Gå til innhold

Forståelig at folk er sinte

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ja, de gir blaffen helt til covid smeller til dem og de gisper etter luft og får ettervirkninger.  Da er det for sent å angre

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Cleo88 skrev (2 timer siden):

Fordi det ikke blir sånn ut av en intensjon om forskjellsbehandling. For å reise må man forståelig nok være vaksinert og om man er vaksinert eller ikke avhenger av hvor man står i vaksinekøen.

Denne plassen i vaksinekøen er et omhyggelig omdiskutert tema allerede og 5 millioner mennesker ville aldri klart å bli enige. Noen har tatt en (ikke-perfekt) avgjørelse på dette og holder fortsatt på, basert på flere kilder og hensyn enn vårt enkeltes forgodtbefinnende... 

Skal folk som er vaksinerte ikke få lov til å reise fordi de uvaksinerte ikke kan? Det finnes ingen logikk bak det, annet enn barndlig barnehage-mentalitet om at det skal være likt for alle for enhver pris... 

Hilsen uvaksinert ikke-risikogruppe k33

Vel, det hjelper neppe på motivasjon til å følge reglene. 

Å dele samfunnet i to lag vil selvfølgelig dempe dugnadsånden, og villigheten til å gjøre noe for andre grupper. Det er trolig ikke siste gangen vi opplever noe sånt,  og man vil trolig være avhengig av mange av de samme menneskene igjen. Kommer neste pandemi fort, vil man trolig få et enormt problem, og det vil bli en reell kamp om vaksinene.

I tillegg tror jeg en del yngre nå vil se mindre nyttighet av å bruke penger på de eldre. 

Mye avhenger nok av hvordan man agerer nå. Om sosiale medier fylles av vaksinebilder, samt bilder fra sydenturer og konserter, vil nok mange bli rasende.

• Liker 8
Skrevet
Example skrev (8 minutter siden):

Vel, det hjelper neppe på motivasjon til å følge reglene. 

Å dele samfunnet i to lag vil selvfølgelig dempe dugnadsånden, og villigheten til å gjøre noe for andre grupper. Det er trolig ikke siste gangen vi opplever noe sånt,  og man vil trolig være avhengig av mange av de samme menneskene igjen. Kommer neste pandemi fort, vil man trolig få et enormt problem, og det vil bli en reell kamp om vaksinene.

I tillegg tror jeg en del yngre nå vil se mindre nyttighet av å bruke penger på de eldre. 

Mye avhenger nok av hvordan man agerer nå. Om sosiale medier fylles av vaksinebilder, samt bilder fra sydenturer og konserter, vil nok mange bli rasende.

Da forventer jeg vel for mye av folk generelt. Det vil alltid være noen som ikke evner å se hele bildet... Men gjelder det majoriteten? 

Vi må regne med at koronaviruset kan blomstre opp igjen og mutere slik at vaksinenene må justeres eller utvikles på nytt - eller andre virus vil oppstå. Dette kan bli den nye normaliteten. Tror ikke det vil finnes et clear cut "post-corona". Dette er verden nå...

Skal det ikke mer til enn forskjellige tiltaksnivå for forskjellige grupper for å sette folk i opprør så må en jo virkelig se mørkt på fremtiden... 

Skrevet
Cleo88 skrev (20 minutter siden):

Da forventer jeg vel for mye av folk generelt. Det vil alltid være noen som ikke evner å se hele bildet... Men gjelder det majoriteten? 

Vi må regne med at koronaviruset kan blomstre opp igjen og mutere slik at vaksinenene må justeres eller utvikles på nytt - eller andre virus vil oppstå. Dette kan bli den nye normaliteten. Tror ikke det vil finnes et clear cut "post-corona". Dette er verden nå...

Skal det ikke mer til enn forskjellige tiltaksnivå for forskjellige grupper for å sette folk i opprør så må en jo virkelig se mørkt på fremtiden... 

De fleste mennesker er rimelig egoistiske. Vi har en ganske unik tillit til hverandre i Norge. Denne tilliten er på prøve, for å si det mildt.

Det kan godt være mutasjoner vil prege fremtiden nå. Da bør man vurdere om man etter hvert skal prioritere de yngre foran de eldste, for å holde samfunnet i gang. Tiltak i årevis vil uansett ikke fungere. Kanskje man må akseptere at det finnes sykdommer som tar livet av de svakeste. Det er i så fall ikke noe nytt.

