AnonymBruker Skrevet 9. juni 2021 #21 Skrevet 9. juni 2021 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Svaret på det er et klart og tydelig nei. Elbiler er ikke farlige og batteriene begynner ikke å lekke(!) når de er gamle. De fleste har vel gamle telefoner liggende i skuffer uten å ta hensyn til dem? De lekker da ikke batterisyre de heller ... Hvis noe skal være brannbomber, så er det bensinbiler. Det er fordi når de tar fyr, så kan det oppstå en eksplosiv brann pga gassene fra drivstoffet. Det skjer ikke med en elbil. Det kan være utfordrende å slukke en elbil hvor batteripakken har tatt fyr, men det handler utelukkende om å dynke bilen med vann slik at de omkringliggende batteriene ikke tar fyr. Brannvesenet kan dette og vet at bensinbiler og batteribiler har ulike utfordringer når det kommer til slukkearbeid. I og med at "bevisene" mot elbiler er videoer fra GTA(!) og annet ræl fra YouTube, så kan vi vel med 100% sikkerhet si at de såkalte bevisene er et ganske tynt grunnlag for å påstå noe som helst. Anonymkode: ac5fc...033 Er omtrent alltid elektronikken det er noe feil med når det begynner å brenne. Og hvor lite er det av den i en elbil? Er det mindre eller mer enn i en konvensjonell bil? Når det var en dieselbil som starta brannen i parkeringshuset v/Sola var det en Opel Zafira det begynte i. Det den IKKE hadde gjort, var å oppgradere en kjent feil i dashbordet, og der er det jo hverken bensin eller diesel…… Anonymkode: 4970d...8e0
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2021 #22 Skrevet 9. juni 2021 Hva med bensinbiler? Brenner ikke bensin? Anonymkode: 4d994...4df 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2021 #23 Skrevet 10. juni 2021 Litt statistikk på hvilke biler som brenner mest. Og nå tenker sikkert enkelte "men det finnes jo langt flere fossilbiler enn elbiler, såklart brenner de mest!" DSB: Brenner 4–5 ganger så ofte Ifølge seksjonssjef Jon Erik Holst i DSB, brenner bensin- og dieselbiler fire til fem ganger så ofte som elbiler, dersom man justerer for størrelsen på bilparken. Kilde: https://www.faktisk.no/artikler/RQ6/innsikt-er-elbilen-en-brannbombe Anonymkode: cece2...373 4
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2021 #24 Skrevet 10. juni 2021 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Er omtrent alltid elektronikken det er noe feil med når det begynner å brenne. Og hvor lite er det av den i en elbil? Er det mindre eller mer enn i en konvensjonell bil? Når det var en dieselbil som starta brannen i parkeringshuset v/Sola var det en Opel Zafira det begynte i. Det den IKKE hadde gjort, var å oppgradere en kjent feil i dashbordet, og der er det jo hverken bensin eller diesel…… Anonymkode: 4970d...8e0 Da vil jeg nesten kalle årsaken for brukerfeil. Anonymkode: cece2...373
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2021 #25 Skrevet 10. juni 2021 Jeg skjønner ikke at folk underholder et troll som @Bummelong her...forskningen og erfaringer samlet inn av brannvern og forsikringer er jo så tydelige som de kan være: Elbiler brenner mindre. Det er også helt opplagt takket være fraværet av brennbare væsker og glovarme flater i det samme, trange rommet. Når han svarer med videospill og folk som sager i lithiumbatterier vet vi jo hvilket nivå trollet legger seg på. Anonymkode: 50eeb...4c7 2
