Majott Skrevet 10. juni 2021 #41 Skrevet 10. juni 2021 Loff77 skrev (2 minutter siden): Slapp av da får du den snarlig, klart man skal prioritere der smitten og belastningen har vært størst. Det er værre for ungdom å sitte inne enn deg på rundt 50 så det er lite sympati fra meg altså😀 Jada, slapper av og sier akkurat det du sier her til meg selv! Men kjenner jeg blir litt irritert likevel! 1
ItchyBitchySpider Skrevet 10. juni 2021 #42 Skrevet 10. juni 2021 Honey Dew skrev (1 time siden): Mistet livsgleden sin fordi de ikke har fått festet og pult rundt i ett år? Da har de ingen store problem. Heller tvert i mot. Tenk heller på de som mister livsgleden sin ved å bli kvalt sakte i to uker og de som mister sine kjære i pandemien. Nei, mistet livsgleden av å ha lite å rutte med fordi deltidsjobben forsvant, og de ikke hadde krav på dagpenger. Fordi de måtte sitte på en liten hybel isolert fra familie og andre mennesker. Fordi de ikke kjenner noen av de andre studentene som de studerer sammen med. Fordi alle tilbud for ungdom og unge voksne, som trening, konsert osv har vært stengt. 6
Honey Dew Skrevet 10. juni 2021 #43 Skrevet 10. juni 2021 (endret) ItchyBitchySpider skrev (1 time siden): Nei, mistet livsgleden av å ha lite å rutte med fordi deltidsjobben forsvant, og de ikke hadde krav på dagpenger. Fordi de måtte sitte på en liten hybel isolert fra familie og andre mennesker. Fordi de ikke kjenner noen av de andre studentene som de studerer sammen med. Fordi alle tilbud for ungdom og unge voksne, som trening, konsert osv har vært stengt. Da må en finne på noe annet å gjøre. Det finnes andre jobber der ute. Vaksiner dere, så kan dere være sammen med venner og familie. Trening kan du gjøre i naturen. Vær litt løsningsorientert. Å synes synd på seg selv, fører ingen steds hen. Endret 10. juni 2021 av Honey Dew
ItchyBitchySpider Skrevet 10. juni 2021 #44 Skrevet 10. juni 2021 Honey Dew skrev (37 minutter siden): Da må en finne på noe annet å gjøre. Det finnes andre jobber der ute. Vaksiner dere, så kan dere være sammen med venner og familie. Trening kan du gjøre i naturen. Vær litt løsningsorientert. Å synes synd på seg selv, fører ingen steds hen. Hvem er "dere"? Jeg er verken student eller osloboer. "Det finnes andre jobber der ute"? Tror du virkelig at da Norge stengte ned og vi plutselig fikk flere hundre tusen arbeidsledige over natten, at det var andre jobber å få for studenter? Jeg kjenner flere voksne med lang arbeidserfaring som enda sliter med å få seg jobber. Studentene må ha det enda tøffere. "Vaksiner dere"? Jaha. Så man kan bare gå til fastlegen og få vaksine når som helst, altså? Dette var nytt for meg. Jeg trodde man måtte stå i kjempelang kø, der man gjerne blir prioritert sist hvis man er en dag over 25. Og det med trening var bare et eksempel på arena der man kan møte andre mennesker. Naturen er fin og flott den, men å gå turer i stiv kuling eller pøsregn som "sosial aktivitet" er ikke noe særlig. Norge har fint natur, men ofte dritkjipt vær. Jeg tror ikke studentene synes synd på seg selv heller. Men så langvarig isolasjon er ikke bra for noens psyke. 7
Example Skrevet 10. juni 2021 #45 Skrevet 10. juni 2021 Honey Dew skrev (1 time siden): Da må en finne på noe annet å gjøre. Det finnes andre jobber der ute. Vaksiner dere, så kan dere være sammen med venner og familie. Trening kan du gjøre i naturen. Vær litt løsningsorientert. Å synes synd på seg selv, fører ingen steds hen. Å vaksinere seg får man ikke gjort før en får tilbudet. For mange studenter har man ikke hatt alternativer. Særlig i Oslo og andre storbyer har typiske deltidsjobber studenter har vært stengt. Man lever på så si ingenting, og bor svært trangt. Det har vært vanskelig for mange. Det er ikke "bare å gjøre ditt og datt". De fleste som er heller har vært student skjønner det. Vi får håpe de blir vaksinert innen skolestart, og at samfunnet spanderer tilbud som vil hjelpe de tilbake på fote. 1
Honey Dew Skrevet 10. juni 2021 #46 Skrevet 10. juni 2021 ItchyBitchySpider skrev (1 time siden): Hvem er "dere"? Jeg er verken student eller osloboer. "Det finnes andre jobber der ute"? Tror du virkelig at da Norge stengte ned og vi plutselig fikk flere hundre tusen arbeidsledige over natten, at det var andre jobber å få for studenter? Jeg kjenner flere voksne med lang arbeidserfaring som enda sliter med å få seg jobber. Studentene må ha det enda tøffere. "Vaksiner dere"? Jaha. Så man kan bare gå til fastlegen og få vaksine når som helst, altså? Dette var nytt for meg. Jeg trodde man måtte stå i kjempelang kø, der man gjerne blir prioritert sist hvis man er en dag over 25. Og det med trening var bare et eksempel på arena der man kan møte andre mennesker. Naturen er fin og flott den, men å gå turer i stiv kuling eller pøsregn som "sosial aktivitet" er ikke noe særlig. Norge har fint natur, men ofte dritkjipt vær. Jeg tror ikke studentene synes synd på seg selv heller. Men så langvarig isolasjon er ikke bra for noens psyke. Det er derfor turer i slikt vær er herlig. Det frisker opp.
Ukjent. Skrevet 10. juni 2021 #47 Skrevet 10. juni 2021 Honey Dew skrev (2 timer siden): Da må en finne på noe annet å gjøre. Det finnes andre jobber der ute. Vaksiner dere, så kan dere være sammen med venner og familie. Trening kan du gjøre i naturen. Vær litt løsningsorientert. Å synes synd på seg selv, fører ingen steds hen. Jeg velger å tro at du troller. Det er lov å sette seg inn i hvordan ting fungerer før du slenger ut en masse dritt. 5
13579 Skrevet 10. juni 2021 #48 Skrevet 10. juni 2021 ItchyBitchySpider skrev (6 timer siden): Og hvem skal bygge alle disse fengslene som man skal putte folk i? Hvem skal passe på dem? Hvor skal utgiftene ved tidobling av fanger budsjetteres? Og så videre. Det må en kunne oppnå uten å øke bemanningen og samtidig øke antall innsatte i eksisterende fengsler. Det må aksepteres at mange deler samme celle, og at bare en og en har plass til å sove liggende. Retten til lufting må reduseres til et minimum eller oppheves. Maten må reduseres til vann og brød, og den må rasjoneres strengt. Dette har lenge vært slik i tallrike land, selv uten smittevernkriminalitet. 1
Justlooking Skrevet 10. juni 2021 #49 Skrevet 10. juni 2021 Ukjent. skrev (9 minutter siden): Jeg velger å tro at du troller. Det er lov å sette seg inn i hvordan ting fungerer før du slenger ut en masse dritt. Det håper jeg også men tror det ikke. Dessverre er det mange som slenger ut av seg masse rart uten å ane hvordan et samfunn egentlig fungerer. Man kan heldigvis velge å ignorere disse når det blir for dumt. Noen få tar så hardt i at man skjønner det er trolling og det kan være morsomt å se hvordan flere går fem på 😊 1
Daraya Skrevet 10. juni 2021 #50 Skrevet 10. juni 2021 Hele diskusjonen er opphetet fordi problemet oppstår NÅ. Rett før sommerferie, årets mest kostbare tid. Er man vaksinert kan man smake på et normalt liv igjen, bare se overskriftene når det gjelder den berømte utepilsen. Politikken har nølt altfor lenge med skeivfordeling, de burde de gjort mye tidligere, det er nå at folk utenfor Oslo blir utålmodig og blir gretne når de ser på redusert vaksinelevering til egen kommune. Selv er jeg 15 årskull unna i kommunens vaksinekø selv om jeg nærmer meg 50, så løfte om vaksinetilbud innen sommeren er over er jeg skeptisk til. Midten av august når skolen begynner, da er sommeren i Norge over. Pluss at man blir jo ikke fullvaksinert før etter andre dose, noe som vil si 6 uker til. Jeg må nok prise meg lykkelig dersom det blir til høstferie. Har noen fullvaksinerte naboer og venner, de ene har faktisk pakket bobilen og skal reise på lørdag. Jeg er misunnelig men samtidig tenker jeg at jeg ikke får det bedre av å se at de må sitte hjemme også. Og så liker jeg å leve i en stat der rettigheter og frihet ikke kan fratas etter skjønn eller fordi det er rettferdig for alle. 2
Cleo88 Skrevet 10. juni 2021 #51 Skrevet 10. juni 2021 Nikitaspin skrev (7 timer siden): Det er jo bare i Norge at man må være vaksinert, hele EU reiser med negativ test, her har alle samme rettigheter. Så hvis alle andre springer utfor så gjør du det også? 🤔
Nikitaspin Skrevet 10. juni 2021 #52 Skrevet 10. juni 2021 Cleo88 skrev (6 minutter siden): Så hvis alle andre springer utfor så gjør du det også? 🤔 Det er snakk om å gi folk et valg. Jeg bor ikke i Norge og reiste masse både siste år og nå, men reagerer på forskjellbehandlingen. 1
Honey Dew Skrevet 10. juni 2021 #53 Skrevet 10. juni 2021 Ukjent. skrev (1 time siden): Jeg velger å tro at du troller. Det er lov å sette seg inn i hvordan ting fungerer før du slenger ut en masse dritt. Nei, det gjør jeg ikke. En trenger ikke isolere seg hvis en ikke har covid. En kan gå ut på tur eller joggetur og bruke naturen som treningsarena.
Ukjent. Skrevet 10. juni 2021 #54 Skrevet 10. juni 2021 Honey Dew skrev (12 minutter siden): Nei, det gjør jeg ikke. En trenger ikke isolere seg hvis en ikke har covid. En kan gå ut på tur eller joggetur og bruke naturen som treningsarena. Det var ikke det jeg henviste til: du kommenterte at «de bare kan få seg en annen jobb», og ungdom blir «ødelagt for de ikke får pult et år». Hadde det bare vært så enkelt.. 3
Honey Dew Skrevet 10. juni 2021 #55 Skrevet 10. juni 2021 Ukjent. skrev (52 minutter siden): Det var ikke det jeg henviste til: du kommenterte at «de bare kan få seg en annen jobb», og ungdom blir «ødelagt for de ikke får pult et år». Hadde det bare vært så enkelt.. En må jo forsøke å få seg jobb, selv om en har mistet den en hadde.
Fremhevede innlegg