• Liker 5
Skrevet
Example skrev (27 minutter siden):

De fleste mennesker er rimelig egoistiske. Vi har en ganske unik tillit til hverandre i Norge. Denne tilliten er på prøve, for å si det mildt.

Det kan godt være mutasjoner vil prege fremtiden nå. Da bør man vurdere om man etter hvert skal prioritere de yngre foran de eldste, for å holde samfunnet i gang. Tiltak i årevis vil uansett ikke fungere. Kanskje man må akseptere at det finnes sykdommer som tar livet av de svakeste. Det er i så fall ikke noe nytt.

De prioriterer jo allerede de yngre foran eldre.

Jeg er 54 år, og så i dag at 18-åringer vaksineres i Oslo. Jeg har IKKE fått tilbud om vaksine ennå! Og det har vel å gjøre med at vaksiner har blitt omfordelt, men jeg skulle vært vaksinert nå, om det ikke hadde vært for det, og det føles IKKE greit!

• Liker 4
Skrevet
Majott skrev (3 minutter siden):

De prioriterer jo allerede de yngre foran eldre.

Jeg er 54 år, og så i dag at 18-åringer vaksineres i Oslo. Jeg har IKKE fått tilbud om vaksine ennå! Og det har vel å gjøre med at vaksiner har blitt omfordelt, men jeg skulle vært vaksinert nå, om det ikke hadde vært for det, og det føles IKKE greit!

Eller at du bor i en bydel som ikke er ferdig med denne aldersgruppen. 

Det kan være det ikke føles greit for din del, men det gjør den ikke for mange andre heller. Jeg er helt sist I køen, har tresifret antall nærkontakter daglig på jobb og bor i en kommune med mye smitte. Bare ikke nok smitte til skjevfordeling. Sånn er det. 

18-åringene burde fått vaksinen for lenge siden. Da hadde vi hatt langt lavere smittetrykk i Norge.

• Liker 4
Skrevet
Ukjent. skrev (8 timer siden):

Det er ikke rart unge folk blir forbanna: her har de ofret livsgleden sin for at gamlinger ikke skal bli syke. Og det minuttet det er mulig, så sier gamlisene hasta la vista og reiser til syden. Fy faen så dårlig jeg blir av det jævla vaksinepasset. 

Dette.

Cleo88 skrev (7 timer siden):

Javel. *ler* Tror du at du vil motta noen takk for det senere så tar du nok feil 🤭😉

Men så god da 😇

jeg er takknemlig for alle de vaksinerte som velger å ikke oppføre seg som egoistiske rævhull og stikke fra dugnaden før den er over for alle. De som velger å være moralsk støttende og solidariske, og venter med reising etc til alle har fått tilbud om vaksine og har samme mulighet.

• Liker 8
Gjest Vintermorgen
Skrevet

Ryddet for latterliggjøring.

Vintermorgen, mod

Skrevet

Skjønner at folk er litt sinte for det er så viktig med harryhandel og sydentur og nå er det snart tut og kjør 😁 For meg er det ett fett men alle de på KG som tar vaksinen kun pga andre venter nok ikke til alle har fått tilbud før de flyver avsted til det store utland 👍

Skrevet
Gagaen skrev (På 8.6.2021 den 9.04):

Jeg syns det er forståelig at folk er sinte og anklager skjeller hverandre ut. For mens noen har gjort en innsats og ofra jobb, helse, sosialt osv så gir andre F.. og fester og stimler sammen i denne pandemien. Selvsagt blir vi som har gjort jobben for gratispassasjerene sinte og frustrerte, hva annet er det å vente? Tror mange som gir beng ikke aner hva det egentlig har kosta, hvor slitne mange er. 

Finns ikke rettferdighet! 

Er ikke tilfeldigvis medlem av fagforening eller😂😂

• Liker 1
Skrevet (endret)
Justlooking skrev (1 time siden):

Skjønner at folk er litt sinte for det er så viktig med harryhandel og sydentur og nå er det snart tut og kjør 😁 For meg er det ett fett men alle de på KG som tar vaksinen kun pga andre venter nok ikke til alle har fått tilbud før de flyver avsted til det store utland 👍

Jeg er ikke så sint på grunn av at de kan reise nødvendigvis. Jeg har planlagt norgesferie i år og og ser frem til å slå på stortrommen neste år! Problemet er med at de reiser, slipper karantene og kan ta med seg smitte hjem slik at jeg blir smittet, som ikke er vaksinert, og kommer ikke til å bli det før i september sikkert. Flere i familien min reiser vekk til sommeren, til utlandet. Det føles ikke greit å sitte igjen her, selv om jeg kanskje ikke ville reist uansett. Hvis de kommer tilbake med smitte (altså ikke bare min familie, men de vaksinerte generelt) og så starter et smitteutbrudd uten at jeg er vaksinert ja da blir jeg forbannet. 

Endret av DetVarIkkeMeg
  • Liker 8
Skrevet
Justlooking skrev (19 timer siden):

For min del er det ikke viktig med harryhandel eller sydentur. Jeg har aldri vært på harryhandel, og sydentur har jeg heller ikke noe ønske om.

Jeg har et ønske om å føle meg trygg! Jeg vil føle meg trygg i hverdagen, trygg når jeg møter barnebarn og døtre. Å være trygg når jeg besøker barnebarn sørpå. og kunne gi min datter og mine barnebarn der en klem, og ikke måtte tenke på om jeg skulle bli smittet.

Jeg tror ikke jeg tåler så godt å bli smittet av Corona, og jeg vil ihvertfall ikke smitte andre når jeg reiser hjem igjen,

Jeg har ventet lenge med å besøke datter og barnebarn sørpå. Så det er det som har noe å si for meg. Jeg skulle gjerne ha blitt vaksinert for å kunne omgås dem mer!

Det er det som har noe å si for meg og mange andre. Ikke sydenturer og harryhandel!

• Liker 1
Skrevet
Cleo88 skrev (På 8.6.2021 den 17.01):

Fordi det ikke blir sånn ut av en intensjon om forskjellsbehandling. For å reise må man forståelig nok være vaksinert og om man er vaksinert eller ikke avhenger av hvor man står i vaksinekøen.

Denne plassen i vaksinekøen er et omhyggelig omdiskutert tema allerede og 5 millioner mennesker ville aldri klart å bli enige. Noen har tatt en (ikke-perfekt) avgjørelse på dette og holder fortsatt på, basert på flere kilder og hensyn enn vårt enkeltes forgodtbefinnende... 

Skal folk som er vaksinerte ikke få lov til å reise fordi de uvaksinerte ikke kan? Det finnes ingen logikk bak det, annet enn barnslig barnehage-mentalitet om at det skal være likt for alle for enhver pris... 

Hilsen uvaksinert ikke-risikogruppe k33

Det er jo bare i Norge at man må være vaksinert, hele EU reiser med negativ test, her har alle samme rettigheter. 

• Liker 4
Skrevet
13579 skrev (På 8.6.2021 den 9.10):

Rettferdigheten skulle vært ivaretatt av politiet, men de håndhever tiltale etter brudd på vedtatte regler alt for lemfeldig. Svært få av de som har begått lovbrudd, tiltales.  Hadde loven vært håndhevet strengt, burde alle fengsler nå vært overfylte og høye bøter i tusentall burde vært utstedt.

Og hvem skal bygge alle disse fengslene som man skal putte folk i? Hvem skal passe på dem? Hvor skal utgiftene ved tidobling av fanger budsjetteres? Og så videre.

Skrevet
Majott skrev (32 minutter siden):

For min del er det ikke viktig med harryhandel eller sydentur. Jeg har aldri vært på harryhandel, og sydentur har jeg heller ikke noe ønske om.

Jeg har et ønske om å føle meg trygg! Jeg vil føle meg trygg i hverdagen, trygg når jeg møter barnebarn og døtre. Å være trygg når jeg besøker barnebarn sørpå. og kunne gi min datter og mine barnebarn der en klem, og ikke måtte tenke på om jeg skulle bli smittet.

Jeg tror ikke jeg tåler så godt å bli smittet av Corona, og jeg vil ihvertfall ikke smitte andre når jeg reiser hjem igjen,

Jeg har ventet lenge med å besøke datter og barnebarn sørpå. Så det er det som har noe å si for meg. Jeg skulle gjerne ha blitt vaksinert for å kunne omgås dem mer!

Det er det som har noe å si for meg og mange andre. Ikke sydenturer og harryhandel!

Er du ikke vaksinert da??

• Liker 1
Skrevet
Cleo88 skrev (På 8.6.2021 den 19.47):

Selvsagt vil folk flest reagere på forskjellsbehandling i lang tid, det er jo ganske menneskelig. Hvis myndighetene lenger opp til strenge tiltak for hver mutasjon slik at vi har dette i tiår fremover, så vil det naturlig nok skape motreaksjoner. Hvor sterke de blir gjenstår i så fall å se, men det blir neppe pent. 

Skrevet
Cleo88 skrev (På 8.6.2021 den 17.09):

HVORFOR skal de vente på oss??? Jeg forstår det ikke 🙉

Fordi det ellers er urettferdig?? Kan du ikke unne dem å dra på ferie uten å bli sittende igjen og surmule? Herregud.. Mind your own business og gjør det beste ut av sommeren på annen måte. Du kan sikkert reise til neste år?!

En viss andel av risikogruppene og de eldre har ikke like god tid på seg til det som resten av oss. Skal jeg først gå ned på det nivået og begynne å rettferdiggjøre for selve gruppe-prioriteringa..

Tror du at det handler om at man ikke skal bli sittende igjen å surmule. Jeg, og de fleste jeg kjenner gir blaffen i at de reiser til utlandet i seg selv, men det er det at man naivt nok åpner opp for importsmitte igjen vi reagerer på. Hvis man antar at fullvaksinerte reiser, så vil det anslagsvis være ca 5% som tar med seg smitte tilbake igjen, og det at de nå slipper både karantenehotell og karantene i det hele tatt som fullvaksinert er ikke annet enn hårreisende ovenfor alle de som fortsatt ikke er vaksinert, og som er potensielle verter for en 4. bølge på sensommeren/høsten. 

Med andre ord er det at man prioriterer de godt etablertes (type 50+ og oppover) fritid og ferieplaner over andres helse det reageres på. Hvis man kan fortelle de yngre at de bare kan reise til neste år, så kunne man utmerket ha gitt samme beskjed til alle de som nå skal ut å farte, et år burde ikke være et problem for dem heller for å unngå at man får en 4. bølge. 

• Liker 4
Skrevet (endret)
Ukjent. skrev (På 8.6.2021 den 16.43):

Det er ikke rart unge folk blir forbanna: her har de ofret livsgleden sin for at gamlinger ikke skal bli syke. Og det minuttet det er mulig, så sier gamlisene hasta la vista og reiser til syden. Fy faen så dårlig jeg blir av det jævla vaksinepasset. 

Mistet livsgleden sin fordi de ikke har fått festet og pult rundt i ett år?

Da har de ingen store problem. Heller tvert i mot.

Tenk heller på de som mister livsgleden sin ved å bli kvalt sakte i to uker og de som mister sine kjære i pandemien.

Endret av Honey Dew
Skrevet
Loff77 skrev (56 minutter siden):

Er du ikke vaksinert da??

Nei, jeg er ikke vaksinert! Og er i gruppe 9, som betyr folk opp til 54 år. De holder på med gruppe 8 her, altså de fra 55 og oppover.

Men jeg ser horder av yngre som blir vaksinert nå. Og også mange i min alder i mange kommuner. Det har blitt fratatt oss mange doser også! Og de går til yngre.

Vi som bor her nord, vi regnes visst ikke med. Men vi har like mye et liv vi og som folk andre steder.

Jeg skjønner at jo flere som vaksineres av de som er uansvarlige, og ikke bryr seg om smitten, så blir det også mindre smitte i befolkningen. Jeg trøster meg med det, og venter på min tur!

• Liker 1
Skrevet
Majott skrev (4 minutter siden):

Nei, jeg er ikke vaksinert! Og er i gruppe 9, som betyr folk opp til 54 år. De holder på med gruppe 8 her, altså de fra 55 og oppover.

Men jeg ser horder av yngre som blir vaksinert nå. Og også mange i min alder i mange kommuner. Det har blitt fratatt oss mange doser også! Og de går til yngre.

Vi som bor her nord, vi regnes visst ikke med. Men vi har like mye et liv vi og som folk andre steder.

Jeg skjønner at jo flere som vaksineres av de som er uansvarlige, og ikke bryr seg om smitten, så blir det også mindre smitte i befolkningen. Jeg trøster meg med det, og venter på min tur!

Slapp av da får du den snarlig, klart man skal prioritere der smitten og belastningen har vært størst. Det er værre for ungdom å sitte inne enn deg på rundt 50 så det er lite sympati fra meg altså😀

• Liker 2
  • Opprett ny...