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2021 #26 Skrevet 10. juni 2021 On 6/8/2021 at 10:24 AM, Bummelong said: Nokia Classic lar deg skifte det ut batteri enkelt. Jeg bruker ikke jalla only touch telefoner. Hvis du tenker på det Men batteriene i de er nesten limt inn. Som sikkert er et salgstriks for at du skal fortsette å kjøpe nye telefoner hele tiden Men jeg er glad når bærbare ting har evnen til å la meg skifte batteri over tid bare. Er derfor Xbox er litt kult når det kommer til trådløse kontrollere. I motsetning til Nintendo og Playstation. edit: Men selv om batteri ble bedre. Så er det ikke øko vennlig. Alt du gjør er å kaste elektronisk ting i søpla. Ser veldig usunt ut om du spør meg. Hvis jeg skulle hatt øko vennlig natur så ville jeg faktisk fokusert på mindre forsøpling enn svindel Det finnes fortsatt gode nye mobiler med utskiftbart batteri. Heldigvis. Jeg vil ikke ha annet. En mobil bør helst vare 7-10 år, gjerne lenger, nå som de ikke lenger utvikler seg like raskt som for noen år siden. Nyere utgaver er ca lik forrige. Anonymkode: 62bb2...4e4
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2021 #27 Skrevet 10. juni 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Da vil jeg nesten kalle årsaken for brukerfeil. Anonymkode: cece2...373 En brukerfeil, som er forårsaket fra fabrikk, du hadde ikke mye peiling nei😂😂 Anonymkode: 4970d...8e0
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2021 #28 Skrevet 10. juni 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): En brukerfeil, som er forårsaket fra fabrikk, du hadde ikke mye peiling nei😂😂 Anonymkode: 4970d...8e0 Når et produkt har en kjent feil og man som eier ikke følger opp feilen slik at gjenstanden går i stykker - er det på grensen til brukerfeil. Man har som eier et ansvar for å vedlikeholde gjenstandene man eier. En elbil har vel ca like mange elektroniske duppeditter som en fossilbil. Kanskje færre og ettersom fossilbiler har endel mekaniske deler som styres av elektronikk. Allikevel brenner fossilbiler 4 -5 ganger så ofte som elbiler. Anonymkode: cece2...373
Jdz Skrevet 10. juni 2021 #29 Skrevet 10. juni 2021 Bummelong skrev (På 8.6.2021 den 11.07): Men bensin biler varer evig. En batteri drevet bil vil etterhvert ta fyr, fordi innebygget batteri overtid vil lekke og bli ødelagt. Så jeg tror jeg vet hvem vinnern er. Bensinbiler varer ikke evig, men med godt og riktig vedlikehold vil en bensinbil kunne leve lenge. På samme måte som en elbil. Lithiumbatterier lekker i utgangspunktet ikke slik som for eksempel alkaliske batterier eller nikkelbatterier kan gjøre. Det er imidlertid riktig at et brennende lithiumbatteri utvikler mye varme og er svært vanskelig å slukke, men slike branner forårsakes nesten alltid av varme, termisk rømling, kortslutninger, overlading/feil lading eller ytre skader. Det blir derfor feil å si at disse batteriene er en tikkende bombe. Når det gjelder batterier som brukes i bil så er det ganske mange logiske og fysiske sikkerhetslag som skal feile for at brann skal oppstå. Husk at en bensintank av ulike årsaker kan lekke og gitt riktige omstendigheter antenne uten at du er tilstede. Hvis du vil lære litt mer om ulike batteriteknologier, anvendelsesområder, fordeler, ulemper og farer, så anbefaler jeg Battery University (batteryuniversity.com) som er langt bedre ressurs enn sensasjonsvideoer på Youtube
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2021 #30 Skrevet 12. juni 2021 Bensin og diesel brenner mye lettere enn batterier Anonymkode: b5cc4...8f4
Callisto83 Skrevet 12. juni 2021 #31 Skrevet 12. juni 2021 Er det ikke selve slukningsarbeidet som gjør elbiler mer problematiske?
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2021 #32 Skrevet 12. juni 2021 Callisto83 skrev (7 timer siden): Er det ikke selve slukningsarbeidet som gjør elbiler mer problematiske? Jo, det er det. Bare å la det brenne ferdig kontrollert. Anonymkode: 4970d...8e0
Gjest ABM Skrevet 13. juni 2021 #33 Skrevet 13. juni 2021 Statistikk fra USA viser at bensinbiler brenner ca. 10 ggr. så ofte som elbiler.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå