen i skygger i øyekroken, det er ingenting som gjør deg noe galt. Rett deg opp i ryggen, opp med haka og gi faen. Det er faktisk en magisk kraft ved det. Så kan du jo lese boka: Den edle kunsten å gi faen, av Mark Manson. Anonymkode: 3234b...95f Det er ikke mulig fordi vi lever i et samfunn Anonymkode: 69c52...624
Stoltskeiv Skrevet 12. juni 2021 #10 Skrevet 12. juni 2021 AnonymBruker skrev (På 8.6.2021 den 10.49): Et sykt godt råd: Lær deg å gi faen. Gi faen i folk, gi faen i meninger, gi faen i omdømme, gi faen i hva andre gjør, gi faen... Tenk på deg selv. Gjør det du har lyst til, si det du har lyst til og tenk det du har lyst til. Gi faen i i døden, du kan ikke styre det. Gi faen om det blir glatt pga vannplaning, sjansen er usannsynlig lav. Gi faen i skygger i øyekroken, det er ingenting som gjør deg noe galt. Rett deg opp i ryggen, opp med haka og gi faen. Det er faktisk en magisk kraft ved det. Så kan du jo lese boka: Den edle kunsten å gi faen, av Mark Manson. Anonymkode: 3234b...95f Veldig direkte, men funker effektivt! så for jeg begynner å overtenke, så avleder jeg meg og sier til meg selv at jeg skal gi faen. og den boka er drit bra😁
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå